Gå til innhold

[Løst] HVorfor spiller folk på pc

Anbefalte innlegg

Aye, det gjenstår å se. PC har blitt en mye mer interessant plattform de senere årene, både med tanke på komfort, kontrollmuligheter og spillutvalg. Jeg håper og tror vi snart ser de aller fleste sjangre representert på PC, med alle de fordelene konsollversjonene tradisjonelt har gitt oss.

Meg bekjent har kontrollmuligheter, spillutvalg og komfort kun gått på egen innsats.

Hva slags tradisjoner er det du snakker om?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Meg bekjent har kontrollmuligheter, spillutvalg og komfort kun gått på egen innsats.

Hva slags tradisjoner er det du snakker om?

Hva mener du med "egen innsats"? Du mener ikke at spillerne liksom skulle hacket og omkodet kampsystemet i The Witcher for å funke med kontroller, portet Tekken til PC, og loddet VGA-kontakt på TVen? :p

Med tradisjoner mener jeg bl.a. lokal flerspiller og støtte for kontrollere, samt optimalisering for bruk på TV fremfor monitor.

Lenke til kommentar

FIFA og bilspill på konsoll, Minecraft på PC. enkelt og greit. Krigsspill og skytespill orker jeg bare ikke. Og det er ikke fordi jeg har lært meg til å hate det.

Aye, men det er jo ikke noe i veien med å kunne ordne FIFA og bilspill på PC, om man vil. Samme med slåssespill; Street Fighter X Tekken er jo allerede på Steam. Mulighetene er der, så det står bare på viljen nå. Jeg er optimistisk iallefall.

Lenke til kommentar

Hva mener du med "egen innsats"? Du mener ikke at spillerne liksom skulle hacket og omkodet kampsystemet i The Witcher for å funke med kontroller, portet Tekken til PC, og loddet VGA-kontakt på TVen? :p

Med tradisjoner mener jeg bl.a. lokal flerspiller og støtte for kontrollere, samt optimalisering for bruk på TV fremfor monitor.

Det er ikke det jeg sier, men det finnes folk som gjør dette frivillig og igjen frivillig deler/selger denne koden eller denne VGA-kontakten. Egen innsats handler om å løfte på bakstussen og sjekke elektrosjappa i nærhten eller en nettbutikk for denne VGA-kontakten på lik linje som man sjekker nettet for denne koden.

Portet tekken til PC.. Hva har dette med saken å gjøre?

Så du mener at lokal flerspiller og støtte for kontrollere er noe som først har kommet nå?

Lenke til kommentar

Det er ikke det jeg sier, men det finnes folk som gjør dette frivillig og igjen frivillig deler/selger denne koden eller denne VGA-kontakten. Egen innsats handler om å løfte på bakstussen og sjekke elektrosjappa i nærhten eller en nettbutikk for denne VGA-kontakten på lik linje som man sjekker nettet for denne koden.

Du ser hvor urimelig dette er. Man kan ikke forvente at spillere, spesielt ikke de som ikke har sånt som hovedhobby, skal drive avansert hardwaremodding for å kunne spille fra sofaen. Poenget er at HDMI-kontakten har gjort PCen uendelig mye mer TV-vennlig enn den var for en ti års tid siden.

Portet tekken til PC.. Hva har dette med saken å gjøre?

Du skrev at spillutvalget kun har gått på egen innsats. Jeg forsto ikke helt hva du mente, så prøvde å komme med et forslag.

Så du mener at lokal flerspiller og støtte for kontrollere er noe som først har kommet nå?

Støtte for kontrollere var ganske sporadisk og upålitelig for bare noe få år tilbake. Det var først med populariteten til Xbox 360-kontrolleren at det ble noe vi (nesten) kunne ta som en selvfølge. Lokal flerspiller har selvsagt alltid eksistert, men da først og fremst i form av strategispill og slikt med hotseat.

Lenke til kommentar

Aye, men det er jo ikke noe i veien med å kunne ordne FIFA og bilspill på PC, om man vil. Samme med slåssespill; Street Fighter X Tekken er jo allerede på Steam. Mulighetene er der, så det står bare på viljen nå. Jeg er optimistisk iallefall.

Skjønner at det finnes folk med andre meninger, men jeg selv mener at FIFA og bilspill er best på konsoll.

EDIT: Hørtes litt sur og grinete ut, det var ikke meningen :)

Endret av FandensOldemor123
Lenke til kommentar

Skjønner at det finnes folk med andre meninger, men jeg selv mener at FIFA og bilspill er best på konsoll.

