petterpann Skrevet 27. mars 2013 Del Skrevet 27. mars 2013 Har jobbet 100% natt i 6 år nå. Det vil si 10-11 timers vakter. 1 uke på jobb, 1 uke fri. Men alle andre jeg kjenner, spesielt i helse jobber 75%. Er det så uvanlig å jobbe fulltid? Lenke til kommentar
blured Skrevet 27. mars 2013 Del Skrevet 27. mars 2013 Der jeg jobber (bolig for utviklingshemmede), har de satt en grense på rundt 70% for natt. Jeg tror det er flere årsaker til det. Har man ansatte som både kan jobbe dag og natt, har en mer å spille på ved sykdom. En blir også bedre kjent med brukere og rutiner på dag, hvilket kan føre til at en gjør en bedre jobb igjen på natten. Av erfaring har man også sett av mange generelt blir slitne av å kun jobbe natt, hvilket har ført til endel lengre sykemeldinger, osv. Lenke til kommentar
petterpann Skrevet 28. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2013 Om jeg både skulle jobbet natt og dagtid ville jeg ihvertfall ha hatt langt flere sykemeldinger enn nå. Lenke til kommentar
blured Skrevet 28. mars 2013 Del Skrevet 28. mars 2013 (endret) Ja, personlig er jeg helt enig i det. Med 100% natt, har en ihvertfall en rytme å forholde seg til. Det er generelt veldig undervurdert å jobbe natt. Som student får jeg mye bedre betalt enn alle andre jeg kjenner, dette kombinert med at jeg faktisk får studert mens jeg er på jobb. Endret 28. mars 2013 av blured Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 28. mars 2013 Del Skrevet 28. mars 2013 når ble 1 uke på, 1 uke av 100%? høres vel mer ut som 50% det for meg da.. Lenke til kommentar
blured Skrevet 28. mars 2013 Del Skrevet 28. mars 2013 Innenfor det offentlige, tilsvarer 10-14 vakter pr mnd 100% lønn som nattevakt. Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 28. mars 2013 Del Skrevet 28. mars 2013 Merk at nattvakter ofte er mer enn 7 1/2 time Lenke til kommentar
blured Skrevet 28. mars 2013 Del Skrevet 28. mars 2013 Mhm. Det vanlige er vel å jobbe fra kl21-23 og frem til 07-09. Altså et sted mellom 09 og 11 timer pr vakt. Legger en til kveldstillegg (det får en for alle timene, ihvertfall innenfor det offentlige) og helgetillegg, blir det fort ganske mange prosent. Fire vakter på en uke gir for meg f.eks. overtid. 1 Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 28. mars 2013 Del Skrevet 28. mars 2013 Jobber 12 timer nattevakt i helgene og 9 timer nattevakt på hverdagene. Er ikke noe problem i det hele tatt. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 28. mars 2013 Del Skrevet 28. mars 2013 Det er en del mer logistikkplunder involvert i å jobbe utelukkende natt enn å jobbe dag, f.eks. av hensyn til familiemedlemmer og barn. 1 Lenke til kommentar
magb Skrevet 28. mars 2013 Del Skrevet 28. mars 2013 når ble 1 uke på, 1 uke av 100%? høres vel mer ut som 50% det for meg da.. Er det ikke slik at 1 time på natten tilsvarer 1time og 15 min? Så en 9 timers vakt egentlig tilsvarer 11t og 15 min? Da vil 7 slike vakter bli rett under 80 timer pr uke, altså en 100% stilling med fri annenhver uke. Nå er det vel også noen regler som sier at du ikke skal jobbe så mye på en uke er det ikke? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498 Skrevet 28. mars 2013 Del Skrevet 28. mars 2013 nja, reglene går både pr uke, og hele mnd sett over alt. kommunalt er det ikke noe problem å jobbe 8 dager i strekk så lenge man bytter uke midt i, og man iløpet av 6 uker ikke overstiger 100% på jobb, Lenke til kommentar
Heimdall Skrevet 5. april 2013 Del Skrevet 5. april 2013 hmm. reglene må ha blitt endret. Jeg jobbet 3 mnd som portør engang. Da jobbet jeg 3 dager på og hadde to dager fri. I løpet av de to fridagene rakk jeg akkurat å komme inn i normal døgnrytme igjen, før en ny tredagers-periode begynnte :-( Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 5. april 2013 Del Skrevet 5. april 2013 hmm. reglene må ha blitt endret. Jeg jobbet 3 mnd som portør engang. Da jobbet jeg 3 dager på og hadde to dager fri. I løpet av de to fridagene rakk jeg akkurat å komme inn i normal døgnrytme igjen, før en ny tredagers-periode begynnte :-( Høres ut som en elendig turnus. Er det ikke mye greiere å jobbe 1 uke på, og 1 uke av? Lenke til kommentar
ostenxx Skrevet 5. april 2013 Del Skrevet 5. april 2013 det at mange velger maks 75% nattestilling har nok mange årsaker. jeg selv har valgt dette da jeg tjener tilnærmet 100% sykepleier daglønn på det. jeg jobber 12 vakter i snitt hver måned, 9,5 timer per vakt. 16 vakter tilsvarer vel 100%. nattevaktslivet har klare baksider mener jeg. jeg kan nevne det usosiale livet man ofte får av å jobbe natt, for mitt vedkommende tidvis problemer med søvn og faktisk litt mindre tålmodighet i hverdagen. dette varierer sterkt for person til person, noen kan jobbe hele yrkeslivet som nattevakter, men for min del blir dette bare for en kortere periode. Lenke til kommentar
ostenxx Skrevet 5. april 2013 Del Skrevet 5. april 2013 (endret) Høres ut som en elendig turnus. Er det ikke mye greiere å jobbe 1 uke på, og 1 uke av? er enig i at turnusen virker elendig. men uke på etterfulgt av en uke av, virker rimelig heavy spør du meg. personlig blir jeg ganske utslitt av 3-4 vakter i ett strekk. Endret 5. april 2013 av ostenxx Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 6. april 2013 Del Skrevet 6. april 2013 det at mange velger maks 75% nattestilling har nok mange årsaker. jeg selv har valgt dette da jeg tjener tilnærmet 100% sykepleier daglønn på det. jeg jobber 12 vakter i snitt hver måned, 9,5 timer per vakt. 16 vakter tilsvarer vel 100%. nattevaktslivet har klare baksider mener jeg. jeg kan nevne det usosiale livet man ofte får av å jobbe natt, for mitt vedkommende tidvis problemer med søvn og faktisk litt mindre tålmodighet i hverdagen. dette varierer sterkt for person til person, noen kan jobbe hele yrkeslivet som nattevakter, men for min del blir dette bare for en kortere periode. Om du jobber 70% natt, jobber du da 30% dag? Lenke til kommentar
blured Skrevet 6. april 2013 Del Skrevet 6. april 2013 Slik jeg forstod ostenxx, jobber han 75% (og da kun på natt). Grunnet alt kveldstillegget, så tilsvarer denne 75% stillingen hva en sykepleier som jobber 100% (dag) får utbetalt. Lenke til kommentar
ostenxx Skrevet 6. april 2013 Del Skrevet 6. april 2013 (endret) Slik jeg forstod ostenxx, jobber han 75% (og da kun på natt). Grunnet alt kveldstillegget, så tilsvarer denne 75% stillingen hva en sykepleier som jobber 100% (dag) får utbetalt. Korrekt! Flott noen tok poenget. Etter min mening kan nattevaktsarbeid rettferdiggjøres nettopp gjennom det faktum at du jobber færre vakter og mindre totale timer for samme lønn som på dag. I mitt tilfelle 3 vakter i snitt i uken (4 uker x 3 vakter = 12 vakter per måned), som da utgjør en 75 % nattevaktsstilling innen helsevesenet. Lønnen jeg da får tilsvarer omtrent det en sykepleier som jobber 100% dag tjener (dvs. 4 uker x 5 vakter = 20 vakter per måned). Det må naturligvis påpekes at de som jobber dag, jobber kortere vakter i antall timer og dermed flere vakter per måned. Man må heller ikke glemme at dagvakter jobber roterende turnus med tidlig - og aftenvakter, noe som i seg selv kan være svært slitsomt. Men for mitt vedkommede blir jeg såpass "tullerusk" i hodet av nattevaktsrytmen at jeg kommer til å gå over på dagarbeid igjen etter hvert. Dette til tross for flere vakter og arbeidstimer per måned. Og som jeg allerede har sagt så er nattevaktarbeid noe man bør prøve over ganske lang tid for å gjøre seg en mening om det er greit eller ikke. Det holder ikke å vikariere 3 - 4 vakter en gang i skuddåret for å si at nattevaktslivet er problemfritt eller alternativt håpløst. Man bør jobbe kanskje opp mot 1/2 år fast før man kan gjøre seg opp en mening, synes jeg. Endret 6. april 2013 av ostenxx Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 6. april 2013 Del Skrevet 6. april 2013 Eneste grunnen til at jeg jobber natt er fordi jeg ønsker mer penger enn vanlig dagtid. Om 75% natt skulle tilsvart 100% daglønn ville jeg droppet det om jeg ikke kunne jobbet 25% dag i tillegg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå