Gå til innhold

Bilradiator uten vifter?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det burde kunne gå mener nå jeg.

 

En bilradiator kjøler jo vanligvis enkelt en bilmotor. På de fleste moderne biler er det en elektrisk vifte på radiatoren, denne slår seg inn ved behov. I praksis er dette sjelden nødvendig utenom varme sommerdager hvis bilen står i ro og på tomgang.

Når bilen er i bevegelse får riktignok radiatoren en ganske kraftig luftstrøm rundt seg, men den skal jo kunne kjølen ned motoren selv ved full gass over lengre tid. La oss si at du vil bruke en radiator fra en liten bil med ca 80 hk dette blir ca 50 kW. Effekt forholdet mellom bevegelses energien du får ut på veivakselen og drivstoffets indre energi er ganske lavt. La oss si ca 0,4. Mesteparten av denne energien som ikke blir omdannet til bevegelses energi blir omdannet til varme. Jeg ser bort fra lyd siden dette er jo latterlig lite. Noe går ut i eksosen resten i radiator eller varmeapparat. Dvs 50kw/0,4=125kW totalt energi. 125kW - 50 kW = 75kW som går over til varme. Hvor mye som går ut i eksosen av dette er jeg fanen ikke sikker på. La oss si halvparten for å være på den sikre siden (montering av turbo gir jo vanligvis ca 30% effektøkning, men det har jeg ikke så mye peiling på). Da har vi ca 37kW som radiatoren skal fjerne.

Disse tannhjula inni CPU osv tilsammen, kan vel neppe utvikle mer enn 250 W til sammen på en god dag.

 

Hmmmmm det var jo sikkert nesten riktig siden et vanlig varmeapparat i en bil er på ca 4-7 kW.

 

I en PC vil du gjerne ha en like lav temp ut på vannet som lufta omkring. Dette krever en kraftig kjøler. Denne radiatoren er greiest å ha stående, dette er muligens ikke helt optimalt siden den er konstruert for å ta luften inn 90 grader på. Har du den stående vil den hindre sin egen luftstrømm. Dette fordi ribbene som leder varmen vekk fra kanalene ligger når raddissen står.

 

Om den vil lede vekk nok varme?

Ja, det tror jeg. Tenk deg en radiator som brukes til husoppvarming. Denne får inn 40 grader C oppe, nede er den ofte kald. En slik løs oljevarmet radiator (sånn med hjul og stikkontakt ja) yter jo gjerne 1000 - 1500 W. Hva oljetempen er her veit jeg ikke, men den kan neppe være over 45C.

 

Vifter?

Nja, om det skulle ha noe for seg blir arealet til en 120 vifte for lite. Dette fordi bilradiatoren har sløyfer som går vertikalt nedover, i motsetning til PCradiatoren som har en sløyfe som ikke deler seg. En liten vifte på 12^2cm vil da kanskje bare få anledning til å kjøle ned 1/8 av kjølevannet (bil) direkte. Med konstruksjonen til PCradiatoren vil dette bli 2 til 4 ganger så høyt ved samme bredde (1m). Nåja, effekten blir vel litt større enn dette da pga. diffraksjon i luften.

 

Jeg ville testa dette sjøl, kanskje det virker kanskje ikke? Hvem vet før du har prøvd. Ps: Sjekk sakene nøye, lekker den så er det litt tricky å lodde kobber, men det er mulig.

Lenke til kommentar

Min Max.Perf radiator klarte finfint å kjøle Athlon XP1800+ Palminoen min

uten vifter med en romtemp på rundt 20-25C og da lå CPU under 50C selv med tung spilling, den låg riktignokk vanrett rett ut da, men det er da vel ikke noe problem, det eneste jeg merket var mye større temp.forskjell mellom "idle" og når jeg belastet CPU tungt.

Max.Perf radiatoren er ikke så sinnsykt stor, men den er da effektiv nokk.

Lenke til kommentar

Jeg tenkte på vifta fordi jeg tror at den vil skape litt luftstrøm rundt radiatoren, mer utskiftning av luften osv. I kombinasjon med en lett skrånende radiator bør det gå. Får lønn til uka, så da er det bare å finne ut om jeg har nok penger. Prøver vel først med radiatoren stående på gulvet, gidder ikke å ødelegge kabinettet hvis det ikke virker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...