E_B84 Skrevet 26. mars 2013 Del Skrevet 26. mars 2013 Har en stasjonær pc som plutselig har begynt å tulle litt. Pcen er ca 5 år og består av følgende deler som har stått i hele levetiden: ASUS P5KC hovedkort Intel Quadcore Q6600 4 GB Muskin DDR2 ram 4 GB Kingston DDR2 ram Gainward GeForce 8800GT 500 GB WD Black OS-disk 500 GB WD Green lagring 2 TB WD Green lagring OCZ Xstream 600 watt PSU Har som sagt plutselig begynt å slå seg av (for 2 uker siden), bare den presses til litt mer enn surfing/musikk. Ved avspilling av filmer i 720/1080p kan den spille noen minutter også plutselig går hele pcen i svart og slår seg av momentant. Det samme gjelder ved ripping av filmer etc.. Pcen ble formatert fort et par måneder siden, så skal ikke være mye gammelt rask som ødelegger. Noen som har noen tips til hva som kan være galt? Eller er pcen rett og slett blitt så gammel at den nå har begynt å synge på siste verset? På forhånd takk for svar Lenke til kommentar
otl Skrevet 26. mars 2013 Del Skrevet 26. mars 2013 (endret) Hvordan er temp på både cpu? Endret 26. mars 2013 av otl Lenke til kommentar
C.. Skrevet 26. mars 2013 Del Skrevet 26. mars 2013 Normal levetid på maskinvare er jo 5 år, så kan ha en sammenheng med at den begynner å synge på siste vers. Vet ikke om du har fjernet støv fra den i det siste? Hvis du ikke har gjort det kan grunnen ligge der, ta den opp å fjern alt så vil problemet kanskje løse seg Lenke til kommentar
E_B84 Skrevet 26. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2013 Hvordan er temp på både cpu? Det er jeg faktisk ikke sikker på, men det kan sjekkes opp.. Beste er å sjekke den tempen som står i BIOS eller ? Normal levetid på maskinvare er jo 5 år, så kan ha en sammenheng med at den begynner å synge på siste vers. Vet ikke om du har fjernet støv fra den i det siste? Hvis du ikke har gjort det kan grunnen ligge der, ta den opp å fjern alt så vil problemet kanskje løse seg Det er faktisk en stund siden jeg gjorde, så det er jo faktisk verdt et forsøk Lenke til kommentar
C.. Skrevet 26. mars 2013 Del Skrevet 26. mars 2013 Det er jeg faktisk ikke sikker på, men det kan sjekkes opp.. Beste er å sjekke den tempen som står i BIOS eller ? Det er faktisk en stund siden jeg gjorde, så det er jo faktisk verdt et forsøk Du kan også laste ned programvare til dette, slik at du ser hva temperaturene går opp på når du begynner å gjøre litt mer. HWMonitor er et godt alternativ Lenke til kommentar
E_B84 Skrevet 26. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2013 Du kan også laste ned programvare til dette, slik at du ser hva temperaturene går opp på når du begynner å gjøre litt mer. HWMonitor er et godt alternativ Da skal jeg teste ut det, takk for tips Lenke til kommentar
E_B84 Skrevet 27. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2013 Testet litt i går, og tempen ligger så og si fast på 80 grader både i idle og når den presses - maks oppe i 82. Sjekket opp i BIOS også og den sa også 80 grader.. Er dette for høy temp og kan være årsaken til at den slår seg av? Skal ta å få støvsugd den i påsken i tillegg for å se om dette kan ha noen innvirkning.. Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 27. mars 2013 Del Skrevet 27. mars 2013 80 grader er helv..... høyt uten belastning. Mine to GTX 580 ligger på ca 32 grader uten belastning. 8800 GT er jo en gammelt kort, men det burde ikke ligge så høyt uansett. Tror du bør sjekke kjøler og vifte på skjermkortet for støv. Lenke til kommentar
greenman Skrevet 27. mars 2013 Del Skrevet 27. mars 2013 Høres ut som at det er strømforsyningen som begynner å bli sliten. Er den også fem år? Lenke til kommentar
