Toreey Skrevet 27. mars 2013 Del Skrevet 27. mars 2013 Når jeg hadde min 90A Valeo dynamo var det en ledning med plugg som ikke var tilkoblet dynamoen, dessuten hadde ikke Valeo sin dynamo en tilkobling til den pluggen. Nå har jeg skiftet til en 120A Bosch som egentlig er den som hører til bilen. Men Bosch Dynamoen har en tilkobling til min plugg. Den heter DF Noen som vet hva denne er til ? Ledningen er forresten RØD / HVIT Tar med et bilde Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 27. mars 2013 Del Skrevet 27. mars 2013 DF, av og til kalt bare F, går til den ene enden av rotorviklingen/feltviklingen (derav forkortelsen F, for felt), den andre enden av rotorviklingen er koblet til enten pluss eller minus. Spenningsregulatoren, som sitter i andre enden av ledningen, regulerer magnetiseringsstrømmen til rotorviklingen, og dermed styrken på magnetfeltet og utgangsspenningen. Dette er altså en bil/dynamo med ekstern spenningsregulator; en gammeldags løsning. Hvilken bil er det? Den uoriginale dynamoen hadde åpenbart innebygd regulator, som vanlig er i dag. Lenke til kommentar
Indian Skrevet 27. mars 2013 Del Skrevet 27. mars 2013 Det kan ikke stemme. Bosch dynamoen ifølge ETKA har regulatoren innebygget i børsteholderen Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 27. mars 2013 Del Skrevet 27. mars 2013 DF er i alle fall forkortelsen på feltvikling, men er enig i at Bosch har hatt innebygd regulator i "evigheter". Japanske/asiatiske biler var vel de som holdt lengst på separat regulator. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå