Monkey Spr@yer Skrevet 26. mars 2013 Del Skrevet 26. mars 2013 Hei Har nettopp bygd en egen stasjonær (Win8) med GeForce GTX 660 Ti. Har opplevd at jeg ofte får bluescreen når jeg spiller. Derfor tok jeg å oppdaterte BIOS, chipset drivere, skjermkort drivere etc. i håp om at dette skulle fungere. Nå som jeg startet maskinen på nytt finner ikke maskinen det eksterne grafikkortet, kun det som er på CPUen. Jeg finner heller ingen innstillinger i BIOS/UEFI for å skru av/på eksterne grafikkort (ASUS P8Z77-V). Grafikkortet er et MSI av typen TwinFrozr. Skjermkortet gir ikke noe bilde ut fra DVI utgangene, men når maskinen er på går viftene på skjermkortet rundt. FeilsøkingsLEDen på hovedkortet lyser heller ikke opp for VGA problemer. Jeg klarer heller ikke å installere nvidia driverne på ny, da kortet heller ikke vises i enhetsbehandling. Håper noen kan hjelpe. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 26. mars 2013 Del Skrevet 26. mars 2013 Normalt bør/vil BIOS verdier resettes når den flash'es. Du skal ha; innstillinger i BIOS/UEFI for å skru av/på eksterne grafikkort (ASUS P8Z77-V) et eller annet sted i BIOS så lenge du bruker en CPU med skjermkort. Hvor vet jeg ikke siden jeg aldri benytter Asus kort. Jeg anbefaler deg å finne den innstillingen. Det at skjermkortet ikke dukker opp i Windows stemmer overens med at det er deaktiver i BIOS. Lenke til kommentar
Monkey Spr@yer Skrevet 26. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2013 Takker for svar. Jeg rotet litt rundt i manualen og BIOSen og fant endelig innstillinger for video output. Denne var satt til auto, men selv om jeg endret den til PCIe dukker fortsatt ikke kortet opp/skjermsignalet fram. Det er også muligheter for å velge busshastighet/type på PCIe 16x kanalene, men ved siden av dette valget står det "Not present". Er det mulig at det er dårlig kontakt mellom skjermkort og hovedkort? Jeg har tatt ut og satt inn skjermkortet på nytt uten hell. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 26. mars 2013 Del Skrevet 26. mars 2013 muligheter for å velge busshastighet/type på PCIe 16x kanalene, men ved siden av dette valget står det "Not present". Hvilket antagelig betyr at hovedkortet ikke finner skjermkortet. Er det mulig at det er dårlig kontakt mellom skjermkort og hovedkort? Jeg har tatt ut og satt inn skjermkortet på nytt uten hell. Teoretisk mulig er det, ja, men lite sannsynlig. Du har vel bare ett PCIe x16 spor på hk så det blir jo vanskelig å prøve en annen slot. Du er på det punktet hvor jeg hadde provd skjermkortet i en annen maskin (og evt et annet skjermkort i denne maskina) for å finne ut hvor det svikter. Er skjermkortet i orden kan den flash'en av BIOS du gjorde muligens har lagt inn en BIOS versjon som ikke var så snill... Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 26. mars 2013 Del Skrevet 26. mars 2013 Det er 3 PCIe spor på det hovedkort, så du kan prøve skjermkortet i både det hvite (x16) eller det svarte selv om det er PCIe 2.0. Lenke til kommentar
Monkey Spr@yer Skrevet 28. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2013 Etter å hatt maskinen av i nesten ett døgn prøvde jeg å flytte grafikkortet til det andre PCIe 3.0 sporet, og da fungerte grafikkortet igjen. Men neste gang jeg skrudde maskinen av og på sluttet det å virke igjen. Dette synes jeg var en merkelig oppførsel fordi det gikk fint an å restarte maskinen uten at grafikkortet forsvant, men så fort jeg skrudde maskinen av, ble ikke skjermkortet oppdaget ved neste oppstart. Jeg har også prøvd å skru maskinen helt av og dra ut alle kabler, fortsatt uten hell. Jeg har også flashet tilbake igjen BIOS til forrige versjon uten at dette hjelper. BIOSen oppdager fortsatt ikke skjermkortet (og heller ikke Windows) Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 28. mars 2013 Del Skrevet 28. mars 2013 Det er jo nesten så man kan lure på om det er noe galt med skjermkortet og ikke BIOS eller hovedkortet. Hvis mulig kan du jo prøve skjermkortet i en annen PC for å se det samme skjer. En annen synder kan være PSU. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå