Gå til innhold

Hva skjer når vi dør?

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-95147

Har fått små panikkanfall helt siden jeg var liten av å tenke på realiteten at man skal dø. Men verst har det vært de siste to årene. Er 28 nå.

Hva er det konkret som skremmer deg ved det faktumet at du skal dø?

Og av erfaring så synes jeg selv at det ved visse aldersmessige brytningspunkter, har det også dukket opp endel tvil og større forkus mot eksistensielle spørsmål, så som: hva er nå egentlig meningen

Og jeg tror det er helt naturlig for oss mennesker å spørre oss selv, kanskje ifm med nye valg av karriere, partner osv

Hvis du ser rundt deg i naturen, så er det sånn at alt fødes, forgår langsomt, for så å forsvinne (dø) - og at vi alle henger sammen i den mekanismen (alt som eksisterer). Det kan virke skremmende, men samtidig kan det virke som en prosess hvor det til uavbrutt kommer nye muligheter og er derfor positivt. Tanker har sånne livvsløp - de fødes - forgår - og dør ...

Så, hvis du klarer å finne ut hvor den forrige tanken du hadde, og som nå har forsvunnet i fortiden (dødd), har blitt av, kan du kanskje til og med finne ut hvor vi blir av når vi ikke er mer.

Mange av oss liker å se det sånn at det er intet som egentlig dør, det starter bare på et nytt kapittel i en ny gjenfødelse

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
At man bare skal forsvinne fra alt annet som eksisterer er en skremmende tanke.
Jeg tenker slik at uansett hva som skjer så er det helt naturlig, og et ubegripelig stort antall livsformer har allerede dødd før meg.
Lenke til kommentar

Klart det er. Du går tilbake i livets krestsløp. Og deler av deg vil sansynligvis ende tilbake i en form for levende organisme til slutt.

Det er ikke noe mer i vente for din nåværende bevisthet, det er sant, men din nåværende bevisthet eksisterer jo bare akkurat nå, og i fortiden.

Hvorfor hadde det vlitt bedre. Resultater er uansett det samme, men du hadde kanjse ikke gjort de tingene du egentlig vil og burde gjort, fordi du tror du ahr mer i vente. Du kan jo se på religiøse, som kaster bort store deler av livet sitt på å sikkre seg en plass i evigheten, og da går glipp av det eneste livet de får. De har en sjangse, som de kaster bort.

Det er ikke selve biletten til evigheten vi kristne bruker tid på. Det er gleden over dette og følgene dette har på livet vårt som vi med glede vil bruke tiden vår på. Hvordan kan det være å kaste bort livet?

Lenke til kommentar

Hva skjer når vi dør? Selv er jeg redd det er slutten. Virker mest sannsynlig det etter altfor mye tenking. Går nesten ikke et sekund uten at jeg tenker på døden og bekymrer meg hele tiden. At tanken på døden skal ødelegge livet er jo ganske trist. Prøver alt jeg kan å få en tro på ett eller annet som ikke bare er å ikke eksistere. Er det noen som har noen kloke ord?

Du er nok ikke den eneste som bekymrer seg for dette. Professor Hermann Tønnessen sa, "om man ikke bekymrer seg for intetheten, skjønner man hvertfall ingenting av hva den er"

http://www.youtube.com/watch?v=phkdeS8rwAQ

Ja det er vanskelig å venne seg til tanken. Men hvis det er sånn at der ikke er noe etterpå, er der ikke noe som kan lengte etter det som var lenger. Men nå er jeg ikke så sikker på om der ikke er noe etterpå. Det anser jeg som et uavklart spørsmål. Dette hadde vært greit å få det avklart.

Lenke til kommentar

Det er ikke selve biletten til evigheten vi kristne bruker tid på. Det er gleden over dette og følgene dette har på livet vårt som vi med glede vil bruke tiden vår på. Hvordan kan det være å kaste bort livet?

