Gå til innhold

Anmeldelse: Bioshock Infinite (Windows)


Anbefalte innlegg

Jeg ble veldig skuffet over Bioshock Infinite. Spillet er vakkert å se på, men det er ikke nok til å ta forseg mangelen på nyvinning. Historien er veldig bra, men det holder ikke når resten av spillet ikke følger med. AI i spillet er langt fra bra. Fienden løper bare vilt rundt, eller rett på deg og ber om å bli slakket. Jeg håpet på noe storslått, men de ga oss et spill som bare er midt på tree. 6/10

 

Synes du stiller litt høye krav. Et spill med knallbra grafikk og kreativ artistisk stil, sterkt lyddesign, god voice-acting, godt utviklede og dype karakterer, en historie som får de fleste FPS-spill til å blekne i forhold og lang varighet... og da fortjener det 6/10 fra deg? Det er midt på treet? DU kan med andre ord, på strak arm, ramse opp en hel drøss skytespill som har kommet ut i løpet av de siste to-tre år, som er langt over Infinite's kvalitetsnivå, på alle punkter? Grafikk, lyd, AI, story, gameplay, varighet osv? Det kommer opptil flere titalls nye skytespill hvert år. Da må du klare å nevne fem spill som uten tvil er bedre på alle vis, fra hvert år.

 

Når det finnes enkelte svakheter så trekker disse ned. Eksempelvis er AI helt OK, ikke særlig sterk. Men den er ikke dårligere enn i andre spill. Pacing kan også være litt treig i midtdelen av spillet. Men det er voldsomt å trekke det ned til "midt på treet" av den grunn.

 

Det er ditt valg, klarer du ikke å like et spill så klarer du det ikke. Jeg hadde samme problem med Dark Souls. Men jeg synes det er snodig å være så kritisk til et spill når så mye av spillet er bra. Du overser med andre ord en hel rekke elementer når du setter din karakter. Og det er greit nok, du har retten til å forbeholde deg så subjektiv som du selv ønsker. Men da føler jeg personlig at det er mer en "jeg synes ikke spillet passet for meg"-greie, enn en "spillet er middelmådig"-greie.

 

Jeg personlig tror de krasseste kritikerne av dette spillet, enten ikke har spilt spillet i det hele tatt, eller har spilt det med en negativ holdning fra starten av. Jeg synes Bioshock er et veldig overvurdert spill. Det er et helt greit skytespill, men ikke særlig mye mer. Jeg har likevel ingen problemer med å se de store framskritt Infinite gjør, både for serien og sjangeren.

 

Et tips som kan hjelpe de som irriterer seg over AI'en: Sett opp vanskelighetsgraden. AI'en blir ikke noe bedre, men da får du i det minste nok annet å konsenterere deg om, enn å sitte og stirre på hva fienden når han ikke skyter på deg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
DU kan med andre ord, på strak arm, ramse opp en hel drøss skytespill som har kommet ut i løpet av de siste to-tre år, som er langt over Infinite's kvalitetsnivå, på alle punkter? Grafikk, lyd, AI, story, gameplay, varighet osv? Det kommer opptil flere titalls nye skytespill hvert år. Da må du klare å nevne fem spill som uten tvil er bedre på alle vis, fra hvert år.

 

Dette regnestykket skjønner jeg ikke. Kan man ikke si at Bioshock Infinite er blant de beste skytespillene de siste årene, men likevel er middelmådig fordi underholdningsverdien enkelt og greit blekner litt sammenlignet med underholdningsverdien i langt tidligere perler i sjangeren som Doom og Wolfenstein 3D? Hvorfor har man en kvote med 7-ere, 8-ere, 9-ere og 10-ere man må dele ut til skytespill hvert år? (Og litt mer uinteressant, hvorfor er den kvoten satt til fem?)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg personlig tror de krasseste kritikerne av dette spillet, enten ikke har spilt spillet i det hele tatt, eller har spilt det med en negativ holdning fra starten av. Jeg synes Bioshock er et veldig overvurdert spill. Det er et helt greit skytespill, men ikke særlig mye mer. Jeg har likevel ingen problemer med å se de store framskritt Infinite gjør, både for serien og sjangeren.

 

Har spilt (og storkost meg med) System Shock 1/2 og Bioshock 1/2. Infinite forhåndskjøpte jeg, og har nå spilt gjennom på hard på 16 timer.

 

Er ikke overstadig imponert. Historien er en variasjon av BS + filmen Looper. Bra for å være spill, men etter BS1/2 syns jeg det ble for mye likhetstrekk. Samme voicemail-system for å fortelle historien som vi så i SS1 (1994). Gameplayet var heller ikke det beste, spesielt i midten og mot slutten kjedet jeg meg. Løping frem og tilbake gjennom tomme gater, roting gjennom alle søppelspann for å finne ammo. Plaffe ned horder av copy&paste-soldater med kjedelige våpen. Av plasmids var det egentlig bare oppgradert Murder of crows jeg brukte, litt Shock jockey innimellom.

 

Hadde håpet at jeg skulle likt det bedre, men det gjorde jeg altså ikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er kanskje en grunn for at noen lever av å anmelde spill mens mange andre ånder ved å kritisere anmeldere?

