Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Spørsmål om konstruksjon av sub/basskasse


Gjest Slettet-fsaSP0zV

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg skal bytte anlegget i en 2000 Astra 5-dørs. Den har fra fabrikk 8 høytalere, med en "bass" nede og en diskant oppe i hver dør, og jeg tenkte å bytte head unit og å installere en forsterker og en ikke så veldig stor sub i bagasjerommet for å få bedre lyd. Målet er altså bedre lyd i bilen, ikke nødvendigvis høy. Det er en gammel bil og jeg ønsker i utgangspunktet ikke å bruke så mye på dette. Tenkte å lage kassen selv, for å få noe som passer best muiig i bagasjerommet. I den forbindelse har jeg noen spørsmål:

- Er ferdige kasser så bra at det er bedre å kjøpe en ferdig enn å bygge en selv?

- Bør kassen være tett eller ha bassrefleks? Fordeler og ulemper? Er det forskjell på elementer avhengig av kassens grunnleggende prinsipp?

- Bør jeg velge 1 x 10" eller 1 x 12"? Jeg ser for meg at jeg kan bruke en mindre kasse ved et mindre element. Stemmer det, eller er det annet som avgjør kassens størrelse? Jeg ønsker ikke å bruke mer av bagasjerommet enn nødvendig.

- Er plasseringen av elementet i kassen viktig? Eller kan det plasseres der det vil være best beskyttet ved bruk av bagasjerommet når kassen er montert i bilen? Inn mot bakseteryggen, ned mot gulvet eller ut på den ene siden?

- Er det nerker/modeller av elementer og forsterkere som gir kvalitetslyd for pengene? Eller er det slik at alt blir bedre etter hvert som prisen øker?

 

Jeg ser at det finnes løsninger med integrert forsterker for montering i reservehjulsbrønn eller under forsetene. Er dette en grei løsning, eller blir det så mye bedre med en selvbygget kasse at det er verdt jobben?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å spare plass og samtidig få med kjellerbassen kan f.eks 2 stk 10" satt isobarisk være en bra løsning. Velger man elementer med omhu og bygger en kasse som er tilpasset bilen behøver ikke en sub å ødelegge bagsjerommet.

 

Jeg lagde meg et oppsett spesifikt for de aller laveste frekvensene, med kriteriene koste-ikkeno og lages-av-det-man-har-liggende. Sluttresultatet ble ganske nøyaktig som beregnet, så god planlegging kan lønne seg stort.

 

Her er prosjektet mitt: http://www.facebook....=1&l=5c913ebd1d

 

PS. Det går selvølgelig an å bygge MYYYE mindre enn det jeg har gjort her :p

Endret av Leo_
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Har det noen hensikt å bruke høypassfilter for dørhøyttalerne? Eller er det bare å justere subsonic og lavpass for sub til det låter OK?

Lenke til kommentar

Har det noen hensikt å bruke høypassfilter for dørhøyttalerne? Eller er det bare å justere subsonic og lavpass for sub til det låter OK?

 

Ja, det burde du bruke, da sparer du dørhøyttalerene dine for å prøve å spille lavere frekvenser enn de er laget for, og de frekvensene spiller jo uansett suben din +at du kan spille ganske mye høyere før det låter stygt ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Bilen har i dag originalt høyttalersett i dørene, med 1 "bass" og 1 diskant i hver dør (=8 tilsammen). Etter min oppfatning spiller disse OK med en god spiller (denne har p.t. original Opel-spiller, men jeg har hatt annen spiller i samme bilmodell tidligere). Med tanke på at dette blir lavbudsjett, har det noen hensikt å vurdere utskifting av disse også?

Lenke til kommentar

De vil nok spille enda bedre med en separat forsterker. Selv gode head units har ganske lite effekt selv om de er oppgitt til 4x60W o.l. Ofte klarer de knapt 4x20.

 

I min bil har jeg originale høyttalere og en 4x110W forsterker. Det spiller såpass bra at jeg driter i å bytte ut høyttalerne med mindre noen av de ryker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...