Gå til innhold

Flatt lys, snø - og blåskjær. Hvordan redusere, ved skyting?

Anbefalte innlegg

Nå har fotointeressen min gått i bølger igjennom de siste 35 år, fra Pentax ME Super til nå D7100, riktignok med en D70 og D90 i mellom.

Nå tenkte jeg skulle gjøre et ærlig forsøk, igjen, på å få litt mer kontinuitet i læreprosessen.

Kommer nettopp inn etter en tur etter å ha tatt bilder av en skyline(Москва) med en bred snødekt elv i hele forgrunnen og meget flatt lys. Bildene blir tildels noe mørke, med blåskjær. Fokuspunkt er noen skyskrapere i skyline.

Kameraet står på Auto hvitbalanse.

Når jeg laster bildene inn i Lightroom og bruker tonekontroll-automatisk så blir bildene betydelig bedre. Å velge hvitbalanse-automatisk, i Lightroom, gir ikke så godt resultat som det å endre tonekontroll alene.

Så spørsmålet er,hvordan kan jeg redusere blåskjær vha. kamera, event. annet, før en eventuell etterbehandling?

Endret av fasst
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bildene blir tildels noe mørke, med blåskjær. Fokuspunkt er noen skyskrapere i skyline.

Gratulerer med nytt kamerahus - visstnok det mest avanserte på markedet i dag...Nikon D7100

Kan du ikke bare poste bildet "ubehandlet" her i tråden, så er det lettere å se hva du mener?

Lenke til kommentar

Gratulerer med nytt kamerahus - visstnok det mest avanserte på markedet i dag...Nikon D7100

Kan du ikke bare poste bildet "ubehandlet" her i tråden, så er det lettere å se hva du mener?

Her er noen. Mulig det ble dobbelt opp av noeni en bildeserie hvor jeg testet ulike blenderåpninger.

post-279345-0-78165400-1364286192_thumb.jpg

post-279345-0-21884600-1364286203_thumb.jpg

post-279345-0-77775600-1364286213_thumb.jpg

post-279345-0-33026000-1364286224_thumb.jpg

post-279345-0-50617900-1364286235_thumb.jpg

post-279345-0-58422000-1364286245_thumb.jpg

post-279345-0-62480400-1364286257_thumb.jpg

post-279345-0-41297000-1364286268_thumb.jpg

post-279345-0-49070200-1364286279_thumb.jpg

post-279345-0-49387300-1364286289_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Når jeg laster bildene inn i Lightroom og bruker tonekontroll-automatisk så blir bildene betydelig bedre. Å velge hvitbalanse-automatisk, i Lightroom, gir ikke så godt resultat som det å endre tonekontroll alene.

Litt spesielle motiver kan lure både lysmåler og automatisk hvitbalanse og er det flere typer lys i samme bilde (for eks. store områder både med sollys og skygge) finnes det ikke en hvitbalanse som er "riktig" for hele bildet. Det finnes mange måter å løse dette på. Det enkleste er å velge et motivprogram for snø (hvis kameraet har det), men da mister du kontroll over andre parametere også.

Du kan også stille hvitbalansen manuelt for for eksempel overskyet eller sol/dagslys avhengig av lyset selvsagt. Det vil neppe stemme eksakt, men muligens noe bedre enn det auto hvitbalanse klarer.

Neste skritt er å måle hvitbalansen der og da, men det krever at du har noe helt nøytralt å måle på. Et vanlig hvitt ark varier litt, men er som regel ganske nøytralt. Skal du ha det ennå riktigere trenger du et gråkort el.l som er garantert nøytralt. Det finnes også et produkt som heter X-Rite ColorChecker Passport som sammen med Lightroom kan lage en profil for lyset, for spesielt interesserte synes jeg.

Det enkleste synes jeg er å skru på histogram på kamera, sjekk at det ligger sånn ca i midten og bruke evntuelt manuell eller eksponeringskompensasjon for å fikse det hvis det ligger for langt ut mot siden. Det bør fikse eksponeringen. Bruker du så RAW-format kan finjusteirng av eksponering gjøres i LR. Hvitbalansen settes også enkelt i LR ved å måle den på et nøytralt punkt hvis du tar et bilde som har noe nøytralt i seg.

Edit: På disse bildene kan du prøve å sette hvitbalanse manuelt på skyene, pass på å velge et punkt som er i skygge (hvis det er skygge på forgrunnen) og hvor det ikke skinner noe blått gjennom fra himmelen. Merk at for å evaluere hvitbalnse (og farger) må skjermen være justert riktig ellers kan du rissikere å justere et helt fint bilde så det blir feil.

Endret av se#
Lenke til kommentar

@ SE#

Takk for gode tips. Jeg får prøve meg frem med de du har nevnt.

Jeg sjekket forøvrig histogrammet på en del bilder underveis. Noen kurvetopper er tildels venstre for midten.

@ Trondster

Skal prøve tipset ditt i morgen

Lenke til kommentar

Vurder også å skyte i Raw - så kan du justere hvitbalansen og eksponeringen i ettertid - og det går som en lek i Lightroom.

Ja jeg gjør det. Men foreløpig så støtter ikke LR4 D7100. Må i så fall endre kameramodell i exif, som jeg nevnte i D7100-tråden.

Lenke til kommentar

Jeg kikket litt på noen av bildene dine. Tror nok at du overvurderer litt hva et kamera klarer å gjennskape i slikt lys.

Noen av bildene er 1.5 blender undereksponert. Men der har du faktisk vært heldig. Motivene har så stort dynamisk område, at hadde du eksponert "riktig" så hadde du fått "hvit" snø og utbrent himmel.

Slik som de er eksponert nå så kan du få både snø og himmel til å se ut akkurat som du ønsker ved å justere dem separat i etterarbeidet. Egentlig må du separere forgrunn (snø), himmel og den midtre delen av motivet i flere av bildene med trær og skyline/hus.

Da får du egentlig ganske fine bilder ut av disse eksponeringene. Eneste måten å gjøre det i kamera er å bracket eksponere tre bilder og kombinere dem i en slags HDR.

Jeg justerte på noen av bildene dine, fordi jeg synes det er morro og de så veldig lovende ut. Kan legge dem ut hvis du ønsker som et forslag til hvordan de kan se ut.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg justerte på noen av bildene dine, fordi jeg synes det er morro og de så veldig lovende ut. Kan legge dem ut hvis du ønsker som et forslag til hvordan de kan se ut.

Ja du må gjerne legge ut noen du har justert. Nevn gjerne hva du har gjort slik at jeg kan ta med meg gode tips videre.

Tenke også på bracketering/HDR tidligere i dag. Kanskje jeg tar med meg stativ for å prøve det. Men meldingen sier blå himmel i morgen og det blir kanskje ikke den store effekten av det.

Lenke til kommentar

Det er mulig de ikke vil se like ut for deg som de gjør for meg pga. foskjellig kalibrert skjerm.

Du vil også kanskje valgt andre farger på f.eks. snø og himmel.

Disse bildene er litt "grov redigert" uten at jeg har brukt stor nøyaktighet, men de viser hvor mye farger og detaljer som ligger i de original litt grå filene hvis man bare bruker noen minutter på dem.

Jeg har ikke noen nøyaktig beskrivelse av hva jeg gjorde med hvert bilde. Jeg gjorde litt av hvert.

Alle bilden er juster ved å separere forgrunn, himmel og skyline hver for seg med hver sin metode.

Litt økning av Eksponering først med noen av bildene, så mest Levels, fargejusteringer og Shadow/highlight verktøy på noen.

Hvis du har spesifikke spørsmål om enkelt bilder så skal jeg prøve å svare på dem, men ikke før om et par timer.

Har redusert størrelsen veldig fordi jeg har treg Internett linje. Og så er ikke slurve feil i separasjonen av elementer så synlig.

Hvis du ønsker full størrelse versjonen så må jeg ta det litt av gangen fordi opplasting blokkerer maskinen min.

Virker kansje litt oversaturert når de blir lastet opp til forumet og betraktet i en browser.

Jeg har ikke øket skarpheten på noen av bildene.

post-157018-0-04246800-1364323344_thumb.jpg

post-157018-0-53002200-1364323359_thumb.jpg

post-157018-0-57350800-1364323373_thumb.jpg

post-157018-0-58839500-1364324147_thumb.jpg

Laget to versjoner og satt dem ved siden av hverandre for letter sammenlikning.

post-157018-0-37126200-1364323326_thumb.jpg

Endret av arthon
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kommer nettopp inn etter en tur etter å ha tatt bilder av en skyline(Москва) med en bred snødekt elv i hele forgrunnen og meget flatt lys. Bildene blir tildels noe mørke, med blåskjær. Fokuspunkt er noen skyskrapere i skyline.

Kameraet står på Auto hvitbalanse

Hvordan hjalp det med eksponeringskompensasjonen? Ellers ser det ut som superzoomen 18-200mm funker bra med D7100?!

Lenke til kommentar

Jeg har ikke fått prøvd igjen under samme lysforhold etter første runde. Nå er det klar blå himmel. Har likevel prøvd meg frem, med braketering. Mye å sette seg inn i for en novise, men prøver å suge til meg det jeg kan.

Ja 18-200 funger fint. Det er riktignok ikke VRII men den eldre versjonen VR. Hadde forhåpninger om å finne god pris på den nye 70-200 F/4G ED VR her jeg er nå, Moskva, men det "bare" en tusenlapp i forskjell, ca. NOK 8000,-

I alle fall relativt sett, når en tenker på hva andre ting koster. Vodka, fra 40,- og oppover, samt matvarer. Sånn sett er elektronikk/foto dyr her.

Endret av fasst
Lenke til kommentar

Nå har fotointeressen min gått i bølger igjennom de siste 35 år, fra Pentax ME Super til nå D7100, riktignok med en D70 og D90 i mellom.

Nå tenkte jeg skulle gjøre et ærlig forsøk, igjen, på å få litt mer kontinuitet i læreprosessen.

Så spørsmålet er,hvordan kan jeg redusere blåskjær vha. kamera, event. annet, før en eventuell etterbehandling?

Prøv og skyte med blender prioritet..f8 feks:)...har ikke dette problemet med mitt d7100.

Lenke til kommentar

Prøv og skyte med blender prioritet..f8 feks:)...har ikke dette problemet med mitt d7100.

Uhm - hverken lysmåling eller hvitbalanse (som var problemet her) påvirkes av om du skyter i blenderprioritet kontra de andre modiene - dessuten var bildene såvidt jeg kan se skutt i blenderprioritet (A).

Men ellers er blenderprioritet også min favorittmodus - programvelgeren min er også stort sett parkert i A-modus (eller Av, som det heter på Canonsk). :)

Endret av Trondster
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja 18-200 funger fint. Det er riktignok ikke VRII men den eldre versjonen VR. Hadde forhåpninger om å finne god pris på den nye 70-200 F/4G ED VR her jeg er nå, Moskva, men det "bare" en tusenlapp i forskjell, ca. NOK 8000,-

Ser ut som det "lønner seg" fortsatt å handle elektronikk i Norge inkl. garantier og reklamasjoner.

Justerte litt på bildene dine...men det er ikke lett å "se" det samme lyset...her hjemmefra ;)

post-226353-0-20069900-1364594671_thumb.jpg

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva slags vektning man bruker i lysmålingen har masse å si - om man bruker Multi, Center-weighted, Average eller Spot.

Og - med så mye lyst i bildet er det også viktig å bruke eksponeringsjusteringen riktig.

Er også enig i at et polafilter vil kunne være interessant her, med både himmel og refleksjoner - et polafilter vil også hjelpe for å fjerne reflektert lys fra dis i lufta... :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...