Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg skal gå til innkjøp av en ny server som er av dagens standar, prisklasse rundt 10 000 til 15 000 Kr uten disker. Jeg har nettopp begynnt på microsoft sertifiseringer og må ha noe å jobbe/trene med hjemme. Da lurer jeg på om dere har erfaringer og anbefalinger som jeg kan dra med meg når jeg skal gå til innkjøp. Ser for meg at IBM, Intel og HP sitter med flere gode løsninger? Vil vel helst ha en rack server som skal monteres i skap. Ellers er jeg åpen for forslag rundt hardware'en.

Noen gode råd fra de erfarne på dette området?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du bygge den selv? Har du Rackskap fra før? Har du noe hardware du skal bruke til den? Skal OS regnes med i prisen? Hva skal den brukes til? Hvor vil du kjøpe den fra?

Jeg har mangen års erfaring fra bygging, men ikke i et server miljø. Så derfor skal jeg kjøpe ferdig server første gang, uten os og disker. Jeg får jo nesten alle lisenser som kan skaffes til microsoft når du er microsoft technet medlem, så den er safe :) Som nevnt tidligere så skal den brukes til å grundig lære server miljøet oppimot MCSA Windows Server 2012 og MCSE Private Cloud sertifiseringene. Rackskap har jeg ikke enda, men det skal nok gå greit. Har du noen gode innspill der?

Server miljøet er dag og natt i forhold til det gamer/hjemme pc miljøet merker jeg, så derfor kjører jeg safe med å kjøpe en helt ny ferdig bygget server. Da har jeg 3 års garanti og rutte med i tillegg. Jeg jobber jo hos en dataforhandler, så jeg får jo ganske gunstigge priser på dette :)

Lenke til kommentar

Skal du bygge den selv? Har du Rackskap fra før? Har du noe hardware du skal bruke til den? Skal OS regnes med i prisen? Hva skal den brukes til? Hvor vil du kjøpe den fra?

Med andre ord så kan serveren koste rundt 15 000 til 20 000 Kr, den vil fort bli 3000 til 5000Kr billigere når jeg bestiller direkte fra leverandør gjennom jobben.

Lenke til kommentar

Altså, hvis jeg var deg ville jeg ha bygget den selv. Men folk har jo forskjellige meninger. Siden du ikke er helt grønn når det gjelder data vil jeg foreslå en Intel Server http://ps.no/ArtDtl.aspx?i=131672&model=&salg= Det er som en barebone server, kabinett, serverhovedkort fra intel og PSU. CPU, RAM, Disker, evt. RAID kort osv. setter du inn selv, og jeg tror det hadde gått like bra som om du kjøpte en ferdigbygd. Ellers kan jeg jo foreslå denne http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=774741 Specsa er ikke så aller verst, den kan oppgraderes, og er sikkert en god server. Men igjen, jeg vil anbefale deg å bygge den selv. Det finnes mange server deler på markede. Du for ikke garanti på hele serveren, men du får induvidiell garanti på alle delene i serveren hvis du bygger selv. Jeg kan prøve å sette sammen et forslag til server som du kan bygge selv hvis du vil. Men det blir mest sannsynlig ikke før etter påske. Vanskelig å få nettilgang midt på fjellet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har fikset meg server nå, det ble en HP Prolian ML350p Gen8. Den ser ut til å fikse det meste!!!

Men ble litt sur når jeg satt opp webserver her hjemme og fannt ut at privatlinjer e sperret for port 80, funker jo fint lite da.

Lenke til kommentar

Litt sent nå som du har , men kjøpe ett 4P E5 eller G34-hovedkort hos nextron , sette det i passende kabinett for en tusenlapp og ha en PSU ( eller redundant ) og kjøper cpuene på ebay fra korea så slipper du unna med 100.000kr pr server VS butikk i norge.

Jeg kjøpte for eks 2 slike server med engeneer-sample-prosessorer 6386ES x4 og 6380ES x4 i rackkabinetter med 4x 1400w psu 128GB ecc reg minne til 80.000,- (kun cpuer brukt)

Kunne ha fått det til 50K om jeg gikk for vanlige kabinetter, billigere minne og normale psuer , men nyprisen i norge hadde blitt 140.000,- minimum og ikke ES-cpuer.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...