Gå til innhold

Bilradiator uten vifter?

Anbefalte innlegg

Jeg tenker på å skaffe meg vannkjøling, så forbanna lei av alt bråket fra pc'en... Har et cheiftec fulltower og tenker på å kjøpe en bilradiator og feste denne på siden av kabinettet (siden som ikke er dør). Skal kjøle prosessor, skjermkort og hovedkort. Vil jeg klare meg uten vifter? Vil en Hydor pumpe holde? (kommer ikke inn på microplex nå, men er den de har til 195 der) Noen som har noen tips/erfaringer med lignende saker? Hva slags biler som har egnede radiatorer?? osv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må nok ha et par vifter på radiatoren for å få nok kjøling, ellers må den være i størrelsesorden HEST, og det blir litt upraktisk igjen. Det som er det fine er at du klarer deg med et par 120mm vifter på 5-7 volt , altså omtrent null lyd. Jeg vet opel kadett (type gammel rusthaug) og subaru justy har varmeregister med passelige radiator-størrelser. Ellers er det bare å stikke innom et huggeri og be om bil-radiatorer og varmeregister. :)

Lenke til kommentar

Tenkte ikke på den lille driten inni dashbordet, tenkte på selve monsteret, den som sitter foran i grillen. Tenkte på å dekke hele siden på fulltoweret. Titta litt på 306'en vi har, den radiatoren så ok ut, men hadde snodig feste til kjølevannet. En 240 radiator ser ut til å kunne duge, har ikke fått målt så mulig den er litt i største laget. Hvor stort er egentlig et varmeregister? Mulig varmeregister fra noe stort no kan være løsningen?

Lenke til kommentar

Ja det vil kunne fungere, men du må tilte litt på radiatoren slik at den ikke står rett opp og ned. Dette for at luften som stiger når den blir varm trekker gjennom radiatoren og ikke bare oppover langs sidene.

Pumpa vil duge nok i massevis. Er ikke noe motstand å ta i betrakning i en så stor radiator.

space

Lenke til kommentar

hmm, det blir noe upraktisk ja, kan jo alltids montere en vifte inni kabinettet med hull mot radiatoren. Regner med at jeg kan slå den av så lenge maskinen idler, men at jeg vil trenge den i spill. Tilte mye blir vanskelig å få til når jeg skal skru den fast i kabinettet (helvete å dra på lan hvis den er løs), men et par cm forskjell oppe og nede burde gå. Luften vil vel også byttes ut fordi den blir varmet opp.

Lenke til kommentar

Bare et lite forslag:

Hvis du hengsler radiatoren i overkant, og monterer noen slags skinner eller lignende nede, kan du vippe ut radiatoren noen grader når pc-en står i ro, og slå den helt inntil kabinettet under transport. Vet ikke om dette er noen god idé, men kanskje det funker? :)

Lenke til kommentar

Mulig, får se med vannslanger osv, men ingen dum ide. Et par grader bør vel gå fast også, et par cm glippe oppe eller nede. Det er jo ofte no metall oppå radiatorene, men må jo gå ann å fjerne litt også. Har vel også tro på at en vifte fra innsiden av kabinettet vil skape litt luftstrøm den også

Lenke til kommentar

Host host..eeeh noen som har sett viften som er på bil radiatorer? Den er vel 40cm diameter og den trekker mye strøm, den bråker og den holder kjølevannet til biler i rett tempratur, men bilen beverger seg jo somregel framover og får mye vind i kjøleribbene som kjøler mye

Du vil aldri få samme effekten i PC vannkjøling. Rørene er tykkere enn i PC radiator og ribbene mere spredt. viftene du skal ha på må mest sannsynlig stripses fast og det er fort at det blir irriterende lyder om de ikke blir helt tighta.

Jeg så en plass på nettet noe om prosjekt billig vannkjøling eller hva det nå heter, en som hadde prøvd med varmeapparat radiatoren, men ikke engang den som har tettere ribber og tynnere rør var god nok.

Kjøp deg heller en radiator av den typen som har plass til 2x120mm vifter (Blackice extreme II tror jeg en heter)

Lenke til kommentar

Hmm, sier noe der, men skal jo fjerne lite varme. Varmeregister er det mange som bruker med suksess. Vil kjøre passivt, regner med at en radiator med plass til to 120mm vifter sliter litt der, men kanskje to oppå hverandre vil gjøre susen. Først en radiator inni kabinettet med vifter oppå, og så en radiator oppå kassa?

Lenke til kommentar
Du har inte funderat på en mer konvetionell radiator?

Olle

Joda, men litt tungt på lan (20 kg) Bilradiator er også lett å montere. Dessuten så er det veldig lett å få tak i bilradiatorer, kjøre på høggern å lete etter en med rett størrelse.

Det ena goda förskjuter inte det andra.

Argument:

"Bilradiator lätt att montera."

Man sätter två snabbkopplingar, hane och hona, ut från datorlådan, med avstängningsventiler på insidan. Sedan kan man ansluta vilken separat kylare man vill.

"Bilradiator lättare att bära"

Den stora, tunga, fläktlösa radiatorn fungerar bra hemma. Tycker man att den är för tung att bära separat om man skall åka någonstans kan man ansluta en lättare radiator med fläkt vid det tillfället.

Modernare vattenradiatorer än den i artikeln väger inte heller så mycket och innehåller mindre vatten.

"Bilradiator lätt att få tag på, på skroten."

Vanlig vattenradiator är ungefär lika lätt.

Ny kostar en vattenradiator ca 500:-, jag vet inte vad en bilradiator kostar.

Begagnade innebär båda alternativen att man måste lägga ner mycket jobb på invändig rengjöring innan de går att använda till datorn.

Hälsningar

Olle

Lenke til kommentar

Ser endel her har liten tro på at bilradiatopren vil klare å kjøle en pc. Er det basert på erfaring eller synsing?

Tittet litt mer nøye på radiatorene på bilene her hjemme, virker som om at vannet spres i mange greier, ikke et rør som går fram og tilbake slik som på ferdigkjøpte pc-radiatorer. Gir det meg fordeler/ulemper?

Målet med dette er å kjøle pc'en passivt når den idler (slippe å slå den av i tide og utide) hadde vært topp hvis det funket på maks load også da. Hvis jeg må ha vifte hele tiden så kan jeg likegreit kjøpe to Blackice 2 radiatorer og slenge 2 120m vifter i mellom og montere den klumpen i toppen av kabinettet. Noen som tror at de to radiatorene oppå hverandre vil kunne kjøle pc'en HELT lydløst?

BTW: noen som vet hvor man får tak i en radiator som brukes til oppvarming hjemme billig, og hvor mye en slik koster. Har en på rommet (sånn liten med hjul, men den har ingen koblinger for olje ut/inn, er lukket system. Dessuten har den svært tynne kanaler som vel gir MYE motstand?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...