Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Radeon 5870 opp i røyk, garanti?

Anbefalte innlegg

Heu!

Starta opp PC'en og satt med den i 10-15min, plutselig ble skjermen svart og vifta på skjermkortet kjørte opp på fullt turtall. Slo av PC'en og skjekka etter om noe var galt. Starta opp PC'en igjen som normalt og den fungerte fint helt til jeg kjente en svar brent lukt og det kom røyk fra skjermkortet og alt ble svart. Røyken kom fra området rundt strømtilkoblingene og korte var veldig varmt i det område også.

Kan jeg få dette på garanti?

Kortet har ikke vært overklokket.

Jeg prøver å spore opp hvor og når jeg kjøpte det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ut som dårlig kontakt og varmgang i strømtilførselen pga. en kobling som ikke har vært dyttet godt nok i. Dette er da brukerfeil og ikke garantisak.

Kortet har stått montert slik siden jeg fikk det for nesten 2år siden, og kontaktene satt bra i (slet med å få de ut)! Røyken kom ikke fra selve kontaktene men tror det kom fra MOSFET-rekka.

Fikk spora opp hvor og når jeg kjøpte kortet nå, er kjøpt hos Amentio og levert 29.03.10.

Gjeler ikke garanti i 2år? Isåfall går den ut om 3 dager.

Edit: Garantien gikk ut for ca 1år siden.

Endret av RamboEinar
Lenke til kommentar

Kortet har stått montert slik siden jeg fikk det for nesten 2år siden, og kontaktene satt bra i (slet med å få de ut)! Røyken kom ikke fra selve kontaktene men tror det kom fra MOSFET-rekka.

Fikk spora opp hvor og når jeg kjøpte kortet nå, er kjøpt hos Amentio og levert 29.03.10.

Gjeler ikke garanti i 2år? Isåfall går den ut om 3 dager.

Da burde du sende mail asap, siden det er mange helligdager fremover.

Er jo bare å prøve, værste fall sier dem nei.

Lenke til kommentar

Da burde du sende mail asap, siden det er mange helligdager fremover.

Er jo bare å prøve, værste fall sier dem nei.

Jepp, har sent mail til Amentio.no og Norek.no (som Amentio.no bestilte i fra den gangen), siden jeg bestilte fra "gamle" amentio som er konkus.

Lenke til kommentar

Fikk svar fra Norek.no om at det er 2års garanti på kortet og at det da ikke dekkes siden det er snart 3år gammelt. Men hva sier forbrukerkjøpsloven om reklamasjon? Er det ike 5år på ting som er ment til å vare mer en 2år?

Edit:

Skjekket forbrukerkjøpsloven og fant dette angående reklamasjon:

"§ 27. Reklamasjon

Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen.

Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Dette gjelder ikke så langt selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid. Fristene etter første og annet punktum gjelder heller ikke dersom det foreligger en mangel etter § 15 annet ledd bokstav g.

Reklamasjon kan i stedet fremsettes overfor den som etter avtale med selgeren har påtatt seg å avhjelpe mangler.

Hvis forbrukeren ikke reklamerer i tide, tapes retten til å gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom selgeren har opptrådt grovt uaktsomt eller for øvrig i strid med redelighet og god tro. Retten til å gjøre mangelen gjeldende kan også tapes etter foreldelseslovens regler om foreldelse.

Endret ved lov 15 juni 2007 nr. 36."

Endret av RamboEinar
Lenke til kommentar

Er dette en feil som andre har hatt på tilsvarende kort? om det er det, så styrker det saken din. hvis ikke vil de mest trolig kjøre på "brukerfeil". Og om de velger å kjøre på brukerfeil, kan det bli vanskelig å motbevise deres påstand om det.

jeg vet at tvilen skal komme forbrukeren tilgode, men dette er jo tross alt en 3 års gammel elektronisk del som det er i overkant lett å "tukle" med. både fysisk og via programvare.

joda, jeg vet jeg virker å være djevelens advokat nå. men av og til er det det letteste.

Lenke til kommentar

Ja skjønner. Kortet har stått i PC'en siden dag en og ikke tuklet med, ikke er det fullt av støv heller. Har sent krav om reklamasjon nå så får vi se hvordan servicen er, har jo ikke noe og tape.

Endret av RamboEinar
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

For noe tull. Klart det er fem år. Et skjermkort er da visselig ment å vare lenger enn to år. Ikke gi deg.

Garanti og reklamasjon er to forskjellige ting. Garantien er noe som produsent setter (i enkelte tilfeller gir selger deg garanti også, da en som er "bedre/lengre" enn produsent), mens reklamasjon er noe som gjelder i Norge grunnet norsk lov. Man kan ha ett års garanti på et produkt (telefon, vaskemaskin, høyttalere etc), men man vil allikevel ha 5 års reklamasjonsrett på gitte produkter så fremt man er i Norge og har kjøpt det av norsk selger.

Lenke til kommentar

Det er litt flisespikkeri å snakke om hva som er reklamasjon og hva som er garanti.

Hvis en produsent hevder at det er brukerfeil, er det ikke brukeren som skal skal bevise at det motsatte er sant. Produsenten må bevise at produktet er missbrukt, og ikke motsatt.

Jeg har tidligere fått erstattet produkter selv ved hjelp av reklamasjon. Normalen er at leverandør/produsent foreslår et produkt som erstattning om det ikke er mulig å finne samme produkt, da kan da velge å akseptere tilbudet, eller avslå. Hvis du avslår må du argumentere for hvorfor du avslår, dette må i hovedsak være på grunnlag av at du får et dårligere produkt.

Et 5870 ligger vel i en plass mellom 7790 og 7850, men om du blir tilbudt 7790 kan du argumentere på at dette er en erstattning som er dårligere, selv om det er snakk om marginale forskjeller.

Du kan også få et brukt 5870 i erstattning, hvis dette er tilsvarende modell eller en bedre modell.

Lenke til kommentar

Det er litt flisespikkeri å snakke om hva som er reklamasjon og hva som er garanti.

Hvis en produsent hevder at det er brukerfeil, er det ikke brukeren som skal skal bevise at det motsatte er sant. Produsenten må bevise at produktet er missbrukt, og ikke motsatt.

Jeg har tidligere fått erstattet produkter selv ved hjelp av reklamasjon. Normalen er at leverandør/produsent foreslår et produkt som erstattning om det ikke er mulig å finne samme produkt, da kan da velge å akseptere tilbudet, eller avslå. Hvis du avslår må du argumentere for hvorfor du avslår, dette må i hovedsak være på grunnlag av at du får et dårligere produkt.

Et 5870 ligger vel i en plass mellom 7790 og 7850, men om du blir tilbudt 7790 kan du argumentere på at dette er en erstattning som er dårligere, selv om det er snakk om marginale forskjeller.

Du kan også få et brukt 5870 i erstattning, hvis dette er tilsvarende modell eller en bedre modell.

Nei, det er veldig viktig å kunne forskjellen på garanti og reklamasjon. Måten man går frem på i slike saker endres, og hvilke krav man har er heller ikke de samme. Hva produsenten sier er totalt irrelevant for forbrukeren. Det er selger som må forholde seg til produsent, og forbruker som må forholde seg til selger. Så i dette tilfellet skal forbrukeren (RamboEinar) si til Amentio hva som er galt og be de fikse det for han. Dersom det ikke er noen tydelig bevis for at det er hans egen feil, er de pliktet å måtte erstatte det som er skadet/tapt. De har ikke lov til å kun gi han et tilbud om å motta et brukt produkt. Såklart, de kan foreslå dette, men dersom Einar avslår, vil de være nødt til enten å reparere hans nåværende produkt eller gi han pengene igjen for produktet sitt.

Endret av Grreven
Lenke til kommentar
De har ikke lov til å kun gi han et tilbud om å motta et brukt produkt. Såklart, de kan foreslå dette, men dersom Einar avslår, vil de være nødt til enten å reparere hans nåværende produkt eller gi han pengene igjen for produktet sitt.

Eller gi han tilsvarende i nytt. (§29)

Endret av ExcaliBuR
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eller gi han tilsvarende i nytt. (§29)

Ja, det burde jeg ha skrevet. Takk for at du la det til! :) Regnet ikke med at de har slikt på lager, så den muligheten gikk meg hus forbi, men burde såklart vært med når man først skal være korrekt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...