Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Vil forby smågodt

Skipstrixy

Anbefalte innlegg

Det er da ikke uvanlig å sjekke priser på matvarer man kjøper, og jeg kjøpte selv påskegodt pga. billig. Det har derimot ingenting med debatten å gjøre om du sjekker prisen eller ei, poenget er at det er ren idioti at enkeltes problemer med å holde igjen konsum skal påvirke andre som klarer det helt fint. Forøvrig tror jeg Foss gjør mer skade enn gode som interesseperson for overvektige med slike uttalelser.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Foss har ei viktig rolle. I eit samfunn som blir meir og meir overvektig vil grupper som det få større utfordringar. Eg har ikkje studert hans, eller gruppas arbeid, men basert på dei sakene han har stått fram i media med, så er eg ikkje veldig imponert.

Lenke til kommentar

Problemet er veldig enkelt. Det er ikke billig sukker, det er late mennesker som velger å fråtse. Om du lever en livsstil som i det hele tatt kan minne om aktiv (ikke sitte på rumpa hele dagen), og spiser litt variert (ikke bare vafler, cola og bamsemums) så holder du samme vekten. Den eneste grunnen til at mennesker blir like feit som Herr. Overvektig er latskap og fråtsing. Om han vil lovfeste noe burde han lovfeste mer mosjon på skolen, i stede for at bassenger og gymsaler skal stå urørt og forfalle fordi vi tydeligvis ikke har penger i landet.

Bare delvis riktig det du lirer av deg. Det er en selvfølge at kroppen har godt av mosjon. Mye innesitting med tilgang til filmstreaming, konsoll-spilling og all annen internettbruk gjør jo gjerne mye vondt for kondisjonen. Det betyr ikke at et sunt kosthold ikke er bra også for disse menneskene. Man skal heller ikke forby, forby og forby internett av den grunn.

Men, til poenget og utdypning av uenigheten. Det er forskjell på hvor disponert folk er genetisk, for fedme. Det er til og med folk som har total mangel på metthetsfølelse (da sliter man).

Man kan ikke som doktor til en pasient gjøre annet enn å gi anbefalinger om at pasienten bør mosjonere mer, og å forsøke å føre et mer allsidig liv. Om en stakkars jævel ønsker å rotne på rot, eller ta selvmord så får vedkommende det nok til til slutt. (pessimistisk og kynisk sett)

Lenke til kommentar

Jeg hater denne mannen. quote" Det er ikke min feil at jeg er overvektig. Det er staten som ikke har gitt meg gode nok råd."

Han kan brenne i sitt eget fett. Greit å være feit men ikke nekt oss andre å spise ting.

Ja helt enig.

Han får det til å virke som at vi mennesker ikke har noen valg når det kommer til hva vi putter i oss...

Endret av DaTrader
  • Liker 2
Lenke til kommentar

For øvrig en bitteliten del av denne dokumentarfilmen, den bekrefter at fattige amerikanere knappt har råd til å kjøpe sunne grønnsaker, fordi landbruksdepartementet, matvareindustrien pusher subsidiert maissirup ut i markedet.

http://www.google.no/search?q=Food%2C+Inc.&aq=f&oq=Food%2C+Inc.&sourceid=chrome&ie=UTF-8

http://www.amazon.co.uk/s/ref=nb_sb_noss?url=search-alias%3Ddvd&field-keywords=Food%2C+Inc.

Dokumentaren gikk nylig på NrK, men de vil ikke lisensiere og legge ut for nettstreaming.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

På den ene siden, så har vi ikke fri vilje: Vi kan bokstavelig talt ikke bestemme vår egen skjebne; det er logisk umulig -- i følge konvensjonell logikk, en illusjon i følge psykologer ved Harvard og verdens ledende bevissthets- og hjerneforskere.

Årak -> Virkning

Så.

Hvem er ansvarlige for at så mange nordmenn er feite?

Hvem enn som lærer barna opp.

Foreldrene er ikke skyldige, da de er produkter av sin egen opplæring og kultur -- og ikke kan forventes å forandre sin kultur fordi de ikke har datagrunnlaget til å vite hva som ville vært bra for sine barn mens de lærer dem opp.

Staten derimot har datagrunnlaget som forteller hva som bør gjøres, og har således et ansvar for folk sin helse.

Lenke til kommentar

Kanskje dere faktisk skal lese det som blir skrevet? Han vil forby billig smågodt, ikke smågodt.

Siden vi lever i en verden hvor sunne alternativer til sukker (sukrin koster f. eks. 9 ganger så mye pr kilo), så blir det feil å surve over økt overvekt og diabetestilfeller når vi gjør alt vi kan for å tilrettelegge at dette skjer.

Og sukkerindustrien forsøkte å blokkere for Stevia mener jeg det verserer et rykte om.

Lenke til kommentar

Hva er galt med denne mannen? Han er en slask som aldri kan få en normal jobb. For å beholde sin nåværende jobb må han ha slike utfall innimellom for å vise at han engasjerer seg. hadde han trent fremfor å klage hadde han vært normal nå.

Du er for enkle løsninger ser jeg :D

Lenke til kommentar

Nå synes jeg også at denne fyren burde passe litt mer på seg selv og litt mindre på alle andre.

Men nå er det faktisk slik at forskere i økende grad sammenligner sukker med andre nytelsesmidler som fremprovoserer dopamin, som alkohol, tobakk og narkotika.

Det er jo viktig at kroppen produserer belønningssignaler når maten er nyttig for deg. Sukker er per definisjon nyttig for kroppen, og det er også derfor kroppen er anlagt slik. Problemet er at man får i seg for konsentrerte doser. Smågodt er jo nesten laget av rent sukker om man ser overfladisk på det.

Lenke til kommentar

Han skylder på mange for sin egen overvekt, men som regel kan man se det ganske tydelig på kroppen når man inntar for mye drit og beveger seg for lite...
Trenger ikke være fitnessblogger for å skjønne at man bør løfte litt på ræva når dekkene legger seg oppunder armene.

• Liker 2
Lenke til kommentar

På den ene siden, så har vi ikke fri vilje: Vi kan bokstavelig talt ikke bestemme vår egen skjebne; det er logisk umulig -- i følge konvensjonell logikk, en illusjon i følge psykologer ved Harvard og verdens ledende bevissthets- og hjerneforskere.

Årak -> Virkning

Så.

Hvem er ansvarlige for at så mange nordmenn er feite?

Hvem enn som lærer barna opp.

Foreldrene er ikke skyldige, da de er produkter av sin egen opplæring og kultur -- og ikke kan forventes å forandre sin kultur fordi de ikke har datagrunnlaget til å vite hva som ville vært bra for sine barn mens de lærer dem opp.

Staten derimot har datagrunnlaget som forteller hva som bør gjøres, og har således et ansvar for folk sin helse.

Så du liker at man skal legge skylden for noe på noen. Er ikke det litt sneversynt måte å leve livet på. Det er ikke noe galt med måten "jeg lever på", "nei det er fordi han, hun, det at det er blitt slik". :)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Særlig bør man forby sure lepper, de er fæle.

Ikke si sånt om de sure leppene, dem havner alltid i godteposen min hvertfall!

Lenke til kommentar

Så du liker at man skal legge skylden for noe på noen. Er ikke det litt sneversynt måte å leve livet på. Det er ikke noe galt med måten "jeg lever på", "nei det er fordi han, hun, det at det er blitt slik". :)

Noen har skylden, og i de fleste tilfeller dem som har ansvaret for helsen til folket eller til sine barn.

Det er lettere for staten å holde folket friskt enn det er for folket - i alle fall i et kapitalistisk samfunn.

Lenke til kommentar

Joda. Du har selvfølgelig rett i en god del ting. Og dersom man har sett hvordan (fra en dokumentar) USA prakker på sine borgere billig mais-sirup, så vet man at man kan gjøre befolkningen sin fet om man ønsker å ha et subsidiert (eksempelvis mais-)jordbruk.

Lenke til kommentar

Folkets helse avgjøres av markedet, og markedet (må) reguleres av staten --> Staten har ansvaret, så lenge markedet ikke kan forventes å opptre etisk eller ta ansvar for sine kunder sin helse.

Hva som skjer når forbrukerene har aleneansvar for sin egen helse kan man jo se på vestlige land, hvor det stort sett er dem som har fått gode kostholdsråd og ernæringsveiledning av foreldre og/eller skole som ikke er feite.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...