oophus_3do Skrevet 7. april 2013 Del Skrevet 7. april 2013 (endret) Som jeg sa, du kan ikke referere til et sitat der du har sakt at du eksklusivt snakker om store AAA og multiplatform spill. Dermed sa jeg ikke noe galt når jeg sa at 23 millioner for å utvikle det gjennomsnittlige spillet var fullstendig galt. Du kan da ikke forlange at folk skal lese mellom setningene dine og automatisk forstå hva du mener når du ikke spesifikt sier det. Endret 8. april 2013 av oophus_3do Lenke til kommentar
Hr. Jenssen Skrevet 7. april 2013 Del Skrevet 7. april 2013 Sist jeg sjekket er forøvrig The Walking Dead et multiplatformspill, og langt fra et indie-produkt. Telltale er en indieutvikler. The Walking dead er et indiespill. Lenke til kommentar
CommanderKeen Skrevet 8. april 2013 Del Skrevet 8. april 2013 (endret) Telltale er en indieutvikler. The Walking dead er et indiespill. Da har vi varierende definisjoner av indie. Jeg ser ikke på et selskap med 90 utviklere (med forhåpninger om å utvide til 140) som en indieutvikler. Det skal dog sies at de er uavhengige i forhold til utgivere, men akkurat som med musikk er indie mer en sjanger enn noe annet nå. Som jeg sa, du kan ikke referere til et sitat der du har sakt at du eksklusivt snakker om store AAA og multiplatform spill. Dermed sa jeg ikke noe galt når jeg sa at 23 millioner for å utvikle det gjennomsnittlige spillet var fullstendig galt. Du kan da ikke forlange at folk skal lese mellom setningene dine og automatisk forstå hva du mener når du ikke spesifikt sier det. Trenger ikke lese mellom linjene. Du må bare forstå vanlig norsk. Hr. Jenssen sa ganske klart og tydelig "blockbuster spill" i sin første post. Endret 8. april 2013 av sthusby Lenke til kommentar
Hr. Jenssen Skrevet 8. april 2013 Del Skrevet 8. april 2013 Definisjonen er vel at man er uavhengig. Independent. Sådan er Double Fine og Valve uavhengige utviklere. Men jeg skjønner hva du mener, Valve kan ikke akkurat sammenlignes med utviklerne av FTL og The Binding of Isaac. De er independent, men ikke helt "indie" slik vi er vant med i dag. Lenke til kommentar
oophus_3do Skrevet 8. april 2013 Del Skrevet 8. april 2013 (endret) Selvom du kan finne ordet "blockbuster spill" i tråden her, så betyr da ikke det at det utelukkende var snakk om det. Du har jo selv dratt inn andre "ikke blockbuster" spill inn i diskusjonen, og da er det rimelig tullete at du når som helst kan utelukke de, samt ta de med inn når det passer som best for deg. Endret 8. april 2013 av oophus_3do Lenke til kommentar
CommanderKeen Skrevet 8. april 2013 Del Skrevet 8. april 2013 Definisjonen er vel at man er uavhengig. Independent. Sådan er Double Fine og Valve uavhengige utviklere. Men jeg skjønner hva du mener, Valve kan ikke akkurat sammenlignes med utviklerne av FTL og The Binding of Isaac. De er independent, men ikke helt "indie" slik vi er vant med i dag. Korrektomondo. Vil ikke akkurat kalle Half Life 2 (eller 3 om fem år) for et indiespill. Lenke til kommentar
CommanderKeen Skrevet 8. april 2013 Del Skrevet 8. april 2013 (endret) Selvom du kan finne ordet "blockbuster spill" i tråden her, så betyr da ikke det at det utelukkende var snakk om det. Du har jo selv dratt inn andre "ikke blockbuster" spill inn i diskusjonen, og da er det rimelig tullete at du når som helst kan utelukke de, samt ta de med inn når det passer som best for deg. Finner det i første posten. Trakk inn indiespill som et supplement for å vise mangfold. Mener fortsatt ikke de hører hjemme i sammenligningen. Må bare sitere Hr. Jenssen igjen: "Og i motsetning til filmindustrien har spillindustrien langt færre motsvar på trenden med slike "dumme" produkter, i allefall når det kommer til blockbuster spill." Det er helt greit å ha den meningen (kaller han ikke en blind alzheimerspasient av den grunn, ja dette var en referanse), men det forutsetter også at vi holder oss innenfor rammene av diskusjonen. Jeg mener jeg var rimelig tydelig når jeg poengterte at det må være snakk om Hollywood-filmer og AAA-spill når man snakker om det økonomiske. For å poengtere mangfold kan man dra inn indiespill. Hvis du er uenig i det, kan jeg ramse opp et par blockbusterspill som er gode alternativ til COD, BF osv. XCOM, The Walking Dead, Dishonored (alle tre nominert til årets spill på VGA12), Far Cry 3, Bioshock Infinite og Borderlands 2. Legg merke til at jeg bare nevner relativt nye spill. Det finnes selvfølgelig et enormt mangfold spill der ute som bare venter på å bli spilt. Endret 8. april 2013 av sthusby Lenke til kommentar