E_B84 Skrevet 27. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2013 80 grader er helv..... høyt uten belastning. Mine to GTX 580 ligger på ca 32 grader uten belastning. 8800 GT er jo en gammelt kort, men det burde ikke ligge så høyt uansett. Tror du bør sjekke kjøler og vifte på skjermkortet for støv. Snakket om CPU'en jeg, ikke grafikkortet.. Men 80 grader på en Intel Quadcore Q6600 er vel kanskje ikke så lavt det heller? Skal gå over og fjerne alt støv Lenke til kommentar
E_B84 Skrevet 27. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2013 Høres ut som at det er strømforsyningen som begynner å bli sliten. Er den også fem år? Ja pcen ble bygget i mai/juni 2008 og strømforsyningen er den samme som jeg satt i da. Er denne jeg har: http://www.guru3d.com/articles_pages/ocz_stealthxstream_2_600w_psu_review,1.html Er det ofte at strømforsyningen blir ødelagt da? Kan jo nevnte at pcen står på 24/7 nesten året rundt, så dette sliter kanskje mye på komponenter også? Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 27. mars 2013 Del Skrevet 27. mars 2013 (endret) skjønner ikke folk som har på pcn 24/7 setter ikke bilen på tomgang i garasjen heller liksom. Men ja, Strømforsyning eller GPU er det som skriker til meg iallefall Endret 27. mars 2013 av Alekpowah Lenke til kommentar
enl Skrevet 27. mars 2013 Del Skrevet 27. mars 2013 (endret) Hvis CPU ligger på 80 grader ved lav load, er det nok pga. overoppheting at PC slår seg av. En grunding rens av kjølesystem og skifte av kjølepasta/kjøler hadde nok gjort seg. Har en stue PC med lik prosessor og den ligger på rundt 30 grader, med stock kjøler og støysvake vifter. Endret 27. mars 2013 av enl Lenke til kommentar
E_B84 Skrevet 27. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2013 Hvis CPU ligger på 80 grader ved lav load, er det nok pga. overoppheting at PC slår seg av. En grunding rens av kjølesystem og skifte av kjølepasta/kjøler hadde nok gjort seg. Har en stue PC med lik prosessor og den ligger på rundt 30 grader, med stock kjøler og støysvake vifter. Takker for tips - da skal jeg teste ut det Hadde vært kjekt om den holdt en stund til, har planer om å bruke den som server/NAS etterhvert.. Lenke til kommentar
C.. Skrevet 27. mars 2013 Del Skrevet 27. mars 2013 (endret) Det beste er å bruke luft på boks eventuelt kompressor. Anbefaler ikke å bruke støvsuger da den kan ødelegge komponentene, men holder du den godt ifra så er det nok ikke noe problem Blir spennende å se om temperaturene dine går ned når du har fått fjernet litt støv! Endret 27. mars 2013 av ChristofferRudi Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 27. mars 2013 Del Skrevet 27. mars 2013 Snakket om CPU'en jeg, ikke grafikkortet.. Men 80 grader på en Intel Quadcore Q6600 er vel kanskje ikke så lavt det heller? Skal gå over og fjerne alt støv Trenger nye briller skjønner jeg som ikke greier å lese at det stod CPU. Lenke til kommentar
- Cre8or - Skrevet 27. mars 2013 Del Skrevet 27. mars 2013 80-85 grader er vel ikke nok til at pc'n skal slå seg av? Har aldri hendt meg med noen av cpu'ene jeg har hatt. Men er uansett ikke dumt med litt støvfjerning.. Lenke til kommentar
E_B84 Skrevet 27. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2013 (endret) Sugde bort litt støv generelt, samt tok av selve vifra på cpu-vifta så jeg fikk sugd bort alt støv som satt mellom kjøleribbene. Nye temper: Idle - 29 grader Avspilling av 1080p og videokonvertering - 40 grader Ingen shut downs enda - så ser ut til at det løste problemet Endret 27. mars 2013 av Eirik84 1 Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 28. mars 2013 Del Skrevet 28. mars 2013 Det var noe annet. Maks temperatur for Q6600 (stepping G0) er 71 grader, Stepping B1, B2 og B3 har 62 grader som maks. Så din CPU har nok vært langt over det.. Lenke til kommentar
aleksanderro Skrevet 28. mars 2013 Del Skrevet 28. mars 2013 Bra det løste seg! Som jeg kan huske fra når jeg hadde Q6600 så slår PC'en seg automatisk av når den kom opp i 90 grader. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå