Gå til innhold

Neste versjon av Windows er lekket på nett

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ingen som har sagt at du ikke kan ha din egen mening her elgen, det de fleste trolig har prøvd å påpekt er at argumentene dine ikke holder vann med tanke på at svært mye av det du har "reagert" på faktisk ikke er helt sånn som du tror det er.

Et godt eksempel på dette er at du påstår at Windows 8 har en del forstyrrende "elementer" mens Windows 7 ikke har det. Om vi tar en titt på et av de siste argumentene dine om Metro og side-scrolling som plutselig nå er såpass ille kontra vertikal scrolling.

Her sitter jeg selv på en "Widescreen" skjerm som har en oppløsning på 1920 x 1080 og som du ser så vil jeg derfor ha mer plass "Sidelengs" enn om jeg scrollet opp / ned.

Selvsagt når det gjelder smak og behag (og det som kanskje er det optimale) så hadde det vært for min del greit også med Opp / ned scrolling og zoom funksjonalitet i Tiles (man har en oversiktsfunksjon som minimerer flisene) , men det er nok en god grunn til at man scroller sidelengs i W8 sitt nye gui.

Windows Blue ser ut som det tar grep om slike elementer i Gui'et og finpusser det videre , det behøves fortsatt en god del endringer ( SP1 + SP2 antar jeg) for at Oset virkelig skal fungere på topp da det har en del mindre mangler / problemer ( en del brukere som sliter med at man ikke er logget på tjenestene selv om man er tilkoblet internet ) , men det er langtifra et dårlig produkt per dags dato og er mitt soleklare valg om jeg skal velge mellom W7 og W8.

Som du burde legge merke til så sier jeg ikke men en andre som er misfornøyde med deler av w8

for min del virker det som dere ingnorer det og påstår at jeg tar feil selv om det jeg i grunnen påpeker er nøyktig det samme som andre gjør

Man hører jo stadig at w8 er w7 som er justert og trimmet samt at de har fjernet noen elemter og lagt til nye

på god og vodnt for oss brukerere .

Du har heller ikke helt forstått hva jeg mente med "forstyrende elemter"

Kort fortallt går det ut på at ikke alle brukeren har kontroll over metro designet og at det dukker opp når det ikke skal det .

for disse brukerne må de gjøre instilinger de ikke helt har peilig på for å få windows8 til fungere slik de ønsker

Men alt dette er diskutert før , i alle retninger

Nå er det selvfølgelig ikke alle som bryr seg om at stertskjermen spretter opp nåe det ikke skal det fordi man er lit unøyaktig med musen det er likevel ille nok for de som føler at det forstyrrer

Man skal altså tvinges mellom å bruke desktop modus eller metro ( som inner veldig om windows phone )

Det ar det pussig at man har klart seg bra med det tradisjonelle windows designet før på små digser

Derfor burde det være helt unødvendig med så voldsome store endringer som metro er

W7 og mini programmer hadde noe på gang , metro er et tilbakesteg derfor bør man gå tilbake til w7 samtidig som man gjør metro og appene mere likt mineprogrammene

angående scrolling så er jg blit forklrt ( om så på en dårlig måte ) at det vistnok er slutt på vertikal scrolling i startmeyne / flisene i windows8 .

En lit rar måte å gjøre det på

De aller fleste enheter bruker jo vertikal scroll.

Det fungerr jo også slik når man leser linje for linje i et dokument

Ulempen er at i stedet for at alt plaseres i en liste , gjerne i flere kolonner for utnytte skjermen ,så er det delt opp i sider som man må bla seg gjennom , i stedet for dra så mye av "listen" opp at mam finenr det man leter etter med en gang

Hvis det er nødvendig så gir jeg gjerne noen eksepler på hva jeg mener

Lenke til kommentar
Som du burde legge merke til så sier jeg ikke men en andre som er misfornøyde med deler av w8

for min del virker det som dere ingnorer det og påstår at jeg tar feil selv om det jeg i grunnen påpeker er nøyktig det samme som andre gjør

Nei, du prøver å få det til at hele verden mener det samme som deg, når det viser seg at det er delt i to omtrent like store deler. Smaken er som baken, lukter vondt delt i to.