Jeg vet ikke hvor jeg skal begynne. Du er åpenbart kristen, og jeg skal ikke ta fra deg livsløgnen din (selv om jeg vil prøve)

Det er 3000 religioner her i verden. Hvorfor skal din være rett? Det er anslått at man har til sammen godt over 45 000 individuelle guder som har blitt, og blir tilbedt. Oddsene dine ser dårlige ut.

Den guden som skildres i den kristne bibelen, en bok som først ble ført til pennen på ordre av Kong James av England, og da som ett sammensurium av tekster, ordrer og ideer fra datidens prester og biskoper, er en sadistisk on og egoistisk gud. Har du som kristen lest bibelen? Tilber du denne guden, som gladelig slaktet samtlige uskyldige guttebarn i egypt, fordi han var uenig i "faraos" politikk? Vi hadde en lignende episode her i norge, som kostet 69 mennesker livet. Det er guden din det.

En gud som drukner samtlige mennesker på jorden. Drukning. Sansynligvis den mest grusome måten å dø på som er. En steinaldergud, primitiv, brutal og grusom.

Før ble han brukt som en forklaring på alt, hvorfor ting er, mens i dag brukes han for å trøste oss når vi møter det eneste vi ikke kan stoppe. Døden. Men det er bare en mager trøst. Fordi du står der på slutten og innser at du har levd livet for noen andre enn deg selv.

Det er litt som når man sier til barna at kaninen har dratt på "ferie" for å sove ut.

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvor jeg skal begynne. Du er åpenbart kristen, og jeg kommer ikke til å klare å ta fra deg livsgløden din (selv om jeg vil prøve)

Det er 3000 religioner her i verden. Hvorfor skal din være rett? Det er anslått at man har til sammen godt over 45 000 individuelle guder som har blitt, og blir tilbedt. Oddsene dine ser dårlige ut.

Den guden som skildres i den kristne bibelen, en bok som først ble ført til pennen på ordre av Kong James av England, og da som ett sammensurium av tekster, ordrer og ideer fra datidens prester og biskoper, er en sadistisk on og egoistisk gud. Har du som kristen lest bibelen? Tilber du denne guden, som gladelig slaktet samtlige uskyldige guttebarn i egypt, fordi han var uenig i "faraos" politikk? Vi hadde en lignende episode her i norge, som kostet 69 mennesker livet. Det er guden din det.

En gud som drukner samtlige mennesker på jorden. Drukning. Sansynligvis den mest grusome måten å dø på som er. En steinaldergud, primitiv, brutal og grusom.

Før ble han brukt som en forklaring på alt, hvorfor ting er, mens i dag brukes han for å trøste oss når vi møter det eneste vi ikke kan stoppe. Døden. Men det er bare en mager trøst. Fordi du står der på slutten og innser at du har levd livet for noen andre enn deg selv.

Det er litt som når man sier til barna at kaninen har dratt på "ferie" for å sove ut.

kristendommen er den eneste religionen der man finner en nådig gud.

Du kjenner ikke Guds tanker. Du vet ikke hvorfor alt det som for eks står i 1 kongebok 2,23 skjedde. Jeg kjønner det heller ikke, men det ligger nok en veldig god grunn bak. Dette gidder jeg ikke diskutere. Jeg kan ikke diskutere det for jeg vet ikke hvorfor. Men med 35690 vers i bibelen burde det ikke være så vanskelig å finne ut hans hensikter.

Bibelen forklarer oss fortsatt hvorfor, og vi blir ikke bare trøstet av å være fri fra døden. Døden er ikke mer, for Jesus seiret over den. :-)

Lenke til kommentar

kristendommen er den eneste religionen der man finner en nådig gud.

Vel, nå viser du iallefall at du ikke vet hva du snakker om, eller så troller du kraftig.

Hva som skjer når man dør, sånn jeg ser det er det ikke så mye å grue seg til, jeg tror ikke det skjer noe annet enn rent biologisk, men synes det høres mye verre ut å "fortsette" etter endt liv.

Lenke til kommentar

Og med nådig gud, så mener du hva? "Jeg har svært lyst til å banke deg opp, men hvis du gjør alt jeg kommanderer deg til å gjøre, så skal jeg avtså fra det".

Nei nå har du missforstått kraftig eller så prøver du å være vanskelig. Efeserne 2,8-9 For av nåde er dere frelst, ved tro. Det er ikke deres eget verk, men Guds gave. Det hviler ikke på gjerninger, for at ingen skal skryte av seg selv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
For av nåde er dere frelst, ved tro. Det er ikke deres eget verk, men Guds gave.

Og hvis du ikke tror, så bærer det lukt til helvete.

Jeg kan ikke velge hva jeg tror. Å belønne/straffe mennesker for noe de ikke har kontroll over, er ikke nåde.

Lenke til kommentar

Og hvis du ikke tror, så bærer det lukt til helvete.

Jeg kan ikke velge hva jeg tror. Å belønne/straffe mennesker for noe de ikke har kontroll over, er ikke nåde.

Det at de som ikke har Jesus kommer til helvete er en følge av synden. Gud har ikke muligheten til å velge å gi den adgang til himmelen, for Gud tåler ikke synd. Til tross for alt det gale vi mennnesker har gjordt og det faktum at vi ikke fortjener noe fra Gud så har han likevel gjordt det mulig for oss å bli fri fra synden og få adgang til himmelen. Det er ikke engang vanskelig. Vi trenger bare å ta imot Jesus som vår frelser :-).

Lenke til kommentar

Til tross for alt det gale vi mennnesker har gjordt og det faktum at vi ikke fortjener noe fra Gud så har han likevel gjordt det mulig for oss å bli fri fra synden og få adgang til himmelen.

Blant de mange aktiviteter som Bibelen definerer som synd finner vi blant annet det å bygge steinaltere av hugget stein, og det å arbeide på søndager. At blant annet helt uskyldige handlinger som de jeg nettopp nevnte er med på å kvalifisere meg til Helvete, finner jeg patetisk.

Det er ikke engang vanskelig. Vi trenger bare å ta imot Jesus som vår frelser.

Jeg er ikke av den oppfatning at det eksisterer noen personlige teistiske guder. Jeg har derfor ikke muligheten til å «ta imot» en person hvis etterfølgere påstår er sendt hit av en personlig teistisk gud. Såpass burde da du også forstå.
Lenke til kommentar

Det at de som ikke har Jesus kommer til helvete er en følge av synden. Gud har ikke muligheten til å velge å gi den adgang til himmelen, for Gud tåler ikke synd. Til tross for alt det gale vi mennnesker har gjordt og det faktum at vi ikke fortjener noe fra Gud så har han likevel gjordt det mulig for oss å bli fri fra synden og få adgang til himmelen. Det er ikke engang vanskelig. Vi trenger bare å ta imot Jesus som vår frelser :-).

Ja høres veldig enkelt ut. Men det der har jeg prøvd uten at noe skjedde. Hvordan "tar man i mot" sånn spesifikt i praksis mener jeg?

Lenke til kommentar
for Gud tåler ikke synd.
What a load of bullshit... For hve er det gud har skapt hver enkelt i? Jo nettopp synd....

Til tross for alt det gale vi mennnesker har gjordt og det faktum at vi ikke fortjener noe fra Gud så har han likevel gjordt det mulig for oss å bli fri fra synden og få adgang til himmelen. Det er ikke engang vanskelig. Vi trenger bare å ta imot Jesus som vår frelser :-).

Ja, vi må bare ta denne jesus myten som vår frelser... Enkelt for dem som er flinke til å juge til seg selv, de som ikke er vant til å være uærlige og uoppriktige mot seg selv, altså religiøse i serledeshet, men et helvette mot de som er vant til å svare for seg selv og stå til ansvar for seg selv, de klarer ikke å juge til sg selv om disse "sannhetene" og vil derfor rimelig fort falle i fra kristendommen....

