Mala Skrevet 27. mars 2013 Del Skrevet 27. mars 2013 (endret) Bekymringsverdig ja, nå er det vel optimistisk å tro at utviklingskostnadene blir særlig mindre i årene som kommer. En fordel for neste generasjon, og spesielt PS4 er jo at arkitekturen har blitt mere lik PC i stedet for å ha en slik obskur arkitektur som PS3. Sikkert veldig mange utviklere som setter pris på dette. Tomb Raider var ihvertfall, etter min smak ett fantastisk godt og underholdene spill. Lenge siden har har hatt det så morro for meg selv fremfor skjermen altså. Endret 27. mars 2013 av Mala Lenke til kommentar
Xoduz Skrevet 27. mars 2013 Del Skrevet 27. mars 2013 Noe som også er litt interessant er at disse tallene kun inkluderer fysiske salg utenfor Japan, og inkluderer ikke digitale salg fra f.eks. Steam og Amazon. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL Skrevet 27. mars 2013 Del Skrevet 27. mars 2013 (endret) Hvis 3,4 millioner solgte spill på 1 måned er riktig tall, og vi regner amerikansk standardpris på $60(350 kr) er det $200mill i salg, SWTOR er regnet at kostet $150-200 mill og er blant de mest kostbare spilla til dags dato, realistisk produksjonskostnad for tomb raider er nok nærmere $75-100mill. Så man sitter igjen med et salg som er dobbelt av produksjonskostnadene etter første måned, og spillet vil ikke slutte å selge så det vil være kontinuerlig inntekt framover også. Da kan du ikke klage på produksjonskostnader, det er greit at de setter seg så høye mål om salgstall og inntjening, men de får ikke lov til å klage på det. Tror du må gå over regnestykket ditt en gang til. Med en utsalgspris på $60, går langt fra alle disse pengene rett til utgiver/utvikler. Butikkene skal selvsagt ha sin profitt av salget, i tillegg tar MS/Sony en betydelig sum også. Utgiver sitter igjen med ca litt over halvparten av utsalgsprisen. Med kostnader på $40-80 millioner, inkluldert markedsføring, må dagens AAA-spill minst selge 2-4 millioner bare for å gå i null. Endret 27. mars 2013 av Slettet-NIoHlfL Lenke til kommentar
hitman47 Skrevet 27. mars 2013 Del Skrevet 27. mars 2013 Dette er synd, da jeg mener Square Enix sitter på noen av de de aller beste spillseriene. Lenke til kommentar
Xmasbeer Skrevet 27. mars 2013 Del Skrevet 27. mars 2013 Dette må skyldes piratkopiering og ikke noe annet, dette har jo vært på topplistene lenge. Dette kan også skyldes dårlig førproduksjonsfase hvor enorme summer av budsjettet blir ofte sløst takket været dårlig planlegging, noe som er typisk for store utgivere. Også er det blitt større konkuranse på markedet. Jeg har ikke kjøpt Tomb Raider eller den nyeste Hitman rett og slett fordi jeg har andre spill å bruke tiden på, ikke fordi de er dårlige. Personlig så vet jeg allerede nå at i tiden fremover så kommer jeg til å bruke tid og penger på kickstarter spill og hvis det er mange folk som meg, så kommer store utgivere til å slite enda mer. Til slutt så kan vi ikke se bort fra at spill er teknisk sett et luksusprodukt som blir nedprioritert. I dette sammenhenget når vi leser i aviser at et skremmende antall unge mennesker ikke får seg jobb, så er det kanskje ikke så rart at industrien som er rettet mot denne demografiske delen av befolkningen også går i tap. Jeg er sikker på at en som har studert makro økonomi kunne ha nevnt mange flere faktorer som påvirker salgstall, men jeg trenger ikke å være en økonom til å skjønne at piratkopiering er bare et mindre faktor i det store bildet. Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 28. mars 2013 Del Skrevet 28. mars 2013 Tror du må gå over regnestykket ditt en gang til. Med en utsalgspris på $60, går langt fra alle disse pengene rett til utgiver/utvikler. Butikkene skal selvsagt ha sin profitt av salget, i tillegg tar MS/Sony en betydelig sum også. Utgiver sitter igjen med ca litt over halvparten av utsalgsprisen. Med kostnader på $40-80 millioner, inkluldert markedsføring, må dagens AAA-spill minst selge 2-4 millioner bare for å gå i null. la oss si at halvparten går til utgiver, for TR gikk de fortsatt i 0 før en måned hadde gått hvis de hadde en produksjonskost på 100 mill. Og vi må ikke glemme at dette er første måned, spill som Far Cry 3 var fortsatt top 10 selgende spill i februar, og hvis vi ser på Hitman absolution er det fortsatt på top 10 selgende spill i de fleste europeiske land. At de ikke når slagsmålene sine er en fair deal, men de kan ikke klage på at de ikke tjener penger... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå