BJØLSENSKOLE Skrevet 26. mars 2013 Del Skrevet 26. mars 2013 (endret) Hallo Noen der ute som vet hvordan man tegner fortegnsskjema til en brøk med kvadratrot.. f.eks: 2(2-sqrt(x) / sqrt(x) Hvor langt jeg har kommet : x __________________0______________4_____________ 2 ________________________________________________ 2-sqrt(x) ???????????????????????????0------------------ sqrt(x) ??????????????0____________________________ Altså som dere ser så mangler det en del.. (der hvor det er spørsmålstegn) Det jeg ikke forstår er hvordan blir fortegnslinja til sqrt(x) der hvor x er negativ? Man kan jo ikke ta kvadratroten til et negativt tall.. hvordan blir da linja? Det samme med 2-sqrt(x)... Takker veldig for hjelp, sitter skikkelig fast og er irritert.. Endret 26. mars 2013 av BJØLSENSKOLE Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 26. mars 2013 Del Skrevet 26. mars 2013 Bare ikke ta med negative x-verdier. De kan ikke brukes i funksjonen uansett. Start på 0, og gå oppover Lenke til kommentar
BJØLSENSKOLE Skrevet 26. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2013 Bare ikke ta med negative x-verdier. De kan ikke brukes i funksjonen uansett. Start på 0, og gå oppover ærlig? Men da vil jeg jo få rar fortegnsskjema for uttrykket.. noe som dette : ___________0__________0----------- og dette stemmer nok ikke tror jeg.. jeg deriverte funksjonen f(x)= 8sqrt(x) - 2x til f´(x)= 2(2-sqrt(x)) / sqrt(x) så skulle jeg finne toppunkt og bunnpunkt, som da førte til at jeg måtte tegne fortegnsskjema til den deriverte. Jeg har gjort det .. men det stemmer ikke helt.. fasiten sier at toppunkt = (4,8) bunnpunkt=(0,0) toppunktet stemmer, men ikke bunnpunktet.. fortegnsskjema til den deriverte er x_________0___________4________ ___________0__________0----------- vi får et slags terassepunkt i x=0 om jeg ikke tar med negative x-verdier som du sa, ikke et bunnpunkt som fasiten sier.. Kunne du være så snill og finne ut hva som er feil? har brukt flere minutter men har ikke klart å finne feilen.. Du har reddet dagen min i dag! Takker om du hjelper meg en siste gang Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 26. mars 2013 Del Skrevet 26. mars 2013 Hva er egentlig ulikheten du skal løse? Den har du glemt å nevne. Her er fortegnslinja for uttrykket, og jeg har antatt at du er ute etter at uttrykket > 0. Hvis ikke, så er det bare å lese av fortegnslinja. http://i.imgur.com/sQzDxoZ.png Lenke til kommentar
BJØLSENSKOLE Skrevet 27. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2013 Hva er egentlig ulikheten du skal løse? Den har du glemt å nevne. Her er fortegnslinja for uttrykket, og jeg har antatt at du er ute etter at uttrykket > 0. Hvis ikke, så er det bare å lese av fortegnslinja. http://i.imgur.com/sQzDxoZ.png wow! takker! Det er ingen ulikhet jeg skal løse.. jeg må finne toppunkt og bunnpunkt til grafen f(x)=8*sqrt(x) - 2x ved hjelp av fortegsnskjema til f´(x) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå