Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei BjerkneZ, ser at det er litt temperatur i tråden din. Det er vel greit nok og du skal ihvertfall ha all ære av at du svarer saklig. Jeg har forsåvidt heller ikke fått med meg at Aprilfesten først og fremst skal handle om knallhard bildekritikk. Men nok om det.

Jeg har sett over tråden din igjen og har nok fortsatt 2. og 4. april som favoritter, men støvlene 3. april er også tøffe. Jeg er ikke enig i at støvlene vises fra en vinkel vi alle ser, du er vel usedvanlig lav av vekst dersom dete er vinkelen du normalt ser sko fra... ;-)

Av de siste synes jeg 13. april er det beste, selv om jeg er enig i at det er i overkant mørkt etter min smak.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for det satchmo :)

Litt temperatur skader ingen. Men å komme med nedlatende innslag er unødvendig :)

De fleste bildene er tatt veldig på sparket.Det er bilder som i all enkelhet er tatt rundt husets fire vegger slik jeg ser ting i verdagen. Det er på en måte litt av poenget med tråden da jeg ikke har tid til de store fotoseansene. :)

Lenke til kommentar

Artig med litt temperatur. Selv om det kanskje ikke er den rette tråden, jeg oppfatter denne utfordringen litt som deg, man blir litt presset til å fullføre utfordringen - og kan ikke alltid legge masse tid i det. Syns nok heller ikke avissiden var det helt store da ;)

Stusser litt over "Listen in the dark", kan ISOen stemme? Ser ut som ganske mye støy og banding der?

Lenke til kommentar

Litt temperatur er sundt, så lenge det holdes på et visst nivå :)

ISO'en tror jeg nok stemmer ja, men husk at alle s/v bildene mine er ganske hardt konvertert til s/v og noen har fått tildelt kunstig støy. :)

Utfordringen er å ta et bilde hver dag og det er mildt sagt en utfordring i seg selv for min del. Er en del andre ting jeg holder på med på fritiden :)

Lenke til kommentar

Grått? Ja. Trist? Ikke så sikker ;)

Liker at du tar hverdagslige bilder i nærområdet og jobber med de i SilverFX.

Sånn på si, så vil jeg si til Psycobile, at han har misset esssensen i våre fester her på forumet. Det å ta et bilde hver dag er faktisk viktigere enn å ta et et vannvittig godt bilde i løpet av måneden. Og hvis man anser sine bilder for gode til å vise frem; da er mitt spørsmål: hvorfor er du på forumet i det hele tatt?

Nå er jeg ikke helt enig i etterbehandlingen i alle bildene her; men jeg er ikke sikker på om det Nik sin software sin skyld, eller om det objektivet sin naturlige nærvøse oppførsel* som er problemet.

Jeg har enda til gode å se noen 35mm som har en behagelig bokeh på generellt grunnlag.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Takk for det Tomsi :)

Jeg er ganske avslappet når det kommer til det daglige bildet ja. Jeg tar ikke dette så veldig høytidelig egentlig. Det er sikkert mange bilder andre tar som jeg liker veldig godt som det kanskje ikke er brukt mye tid på, og det samme gjelder kanskje noen av bildene fra meg.

Hadde jeg hatt den kameralisten som han har og ikke fått publisert ETT eneste bilde grunnet for høye krav til meg selv, så hadde jeg blitt veldig frustrert. Av ca. 25.000stk. bilder så tror jeg neppe jeg har mer enn kanskje 30stk. "vinnerbilder". Av de 25.000stk. bildene så er vel de aller fleste helt OK og "familievennlig", men ikke noe særlig å vise frem.

Det skal sies at "vinnerbildene" jeg har tatt er dem bildene jeg har brukt mest tid på og faktisk planlagt i forkant. Men jeg har ikke tid til å bruke så mye tid på dette hele tiden og da får vi nøye oss med de "små" blinkskuddene :)

Jeg er egentlig ikke så veldig inne i det med bokeh og hva som er flott og ikke, men under er vertfall et bilde jeg tok på nyttårsaften med 35mm'ern.

Bildet er tatt med 5D MK III og 35mm f/1.4L samt ekstern blits.

post-30214-0-50679000-1366172399_thumb.jpg

EXIF:

Lukkertid: 1/100

Blender: f/1.4

ISO: 800

Lenke til kommentar

17. april - "Hallo", ble nå et skikkelig stilig bilde, da! Særdeles bra bakgrunn som matcher både selve telefonen og ledningekveilen! Godt teknisk! :)

PS!

