aklla Skrevet 26. mars 2013 Del Skrevet 26. mars 2013 (endret) Jeg har kjøpt ett brukt kamera fra en slektning i utlandet, dette ble merket som gave fra avsender. Men, jeg har nå fått ett brev fra posten om fortolling av varen. I følge avsender skal dette være fortollingsfritt så lenge det er brukt. Stemmer dette? Eller må jeg betale moms på kameraet? De vil også ha dokumentasjon på verdien, kviteringer ligger inni, men det er da langt ifra det som er verdien så lenge det er brukt. Endret 26. mars 2013 av aklla waits for alice Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 26. mars 2013 Del Skrevet 26. mars 2013 Dersom verdien i dag er på over 1000 kroner hjelper det ikke at det er en gave, da må man betale toll uansett. Kan du dokumentere, f. eks. ved annonser, at markedsprisen på forsendelsen er på under 1000 kroner? Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 26. mars 2013 Del Skrevet 26. mars 2013 Eller må jeg betale moms på kameraet? Du må også betale moms på forsendingskostnadene, om jeg ikke tar feil. Velkommen til Norge 1 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 26. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2013 Jeg kjøpte som nevnt kameraet, til godt under markedspris. Dette kan dokumenteres med kontoutskrift. Men, selger påstår jeg ikke skal betale moms på noe som helst da det er brukt og mellom to privatpersoner. Betalte 3450 inkl. Porto, verdien er på over 7000... Åpenbart over 1000 kroners gave-grense altså... Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 26. mars 2013 Del Skrevet 26. mars 2013 Hvordan dette blir der det er klart under markedspris, og hvordan dette dokumenteres, er jeg usikker på. Vurdert å ringe tollvesenet? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 26. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2013 Hadde tenkt til å på en eller annen måte slippe moms, men sånn jeg ser det, om jeg skriver gave og de åpner, noe de antagelig gjør, så finner de kviteringer i pakka(gamle). Man får vel bite i det sure eple og punge ut Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 26. mars 2013 Del Skrevet 26. mars 2013 Tror du kan be om at pakken returneres til sender. Hvordan du senere sniker den forbi tollerne er opp til deg Lenke til kommentar
valentino Skrevet 26. mars 2013 Del Skrevet 26. mars 2013 Jeg finner en paragraf om omsetning av brukte varer i merverdiavgiftsloven. § 3-19. Varer brukt privat mv. Omsetning av varer som har vært brukt privat eller til andre formål som ikke har gitt fradragsrett for inngående merverdiavgift er unntatt fra loven. Jeg er ikke noe jurist, men betyr ikke dette at så lenge det kan dokumenteres at gjenstanden er brukt privat og at det er betalt avgifter da den ble kjøpt, så er man fritatt for mva? Eller misforstår jeg at dette kun gjelder varer omsatt innad i Norge der det tidligere er betalt norske avgifter? Akkurat denne paragrafen var ikke beskrevet nærmere i forskriften. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 27. mars 2013 Del Skrevet 27. mars 2013 Bestemmelsen i pgf 3-19 gjelder omsetning. Dette er ikke omsetning. TS spør om innførsel, pgf 3-29. Ved innførsel fastsettes varens verdi etter reglene i tolloven kapittel 7, jfr. merverdiavgiftsloven pgf 4-11. Hovedregelen er at transaksjonsverdien skal benyttes, altså det du har betalt for varen. 1 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 27. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2013 Har sendt de Mail med prisen jeg betalte og forklart situasjon. Fikk ikke sendt med dokumentasjon da Nordea er nede, noe jeg også informerte om. Blir rundt tusenlappen ekstra for kameraet da, plutselig ikke så billig allikevel... Lenke til kommentar
Schwarzwald Skrevet 27. mars 2013 Del Skrevet 27. mars 2013 Om varen er brukt eller ikke, er vel irrelevant? Moms skal betales på alt som importeres som har en vareverdi på 200 kroner eller mer, eller 1000 kroner som gave mellom to privatpersoner. Jeg har kjøpt noe brukt utstyr på ebay, og har måttet betale moms for alt som har vært over 200 kroner, selv om avsender spesifiserer "second hand" i beskrivelsen av innhold. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 28. mars 2013 Del Skrevet 28. mars 2013 Her skal vel trådstarter være godt fornøyd om vedkommende slipper anmeldelse for dokumentforfalskning. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 28. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2013 og akkurat hvilke dokumenter har jeg forfalsket? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 28. mars 2013 Del Skrevet 28. mars 2013 Du har medvirket til forfalskning av tollskjema. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 28. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2013 faktisk ikke, jeg kjøpte varen, betalte, resten tok hun seg av. Jeg ble bare informert om at dette var toll og momsfritt da det var brukt vare mellom privatpersoner. At dette ble sendt som gave ble jeg informert om da jeg tok imot fortollingspapirene. fortollingspapirene jeg fikk er fylt ut korrekt. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 28. mars 2013 Del Skrevet 28. mars 2013 (endret) Det er i utgangspunktet mva på alt som overstiger grensen (1000kr for gave, 200kr for annet), med FÅ unntak. Det tør jeg påstå er almennkunnskap. Om kameraet er brukt eller ikkehar ingen ting å si. red: typo Endret 28. mars 2013 av NgZ Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 28. mars 2013 Del Skrevet 28. mars 2013 Grensen er 1000,- for gave, ikke 100,- Bortsett fra det stemmer det bra det du skriver NgZ. Og om man ikke vet har man plikt til å undersøke Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå