Gå til innhold

[Løst] BK: Uventet resultat


Anbefalte innlegg

Hei alle fotoentusiaster!

 

Første innlegg på forumet! Be gentle...

 

Som hobbyfotograf er jeg helt nederst i startgropa ennå. Fikk mitt første speilrefleks kamera for halvannen uke siden, et Canon EOS 650D med 18-55mm kit objektiv. Det duger og vel så det for en som er så grønn som meg.

 

Av utstyr ellers så jeg meg nødt til å anskaffe en tripod og en fjernkontroll for å ta bilder med, samt en blåsebelg for å fjerne støv fra speilet.

 

Jeg har tittet litt på forumet, kanskje spesielt mye i tråden om Akam brukernes bilder for Mars. Nivået er utvilsomt en del høyere enn jeg hadde ventet. Det kan dere ta som et kompliment, for det ga meg enda mer motiviasjon da jeg tenkte at da kan også jeg oppnå noe i nærheten med litt trening.

 

Noe research har det blitt, og jeg ville gjerne prøve ut forskjellige teknikker, bl.a lukkerhastigheter. Jeg ville både ta øyeblikksbilder og langeksponerte bilder. Men sistnevnte gav et underlig resultat som jeg ønsker en forklaring på.

 

Jeg ville kopiere et av eksemplene jeg hadde sett på youtube; nemlig lang lukkertid på et bilde av en foss for å oppnå en silkeaktig look. Det er et stykke til nærmeste foss hos meg, så jeg ville se hva jeg fikk til i vasken på badet i stedet. Uten mere dikkedarer, her kommer bildet jeg fikk med 2,5 sekunders shutter:

 

post-296600-0-20089600-1364373605_thumb.jpg

 

 

Trykket var også relativt høyt (sprutet litt på linsen), men springen har ikke filter på seg. Hvordan er dette bildet mulig? Ser ut for at jeg ikke greide å få med Exif på det, så jeg linker til originalt RAW bilde her i stedet:

 

https://dl.dropbox.c...er/IMG_0244.CR2

Endret av aspirant
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Blits. Derfor er det mulig.

 

Takk for superkjapt svar!

 

Har du mulighet til å forklare hvordan det henger sammen? Jeg hørte at lukkeren brukte sine 2,5 sek, men betyr det at det som er på bildet er det som ble registrert av brikken mens blitslyset sto på?

Lenke til kommentar

Ja, det er nok det som har skjedd. Du har brukt

Shooting Mode Manual Exposure

Av( Aperture Value ) 18.0

ISO Speed 100

Tv( Shutter Speed ) 2.5

Flash On

E-TTL II flash metering Evaluative flash metering

Flash Exposure Compensation -1/3

 

Da har bare blitslyset hatt noe å si. Blenderåpningen er så liten at uten blits ville det nok blitt et helt svart bilde. Selv med 2.5 sek lukkertid.

Endret av pybalto
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En blits har en "lukkertid" på ca 1/5000 sekund hvis jeg ikke husker feil, så det er derfor at dråpen fremstår skarp, Du kan sjekke ut tråden "dine beste dråpebilder" hvis du vil eksperimentere mer med dette.

 

Hvis du ønsker slørete vannbilder av bevegelig vann må du bruke et ND8 gråfilter foran på objektivet for og få lengre lukkertider.

 

Takk for konstruktive og informative tilbakemeldinger! Jeg prøver å suge til meg kunnskap om et emne, for så å forsøke det i praksis. Men et sted må man jo begynne, og bildet over er et av de aller første jeg tok. Jeg kunne bare ikke greie å trekke slutningen om at blits kunne gi et sånt resultat.

 

Jeg titter litt på forskjellige filtere også, og googler hva de forskjellige brukes til. Det blir nok noen filtere ganske snart. :)

Lenke til kommentar

Hvis du vil ha vannet utydelig - skru av blitsen. I grønn firkant popper den opp av seg selv, så skru over i P, som stort sett er eksakt det samme som grønn firkant, bortsett fra at du bestemmer om det er blits eller ikke.

 

Takk for tipset. Jeg var faktisk i Manual mode på det bildet. Brukte bare Auto (grønn firkant) på de fem-ti første bildene jeg tok. Jeg fant raskt noe info på nettet om forholdet mellom lukker-ISO-Blender, og så fort at jeg like gjerne kunne begynne å finne ut ting på egenhånd som å la kameraet bestemme nær sagt alt for meg. Jeg bestemte meg for at Auto-instillingen hører til min tid med begredelige kompaktkamerabilder, og i nødsfall hvor jeg ikke får til et skikkelig bilde i tide med Manual, Av, Tv etc..

Lenke til kommentar

 

Setter pris på at du deler dine personlige preferanser, og jeg kommer garantert til å utforske hvilke presets som funker til hva. I kveld skal jeg finne ut om den trådløse fjernutløseren fra Canon fungerer til Bulb mode.

 

Høres bra ut - min er stort sett parkert i A (Av) - bruker S (Tv) unntaksvis når jeg skal ha kontroll over bevegelsesuskarpheten og M ved blitsfotografering eller når lysforholdene varierer veldig (som konsert).

 

Høres ut som om du er på veldig god vei! :)

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Min trådløse Canonfjernkontroll fungerer fint til Bulb. Første trykk er på og neste trykk er av.

 

Oppløftende å høre! Akkurat hva jeg håper å oppleve også. Vurderer å laste opp flere bilder for tilbakemeldinger, men jeg er minst like noob på etterbehandling av bilder så jeg har lyst til å pløye gjennom det mest basic der først.

Lenke til kommentar

Siden du kjøpte Canon har du fått med en cd som inneholder endel programmer, bla. DPP og EOS-utility.

 

DPP "digital photo professional" er et rent redigeringsverktøy, du kan ta bilde i raw og "fremkalle" de i DPP, da kan du gjøre alle kamerajusterinene i etterkant og ikke i kameraet som du må gjøre hvis du bruker JPG filer.

 

EOS-utility bruker du til og fjernstyre kameraet samt oppgradere firmware i kameraet.

 

På Canon learning center finner du mange fine opplærings-videoer, du finner også mye bra Norsk informasjon på Canon Norge.

 

Register kameraet hos Canon Norge så får du nyhetsbrev og tilgang til mer informasjon, samt du har tilgang på et gratis nettbasert album.

 

Et siste tips :)

Husk og formater minnekortet i kameraet, ta også og formater etter at du har overført bildene til pc'en ikke bruk slettefunksjonen, kan også være fornuftig hvis du tar veldig mange bilder og ikke slette enkeltbilder i kameraet siden det kan lage krøll med nummereringen.

 

Edit: når jeg først er i gang kan jeg ta med meg noen gode linker her på akam også :)

 

Guiden "blender, lukker, iso og litt til" er en guide alle burde lese, Akam har også laget mange fine spesifikke guider i løpe av årene.

Endret av Nautica
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Siden du kjøpte Canon har du fått med en cd som inneholder endel programmer, bla. DPP og EOS-utility.

 

DPP "digital photo professional" er et rent redigeringsverktøy, du kan ta bilde i raw og "fremkalle" de i DPP, da kan du gjøre alle kamerajusterinene i etterkant og ikke i kameraet som du må gjøre hvis du bruker JPG filer.

 

EOS-utility bruker du til og fjernstyre kameraet samt oppgradere firmware i kameraet.

 

På Canon learning center finner du mange fine opplærings-videoer, du finner også mye bra Norsk informasjon på Canon Norge.

 

Register kameraet hos Canon Norge så får du nyhetsbrev og tilgang til mer informasjon, samt du har tilgang på et gratis nettbasert album.

 

Et siste tips :)

Husk og formater minnekortet i kameraet, ta også og formater etter at du har overført bildene til pc'en ikke bruk slettefunksjonen, kan også være fornuftig hvis du tar veldig mange bilder og ikke slette enkeltbilder i kameraet siden det kan lage krøll med nummereringen.

 

Edit: når jeg først er i gang kan jeg ta med meg noen gode linker her på akam også :)

 

Guiden "blender, lukker, iso og litt til" er en guide alle burde lese, Akam har også laget mange fine spesifikke guider i løpe av årene.

 

En slik imøtekommende velkomst som man får her på forumet må jeg bare si at var i overkant av forventningene. Om snittet ligger på dette nivået, også på konstruktive forslag til forbedringer, er det ikke rart at det er såpass med aktivitet og høyt nivå på svært mye av det som publiseres her.

 

Hvorfor tok jeg ikke del i dette før?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fjernkontrollen fungerte helt utmerket i går kveld med Bulb mode. Jeg hadde dessverre litt uflaks med at et vindu jeg hadde med i bildet reflekterte månen de siste minuttene av den 48 minutter lange eksponeringen, og bildet ble derfor ubrukelig og overeksponert, men jeg hadde nok for stor blender i utgangspunktet også - F/8.

