arthon Skrevet 30. mars 2013 Del Skrevet 30. mars 2013 (endret) Mange gode forslag her, men ingen av dem hadde gjort bildene vesentlig bedre rett fra kamera. For ettejustering er de lyseste av bilden nesten perfekt eksponert, og som nevnt tidligere perfekt for etterjustering. Man må ta med i betraktning at de fleste bildene er tatt rett før/etter solnedgang klokken seks i Moskva i mars. Altså rundt blåtimen. Hvis man forventer at de store sneflatene på f.eks. elven skulle blitt hvite så hadde hvitbalansen vært feil og/eller mye av bildene vært utbrente. Sne er ikke hvit med mindre det er direkte sollys som brenner ut detaljene eller man overeksponerer sneen, spesielt ikke rundt blåtimen. Sne er ikke hvit av samme grunn som himmel of hav ikke er hvite. Sne og vann reflekterer himmelen, det er blått. Bildene er også tatt med et kamera hvor "picture style" er satt så flatt som mulig. Kjenner ikke Nikon sine "picture styles" for Jpeg, men i Canon kameraer ville innstillingen vært Neutral. Hadde kamera derimot vært satt til Standard ville det vært mer kontrast i bildene, med mer utbrenthet i kontrastrike områder. Jeg skriver dette fordi jeg føler at Trådstarter fortviler og prøver å få til noe i kamera som i kombinasjonen å ta bilder i det lyset av slike motiver så ville ikke resultatet blitt noe annet. Det er ikke gjort noen store feil her under disse forholdene. Det er ikke noe poeng å prøve å få til det uoppnåelige under disse forhold. Kameraer har sine kompromisser. Skru opp kontrasten i kamera for Jpeg, da vil muligens også lysmåleren justere litt anderledes. Som RAW bilder ville disse vært nærmest perfekt utført. Screengrab; Eksempel på histogram før og etter med bare Auto Tone, Auto Contrast og Auto Color. Ingen Eksponerings justering eller brightness. Etter den justeringen har jeg testet Grå Tonen og den er perfekt. Ergo er også hvitbalansen riktig. Kunne det blitt enda bedre med mer justeringer? Ja!. Men dette er slik det ville kommet ut av kamera hvis Jpeg innstillingen var satt til mer kontrast. Endret 30. mars 2013 av arthon 2 Lenke til kommentar
Jan Erik Engan Skrevet 30. mars 2013 Del Skrevet 30. mars 2013 Uhm - hverken lysmåling eller hvitbalanse (som var problemet her) påvirkes av om du skyter i blenderprioritet kontra de andre modiene - dessuten var bildene såvidt jeg kan se skutt i blenderprioritet (A). Men ellers er blenderprioritet også min favorittmodus - programvelgeren min er også stort sett parkert i A-modus (eller Av, som det heter på Canonsk). Tenkte att vedkommende kunne få ett mer riktig lys/blåskjær ved det valget..for så å huske innstillinger om han vil ta det i M ved en senere anleding. Mener da kameraet finner en mer riktig eksponering ved blendervalg...men det du sier her stemmer da virkelig det også. Ser også det blir nevnt div filtre her..noe jeg også har,men fikk beskjed..få de av..og heller lær deg kamera å kjenne...og ja..veldig sjeldent jeg får blåstikk i mine vinter bilder..og det uten polarfilter og hva det måtte ellers hete.Vel kan jo legge til att i blåtimen,vil jeg selvfølgelig ha blåskjæret. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 30. mars 2013 Del Skrevet 30. mars 2013 (endret) Helt enig med arthon i at det er vanskelig å få bildene i så vanskelig lys til å se pene ut som JPEG rett fra kameraet eller i en default Raw-konvertering. Men - heldigvis skyter trådstarter i Raw, og har derfor alle muligheter til å få riktig hvitbalanse og kurver i etterbehandlingen. Det viktigste her i det man tar bildene blir da å få histogrammet riktig - gjerne skyte "til høyre" uten å brenne ut noe i bildet. Vel - i alle fall kan man det når Adobe får ut fingeren og får oppdatert Lightroom til å støtte D7100... Endret 30. mars 2013 av Trondster 2 Lenke til kommentar
Jan Erik Engan Skrevet 30. mars 2013 Del Skrevet 30. mars 2013 Helt enig med arthon i at det er vanskelig å få bildene i så vanskelig lys til å se pene ut som JPEG rett fra kameraet eller i en default Raw-konvertering. Men - heldigvis skyter trådstarter i Raw, og har derfor alle muligheter til å få riktig hvitbalanse og kurver i etterbehandlingen. Det viktigste her i det man tar bildene blir da å få histogrammet riktig - gjerne skyte "til høyre" uten å brenne ut noe i bildet. Vel - i alle fall kan man det når Adobe får ut fingeren og får oppdatert Lightroom til å støtte D7100... Ja nå må det skje noe med oppgraderingen i LR ang D7100 ja....programvaren er jo bare ræva,den som følger kameraet altså Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 3. april 2013 Del Skrevet 3. april 2013 ..Men nå er ACR 7.4 og LR 4.4 sluppet, med støtte for D7100. http://www.dpreview.com/news/2013/04/03/Adobe-Photoshop-Lightroom-4-4-Adobe-Camera-Raw-7-4 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå