Gå til innhold

Her er Battlefield 4 (Windows)

Anbefalte innlegg

Dette er jo akkurat det jeg har ventet på. Du sier jo her akkurat det jeg har prøvd å komme frem til. Man kan forstå prosessene bak noe uten å kunne gjøre skittenarbeidet selv.

Hvis du forstår prosessen bak å programmere kan du programmere, hadde du kunnet noe om prosessen å programmere hadde du visst dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er jo akkurat det jeg har ventet på. Du sier jo her akkurat det jeg har prøvd å komme frem til. Man kan forstå prosessene bak noe uten å kunne gjøre skittenarbeidet selv.

Din deffinisjon på det å "forstå" samt min har vært forskjellig hele veien. Det er det vell ikke vanskelig å se om man leser postene her.

Man må skjønne et problem om det blir presentert for en. Altså man trenger ikke være en ekspert programmerer, men man må kunne forstå problemene ved koding, samt det å kunne lese det. En Creative Director kan ikke være effektiv i den jobben om han ikke forstår og skjønner alle aspektene han helst skal bestemme over, det er jo rimelig logisk.

Når jeg sier at han ikke trenger å kode noe som helst, så betyr ikke det at han helst ikke skal kunne se et problem som oppstår hvis man ønsker noe en koder må løse. Han må vite begrensningene til koding, og dermed med "forståelsen" til koding vil han vite hva han kan spørre om, og hva han ikke trenger å bry koderne om å løse/lage ettersom det uansett ville vært umulig.

Med andre ord. Han burde kunne gjøre mesteparten av skittenarbeidet selv, dog siden han ikke har sin fokus på det å være en koder, eller en modellerer i sin stilling, så er det jo selvfølgelig åpenbart om han bruker andre til dette.

Bare sånn at det er sakt. Ken Lavine har vært Game Designer tidligere, så det ligger ingen tvil at han kan kode eller i minstefall scripte litt.

Lenke til kommentar

Din deffinisjon på det å "forstå" samt min har vært forskjellig hele veien. Det er det vell ikke vanskelig å se om man leser postene her.

Man må skjønne et problem om det blir presentert for en. Altså man trenger ikke være en ekspert programmerer, men man må kunne forstå problemene ved koding, samt det å kunne lese det. En Creative Director kan ikke være effektiv i den jobben om han ikke forstår og skjønner alle aspektene han helst skal bestemme over, det er jo rimelig logisk.

Når jeg sier at han ikke trenger å kode noe som helst, så betyr ikke det at han helst ikke skal kunne se et problem som oppstår hvis man ønsker noe en koder må løse. Han må vite begrensningene til koding, og dermed med "forståelsen" til koding vil han vite hva han kan spørre om, og hva han ikke trenger å bry koderne om å løse/lage ettersom det uansett ville vært umulig.

Med andre ord. Han burde kunne gjøre mesteparten av skittenarbeidet selv, dog siden han ikke har sin fokus på det å være en koder, eller en modellerer i sin stilling, så er det jo selvfølgelig åpenbart om han bruker andre til dette.

Bare sånn at det er sakt. Ken Lavine har vært Game Designer tidligere, så det ligger ingen tvil at han kan kode eller i minstefall scripte litt.

Er bare veldig, veldig uenig. Det er jo koderene sin oppgave å fikse et problem om det oppstår. Jeg må bare gjenta at jeg ikke sier det er en ulempe å kunen om koding, men det er definitivt ikke noe man må kunne for å ha peiling på spillutvikling.

Og det er Ken Levine, ikke Lavine.

Endret av sthusby
Lenke til kommentar

Er bare veldig, veldig uenig. Det er jo koderene sin oppgave å fikse et problem om det oppstår.

Og det er Ken Levine, ikke Lavine.

Sorry Skrifeleif. Ja jeg har ment Levine hele tiden.

Ja, men du missforstår hvor koderne får sine oppgaver ifra. Ken spør om X eller Y som koderne må kode, hvis de har en skrivefeil i koden sin, så fikser de selvsakt det. Men det er hva Ken kan/bør spørre om han må ha peil på.

Eksempel:

Ken spør om noe, og det går fra han til Technical Director og koderne. Det ville vært amatørmessig om den samme meldingen kommer tilbake der koder sier at dette ikke er mulig grunnet X, uten at han engang trenger å prøve på å kode det ettersom han vet det ikke er mulig. Det er opp til Ken å vite om X er mulig før han ber om det, og dette kan han vite gjennom kunnskap om koding og dets barrierer og problemer. På denne måten så blir jo spillet produsert på best mulig måte, og man slipper flere pauser i utviklingen pga en Creative Director som ikke vet hva han spør om.

Det har sikkert hendt før at en Creative Director har fått en possisjon der han ikke kan dette, men fra erfaring så regner jeg med at de store utviklerselskapene vet hvem de kan sikte inn til de possisjonene ettersom det er ganske tidsbesparene å gjøre det, og tid er penger.

Uten en Creative Director som kan dette, så klarer han faktisk ikke å føre spillet og sjangeren videre gjennom å kunne de fleste teknologier som er tilgjengelig idag, samt hvordan bruke dem.

Jeg må bare gjenta at jeg ikke sier det er en ulempe å kunen om koding, men det er definitivt ikke noe man må kunne for å ha peiling på spillutvikling.

Ulempen blir rett og slett for stor om man kun kan grunnprinsippene rundt spillutvikling om man skal ha en av de store posisjonene i et større firma.

Endret av oophus_3do
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ulempen blir rett og slett for stor om man kun kan grunnprinsippene rundt spillutvikling om man skal ha en av de store posisjonene i et større firma.

Jeg er uenig i det, men det blir uansett irrelevant, for det var ikke det vi diskuterte. Det vi i utgangspunktet diskuterte var om det var mulig å kunne noe om prosessen bak spillutvikling uten å kunne kode, og det kan man selvfølgelig.

Lenke til kommentar

Jeg er uenig i det, men det blir uansett irrelevant, for det var ikke det vi diskuterte. Det vi i utgangspunktet diskuterte var om det var mulig å kunne noe om prosessen bak spillutvikling uten å kunne kode, og det kan man selvfølgelig.

Godt jobbet angående det å unngå det jeg har skrevet og sakt. Plutselig diskuterte vi ikke "Creative Directors" samt Ken Levine....

Ja, man kan kunne noe om spillutvikling for å kunne "noe". Det ligger jo i selve setningen, men det å kunne "noe" er ikke nok for å styre et helt utviklerteam.

Endret av oophus_3do
Lenke til kommentar

Godt jobbet angående det å unngå det jeg har skrevet og sakt. Plutselig diskuterte vi ikke "Creative Directors" samt Ken Levine....

Ja, man kan kunne noe om spillutvikling for å kunne "noe". Det ligger jo i selve setningen, men det å kunne "noe" er ikke nok for å styre et helt utviklerteam.

Det er jo virkelig ikke det vi har diskutert. Vi har diskutert om det er mulig å kunne noe om spillutvikling uten å ha kjennskap til koding. Siden du mener det er mulig å være creative director osv. uten å ha den kunnskapen, så antar jeg du mener at det er mulig å ha kunnskap om spillutvikling uten å kunne kode selv. Det er det jeg har sagt hele tiden.

Lenke til kommentar

Det er jo virkelig ikke det vi har diskutert. Vi har diskutert om det er mulig å kunne noe om spillutvikling uten å ha kjennskap til koding. Siden du mener det er mulig å være creative director osv. uten å ha den kunnskapen, så antar jeg du mener at det er mulig å ha kunnskap om spillutvikling uten å kunne kode selv. Det er det jeg har sagt hele tiden.

Nei, dette blir for dumt. Selvfølgelig går det an å ha kjennskap til spillutvikling uten å kunne kode.

For å ha "noe" kjennskap til spillutvikling så holder det jo at du vet at spill blir laget på en PC. Hvis du mener at det er dette vi har diskutert om, så ligger jo diskusjonen på barnehagestadie.

Det at du nå plutselig går tilbake og prøver å vinkle hva vi "egentlig" har diskutert sier meg vell bare at du har gitt opp, og har gått tom - eller at du har skjønt at du har tatt deg vann over hodet.

Les tråden her opptil flere ganger (for du sliter jo med å forstå skrift) så ser du jo hvor diskusjonen har gått og utviklet seg.

Det vi har diskutert i det siste handlet jo om hva som er kravene for en utvikler som jobber i en av de større posisjonene - i de siste par sidene har det handlet om "Creative Director" og Ken Levine. Der du har påstått at han ikke kan kode, samt at man ikke trenger å forstå/lese kode for å være en "Creative Director".

Siden du mener det er mulig å være creative director osv. uten å ha den kunnskapen

Som sakt, les det jeg har skrevet opp til flere ganger for å forstå hva jeg har skrevet. Jeg har jo gang på gang sakt at han ha den kunnskapen. Altså forstå koding. Skjønner du hva jeg mener med å "forstå koding"?

Hva trur du jeg mener ved at jeg sier at man må forstå koding? Eller lys & render (look-dev)? Eller modellering?

Endret av oophus_3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det at du nå plutselig går tilbake og prøver å vinkle hva vi "egentlig" har diskutert sier meg vell bare at du har gitt opp, og har gått tom - eller at du har skjønt at du har tatt deg vann over hodet.

Husker du hvorfor vi gikk inn på temaet? Det var fordi du mente at jeg ikke kunne ha kunnskap om spillutvikling siden jeg ikke kan kode. Jeg er uenig i det. Har slettes ikke tatt meg vann over hodet, men jeg synes det er viktig å huske hva man diskuterer i utgangspunktet.

Tror du må ta deg en tur ut i frisk luft og stikke fingern i jorda. Makan til en rappkjefta, forvokst tenåring har jeg aldri vært borti. Jeg er uenig med deg. Deal with it.

Endret av sthusby
Lenke til kommentar

Husker du hvorfor vi gikk inn på temaet? Det var fordi du mente at jeg ikke kunne ha kunnskap om spillutvikling siden jeg ikke kan kode.

"Hva skjer når historien til et spill forandres, og hva må utviklerne gjøre når historien blir forandret?"

Dette var temaet før koding kom på banen. Og jeg mente at du ikke kunne nok om spillutvikling siden du ikke kunne svare på det spørsmålet for å kunne forsvare det du sa når du mente at budsjettet ikke ble affektert av at de nå valgte å fokusere mere på en enspiller kampanje. Eller i det hele tatt ta med en enspiller kampanje. Med andre ord, dette omhandlet det meste innenfor spillutvikling, og ikke kun koding.

Og ja, det at du aldri har sett på noe kode, eller enda enklere scripting, eller et 3D program, samt en spillmotor, så vet du rett og slett for lite for å kunne komme med bastante påstander som du har gjort. Det eneste du har å komme med er å si at du er uenig. Ikke akkurat god argumentering.

Jeg er uenig i det. Har slettes ikke tatt meg vann over hodet, men jeg synes det er viktig å huske hva man diskuterer i utgangspunktet.

Min mening er at du har tatt deg vann over hodet. Og jeg husker hva vi har diskutert, som bevist over her. Det er du som plutselig ikke vil diskutere det vi var kommet til å diskutere når du ser at du ikke har noe særlig å komme tilbake med.

Tror du må ta deg en tur ut i frisk luft og stikke fingern i jorda. Makan til en rappkjefta, forvokst tenåring har jeg aldri vært borti. Jeg er uenig med deg. Deal with it.

Du fører et dobbeltmoral. Hilsen han som ifølge deg har liten sosial intelligens. Noe du jo har kommet deg frem til ved å lese på et forum, på akkurat samme måte som at du kan så mye om spillutvikling ved å se på podcasts og blogger. :)

Endret av oophus_3do
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bortsett fra at det finnes mange techno-hardcore folk som også er Apple-kunder og klarer å sette pris på flere kategorier av produkter ;).