Forskjellen her er at du påstår at du vet best. Ingen klager på meningene dine, men måten du opptrer på. Ikke si at alle mener det er dårlig, si at du mener at det er dårlig, og godta at andre liker det.

Kort fortallt går det ut på at ikke alle brukeren har kontroll over metro designet og at det dukker opp når det ikke skal det .

for disse brukerne må de gjøre instilinger de ikke helt har peilig på for å få windows8 til fungere slik de ønsker

Jeg tror at for mannen i gata, som er vant med iPhone eller Android, så er Metro mye enklere å forholde seg til en Windows 7. Hvis man ønsker at Windows 8 skal fungere på en annen måte, ja da er man egentlig litt mer teknisk anlagt og kan gjøre disse instillingene. Og hvis man ønsker å gjøre mer enn det Windows 8 lar deg gjøre, ja da er jammen ikke Windows operativsystemet for deg. Da har man Linux.

Nå er det selvfølgelig ikke alle som bryr seg om at stertskjermen spretter opp nåe det ikke skal det fordi man er lit unøyaktig med musen det er likevel ille nok for de som føler at det forstyrrer

Den gjør ikke det. Man må bevege den ned i venstre hjørne, og klikke med musen. Det er en bevist bevegelse som jeg ikke forstår kan gjøres ved et uhell.

Man skal altså tvinges mellom å bruke desktop modus eller metro ( som inner veldig om windows phone )

Det ar det pussig at man har klart seg bra med det tradisjonelle windows designet før på små digser

Derfor burde det være helt unødvendig med så voldsome store endringer som metro er

>klart seg ba med det tradisjonelle windows designet før på små digser

Ok, ok.. ok... Stopp litt her!

Mener du virkelig at Windows har vært bra på tableter? Jeg sitter tilfeldigvis her på jobben med en litt eldre Intel tablet med Windows 7. Den er horribel, umulig å bruke fornuftig. Har også jobbet med noen eldre HP laptoper som kunne omgjøres til store tablets, og tilbakemeldingen jeg fikk fra brukerne var at det var FUBAR!

Hovedprosjektet mitt var også touchskjerm og hvordan man kan forenkle vindusbehandling med touch, men selv med store rammer og roterbare vinduer så var konklusjonen at vinduer og touch ikke er en god ide. Det er for komplisert, rett og slett.

Så nei, for tablets trenger vi Metro.

W7 og mini programmer hadde noe på gang , metro er et tilbakesteg derfor bør man gå tilbake til w7 samtidig som man gjør metro og appene mere likt mineprogrammene

Mini programmer.. Du tenker Widgets? Hvem brukte det, egentlig?

Uansett, de er på en måte erstattet av Tiles, på start menyen.

Du kunne jo ikke gjøre noe serlig i dem utenom å vise litt info.

angående scrolling så er jg blit forklrt ( om så på en dårlig måte ) at det vistnok er slutt på vertikal scrolling i startmeyne / flisene i windows8 .

En lit rar måte å gjøre det på

Nei, fremdeles vertikal skrolling.

De aller fleste enheter bruker jo vertikal scroll.

Det fungerr jo også slik når man leser linje for linje i et dokument

Startmenyen er ikke et dokument.

Ulempen er at i stedet for at alt plaseres i en liste , gjerne i flere kolonner for utnytte skjermen ,så er det delt opp i sider som man må bla seg gjennom , i stedet for dra så mye av "listen" opp at mam finenr det man leter etter med en gang

Hvis det er nødvendig så gir jeg gjerne noen eksepler på hva jeg mener

Tror ikke jeg forsto hva du mente. Kom gjerne med eksempler.

Endret av Unlimited LTD
Lenke til kommentar

nå var ikke poenget hva som var farlig men hva man må prøve for finne om deter bra eller dårlig .

slik flere argumenterer her så holder det tydligvis ikke at andre banner for ting de ikke liker.

man må tydeligvis selv gå av konseptene selv for få lov til mene noe

Man må jo heller ikke eie Windows 8 for å få inntrykk. Det er vel en haug Youtube-videoer av OS'et for de som vil ha et greit innblikk.

Selv har jeg investert i maks antall W8-innstallasjoner (5 stykk), siden de kostet så lite per stykk i oppgraderingskampanjen. Ellers kjører jeg det viktigste på Windows 7 fremdeles. Og jeg har lovlige lisenser, fordi jeg har såpass mange forskjellige eldre Windows-lisenser (hummer og kanari). WinXP, Vista, W7..

Målet er å ha de fleste av disse W8-lisensene tilgjengelige i virtuelle PC'er. Da slipper jeg så mye kloning, som jeg drev med før. Det kan være slitsomt nok å klone, slette, windows update'e med mer.

Endret av G
Lenke til kommentar
Windows Blue ser ut som det tar grep om slike elementer i Gui'et og finpusser det videre , det behøves fortsatt en god del endringer ( SP1 + SP2 antar jeg) for at Oset virkelig skal fungere på topp da det har en del mindre mangler / problemer ( en del brukere som sliter med at man ikke er logget på tjenestene selv om man er tilkoblet internet ) , men det er langtifra et dårlig produkt per dags dato og er mitt soleklare valg om jeg skal velge mellom W7 og W8.

Tipper du har litt rett i at Windows Blue ordner litt i navigeringen. Etter å ha sett artikkelens video om Windows Blue.

Selv holder jeg meg til W7 som virtualiseringstjenerbase. Det er fordi jeg synes Metro-menyen er i veien. En oppblåst meny som dekker hele skjermen. Hadde Microsoft laget en Metro-meny som lot seg minimere til 2/3 som fast innstilling (med valgfri fullskjermsoppblåsing ved behov), sånn at man kunne klikke direkte på desktop'en slik som man kunne fra Start-menyen i tidligere Windows'er, så hadde jeg kanskje følt meg hjemme.

Sånn er jeg skrudd sammen. :)

Litt for avhengig av det gamle, altså. Selv om jeg også prøver ut det nye W8. Og sannsynligvis "Blue" når det kommer.

Endret av G
Lenke til kommentar

Nei, du prøver å få det til at hele verden mener det samme som deg, når det viser seg at det er delt i to omtrent like store deler. Smaken er som baken, lukter vondt delt i to.

Forskjellen her er at du påstår at du vet best. Ingen klager på meningene dine, men måten du opptrer på. Ikke si at alle mener det er dårlig, si at du mener at det er dårlig, og godta at andre liker det.

Hvis det går an å snakke tull så har du gjort det her

Jeg tror at for mannen i gata, som er vant med iPhone eller Android, så er Metro mye enklere å forholde seg til en Windows 7. Hvis man ønsker at Windows 8 skal fungere på en annen måte, ja da er man egentlig litt mer teknisk anlagt og kan gjøre disse instillingene. Og hvis man ønsker å gjøre mer enn det Windows 8 lar deg gjøre, ja da er jammen ikke Windows operativsystemet for deg. Da har man Linux.

Nå er da ikke poenget at mange som har brukt windows i årvis plutselig skal måtte gå over til linux bare fordi Microsoft ikke klare å integere metro på en bedre måte

dette blir som om folk som skal lære seg å bruke en pc ikke skal lære seg den beste måten , pcn skal hellelr tilpasse seg telefon metoden .