EDIT: Hørtes litt sur og grinete ut, det var ikke meningen :)

FIFA er best i sofa med kontroller, bilspill er best tilbakelent bak et ratt. Spiller vel ingen rolle om dingsen som ordner dette er en PC eller en konsoll, gjør det? :)

Lenke til kommentar

FIFA er best i sofa med kontroller, bilspill er best tilbakelent bak et ratt. Spiller vel ingen rolle om dingsen som ordner dette er en PC eller en konsoll, gjør det? :)

Vanskeligere å konfigurere ditten og datten på en PC sammenlignet med en konsoll, der det bare er å schmokke in DVD (blu-ray)-en.

Lenke til kommentar

Du ser hvor urimelig dette er. Man kan ikke forvente at spillere, spesielt ikke de som ikke har sånt som hovedhobby, skal drive avansert hardwaremodding for å kunne spille fra sofaen. Poenget er at HDMI-kontakten har gjort PCen uendelig mye mer TV-vennlig enn den var for en ti års tid siden.

Urimelig? Hva er det som egentlig urimelig med at en person som bare spiller litt nå og da og sjekker nettbutikker eller den lokale elektrosjappa for overganger for å få ting til å fungere? Eller det å sjekke nettet for å se om noen har ordnet det slik at man kan bruke den kontrolleren man ønsker til det spillet man vil bruke det på.

Men, hadde du lest hele innlegget du svarte på så hadde du lest at jeg alt har skrevet dette.

Du skrev at spillutvalget kun har gått på egen innsats. Jeg forsto ikke helt hva du mente, så prøvde å komme med et forslag.

Siktet mer i retning på at man fint kan skaffe spill i fra utlandet som ikke er lansert her tillands. Kunne nok formulert meg bedre, men tok det forgitt at det ikke var snakk om å sitte å porte et konsollspill over til PC.

Uansett vil jeg si at spillutvalget ikke er dårlig til PC, og meg bekjent aldri vært dårlig heller.

Støtte for kontrollere var ganske sporadisk og upålitelig for bare noe få år tilbake. Det var først med populariteten til Xbox 360-kontrolleren at det ble noe vi (nesten) kunne ta som en selvfølge. Lokal flerspiller har selvsagt alltid eksistert, men da først og fremst i form av strategispill og slikt med hotseat.

Ikke som jeg husker det. Har hatt mange timer med moro opp igjennom tidene med kontroller i forskjellige utførelser til PC. Nå har vel ikke det vært før først i nyere tider at konsoll-kontrollere er lettere å bruke til pc, og her igjen 360-kontrollen som er plug'n'play og kompatible med de fleste spill som er lansert til PC i dag.

Lenke til kommentar

Urimelig? Hva er det som egentlig urimelig med at en person som bare spiller litt nå og da og sjekker nettbutikker eller den lokale elektrosjappa for overganger for å få ting til å fungere? Eller det å sjekke nettet for å se om noen har ordnet det slik at man kan bruke den kontrolleren man ønsker til det spillet man vil bruke det på.

Men, hadde du lest hele innlegget du svarte på så hadde du lest at jeg alt har skrevet dette.

Jeg brukte en overgang fra VGA til kompositt på min gamle bilderørs-TV, noe som ga forholdsvis bedriten bildekvalitet. Skulle jeg fått noe bedre hadde jeg måttet gå forholdsvis drastisk til verks, og sånn sett var det lettere å bare bruke konsoll på de spillene som fantes på begge plattformer, dersom jeg ønsket å spille fra sofaen.

Siktet mer i retning på at man fint kan skaffe spill i fra utlandet som ikke er lansert her tillands. Kunne nok formulert meg bedre, men tok det forgitt at det ikke var snakk om å sitte å porte et konsollspill over til PC.

Uansett vil jeg si at spillutvalget ikke er dårlig til PC, og meg bekjent aldri vært dårlig heller.

Det er jo ingen som sier det er (eller har vært) dårlig, men det er ikke til å stikke under en stol at det er annerledes. Det er ganske fåfengt å messe om hvor bra PC er til en fyr som helst spiller Tekken og Mario Kart.

Ikke som jeg husker det. Har hatt mange timer med moro opp igjennom tidene med kontroller i forskjellige utførelser til PC. Nå har vel ikke det vært før først i nyere tider at konsoll-kontrollere er lettere å bruke til pc, og her igjen 360-kontrollen som er plug'n'play og kompatible med de fleste spill som er lansert til PC i dag.

Jeg spiller forholdsvis mange gamle titler, deriblant actionspill og FPS hentet fra både GOG og min egen hylle, og det er ikke mange av dem som støtter kontroller uten ganske inderlig knoting fra min side, og helst ekstra programvare som gjør kontrolleren til "tastatur". Det hederlige unntaket er bilspill, som gjerne er ganske fleksible, selv om de er 10-15 år gamle.

Lenke til kommentar

Spiller du FPS med kontroller selv på PC? Jeg regner da med at du aldri spiller flerspiler på PC også?

Jeg spiller både med kontroller og mus/tastastur, avhengig av hvor jeg sitter og hva jeg føler for. Blir lite online, og stort sett bare type BioShock, Fallout og Deus Ex uansett.

Lenke til kommentar

Synes det er morsomt at disse diskusjonene finnes. Men det er forståelig at det skjer akkurat nå. De siste to årene har forskjellene på PC og konsollene i forhold til nivå av visuell detalj, oppløsning, og bildeflyt blitt større og større. Rene konsolleksklusiver har også gått ned i antall. Dermed har det etter min mening vært klart for de fleste uten bind for øynene at PC har vært den beste plattformen.

Nå som PS4 og Xbox One er rett rundt hjørnet er diskusjonen langt mer interessant. Tidligere har det vært slik at spill på nye konsoller i en periode ser like bra ut som sine PC-motparter. Hvis dette skjer også denne generasjonen blir det vanskeligere å si at den ene plattformen er bedre enn den andre.

Etter min mening er det ingen tvil: Ja takk, begge deler. Jeg kjøper konsoller (eier vel samtlige fra de siste 15 årene) på grunn av de eksklusive spillene, mens PC er genialt fordi man har ekstremt med valgmuligheter, både i forhold til spillbibliotek, kontrollmetode og valg av komponenter.

Det er også ekstremt enkelt å koble PC-en til en TV, her er mange av dere langt ut på jordet.

Lenke til kommentar

Jeg brukte en overgang fra VGA til kompositt på min gamle bilderørs-TV, noe som ga forholdsvis bedriten bildekvalitet. Skulle jeg fått noe bedre hadde jeg måttet gå forholdsvis drastisk til verks, og sånn sett var det lettere å bare bruke konsoll på de spillene som fantes på begge plattformer, dersom jeg ønsket å spille fra sofaen.

Det er isåfall ett spesielt tilfelle? Når CRT var vanlig hadde jo skjermkort s-video, og før HDMI men med flatskjerm, så hadde jo de felste tver VGA-inngang.

AtW

Lenke til kommentar

Det er isåfall ett spesielt tilfelle? Når CRT var vanlig hadde jo skjermkort s-video,

Mange som hadde det, men det var også ganske mange TVer som ikke hadde s-video, deriblant min. Var ikke så uvanlig med kun SCART, men nøyaktig hva slags signaler denne tok var av avhengig av TVen. Uansett er ikke s-video direkte knall, det heller.

og før HDMI men med flatskjerm, så hadde jo de felste tver VGA-inngang.

AtW

Hadde de? Det tror jeg rett og slett ikke på, har knapt sett noe slikt, og jeg var borti forholdsvis mange plasmaer i perioden 2003-2006. Imidlertid var komponent ganske vanlig, og der får man jo overgang fra VGA.

Lenke til kommentar

Spiller en del på ps3 og på wiiU oxo da, men det blir mere på ps4 og xbox one oxo når de kommer da,men etter jul skal jeg kjøpe meg en jevla råå spill pc er til skyte spill og mange andre artige spill da exe portal 1 å 2. For grafikken er jo mye bedre på pc en konsole da :thumbup:

Endret av jokingnutria
Lenke til kommentar

Spille en del på ps3 og på wiiU oxo da, men det blir mere på ps4 og xbox one oxo når de kommer da,men etter jul skal kjøpe en jevla råå spill pc er til skyte spill og mange andre artige exe portal 1 å 2. For grafikken er jo mye bedre på pc en konsole da :thumbup:

Hørt om å koble til kontrollen til pcen?
Lenke til kommentar

Mange som hadde det, men det var også ganske mange TVer som ikke hadde s-video, deriblant min. Var ikke så uvanlig med kun SCART, men nøyaktig hva slags signaler denne tok var av avhengig av TVen. Uansett er ikke s-video direkte knall, det heller.

S-Video til Scart var ikke noe problem, og det var noe de aller fleste TV'er klarte, selv min, som var en museumsgjenstand da jeg kjøpte den brukt i 2002.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...