Har stor sans for den type bilder du legger ut i denne tråden! En god ide, som sikkert flere med meg burde prøvd, også!

Like spennende hver dag å se hva du kommer opp med ... :yes:

Endret av smort1
Lenke til kommentar

En litt mer standard konvertering i dag med et litt nostalgisk preg. Liker også 16. april. Skarpt hovedmotiv. Den litt "urolige" bakgrunnen som tomsi også er inne på, skyldes vel delvis brennvidde og f2.8. Men jeg har også sett at Silver Efex kan forsterke inntrykket når man drar litt i spakene.

Nytt objektiv forresten? 35mm f1.2

Lenke til kommentar

En litt mer standard konvertering i dag med et litt nostalgisk preg. Liker også 16. april. Skarpt hovedmotiv. Den litt "urolige" bakgrunnen som tomsi også er inne på, skyldes vel delvis brennvidde og f2.8. Men jeg har også sett at Silver Efex kan forsterke inntrykket når man drar litt i spakene.

Nytt objektiv forresten? 35mm f1.2

Takk for det satchmo :)

SilverFX har nok mye av skylden for den urolige bakgrunnen ja.

Hehe, skulle gjerne hatt en 35mm f/1.2, men får nok klare meg med f/1.4 versjonen.

Feil er rettet.:)

Lenke til kommentar

17. april - "Hallo", ble nå et skikkelig stilig bilde, da! Særdeles bra bakgrunn som matcher både selve telefonen og ledningekveilen! Godt teknisk! :)

PS!

Har stor sans for den type bilder du legger ut i denne tråden! En god ide, som sikkert flere med meg burde prøvd, også!

Like spennende hver dag å se hva du kommer opp med ... :yes:

Virkelig hyggelig å høre at du liker slike typer bilder :)

I utgangspunktet skal det ærlig innrømmes at jeg ikke alltid legger mye arbeid i bildene som finnes i denne tråden, men poenget er å ta et bilde ut fra tiden man har til rådighet og gjøre det beste ut av det.

Er jo MASSE man kan ta bilde av innenfor husets fire vegger samt rett på utsiden. Ikke alltid det blir noen "vinnerbilder", så det er vitkig at de som leser denne tråden ikke tar ting så veldig høytidelig. Finn frem kaffekoppen og prøv å se bildet på andre måter enn å tenke på hvor vanskelig/lett det har vert og ta det.

Det er resultatet som teller og ikke hvor mye jobb som ligger bak :)

Tror jeg skal prøve meg på et type bilde jeg ALDRI før har tatt i dag faktisk, men det krever at det er like vått når jeg kommer hjem som det er nå :)

Overhodet ikke noe spennende sån sett, men et motiv jeg plutselig så for meg :)

Lenke til kommentar

18.APRIL - "Vått og trist"

Problemer med bildeopplasteren her på forumet, så må vente litt med å laste opp bildet ser dte ut til...

EXIF:

Kamera: Canon 5D MK III

Objektiv: 35mm f/1.4L

Lukkertid: 1/100

Blender: f/4.0

ISO: 400

Brennvidde: 35mm

Endret av BjerkneZ
Lenke til kommentar
Jeg får ikke lastet opp bilder via opplasteren her, så da venter jeg til i morgen tror jeg, eller vertfall senere... Får bare beskjedom at "Denne opplastingen feilet..."

Fikk samme feilmelding i bildetråden for april, men valgte "alternativ opplasting" som kommer opp under, og den funker! ;)

Lenke til kommentar

Der fikk du lastet opp, ja. De har har vel lagt inn en dårlig oppdatering og gått hjem som vanlig da ;)

Når det gjelder boke, så er EF 35mm f/1.4 klart bedre enn f/2 utgaven; så det er nok etterbehandling som skaper effekten; den sees mest på thumbnailene, og virker som en slags halo i uskarpe overganger mellom lyse og mørke felt. F.eks. rekkverket i "Grått og trist".

"Hallo" synes jeg ble meget vellykket; og er et eksempel at midtstilling kan være effektivt. Dagens synes har en fin abstrakt virkning.En god del artige smådetaljer når man ser etter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...