Til det er mulightene for få

du sier at pc fok ikke er villig til lære seg forandringer , hva me dem som har bruk smarttelfoner i mange år skel ikke de lære seg forandringer .

en pc er ikke en smartelfon , det kommer den heller aldri å bli.

og dette burde man ta hensyn til .

men neida ,i stedet skal på død og liv tilpasse pcen til android .

Da har man feil fokus

>klart seg ba med det tradisjonelle windows designet før på små digser

Ok, ok.. ok... Stopp litt her!

Mener du virkelig at Windows har vært bra på tableter?

jeg snakker om windows CE som var en kopi av window95/95

man kunne ha gåt den samme veien.

justert knappestørlsen i windows7 og gjort skjerne mere følsom

Et ankerpunt med windows på små mobile enheter var nettop at "knappene" man skulle trykke på var små

Hva er då poenget med å trykke på skult knapp , med fingrene ?

Mini programmer.. Du tenker Widgets? Hvem brukte det, egentlig?

Uansett, de er på en måte erstattet av Tiles, på start menyen.

Du kunne jo ikke gjøre noe serlig i dem utenom å vise litt info.

Hva gjør appene så mye bedre ?

At det finnes flere ?

poenget var at appene skulle fremstå temelig likt i forhold til widgets , men med flere muligheter

sånn set så er widgets og apper mere eller midre det samme . altså små programmer som kan gjøre nytte for seg

Startmenyen er ikke et dokument.

det kommer an på øyne som ser .

sånn set så er den ikke så langt unna

et eksempel

man har 100 programmer i en start meny og det er plass til 20 på hver side med store ikoner etter den nye standarden

etter den gamle så er det plass til litt mere men man kan bare rulle opp eller ned listen.

Med metro så må man bla side for side , uansett retning

jeg vil sammeligne det med at man tar bort den kanppen man har i rullefeltene i windows

At det brukes rulfelt i lister i andre samenhenger blir ikke helt det samme

Lenke til kommentar

Jeg vil forøvrig tilføye at jeg var litt blind når jeg testet ut Windows 8 de første gangene. Dessuten har jeg ikke satt meg skikkelig inn i hva Metro er.

For hva jeg ønsker er å se den gode gamle Desktop'en, fordi der føler jeg meg hjemme. Så er det kjærkomment at man har tastekombinasjonen:

Win-tast + X-tast

Da kan jeg komme til gode gamle Kontroll panel og mye mer.

Det blinde jeg hadde opplevelse med var slik:

Det er en "god damnit, svær Desktop tile" på Metro-menyen. Men den var jeg blind for. Så jeg knotet og kuket med å få opp den lille sprettopp-tilen i nedre-venstre-hjørne, for så å høyreklikke på den for å få opp nøyaktig samme meny som den man får med Win + X. For til slutt å trykke på Desktop i den menyen.

Så tungvint :yes:

Endret av G
Lenke til kommentar

Når man innstallerer W8 må man vente en viss tid for at det skal innstalleres, initialiseres og gudene vet hva. I denne korte tiden man må vente så kommer det alle slags fullskjermsfarger flammende over skjermen. Litt psykedelisk opplevelse kanskje ? :eek:

Lenke til kommentar

Jeg vil forøvrig tilføye at jeg var litt blind når jeg testet ut Windows 8 de første gangene. Dessuten har jeg ikke satt meg skikkelig inn i hva Metro er.

For hva jeg ønsker er å se den gode gamle Desktop'en, fordi der føler jeg meg hjemme. Så er det kjærkomment at man har tastekombinasjonen:

Win-tast + X-tast

Da kan jeg komme til gode gamle Kontroll panel og mye mer.

og så snakkes det om hvor enkelt windows8 er.

Hadde de gjort det skikkelig så trengte man ikke får opp "metro " i det heletatt uansett situasjon

i stedet for konete med instiligen , noe ikke alle har kontroll over , så hadde det fungert mye bdre med et ankelt valg for skå av eller på metro

Hvordan er det nå med programmer / applikasjoner som tvinger frem metro ?