 

For meg var Bioshock 3 en av de beste spillene jeg har spillt de 2-3 siste årene, jeg er blitt en gammel mann som vurderer spill ut i fra opplevelsen og ikke små detaljer. Hvilken opplevelse gir det ved å lese 100 anmeldelser for å så gå inn i spillet for å se om det er noe å ta anmeldere på?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enig. Fantastisk spill. Kunne kanskje hatt et par roligere partier i spillet også, for å skape mer dynamikk. Men ikke et stort savn, synes skytingen og bruken av "magi" var innertier og er ikke enige med de som sier at gameplayet i spillet var mangelfullt.

 

Men historien og atmosfæren tar likevel kaken. For en fortelling!

 

Årets spill så langt, sammen med Tomb Raider.

Lenke til kommentar

Dette regnestykket skjønner jeg ikke. Kan man ikke si at Bioshock Infinite er blant de beste skytespillene de siste årene, men likevel er middelmådig fordi underholdningsverdien enkelt og greit blekner litt sammenlignet med underholdningsverdien i langt tidligere perler i sjangeren som Doom og Wolfenstein 3D? Hvorfor har man en kvote med 7-ere, 8-ere, 9-ere og 10-ere man må dele ut til skytespill hvert år? (Og litt mer uinteressant, hvorfor er den kvoten satt til fem?)

 

Som jeg sa, om du som spiller synes spillet er middelmådig, uten å ta i betraktning det faktum at mange elementer ved spillet er langt over "midt på treet" sammenlignet med de fleste skytespill i dag (jeg nevnte eksempler i mitt innlegg), så ender det opp med å handle mer om at spillet bare ikke passet for deg. Det handler ikke så mye om at spillet rett og slett ikke er bra lenger, da.

 

 

Er ikke overstadig imponert. Historien er en variasjon av BS + filmen Looper. Bra for å være spill, men etter BS1/2 syns jeg det ble for mye likhetstrekk. Samme voicemail-system for å fortelle historien som vi så i SS1 (1994). Gameplayet var heller ikke det beste, spesielt i midten og mot slutten kjedet jeg meg. Løping frem og tilbake gjennom tomme gater, roting gjennom alle søppelspann for å finne ammo. Plaffe ned horder av copy&paste-soldater med kjedelige våpen. Av plasmids var det egentlig bare oppgradert Murder of crows jeg brukte, litt Shock jockey innimellom.

 

Voice Mails er en grei måte å få frem frivillig eksposisjon uten å bremse opp spillet. Spilleren kan når som helst stoppe og høre på alle disse båndene, eller bare la være totalt. Dette er faktisk ganske så genialt, da du gir historie til de som vil ha det, men ikke tvinger alle til å stoppe opp. I Bioshock 1 syntes jeg de ble for late. Man møtte jo aldri et menneske som hadde lip sync eller animasjoner. Her er det mer enn nok av det. Og i tillegg har man som sagt disse frivillige båndene.

 

At du roter gjennom søppelbøtter er da vel ditt valg også, er det ikke? Du kan i de fleste tilfeller overleve helt greit ved å bare plukke opp våpnene fiendene dropper. Da får du litt ammo også. Men skal du hele tiden bruke yndlingsvåpenet ditt, så må det vel litt scavenging til også. Jeg ser ikke helt problemet. Det er to tastetrykk på et skinnende objekt som står/ligger like ved veien du går. Det tar ikke engang ett sekund. Og jeg synes denne kritikken lett kunne brukes enda mer om det hadde vært motsatt. "Spillet er alt for lett, man går jo aldri tom for ammo og må aldri bytte våpen eller lete etter ammo". Og igjen, det er jo ditt valg å loote, spillet tvinger deg ikke. Og om det noen gang gjør det, så spiller du tross alt på Hard.

 

Dette med tomme områder er for meg også litt pussig. Hva er poenget? Kanskje de tenkte å gjøre noe á la Valve, som er mestre på dette med pacing i Half-Life spillene. I HL2 får man også ett og annet pusterom hvor man ikke møter fiender og lignende. Dette har jo en psykologisk effekt. Spill som Battlefield 3 og Call of Duty serien feiler ganske hardt på dette, siden alt skal være eksplosivt og adrenalinpumpende fra start til slutt. Vi mennesker kan ikke holde opp adrenalinnivået så lenge. Etter hvert begynner hjernen å bli uinteressert, og en stort klimaktisk hendelse ender opp med å bli et antiklimaks. Når man får en og annen pust i bakken, virker den neste store hendelsen ekstra kraftig grunnet pausen man fikk tidligere. Likevel føler ikke jeg heller at utvikleren har klart dette helt. Det blir liksom litt for mye av det gode.

 

Hadde det ikke fantes flere Vigors i spillet, så hadde kritikken mot dette vært legitim. Men at du velger å ikke bruke annet enn Murder of Crows, er det vel bare deg selv du kan klandre for. Jeg bruker spesielt mye den første man får, som man kan ta over mennesker for. Like morsomt/hårreisende hver gang jeg ser en fyr plaffe seg selv ned etter effekten går ut. Jeg bruker også Shock Jockey mye. Velger å ikke bruke Devil's Kiss så mye siden jeg er ganske dårlig til å treffe fiender med den. Men dette handler også om hva man selv gjør det til.

 

Jeg har ikke fullført spillet, så jeg kan ikke lovprise det. Jeg liker det jeg har opplevd så langt, men merker at jeg er i midtdelen av spillet (alle anmeldere har jo sagt det du sier også, om at midten er litt tung og uinteressant). Men når et moderne skytespill er 12-18 timer langt, så kan i alle fall jeg lett tilgi litt downtime i dramaturgien her og der.

 

 

Hadde håpet at jeg skulle likt det bedre, men det gjorde jeg altså ikke.

 

Og det er da bare helt greit. Noen ganger treffer ikke et spill blinken for deg. Jeg skulle ønske jeg kunne elske Dark Souls, men kan ikke fordra det. Jeg blir skikkelig sur bare jeg tenker på det.

Endret av Hr. Jenssen
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har et merkelig problem med Bioshock. Etter en stund med spilling begynner ting å hakke..

Når jeg starter opp spillet går alt glatt og fint, men etter en halvtime-time begynner ting virkelig å hakke, og hvis jeg er skikkelig uheldig krasjer spillet.

Ganske merkelig. Det er ikke problemer med temperatur på cpu eller skjermkort. Skulle nesten tro spillet glemte å flushe minne eller noe sånt...

Lenke til kommentar

Er ikke overstadig imponert. Historien er en variasjon av BS + filmen Looper. Bra for å være spill, men etter BS1/2 syns jeg det ble for mye likhetstrekk.

 

"There's always a man, a city and a lighthouse"

 

Det er jo meningen at de skal være like på enkelte områder. Synes forøvrig Bioshock Infinite var en fantastisk spillopplevelse. 5/5 :)

Lenke til kommentar

"There's always a man, a city and a lighthouse"

 

Det er jo meningen at de skal være like på enkelte områder. Synes forøvrig Bioshock Infinite var en fantastisk spillopplevelse. 5/5 :)

 

Likte mange aspekter, men synes vanskelighetsgraden var ganske ubalansert, spilte halve spillet på hard først, og det var hakket for vanskelig (da mener jeg ikke at det ikke var mulig, bare at man døde ganske mange ganger når 30 fiender var rundt deg.) Samt normal var hakket for enkelt.

Lenke til kommentar

Likte mange aspekter, men synes vanskelighetsgraden var ganske ubalansert, spilte halve spillet på hard først, og det var hakket for vanskelig (da mener jeg ikke at det ikke var mulig, bare at man døde ganske mange ganger når 30 fiender var rundt deg.) Samt normal var hakket for enkelt.

 

Det kan jeg være enig i. Hard var veldig vanskelig i starte, deretter overraskende enkelt store deler av spillet, før det ble grusomt vanskelig mot slutten igjen. Hand of the Prophet sier jeg bare...

Lenke til kommentar

En ting må jeg si, jeg lever meg veldig inn i spill. Den unødvendige "Sin etter eller annet" som kommer rett bak deg og eksploderer etter du har trykket på kontrollene inne i galehuset, det syntes jeg bare var tåpelig, jeg skvatt skikkelig til og min gravide kjæreste fikk hjertet i halsen. Ingen skvettescener hele gamet igjennom så kommer det der. Var jo ingen sånne "små fiender" som kom etter han eksploderte heller.

Endret av AleksanderK
Lenke til kommentar

Følte plutselig at det ble mange 10-ere for PC på gamer nå ;P

 

Slik har det vært noen år nå. Mange høye karakterer. Jeg husker for en del år tilbake, så ble det skrevet en artikkel om hvorfor Gamer aldri gir 10/10 til spill. Dette sluttet de visst med etter hvert. Det er fryktelig mange spill som kommer ut nå, som får 9 eller 10/10. Sier ikke at det er feil, bare bemerkelsesverdig. Var virkelig spill såpass mye dårligere før?

Lenke til kommentar

En ting må jeg si, jeg lever meg veldig inn i spill. Den unødvendige "Sin etter eller annet" som kommer rett bak deg og eksploderer etter du har trykket på kontrollene inne i galehuset, det syntes jeg bare var tåpelig, jeg skvatt skikkelig til og min gravide kjæreste fikk hjertet i halsen. Ingen skvettescener hele gamet igjennom så kommer det der. Var jo ingen sånne "små fiender" som kom etter han eksploderte heller.

 

Synes det var fantastisk. Et skikkelig throw-back til en lignende situasjon tidlig i det første spillet.

Lenke til kommentar

 

Hvilken situasjon i det første spillet? Jeg har totalt glemt det :p

 

 

I Dr. Steinberg partiet, nesten helt i begynnelsen av spillet.

 

http://www.youtube.com/watch?v=xlwFe-qNxqI

 

Det kommer ikke så godt frem gjennom den filmen, men jeg husker jeg skvatt som juling selv.

 

EDIT: Hørte den ikke med lyd før nå. Kom visst ganske greit frem!

Endret av sthusby
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...