NikkaYoichi Skrevet 25. mars 2013 Del Skrevet 25. mars 2013 Kort forklart har vi et Windowsmiljø, men en del brukere som insisterer på å benytte Mac-OS. Siden jeg kan null og niks om Mac fra før, så har jeg tatt på meg oppgaven å få disse meldt inn i domenet og forsøke å lage noen script som gjør oppsettet av Mac-ene raskere. Jeg håper derfor noen har litt erfaring med dette og kan peke meg i riktig retning. Det første jeg ønsker å gjøre er å koble opp en del ntfs-shares for brukeren, men jeg fatter rett og slett ikke hvorfor Mac-en ikke klarer å koble opp mot riktig mappe, men kun til "rotkatalogen" på den aktuelle filserveren, selv om direkte bane til sharet er gitt. Eksempelvis gir følgende kommando: mount_smbfs //hostname/~ ~/Desktop/hjemmekatalog Ikke en kobling til mappa til brukeren, som jeg har gitt banen til, men i stedenfor så er det //hostname/ som blir koblet opp. Hvorfor hører den ikke etter? Denne oppførsla ser jeg konstant på MacOS, men har aldri sett slik oppførsel på Windows-platformen før, der får man faktisk mounta sharet man peker til, ikke bare rotkatalogen. Lenke til kommentar
tjbr Skrevet 25. mars 2013 Del Skrevet 25. mars 2013 Jeg testa det nettopp hjemme. Fungerer helt som det skal her. mount_smbfs //sx280/Server/Musikk/ ~/Desktop/hjemme/ -> monterer mappen "Musikk" på skrivebordet mount_smbfs //sx280/Server/Musikk/Musikkvideo/ ~/Desktop/hjemme/ -> monterer mappen "musikkvideo" Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 25. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2013 Hrmf, funker aldeles ikke om det skal her. Lurer på hva det DA er som foregår. Jeg har også issues med å få gitt et fornuftig navn til den mounta katalogen, spesielt det som går mot brukerkatalogen. Jeg har jo brukt ~ for å slippe å redigere scriptet for hver bruker, men det fører selvsagt til at det som dukker opp under enheter er "~". Jeg har også forsøkt meg med variabelen $USER, uten hell, da vil den ikke mounte i det hele tatt. Noen tips her? Jeg har forsåvidt klart å lure det til nå, ved å opprette en skjult katalog på skriverbordet til brukeren, for så å mounte opp mot den katalogen, da dukker det opp under enheter, jeg så tydeligvis på feil plass, for under "delt", så er det rotkatalogen som er mappa opp. Sikkert bare jeg som ikke har forstått greia med MacOS sin måte å presentere mounta kataloger på. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 25. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2013 Og etter mer prøving og feiling, så ser det ut som om det er nærmest tilfeldig om det man mounter havner under "enheter" i Finder. *rive seg i håret* Lenke til kommentar
tjbr Skrevet 25. mars 2013 Del Skrevet 25. mars 2013 (endret) Du kan lage et enkelt apple script: set smbmount to do shell script "whoami" set thescript to "mount_smbfs //server" & smbmount & " ~/Desktop/hjemme/" do shell script (thescript) Du kan da lagre skriptet og velge det som oppstartsobjekt, for automatisk mounting Endret 25. mars 2013 av tjbr Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 26. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2013 (endret) Da har jeg gjort følgende: set smbmount to "whoami" set thescript to "mount_smbfs //hostname.local/" smbmount & "~/Desktop/hjemme" do shell script(thescript) Dette fører bare til en feilmelding, nærmere bestemt "usage: mount_smbfs [...]". Det virker som at den ikke forstår input som er gitt til, mount_smbfs i dette tilfellet. Endret 26. mars 2013 av NikkaYoichi Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 26. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2013 Forsøkte nå, for moro skyld, å fjerne "" rundt whoami, og får da feilmeldingen "the variable whoami is not defined." Hvordan de klarer å gjøre en så enkel operasjon, så djevelsk vanskelig, det fatter jeg ikke. Brukervennlig, meg en viss plass. Lenke til kommentar
tjbr Skrevet 26. mars 2013 Del Skrevet 26. mars 2013 altså, whoami er et shell script, du kan ikke blande applescript og shell script, da applescript ikke forstår whoami. smbmount er bare en variabel her. Du må sette variabel1 ved heljp av å bruke do shell script Alstå skriptet ditt må se slik ut: set variabel1 to do shell script "whoami" set variabel2 to "mount_smbfs //hostname.local/" & variabel1 & " ~/Desktop/hjemme/" do shell script (variabel2) Pass på det må være "space" forran ~, ellers mangler variabel2 mellomrom mellom mount target og path. Jeg er på ingen måte noen ekspert på apple script, men bruker det litt innimellom selv, det kan godt hende at det kan gjøres på en enklere måte, men det var ihvertfall slik jeg tenkte. Bare lag scriptet i AppleScript-redigerer appen og arkiver det som "program" Du kan også kjøre scriptet fra Applescript redigerer og da vil du få output og evt feilmeldinger. Det ferdige programmet kan du legge til under innloggingsobjekter, evt legge det i docken slik at man bare kan trykke på det. 1 Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 26. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2013 Tusen takk for godt tips, men dessverre gir scriptet en uforståelig feilmelding. set username to do shell script "whoami" set path to "mount_smbfs //hostname.local/" & username & " ~/Desktop/hjemmekatalog/" do shell script (path) Hvis jeg prøver å kjøre eller lagre scriptet får jeg følgende feilmelding: Syntax Error A end of line can't go after this """. (Det er vel tre forskjellige " tegn der.) Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 26. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2013 Lame! Jeg fant ut hva som var feil ja. jeg bytta ut variabelen path med lame, så funka det som fjell. Takk for hjelpa! Nå skal jeg nok få til de andre oppkoblingene også. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 2. april 2013 Forfatter Del Skrevet 2. april 2013 (endret) For andre som måtte slite med samme problem så ser nå scriptet mitt slik ut: set hjemmekatalog to hjemmekatalog tell application "Finder" set p to path to desktop if not (exists folder hjemmekatalog) then make new folder at p with properties {name:"hjemmekatalog"} end if end tell set username to do shell script "whoami" try set home to "mount_smbfs //hostname.local/share/" & username & " ~/Desktop/hjemmekatalog do shell script (home) end try Dette gjentas for de shares som skal kobles opp. Dette funker som en drøm. Endret 2. april 2013 av NikkaYoichi Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå