Gå til innhold

Harddsiktull

treigen

Anbefalte innlegg

hei alle sammen!

eg har et problem med hardisken min som eg håpte at noken kan hjelpe meg med.

skulle lage meg "runde" flatkabler av den gamle harddisk kabelen min slik som det er beskrevet på overklokking.no ( kutte med skalpell mellom ledningene)

kutta desverre litt bortpå ein av ledningane slik at metallet syntest.

starta opp maskina. alt gjekk treigt! windows brukte omtrent 4 ganger så lang tid som til vanlig med å laste. etter at det hadde lasta, tok det 1 minutt før vinduet der eg skal skrive passordet mitt kom opp.

etter at eg hadde logga meg på såg alt greitt ut. men musa hakker bortover skjermen med jevne mellomrom. viss eg skal spele/sjå divx/spele mp3er, er det ofte skurring i lyden og sånne ting. spel og filmar hakkar.

etter at eg fekk dette problemet, kjøpte eg meg ein ny flatkabel av ein kamerat, men det hjalp ikkje.

det er nesten så eg ikkkje gidd å starte maskina, på grunn av hastigheten.

eg har 80 gb ibm harddisk med winxp, athlon xp 2100+ 256 mbram, shappire 9500 np 128 mb ram,

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
har prøvd med check disk windows, å sjekke harddisken for dårlige sektorer, ødelagte ting og sånt, men det står at den ikke får tilgang til filene på harddisken

Har hatt veldig lignende symptomer med en av mine harddisker i det siste (ikke systemdisk heldigvis). Windows lastet som vanlig, men brukte lang tid før skjermen der jeg velger bruker kom opp. Det var ikke alltid at jeg fant harddisken i Windows Utforsker, og selv om jeg fikk kjørt checkdisk en gang, så fikk jeg ikke kjørt defrag. Jeg har ikke kuttet noen kabler, men det kan ha vært en liten feil som gjorde det, og som i ditt tilfelle kan ha blitt utløst av din kabelkutting.

I dag morges formaterte jeg og repartisjonerte den, og nå funker den fint. Er redd du må bite i det sure eplet, kjøpe en haug CD-R, ta en dag med backup'ing og formatere harddisken.

Hva slags harddisk har du? Har hørt at WD disker har hatt visse problemer med disse symptomene.

Lenke til kommentar

det kan bli litt tungvint å formatere den. eg har over 70 gb med musikk/filmer og sånn. eg får kjørd check disk, men ikkje viss eg har satt den på at den skal sjekke systemfiler og liknende.

har kjørt diskdefrag. den bruker og nesten to minutt før den har klart å slå seg av.

eg har ein ibm harddisk.. 80 gb.

Lenke til kommentar

hei, du burde prøve å sjekke at disken ikke står i PIO mode dette gjør du ved å gå inn i device mangager og deretter gå på disk kontroller eller noe slikt å velge kanalen den står på å se på transfare mode.. husker ikke helt 100% hvordan det var i farten men har ikke tid til å sjekke nå om du ikke finner det så si i fra så skal jeg forklare det steg for steg. men uansett om den står i PIO mode så kan det virke å avinstallere disken i dev manager for så å reboote, dette løste i hvertfall mine problemer da jeg opplevde lignende symptomer.

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Jeg synes det har vært ganske så mange korrupte filer på alt for mange disker i det siste. Og alle har vært på NTFS disker. Problemet var at flesteparten av filene ble korrupte. Brodern fikk det problemet på sin 200GB disk. Der begynte noen musikkfiler å kødde, så begynte mesteparten av de andre filene å streike også. Det skjedde egentlig i løpet av noen få minutter. Og jeg har lest mange slike lignende saker på dette forumet i det siste. Og det hele toppet seg da noen filer på min 200GB eksterne disk ikke ville la seg kopiere fullstendig. Den kom halvveis i kopieringa så _forsvant_ disken fra My Computer og så kom den tilbake med en anna stasjonsbokstav rett etterpå.

Så prøvde jeg å kjøre 'chkdsk /f' i cmd. 'chkdsk' kunne ikke låse disken kjørende under XP, så jeg starta maskina på nytt og da kjørte den chkdsk når jeg lastet XP. Og det fikset problemet mitt. Desverre så var disken til brodern min for korrupt til at chkdsk kunne kjøres på den. Det eneste som da kan redde data er vel filerecoveryverktøy som GetDataBack etc... (Hvis du driter penger så funker vel IBAS)

I ettertid har jeg funnet noen artikler på MS sine sider som beskriver dette problemet. Korrupte filer kunne oppstå når du slettet OG lagret/kopierte/flyttet data til den disken du sletter fra. Men de gjalt for NT4 og NTFS. Og det skal ha blitt fikset...

Men man vet aldri. Jeg slettet filer mens jeg kopierte til den disken rett før problemet oppstod.

Moralen ut av dette må da bli: Kjøre 'chkdsk /f' ca. en gang i uken på alle partisjonene og unngå å slette filer mens du kopierer til den disken/partisjonen.

(Hvis dette gjaldt FAT/FAT32 så ville _alle_ filene ha blitt borte. Det har med hvordan NTFS og FAT organiserer data på disken)

Lenke til kommentar
var inne på device manager, og der står det current transfer mode pio. den står på dma if available. skal prøve å avinstallere diskkontrolleren, og sjå om det hjelp.

uansett:

Takk for alle svar!

Samme opplevde jeg en gang. Jeg gikk inn i Bios, disabled DMA mode, lagret, restartet, inn i Bios igjen, enabled DMA mode, lagret, restartet og valgte DMA på nytt i Windows. Det løste problemet.

Lenke til kommentar

fekk ikkje til å innstallere diskkontrolleren på nytt.. sto fremdeles i pio mode.

har vert i bios og sett, og der er det ingenting som lar meg endre på dma/pio. eg har msi hovudkort og ganske ny bios.

vurderer å legge alle filene mine inn på ein ny harddisk, og så formatere den som er problem med. nokon som trur dette kan hjelpe?

Lenke til kommentar
fekk ikkje til å innstallere diskkontrolleren på nytt.. sto fremdeles i pio mode.

har vert i bios og sett, og der er det ingenting som lar meg endre på dma/pio. eg har msi hovudkort og ganske ny bios.

vurderer å legge alle filene mine inn på ein ny harddisk, og så formatere den som er problem med. nokon som trur dette kan hjelpe?

Formatering og full reinstallasjon av Windows bør fikse saken...

Men sjekk Bios og alle undermenyer nøye om det ikke står noe om DMA der først. DMA sto som enabled på min, men XP ville ikke la meg sette harddisken i DMA allikevel. Scroll nedover alle menyene også for å sjekke at det ikke er noe du ikke har sett.

Lenke til kommentar

trur eg skal formatere ja. men det er litt problem med å få tak i ein harddisk. ingen har nokon å låne meg.

er ganske sikker på at det ikkje står noko om dma i biosen.

eg har ikkje endra noko i biosen. discen "gjekk" i pio mode av seg sjølv.

viss ikkje det virker å formatere, trur eg eg kjøper meg ein ny!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...