Nå snakker jeg vel strengt tatt bare for meg selv. Men det blir nok færre og færre av techno-freaker som bruker Apple produkter generelt, tror jeg. :p Er litt i samme kategori som Metal fans som fremdeles hører på nye Metallica-låter på samme måten som de hørte på Black Album når det kom ut.. ..skjønt, bare min mening.

Men det går veldig mye i akkurat det på teknikk-fronten nå, at du har veldig enkle utviklerverktøy, og stor fokus på å kunne skape noe uten å nødvendigvis være hyper-nerd. Det er forsåvidt bra - veldig enig i at det er slik det skal være. Bruke tid på å sette opp modeller og kode prototyper, heller enn å file på maskinkode i et år - det er slik det skal fungere, synes jeg. Er bare dumt om en må være ekspert på Windows for å kunne åpne Eclipse. På samme måten som det er bakvendt å måtte være ekspert på Android for å kunne synke notatene sine til pc-en.

Det er tull, og her har Apple skjønt noe fundamentalt viktig.

Men på baksiden av dette, så dukker det opp veldig mye snodig, med folk som ikke kan kode, ikke kan utviklerverktøy, ikke kan hardvare, ikke kan protokoll-mekanikk og tolkningssoftware mellom grensesnitt (Norsk er best! Hold kjeft!). Men som fremdeles føler at de kan bidra kreativt med råd og prosjektstyring.

Selv om det i mange tilfeller, etter hverandre nå, er snakk om folk her som blir ansatt for å finne den løsningen som appelerer til litt forfengelige og korte hoder, heller en den løsningen som faktisk var best for å selge produktet på lang sikt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du fører et dobbeltmoral. Hilsen han som ifølge deg har liten sosial intelligens. Noe du jo har kommet deg frem til ved å lese på et forum, på akkurat samme måte som at du kan så mye om spillutvikling ved å se på podcasts og blogger. :)

Djises, det faktum at du kan uttale noe sånn som dette viser jo bare hvor lav sosial intelligens du har. Jeg kan rikelig om spillutvikling, og det har jeg lært fra å snakke med utviklere. Virker som du glemmer akkurat den biten til stadighet. Du nevnte jo alzheimers tidligere i diskusjonen, mulig du burde undersøkes.

Lenke til kommentar

Djises, det faktum at du kan uttale noe sånn som dette viser jo bare hvor lav sosial intelligens du har. Jeg kan rikelig om spillutvikling, og det har jeg lært fra å snakke med utviklere. Virker som du glemmer akkurat den biten til stadighet. Du nevnte jo alzheimers tidligere i diskusjonen, mulig du burde undersøkes.

Du må slutte å være "butthurt" når du får ting sakt imot deg, samt slutte å late som om du er offeret her når du kaller meg saker og ting også. Som sakt, du fører et dobbeltmoral. Blir som å fakke en gutt på butikken for å stjele en sjokolade, rett etterpå tar du samme sjokoladen i din egen lomme...

Det at du har snakket med utviklere er jo irrelevant, ettersom det er umulig for deg å bevise det, på samme måte som at jeg ikke kan bevise at jeg har snakket med utviklere fra Funcom, Naughty Dog, Lionhead studios, Epic,Ubisoft, IO Interactive osv osv. Det som jo er relevant er ting du sier her på forumet. Og det er jo åpenbart nå at du ikke klarer å puste pga vannet som snart fylles igjen i det lille rommet du befinner deg i. Ikke vanskelig å forstå når du ikke svarer meg på det jeg sier, enda jeg rettet deg i det lille forsøket du hadde på å vinkle diskusjonen en annen retning når du ikke hadde mer å tilføye.

Barnslig måte å diskutere på, og det er noe typisk små unger gjør når de vet at de har tapt. Angrip noe annet for å redde ansikt. Jeg husker jeg gjorde slikt når jeg var 16-17 også.

Endret av oophus_3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så fint at jeg ikke føler noe trang for å bevise noe for deg. Jeg vet mer enn nok om spillutvikling til å uttale meg om det jeg har gjort. Det er en god følelse det.

Ikke ifølge kommentarene og tilbakemeldingene til dine innlegg her.

Endret av oophus_3do
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...