 

Nå titter jeg litt på opplæringsmateriell som dere så ufortrødent har servert her, og koser meg med det.

Lenke til kommentar

Heisann, og velkommen til forumet! :-)

 

Hvis du er interessert i å lære hvordan du kan ta bilder av fosser med silke-look (eksempel jeg fant på google), så gjøres dette vanligvis med å ta i bruk et ND-filter (også kjent som gråfilter på norsk) i kombinasjon med lav blenderåpning og lang lukkertid.

 

Jeg gikk til innkjøp av et Lee filtersett selv for få dager siden, og har eksperimentert med å ta slike bilder de siste dagene. Har ikke kommet over en foss enda, men jeg lastet nettopp opp et bilde i Bildekritikk-tråden som du finner her.

 

Lee sine filter koster riktignok noen kroner, men hvis du kommer til å dyrke fotointeressen fremover, og er interessert i å ta slike bilder, så er det absolutt verdt det.

Endret av v3g4rd
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Heisann, og velkommen til forumet! :-)

 

Hvis du er interessert i å lære hvordan du kan ta bilder av fosser med silke-look (eksempel jeg fant på google), så gjøres dette vanligvis med å ta i bruk et ND-filter (også kjent som gråfilter på norsk) i kombinasjon med lav blenderåpning og lang lukkertid.

 

Jeg gikk til innkjøp av et Lee filtersett selv for få dager siden, og har eksperimentert med å ta slike bilder de siste dagene. Har ikke kommet over en foss enda, men jeg lastet nettopp opp et bilde i Bildekritikk-tråden som du finner her.

 

Lee sine filter koster riktignok noen kroner, men hvis du kommer til å dyrke fotointeressen fremover, og er interessert i å ta slike bilder, så er det absolutt verdt det.

 

Takk for tipset! Jo, jeg ble tipset om det samme av Nautica litt lenger opp her. Der ble det spesifisert at ND8 er en grei start. Har du en link til de Lee filtrene du kjøpte?

Lenke til kommentar

Har du en link til de Lee filtrene du kjøpte?

Jeg har til gode å finne en norsk nettbutikk som selger filtre fra Lee, så jeg kjøpte mine fra Robert White i UK. Her er link til start-settet jeg bruker, som inkluderer filterholder, et 0.6 ND grad-filter samt et heldekkende 0.6 ND-filter. I tillegg kjøpte jeg Lee sitt "Big Stopper"-filter som gir deg hele 10 (!) stopp. I tillegg til selve filterne, trenger du et adapter for overgangen fra linsen til filterholderen. Jeg bruker stort sett linser med diameter på 77mm og 82mm (vidvinkel) til mine bilder, så jeg kjøpte et slikt (77mm) og et slikt (82mm). Merk at det er forskjell på 77mm standard og 82mm wide. Totalprisen på alt dette her ble £350 (omtrent 3100 kr) uten mva.

 

Lee oppgir også styrken i sine ND-filter i logaritmisk skala, så 0.6 tilsvarer 2 stopp (ND4) og Lee sitt "Big Stopper"-filter på 10 stopp tilsvarer 3.0 i den logaritmiske skalaen og ND1024 i den andre. ND4 er temmelig svakt (relativt sett), så du vil få problemer med å kunne ta langeksponerte bilder av fosser med mindre du bruker VELDIG lav blender, men det er kraftig nok til å stoppe en himmel i et ellers pent landskapsbilde fra å bli overeksponert. Hvis du lurer på hva "stopp" er, sett i sammenheng med styrkeskalaen på ND-filter, sjekk ut denne linken her. Det er tre forskjellige måleenheter som brukes for å gjøre en stakkars fotograf forvirret.

 

Jeg vet ikke helt hva jeg vil anbefale deg å kjøpe siden jeg er temmelig fersk i filter-verdenen selv. Det finnes rimeligere filtersett enn det jeg har kjøpt, men jeg valgte å investere i Lee sine da de regnes som å være av bedre kvalitet enn andre merker, basert på kommentarer fra anmeldelser og brukerkritikk som jeg har lest. Jeg foretrekker også å kjøpe de bedre merkene fra dag én fremfor å kjøpe noe billige greier å "starte med", for deretter selge det og kjøpe nytt når du blir varm i trøya :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...