Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Vil forby smågodt

Skipstrixy

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Problemet er veldig enkelt. Det er ikke billig sukker, det er late mennesker som velger å fråtse. Om du lever en livsstil som i det hele tatt kan minne om aktiv (ikke sitte på rumpa hele dagen), og spiser litt variert (ikke bare vafler, cola og bamsemums) så holder du samme vekten. Den eneste grunnen til at mennesker blir like feit som Herr. Overvektig er latskap og fråtsing. Om han vil lovfeste noe burde han lovfeste mer mosjon på skolen, i stede for at bassenger og gymsaler skal stå urørt og forfalle fordi vi tydeligvis ikke har penger i landet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet er veldig enkelt. Det er ikke billig sukker, det er late mennesker som velger å fråtse. Om du lever en livsstil som i det hele tatt kan minne om aktiv (ikke sitte på rumpa hele dagen), og spiser litt variert (ikke bare vafler, cola og bamsemums) så holder du samme vekten. Den eneste grunnen til at mennesker blir like feit som Herr. Overvektig er latskap og fråtsing. Om han vil lovfeste noe burde han lovfeste mer mosjon på skolen, i stede for at bassenger og gymsaler skal stå urørt og forfalle fordi vi tydeligvis ikke har penger i landet.

Så er spørsmålet om mennesker VELGER å gjøre som de gjør.

Da er vi inne på spørsmålet om fri vilje -- og fri vilje er en umulighet.*

(Intelligente valg krever at man har en mening om en handling sin verdi og muligheten til å vurdere verdien på handlinger -- som betyr at et rasjonelt vesen aldri vil kunne være i stand til å velge fritt, fordi vedkommende må vurdere en handling sin verdi over en annen -- og aldri vil være i stand til å velge noe annet enn det vedkommende mener er det beste valget.)

Som betyr at våre handlinger er resultatet av vår opplæring og "medfødte evner".

Jeg kan dermed forutsi at:

Dersom usunn mat er billig og avhengighetsskapende -- så vil mennesker bli feite, forutsatt at de opplever en belønning av å spise usunn mat.

La oss ta et scenario:

Du har "valget" mellom å spise en sjokolade -- som gjør deg glad der og da og som tilfører deg energi og utløser et dusin belønningsmekanismer i hjernen...

Eller du kan la være, og hypotetisk sett bli glad om 90-120 dager -- forutsatt at du ikke spiser søtsaker i den perioden og gjør tungt arbeid som krever tid og energi i samme perioden.

Jeg tror ikke noe menneske i verden er født med evnen til å akseptere å ikke oppleve noen belønning i nåtiden for å oppleve tilfredshet en gang i framtiden.

Det må læres.

De fleste som evner å ikke falle for fristelser, opplever glede i selvdisiplin -- og belønnes dermed med umiddelbar tilfredsstillelse for å velge å ikke falle for fristelse.

Det er en opplært egenskap -- og de fleste mennesker som spiser usunn mat opplever null glede ved å ikke spise usunn mat, og må indoktrineres med meninger og egenskaper (tankeprosesser som belønner dem for å ikke falle for fristelser) som lar dem være i stand til å velge å ikke spise usunn mat (falle for fristelsen for umiddelbar tilfredsstillelse).

...

En av metodene for å oppleve tilfredsstillelse for å ikke falle for fristelse er å dømme dem som gjør det, og er dermed en fordom.

(Alle fordommer er i utgangspunktet belønningsmekanismer som er ment for å forsterke de dømmende sitt selvbilde ved å rakke ned på dem som ikke er som dem som dømmer.)

Endret av Red Frostraven
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke helt se at alle skal bli straffet for at enkelte ikke klarer å beherske seg. Informasjonen kan sikkert bli bedre ang. kosthold osv, men til slutt kommer det alltid fram til hva den enkelte person velger å foreta seg. Jeg vil påstå at hvis de misliker vekta si og fortsetter eier de ikke selvdisiplin - det er trossalt det som skal til for å snu en vektøkning. Kutte ut usunne uvaner og heller ta bena fatt til og fra jobb.

http://www.youtube.com/watch?v=B3ac8iBeLh8

• Liker 2
Lenke til kommentar

Mitt inntrykk er at Jørgen Foss blir sett som en klovn mange av de som klarer å ta seg sammen og komme ned i vekt ved hjelp av trening (bevegelse) og kosthold(selvkontroll).

Bare å overse fyren,det at media tar i ham med silkehansker er det mest latterlige,ikke en eneste gang har jeg hørt at media selv stiller spørsmål om det han kommer med.

Det vi trenger er ett fokus på hva som egentlig selges som mat,ikke på de som stapper i seg og trenger hjelp med psyken for å slutte.

• Liker 2
Lenke til kommentar

En må vel anta det er en sannhet. Påstanden din, siden politikerne vil ha høyere avgifter på sukker.

Så et forslag om forbud i forbudslandet Norge på smågodt kommer ikke som noen stor overraskelse. Man har jo eksempelvis forbudt lakrispiper (smågodt), allerede.

Det er vanskelig å begrense seg med smågodt inntaket, det er helt klart. Og sammen med brus og andre søtsaker så kan det i værste fall lede til diabetes. Noe som er samfunnsøkonomisk ganske dyrt å hanskes med.

Vi står nok overfor en diabetesepidemi. Men, da er det vel på tide å subsidiere billige grønnsaker, og åpne tollmurene slik at man kan få inn billige grønnsaker uten hindre.

Ellers kan jeg tilføye:

At jeg krafset til meg av smågodt tilbudet både hos Rimi og Rema 1000 i dag. Samt har spist smågodt i vel en ukes tid nå, allerede. :green:

Grunnen til at lakrispiper ble forbudt var vel det at det lignet på piper? Så alle kida ville røyke pipe og tobakk etter hvert... :p

Lenke til kommentar

Kanskje dere faktisk skal lese det som blir skrevet? Han vil forby billig smågodt, ikke smågodt.

Siden vi lever i en verden hvor sunne alternativer til sukker (sukrin koster f. eks. 9 ganger så mye pr kilo), så blir det feil å surve over økt overvekt og diabetestilfeller når vi gjør alt vi kan for å tilrettelegge at dette skjer.

Lenke til kommentar

Spørsmålet er om eit høgare prisnivå vil bety noko. Dei som har eit enormt behov vil kjøpe uansett. I tillegg har du alle som bur innanfor rimeleg kjøreavstand til Sverige, der godteriet er både billegare og i større kvanta.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Hva er galt med denne mannen? Han er en slask som aldri kan få en normal jobb. For å beholde sin nåværende jobb må han ha slike utfall innimellom for å vise at han engasjerer seg. hadde han trent fremfor å klage hadde han vært normal nå.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kjenner jeg blir forbanna!

Denne saken er likevel litt kjekk for meg..

For seks år siden veide jeg over 100 kg, jeg gaflet nedpå med is, godterier, Cola, pizza you name it. Tilslutt kom jeg til et punkt der jeg så meg selv i speilet, å tenkte at dette bare ikke kan fortsette.. Jeg sluttet å ete godetrier og alt det usunne på dagen å begynte med temmelig enkel mosjon. Det hjalp også å komme på Madla til spikersuppen som kokken lagde der nede, og mye fysisk aktivitet.

I dag er jeg veltrent, og veier rundt 70 - 75 kg. Jeg har ikke lenger behov for å spise godterier, og jeg er ikke så stor fan av det. Men likevel synes jeg dette her blir så idiotisk.

Det er greit det at han er feit, og det er greit det at ikke alle som er fete kan for det selv, men en plass må vi si at nok er nok! Og dette blir bare så bullshit.

Skal dette gjennomføres, så må vi da gjøre det skikkelig når vi først begynner; Da må vi da samtidig forby Mc Donalds, Burgerking, Pizza... ehhh... Ja? Alt...? Brus? Stillesitting....!? bilkjøring.....

Jeg er enig med dere, man kan ikke drive å forby alt mulig fordi at et menneske ikke eier selvbeherskelse !

add. Om man ser på dette, så er det snakk om å forby billig smågodt. Men jeg mener... Folk vil da fremdeles kjøpe dritten tilnermet uavhengig av prisen (spesielt om dem er avhengige nok)?! Samma hva det koster....!

Er da som å kjøpe en boks snus til 80 kr... Det er skamdyrt, men jeg kjøper det likevel.... moron!

Dette vil kun gå ut over de gruppene i samfunnet som har minst penger. Familier som har lite til overs men jobber hardt - skal etter min mening kunne få ha noe å glede seg til i helgene, som ikke ødelegger hele ukesbudsjettet. Bare for at et eller annen feit politiker fra oslo har gått amok i godteskåla litt for ofte.....

Jeg kjenner hvertfal meg selv så godt, at jeg kan si at jeg bryr meg ikke stort om godteriet koster 5 kr, 10 kr, eller 20 kr hektoen. Jeg kjøper den godteposen uansett, uten å tenke for mye over prisen.

Igjen så blir det slik at de som har minst til overs, skal lide. Og det blir jeg ganske trist av.

Endret av Skipstrixxy
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hva er galt med denne mannen? Han er en slask som aldri kan få en normal jobb. For å beholde sin nåværende jobb må han ha slike utfall innimellom for å vise at han engasjerer seg. hadde han trent fremfor å klage hadde han vært normal nå.

Starter et forbund, medlemene betaler for eks 200kr året så roper han nei til billig smågodt.

Scam kaller jeg det.

Lenke til kommentar

Kanskje dere faktisk skal lese det som blir skrevet? Han vil forby billig smågodt, ikke smågodt.

Siden vi lever i en verden hvor sunne alternativer til sukker (sukrin koster f. eks. 9 ganger så mye pr kilo), så blir det feil å surve over økt overvekt og diabetestilfeller når vi gjør alt vi kan for å tilrettelegge at dette skjer.

Og hvem er det dette går ut over da Dragen?

Jeg ser ikke på prisen når jeg kjøper smågodt.... Og det gjør nok neppe Jørgen heller, for å si det på den måten :tease: .

Dette vli kun gå ut over familier og mennesker som har lite til overs i hverdagen som må være veldig prisbeviste... Skal ikke disse ha samme retten til å kose seg med billig smågodt som de fleste andre og gjør en gang i blandt?

Endret av Skipstrixxy
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...