Gå til innhold

Kvinner i den tidlige kristendom (kvinnelige prester?)

Anbefalte innlegg

bibelen nevner også om kvinner som fikk gaven/evnen/tillatelsen til å preke (husker ikke hvor i bibelen)

jeg har også lest at noen pastorer mener at man skal ikke tolke bibelen direkte og menneskelig, man må tenke litt først

Jesus og Gud elsker oss alle, og jeg mener også at kristendomen liker om ikke oppfordrer alle og enhver å si sitt ord om det så er i en kirke eller ei, og dette går for kvinner også

Endret av Epic Score
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

bibelen nevner også om kvinner som fikk gaven/evnen/tillatelsen til å preke (husker ikke hvor i bibelen)

Kilde, eller så finnes det ikke...

jeg har også lest at noen pastorer mener at man skal ikke tolke bibelen direkte og menneskelig, man må tenke litt først

Jeg har lest at noen pastorer har alternative meninger om hva altergutter skal brukes til, skal vi trekke konklusjoner for hele religionen basert på hva vi har lest?

Jesus og Gud elsker oss alle,

Nei, han gjør faktisk ikke det, faktisk kan han ikke engang tilgi noen for å spotte Den hellige ånd.(Mark 3:29)

og jeg mener også at kristendomen liker om ikke oppfordrer alle og enhver å si sitt ord om det så er i en kirke eller ei, og dette går for kvinner også

Igjen feil, et eksempel som treffe nær hjem: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Norges-forste-lesbiske-prest-gar-av-i-protest-mot-Oslos-biskop-7159613.html

Kirka har aldri vært et forum for diskusjon, man etterlater egene meninger ved døren og forsterker bare de tingene man som en menighet er enige om.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kilde, eller så finnes det ikke...

Nei, han gjør faktisk ikke det, faktisk kan han ikke engang tilgi noen for å spotte Den hellige ånd.(Mark 3:29)

1: Du er lat, du kan se å ta å google det selv (http://www.comereaso...cntr/con030.asp)

2: Den regelen betyr at den utilgivelig synd er å IKKE TRO PÅ GUD. Selvsagt elsker han oss alle, men vi må tro på han for å komme til himmelen. Hva var det jeg skrev istad?

Jeg skrev tidligere at man Ikke skulle tolke det direkte.

PS: redigerte dette her, jeg skrev litt for frekt, det forandret jeg på :)

Endret av Epic Score
Lenke til kommentar

1: Du er lat, du kan se å ta å google det selv (http://www.comereaso...cntr/con030.asp)

Det er opp til den som presenterer en påstand å gi bevis.

Jeg sjekket den linken din og slo opp første bibelsitat(Acts 18:26) som de påstod at viste en kvinne kunne lære en mann.

"He began to speak boldly in the synagogue. When Priscilla and Aquila heard him, they invited him to their home and explained to him the way of God more adequately."

Og der forsvant argumentet... stoppet å lese der da jeg regner med at de andre sitatene var like dårlige.

...siden jeg hadde bibelen her og skulle sove fant jeg ut at jeg skulle lese gjennom apostlenes gjerninger fra start til slutt, og etter å ha lest gjennom de versa som de pekte til ser jeg ikke bare at de ikke engang vet hva de peker til, men alt derinn promoterer jo et konservativt syn på kjønnsroller. vel, prøve å sove igjen nå da :p

2: Den regelen betyr at den utilgivelig synd er å IKKE TRO PÅ GUD. Selvsagt elsker han oss alle, men vi må tro på han for å komme til himmelen. Hva var det jeg skrev istad?

Jeg skrev tidligere at man Ikke skulle tolke det direkte.

PS: redigerte dette her, jeg skrev litt for frekt, det forandret jeg på :)

Skal ikke nekte for at han elsker alle som tror på han, men det er noe annet enn at han elsker alle.

Og jeg mener at det er umulig å elske noen du ikke engang kan tilgi, kansje vi har forskjellige definisjoner på hva det inngår i ordet å elske.

Og det er fint du sensurerer deg selv, la oss diskutere sak.

Endret av Civilix
Lenke til kommentar

I Timoteus 2:12

Jeg tillater ikke en kvinne å være lærer eller å være mannens herre, hun skal være i stillhet.

- Dette står i sammenheng med noe når paulus skrev om menighetens roller.

Case closed.

Egetlig burde kristendom blitt omdøpt til paulusdom... :)

Det verste er ikke at det er kvinnelige prester, det verste er at liberalteoligien som det kvinnelige prester er en del av har opnet for homofile preser også, noe som er ekstremt. Har alle glemt at Sodoma ble gjevnet med jorden.

At gud sier at homofili er en vederstyggelighet.

Hvor mye hadde det kostet den guden å omgjort alle homofile til hetrofile? Altså i steden for å ødelegge byer, sende jordskjelv, tsunamier etc...? Er gud så dum eller er det bare slike som deg som klarer å lage den guden så dum?

Hva med dine egne tanker her? Har selv en kristen svigermor som inntil for noen år siden var akkurat like firkantet som deg i synet på "bibelske" ting.... Hun var så naiv at hun satte skylden på satan på alt så fort hun ikke forsto noe eller ikke evnet å gjøre ting riktig OG hun var like urokkelig i homofil synet som deg, det var en vederstyggelighet og de som var homofile skulle dø og slike tanker, helt til hun en dag sto ansikt til ansikt med et barnebarn som var homofil.... Det var en vekker for henne, for var ikke barnebarnet hennes et menneske for det? Var ikke barnebarnet et snilt, omtenksomt og medmenneskelig menneske selv om han var homofil? Jovisst var han det, så hvorfor i all verden skulle hun forbanne ham og ønske ham død da? Hvorfor skulle hun fortsette å tenke på hvor han hadde tissen hen når hun ikke hadde noe med det da?

Og her feiler ALLE homofobe kristen/muslimer, for dere evner faan ikke å tenke på annet enn hvor tissen til vedkommende er og evner ikke å se mennesket bak penisen eller vaginaen, for det er ALT dere ser, en gedigen penis eller en gedigen vagina, som iblandet deres forvridde og skittne syn på sex blir så altoppslukende at dere ikke ser mennesket og det er synd, for de er mennesker de også, akkurat som deg og meg, med følelser og medmenneskelighet og hele pakka, de elsker bare personer av samme kjønn, det er alt...

En annen ting som slår meg med kristen homofobi er hvor stupid dere fremstiller guden dere tror på. for først skryter dere av at gud har skapt alt perfekt og ikke før det er sagt så kommer hatet til homofile, som på grunn av et par linjer i bibelen (rett over der det står at man skal steine kvinner som har to eller flere stoffer i klærne sine og at man skal steine utro kvinner, noe dere ikke nevner et pip om og en kan jo lure på hvorfor....) som sier at homofili er en styggedom. Men vær snill å lese det en gang til, for det står hvis man ligger med menn som man ligger med kvinner og det er jo umulig det, da ingen mann har en vagina. Og hva med lespiske, står ikke en dritt i bibelen om lespiske, så det er vel greit det da? Eller?

Hva om broren din var homo? Ville du reagert på lignende vis da? Ville du frastøtt din egen bror fordi han hadde en annen seksuell legning enn deg? For slikt tenker du og slike som deg aldri på, dere priser dere bare lykkelige over at dere er de mest nestekjære som finnes før dere beviser at dere ikke er annet enn hat og intoleranse... Kvalmt å se slike hyklere i aksjon...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva om broren din var homo? Ville du reagert på lignende vis da? Ville du frastøtt din egen bror fordi han hadde en annen seksuell legning enn deg? For slikt tenker du og slike som deg aldri på, dere priser dere bare lykkelige over at dere er de mest nestekjære som finnes før dere beviser at dere ikke er annet enn hat og intoleranse... Kvalmt å se slike hyklere i aksjon...

For ikke å glemme at din medkristne sees på som din bror også! Ville du frastøtt en medkristen homo?

Lenke til kommentar

For ikke å glemme at din medkristne sees på som din bror også! Ville du frastøtt en medkristen homo?

Tror ikke disse menneskene forstår slikt før de står oppe i det... Det er så om å gjøre å fremstå som "retttroende" at de ikke evner å sette seg inn i slike problemstillinger... Ikke før det hopper opp og biter dem i ræva... desverre... Og da tyr de alt for ofte til frastøtelse av vedkommende, da alt slike ser er gigantiske peniser eller vaginaer...

Det jeg ofte har lurt på er om dette kommer av at de selv elsker en mann, Jesus...? Og liksom for å dekke over det faktumet så lar de det gå ut over andre..? Er jo en mulighet jeg er villig til å la stå åpen... :)

Lenke til kommentar

(...)

Hvor mye hadde det kostet den guden å omgjort alle homofile til hetrofile? Altså i steden for å ødelegge byer, sende jordskjelv, tsunamier etc...? Er gud så dum eller er det bare slike som deg som klarer å lage den guden så dum?

(...)

Trodde du hadde hørt nok fra kristene til å vite at etter en slik påstand kommer det "argumentet" at gud(både for kristen/jøde/muslim) har gitt fri vilje til menneske, kansje de kristene i denne tråden ikke kjenner til det men det er hva du hører fra de erfarende teologene.

Du kan gjøre bedre enn dette RWS, la oss ikke bli slappe bare fordi at motstanderen er lett.

Lenke til kommentar
Er det så vanskelig å se at ingen ER homo. Gud skaper ingen i synd.
Kjenner personlig mange homoer jeg, til og med et par transeksuelle og de både ER og VIL VÆRE homofile jo...

Så denne påstandene om guden din får stå på din kappe, for det stemmer ganke enkelt ikke med virkeligheten. Minner mer om en unnskyldning for guden din, at han faktisk er så klønete og dum at han først skaper omlag ti prosent av befolkningen med denne legningen (Det er ingen sykdom, et bevisst valg eller noe slikt rør som kristne gjerne skal ha dette til å være, men en helt naturlig seksuell legning de altså ikke kan noe for, og når det er sagt, så kjenner jeg mange som heller ikke ville gjort noe med det om de hadde sjansen, hvorfor skulle de det egentlig?) for så å fordømme de som har denne legningen og tillate slike som deg som både fordømmer dem og legger dem for intoleranse og hat til å unnskylde denne evneveike guden med at den guden ikke skaper synd!! Men det er homoer som synder ikke sant? Snakk om å la seg lede av en gedigen løgn.... :no:

Men i bunn og grunn har du helt rett, for homofili er ingen synd, det er en seksuell legning på lik linje med hetrofili og en helt naturlig del av naturen, hvis ikke hadde de ikke vært homofile. Det som derimot IKKE er naturlig er å tro på slike gamle anekdoter skrevet av ignorante jernalder menn, så det er godt at vi har kuttet ut slik tankegang du her presterer å gulpe opp, for ellers hadde samfunnet vårt vært fyllt med intoleranse og hat med denne myten jesus i spissen for svineriet... Du aner ikke hvor ofte jeg har tenkt at: "Der har vi nok et hus fra hatets og intoleransens religion" hver gang jeg kjører forbi en kirke eller moske.... For det er jammen alt dere evner å prestere om dagen, å spre intoleranse og hat... Men så har dere religiøse lange tradisjoner med dette også da...

Trodde du hadde hørt nok fra kristene til å vite at etter en slik påstand kommer det "argumentet" at gud(både for kristen/jøde/muslim) har gitt fri vilje til menneske, kansje de kristene i denne tråden ikke kjenner til det men det er hva du hører fra de erfarende teologene. Du kan gjøre bedre enn dette RWS, la oss ikke bli slappe bare fordi at motstanderen er lett.
Fri vilje? Jasså... Vet du, jeg holder fri vilje i den grad religiøse skal ha den viljen fri for så usannsynlig at det ikke engang slo meg at noen fnotter tror at viljen er så fri... My mistake såklart, jeg forholdt meg bare til realitetene et lite øyeblikk og det går jo ikke i diskusjoner med slike som gjør sitt beste for å vri og vrenge virkeligheten til å passe med gamle myter og fantasi.... Det burde jeg jo ha skjønnt... :(
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...