For det koster å være ærlig, ingen religiøs er ærlig mot seg selv, for dette kommer som regel etter en stund med selv randsakelse og da er frafall av tro vanlig, for det er det ærlighet fremkaller, så lykke til er mitt råd til de troende.... :D

Lenke til kommentar

Ja høres veldig enkelt ut. Men det der har jeg prøvd uten at noe skjedde. Hvordan "tar man i mot" sånn spesifikt i praksis mener jeg?

Tror du på det Jesus gjorde? Tror du at Jesus døde og stod opp igjen for å frelse deg? Vil du at jesus skal være din frelser? Vil du være venn med ham? Si det til ham. Han vil så gjerne frelse deg, men han gjør det bare hvis du også vil.

Lenke til kommentar
Vil du være venn med ham? Si det til ham.

Josva bar Josef (Jesus) døde for nesten to tusen år siden. Du kan ikke ha et personlig forhold med et individ som ikke lever lengre. Når Delvis spurte etter en spesifikk forklaring, så tenkte han/hun nok sikkert ikke på mer religiøs rabbel.

Å komme med denne religiøse billedlige sjargongen bare forvirrer.

Så klart vet vi at fraser som «å åpne seg for Jesus» ikke betyr at man skal bokstavelig talt skjære seg opp med en kniv slik at innvollene faller ut.

Men er det virkelig for mye forlangt at man skal snakke og skrive som et normalt menneske?

Er det slik at dypt religiøse mennesker ikke vil forklare seg forståelig, eller at de bare ikke klarer?

Endret av O3K
Lenke til kommentar

Josva bar Josef (Jesus) døde for nesten to tusen år siden. Du kan ikke ha et personlig forhold med et individ som ikke lever lengre. Når Delvis spurte etter en spesifikk forklaring, så tenkte han/hun nok sikkert ikke på religiøs rabbel.

Å komme med denne religiøse billedlige sjargongen bare forvirrer.

Så klart vet vi at fraser som «å åpne seg for Jesus» ikke betyr at man skal bokstavelig talt skjære seg opp med en kniv slik at innvollene faller ut.

Men er det virkelig for mye forlangt at man skal snakke og skrive som et normalt menneske?

Er det slik at dypt religiøse mennesker ikke vil forklare seg forståelig, eller at de bare ikke klarer?

jeg tror du glemte noe. Jesus stod opp igjen og for opp til himmelen for ca 2000 år siden også.

Hva var det jeg ikke forklarte forståelig?

Endret av _Irene_
Lenke til kommentar
Jesus [...] for opp til himmelen for ca 2000 år siden...
Jøss, akkurat som profeten Muhammed jo.

Hva var det jeg ikke forklarte forståelig?

Jeg kunne sikkert ha skrevet en lengre post om hvordan ulike tankegods har sine særegne sjargonger som ikke funksjonerer utenfor den eksklusive gruppen den er en del av.

Men for å ta et enkelt eksempel; Hvordan man i praksis tar imot Jesus.

Lenke til kommentar

Går han i bane rundt jorden nå da?

Neida -- for i dag så er himmelen en fremmed dimensjon -- ulikt for 2000 år siden da himmelen faktisk var himmelen i himmelhavet hvor gud og englene bodde, og englene faktisk brukte de fysiske vingene sine for å fly fra den fysiske himmelen til og fra jorden, og Jesus fløy opp til den fysiske himmelen.

Lenke til kommentar

I form av brød og vin.

Joh 6:53 "Sannelig, sannelig, jeg sier dere: Hvis dere ikke spiser Menneskesønnens kropp og drikker hans blod, har dere ikke livet i dere. Men den som spiser min kropp og drikker mitt blod, har evig liv, og jeg skal reise ham opp på den siste dag. For min kropp er sann mat, og mitt blod er sann drikk. Den som spiser min kropp og drikker mitt blod, blir i meg og jeg i ham. Slik den levende Far har sendt meg og jeg lever ved ham, slik skal også den som spiser meg, leve ved meg."

Endret av IHS
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...