oophus_3do Skrevet 8. april 2013 Del Skrevet 8. april 2013 Vi får være enige om å være uenige. For min del er jeg enig med Hr.Jenssen angående mangfoldet i spill industrien kontra musikk og film industriene. Men som jeg har sakt tidligere, spillindustrien vokser ganske kjapt nå nettopp pga indie utviklingen. Det er enklere å utgi et spill i dag kontra noen år tilbake. Man skal ikke lengre tilbake i tid enn 10 år før man omtrent ikke hadde hørt om skoler som drev undervisning innenfor spillindustrien. Lenke til kommentar
radiohodet Skrevet 8. april 2013 Del Skrevet 8. april 2013 XCOM, The Walking Dead, Dishonored (alle tre nominert til årets spill på VGA12), Far Cry 3, Bioshock Infinite og Borderlands 2. Legg merke til at jeg bare nevner relativt nye spill. Det finnes selvfølgelig et enormt mangfold spill der ute som bare venter på å bli spilt. Litt av et mangfold. En dummet ned oppfølger til et legendarisk strategispill. Et spill som spiller seg selv, og 4 awesome button FPSer. Alle har de til felles at de er superenkle, laget for en ny generasjon. Det er minimale forskjeller på de fire siste og "insert random FPS here". At noen av dem vinner priser på spillenes MTV awards sier ingen verdens ting om kvaliteten på spillet. Hadde Walking Dead hatt intelligente utfordrende gåter hadde det ikke vunnet noen ting, og det hadde ikke XCOM heller hadde det vært en ekte oppfølger, selv om det dermed hadde vært mye bedre spill. Stikkordene er simplifisering, og mangel på gameplay og utfordringer. Historie har heldigvis fått fortjent økt fokus (det betyr tydeligvis mangfold i denne tråden), men når selve spillet mangler så blir det for spedt. Allikevel er jeg egentlig enig med deg i forhold til dine meningsmotstandere i tråden her. Indiebølgen vokser og blir bedre hele tiden, større og mer imponerende spill kommer hele tiden. Men det er fortsatt et ganske stort gap mellom disse og de store studiospillene, når det kommer til spillbarheten, det visuelle og lignende. Dette fordi det krever enorme ressurser å lage et stort spill. Dette problemet har filmindustrien, med dagens teknologi, i høy grad kommet seg forbi. Mass Effect og FTL kan for eksempel ikke sammenlignes. Og det er egentlig ikke rettferdig å sammenligne dem heller. Hvis dette er det du argumenterer mot, så har du jo helt rett. Det er forøvrig ikke rettferdig å sammenligne FTL og Mass Effect fordi FTL er et mye mye mye bedre spill. Om spillbarheten i Mass Effect er the holy grail, så vinner du diskusjonen lett med de spillene du trekker fram. Da har vi allerede den virkeligheten det etterspørres. Litt morsomt fordi Mass Effect er kanskje det spillet sammen med Elder Scrolls: Oblivion jeg vil trekke fram som virkelig fikk fart på fallet ned stupet for spillbransjen. Det virker jo forøvrig allikevel som om alle er enige i at mangfoldet er mye større enn det har vært de siste 10 årene, så egentlig er dere jo enige, selv om dere gir uttrykk for noe annet. Jeg gleder meg jo faktisk til spill igjen, nettopp fordi det kommer så utrolig mange spennende spill. Men det er indiebransjen som driver utviklingen fremover. AAA-bransjen bare fortsetter ned samme stupet de har gjort de siste årene. Dumt hvis mange føler at AAA-grafikk er det som indiespill mangler. Lenke til kommentar
oophus_3do Skrevet 8. april 2013 Del Skrevet 8. april 2013 Eneste vi har vært uenige i er vell om mangfoldet er like stort i spillindustrien som i annet media. Synet på indie-spill er vi nok rimelig enige om, og som du sier radiohodet, så er det de spillene som nå gjør mesteparten av innovasjonen spillindustrien ser idag. Lenke til kommentar
CommanderKeen Skrevet 8. april 2013 Del Skrevet 8. april 2013 Eneste vi har vært uenige i er vell om mangfoldet er like stort i spillindustrien som i annet media. Synet på indie-spill er vi nok rimelig enige om, og som du sier radiohodet, så er det de spillene som nå gjør mesteparten av innovasjonen spillindustrien ser idag. Da er vi nesten enige da. Det som er ekstra kjekt er at de konseptene som utvikles av indieutviklere, ofte blir brukt senere av større utviklere, og forbedret en del. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå