Gå til innhold

Spm. om HDR, og braketering

Anbefalte innlegg

Har i dag prøvd meg på HDR og har noen spørsmål. Kanskje mer generelt enn bare til D71000. Men det får gå.

1.

HDR-innstilling på denne modellen tar bare 2 bilder. Burde det ikke være minst 3?

2.

Etter det jeg har forstått prosesser kameraet begge bildene til ett enkelbilde. Hvis det er slik, hvordan identifiserer jeg HDR-bilder fra andre normale bilder?

Etter dagens økt har jeg problemer med å finne hva som er hva. Finner ingen exif info. om HDR.

3.

Neste øvelse er braketering. Hvordan identifiserer dere bildene, hvem som hører sammen, når dere browser bildene på pc/mac. Kan hver serie navngis med sin unike id, navn/nummer el. i kamera?

Endret av fasst
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har i dag prøvd meg på HDR og har noen spørsmål. Kanskje mer generelt enn bare til D71000. Men det får gå.

1.

HDR-innstilling på denne modellen tar bare 2 bilder. Burde det ikke være minst 3?

2.

Etter det jeg har forstått prosesser kameraet begge bildene til ett enkelbilde. Hvis det er slik, hvordan identifiserer jeg HDR-bilder fra andre normale bilder?

Etter dagens økt har jeg problemer med å finne hva som er hva. Finner ingen exif info. om HDR.

3.

Neste øvelse er braketering. Hvordan identifiserer dere bildene, hvem som hører sammen, når dere browser bildene på pc/mac. Kan hver serie navngis med sin unike id, navn/nummer el. i kamera?

1. HDR kan lages ut fra ett bilde, Nik HDR EFEX gjør dette, men kan samtidig lage det ut fra 2 bilder og flere.

2.HDR finner du sannsynligvis ikke i Exif, men vil tro at filnavnet enten inneholder HDR eller noe annet som skiller bildefila fra resten - mulig at Nikon lager jpg av HDR konverteringen hvis du til vanlig skyter i RAW.

3. Jeg skiller braketing bildene fra hverandre ut fra dataene for hvert bilde, hvis man feks bruker kompensasjon +- 3 så vil jeg se dette i EXIF dataene når jeg blar gjennom bildene.

Lenke til kommentar

1. Ikke bruk innebygd HDR løsning. Du har null kontroll. Man kan fint lage et HDR med 2 bilder dersom det dekker det dynamiske området, men det er ikke alltid det er nok.

2. Du vil se det på det dynamiske omfanget, det er jo derfor du bruker det. I tillegg regner jeg med at HDR filene vil få en egen benevnelse.

3. Her vil du også se hvilke bilder som hører sammen, da de arkiveres i den rekkefølgen de tas. Hvis du f.eks tar -1,0,+1 vil du se tre like bilder i en mørk, vanlig og lys versjon. Du kan også se det utifra exif. I begynnelsen kan det være greit å ta et bilde av hånda i mellom hver serie for å separere de..

Endret av sungun
Lenke til kommentar

Denne gir deg god innsikt i ditt nye kamera.

http://www.nikondigi...7100/index.html

Ja jeg har gått igjennom den. Nyttig, men går ikke dybden.

At HDR-innstilling bare tar to bilder tror jeg har noe med at Nikon kanskje har funnet ut at flere enn to bilder tar for lang tid i.o.m. det prosesseres i kamera.

Fant forøvrig ut at HDR-info skrives til exif. Men "normale" programmer leser det ikke. Noen hadde laget noen PERL-scripts for å hente det ut valgfrie verdier. Men det blir for teknisk, i denne omgang.

http://owl.phy.queensu.ca/~phil/exiftool/TagNames/Nikon.html

Har eksperimentert litt med braketering i dag. Skulle ønske at kameraet hadde en innstilling for å navngi de ulike serier en tar slik at en lett kan identifiser hvem tilhører hva.F.eks. hvis en valgte 5F(frames) så kunne kameraet bruke en unik kode (bokstav/tall etc) i navnet til de fem i serien.

Litt tungvindt å endre navnegivning før hver serie.

Lenke til kommentar

Jeg navngir aldri noe som helst i kameraet selv, jeg gir alle filene navn når importerer bildene, og så sorterer jeg og merker de som hører sammen når skal redigere de. Her finnes det selvsagt en million måter så gjøre ting på ut fra hva den enkelte selv foretrekker.

Lenke til kommentar

En kjapp workaround er å rett før bracketing-serien ta et bilde av hånda di, hvor du holder opp hvor mange fingre som er med i serien - så kan du forholdsvis enkelt finne seriene når du kikker gjennom bildene. Eventuelt et lite videoklipp hvor du forteller om de neste (eller for den del de forrige) bildene. :)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

1.

2.

3.

Vet ikke hva du har gjort,men sjekket med mitt D7100,og jeg får 5 frames bracketing.Hold inne braceting knappen og vri på hjulet på baksiden av kamera....

Endret av Jan Erik Engan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...