Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Tilkallingshjelp - MÅ komme på dagen?

Toppris

Anbefalte innlegg

Og en som ansetter tilkallingsvikarer vet hva han får, og klager du på at folk ikke stiller opp på kort varsel så får du endre ansettelsespolicy, eller leve med det.

Skjønner du poenget?

Jeg KAN jobbe hver dag, men vil gjerne vite det dagen på forhånd, slik at jeg kan planlegge dagen og ikke...

Tviler litt på at det kom frem i ett jobbintervju at TS var av den typen vikarer som ville hvite dagen før at han/hun skulle jobbe å fikk jobben?

Jeg sier ikke at man ikke kan si at det ikke passer å jobbe når arbeidsgiver ringer men å ha en "generell" regel om at man skal hvite dagen før om man skal på jobb eller ikke for i det hele tatt å stille på arbeid blir for meg rett og slett idiotisk hvis man er ansatt som en tilkallingsvakt.

På den andre side så må selvsagt arbeidsgiver respektere at man ikke kan stille hele tiden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den kommentaren var ikke ment til denne spesifikke saken (jeg er ærlig talt enig i de som sier at TS stiller for høye krav, men anser det som forholdsvis irrelevant i en tråd om juss), men som et stikk til kombinasjonen av at samme bruker skriver "jeg er så lei av alle tilkallingsvikarene som sier de kan stille opp og så stiller de ikke opp" i det ene innlegget og "ja men så få deg en annen jobb da" i det andre, og ikke stort mer.

Jeg har selv jobbet i service i flere år uten noensinne å ha (kontraktsfestet) faste timevakter, med masse tilkallinger på (til dels svært) kort varsel, og trives med det. Mine sjefer har nok trivdes de også. Begge parter har tidvis vært frustrerte, jeg når sjefen ringer 2200 og vil ha meg på nattevakt som begynner 2230, sjefen når han ringer og jeg allerede har tatt en øl, eller av andre grunner ikke kan møte opp. Selv om jeg må påstå (og attestene bekrefter) at jeg stort sett har vært svært flink til å komme når jeg blir oppringt. Men man må vite hva man går til, og det er en del ting som må være klart:

Som arbeidstaker må man være fleksibel, evne å omstille seg fra "deilig med fri i dag" til "faen, må løpe" og man må "kjenne sin plass".

Som arbeidsgiver er man avhengig av å klare balansegangen mellom å ha mange nok tilgjengelig i vikarbasen til at man slipper å bli så voldsomt frustrert når alle er opptatt samtidig som man faktisk klarer å tilby nok timer til alle vikarene, og man må respektere et nei.

Og ikke minst: Man må være klar over at det løper en viss risiko for begge parter: for arbeidstaker ved at man ikke vet hvor mye penger man tjener, for arbeidsgiver at man sjeldent får i både pose og sekk: Dersom man ønsker å være helt sikker på at man har nok folk i beredskap slik at en alltid har fullgod dekning uten å noensinne ha høyere bemanning enn absolutt nødvendig, må man betale for det. Hvis ikke får man tåle litt frustrasjon, perioder med underdekning og noen ekstra timer på lageret for kjøpmannen selv.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Når man ser bort fra dette med "moral" og slike ting, så var vel det opprinnelige spørsmålet: "regler".

Der er vel det enkle svaret: Nei, det finnes ikke noen regler for hvordan man skal sette opp eller planlegge vaktene for timetilkalte vikarer.

Det ligger i sakens natur at timetilkalte vikarer vil bli brukt i situasjoner som det ikke er så lett å planlegge.

En annen side av saken det er at man jo kan forklare for arbeidsgiver hvor mye enklere det hele er hvis det er mulig å gi beskjed så tidlig som mulig, slik at man eventuelt kan bli enig om en praktisk framgangsmåte som er mest mulig fordelaktig for begge parter.

Rettsproblemstillingen reguleres for en stor del av arbeidsmiljøloven og veiledningansvaret for arbeidsmiljøloven er delegert ut til det stedlige arbeidstilsyn. Man kan med andre ord ringe opp arbeidstilsynet og få en nærmere veiledning i forhold til hvilke regler som gjelder.

http://www.arbeidstilsynet.no/

Jeg vil tro at arbeidstilsynet vil kunne bekrefte at det ikke finnes noen regler for hvordan bruken av timetilkalte vikarer skal planlegges eller varsles. Man kan allikevel spørre, for de råd man får, for eksempel i denne postingen, kan godt være feil.

Hvis man der i mot er fast ansatt i en deltidsstilling, for eksempel 25 % - 50 % da vil jeg tro at problemstillingen rundt planlegging av vaktlister blir en helt annen.

Hvis en virksomhet gjør en utstrakt bruk av timekalte vikarer, slik at de timetilkalte vikarene reelt sett er en del av den faste arbeidsstokken, da kan det foreligge en situasjon som leder til at man kan ha krav på en "fast stillingsbrøk" og en arbeidsplan. Da er man "deltidsansatt" og ikke "timetilkalt vikar".

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Når jeg jobbet for div. bemanningsbyråer, så fikk vi tilbud om å være på timetilkalling. Incentivet var et lite beløp ekstra i timen, som erstatning for ødelagte planer.

Videre så blir det for dumt å kreve at tilkallingsvikarer skal sette livet på vent, fordi du "kan kanskje, potensielt muligens" ha bruk for dem neste uke. Har du bestemt for å ha tilkallingsvikarer, så må du også regne med at de sier nei når du ringer de en time før de skal på jobb. Mange tilkallingsvikarer er vikarer også andre steder, og skal man ha bacon på bordet så er man nødt til å ta den jobben som garanterer deg penger. Tilkallingsvikarer er også levende personer, med egne liv. De er ikke reserverobotter som slås av etter endt arbeidsdag, og på igjen når det er bruk for dem.

Hvis man spør en vikar om han kan jobbe, og den ansatte sier ja, så må man spesifisere at han blir satt som tilkallingsvakt. Gjør man ikke det, så kan man like greit spørre om han skal gjøre noe kult i påsken. Det blir bare småprat mellom to personer, ikke noe mer.

Lenke til kommentar

Det var vel snakk om "regelveket" og ikke "den gode moral".

Det finnes nok heller ikke noe regelverk som pålegger brannmesteren å sette opp en ukeplan for den neste ukens brannslukking med presis angivelse av det klokkeslettet når de enkelte brannene skal være slukket.

Det er vel rimelig klart at det også rent praktisk må være en fordel for butikkeieren å ha et opplegg rundt timetilkalte vikarer som gjør at vikarene hans blir fornøyde, men det har liksom ikke noe med regelverket å gjøre.

Lenke til kommentar

TS har fått svaret sitt, og med det sagt vil jeg påpeke at TS sannsynligvis er feil person å ha som tilkallingsvakt.

Har selv vært tilkallingsvakt i omtrent 1 år, og hadde ærlig talt ingenting annet å foreta meg - ergo var det helt greit å bli ringt 1 time før jobb, nettopp fordi jeg ville tjene penger.

"Ja, jeg er å handler, skyndter meg hjem så kommer jeg."

"Ja, jeg er ferdig på skolen om 40 minutter, skynder meg hjem så kommer jeg"

"Ja, jeg er på kjøretur, sykndter meg hjem så kommer jeg."

Det handler ikke om å sette livet på vent, bare å være litt fleksibel. Er forsåvidt fast ansatt i dette firmaet nå, så det bærer frukter.

TS er åpenbart mer opptatt av å drive med andre ting enn å tjene penger.

Endret av Jofred
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som tilkallingsvikar skal du være klar til å dra asap til plass X når du blir oppringt, ettersom du har satt deg opp på vaktlisten for uka.

Sier du gjentatte ganger nei, ringer de heller noen andre.

Kan du ikke jobbe en dag, så setter du deg ikke på vaktlista, eller takker nei om du blir oppringt om du ikke har satt deg på vaktlista.

Jo mer arbeid du takker ja til, jo mer arbeid får du. Du blir også priortert til andre jobber, enn den du er vikar til. Du kan bli oppringt for intervju til fastjobb for eks. Har skjedd meg flere ganger.

Har selv jobbet som tilkallingsvikar, og tok hvert eneste tilbud jeg fikk når jeg sto på vaktlista. Andre ganger når jeg egentlig skulle ha fri, men andre vikarer innenfor samme byrå ikke møtte på jobb.

Jobbet hardt og gjorde inntrykk på flere butikksjefer, spurte for eks. om å få jobbe overtid. Tok ansvar og tok tak i oppgaver uten å bli bedt om det. Lærte opp andre vikarer i kasse, vareinnfylling og div. Butikksjefene spurte derfor spesifikt etter meg, om de trengte vikar.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...