Det er sagt at enkelte programmer bare starter / virker i metro

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar
Hadde de gjort det skikkelig så trengte man ikke får opp "metro " i det heletatt uansett situasjon

i stedet for konete med instiligen , noe ikke alle har kontroll over , så hadde det fungert mye bdre med et ankelt valg for skå av eller på metro

Sikkert et scenario Microsoft har tenkt på det du beskriver der. Dersom de hadde valgt den tilnærmingen, så måtte de også ha tenkt på Pad-brukerne, slik at de enkelt kunne slå på Metro. Et enda mer brukervennlig tilsnitt ville vært at man kunne gjøre et par grep allerede under innstallasjonen for hvilken GUI-opplevelse man ønsker.

Nå er vel Pad's som regel forhåndslevert med eventuellt W8, men det er en høyst aktuell problemstilling for desktop-brukere.

Da måtte selvfølgelig det valget blitt gjemt under Avansert, slik at bestemor kan innstallere Windows 8 uten å måtte spørre barnebarne om hvilket valg hun skal ta.

Det klikker sikkert for oldinger også. :omg:

Endret av G
Lenke til kommentar

når jeg bruker windows daglig så kan dere bare ikk omme å si at jeg ikke har peling .

det blir det samme som å si at einstein ikke hadde peilig på det han drev med

Einstein (- et navn som begynner på 'E' og slutter på 'n'; akkurat som Elgen! -) var nok en kløpper i fysikk, men da kvantemekanikken kom, hadde han store problemer med å forstå og akseptere den.

Kanskje Windows 8 er din kvantemekanikk, Elgen?

• Liker 3
Lenke til kommentar

Einstein (- et navn som begynner på 'E' og slutter på 'n'; akkurat som Elgen! -) var nok en kløpper i fysikk, men da kvantemekanikken kom, hadde han store problemer med å forstå og akseptere den.

Kanskje Windows 8 er din kvantemekanikk, Elgen?

Det er nok heller det at ikke alle vil akseptere at det er mange forskjelige måter å gjøre ting på .

Lenke til kommentar

Sikkert et scenario Microsoft har tenkt på det du beskriver der. Dersom de hadde valgt den tilnærmingen, så måtte de også ha tenkt på Pad-brukerne, slik at de enkelt kunne slå på Metro. Et enda mer brukervennlig tilsnitt ville vært at man kunne gjøre et par grep allerede under innstallasjonen for hvilken GUI-opplevelse man ønsker.

Nå er vel Pad's som regel forhåndslevert med eventuellt W8, men det er en høyst aktuell problemstilling for desktop-brukere.

Da måtte selvfølgelig det valget blitt gjemt under Avansert, slik at bestemor kan innstallere Windows 8 uten å måtte spørre barnebarne om hvilket valg hun skal ta.

Det klikker sikkert for oldinger også. :omg:

jeg tror at enkelte padbrukere ville ha fortryket elemter fra den tradisjonelle windows måten å gjøre tigne på

selv om man bruker fingeren i stedet for musen

Lenke til kommentar

Det er nok heller det at ikke alle vil akseptere at det er mange forskjelige måter å gjøre ting på .

...

Mein Gott!

Hvis du ikke liker Metro, så greit det. Jeg bruker Windows 8 helt uten Metro. Hvordan kan jeg gjøre det? Jo, fordi Windows 8 lar deg gjøre ting på mange forskjellige måter.

Eneste jeg bruker er startmenyen, fordi den synes jeg er bedre enn den gamle. Men hvis jeg ikke liker den så kan jeg bare laste ned en annen startmeny.

Altså, jeg kan gjøre det som jeg vil, fordi jeg er en power user.

For de som ikke er power users trenger de ikke gamle Windows stilen.

jeg tror at enkelte padbrukere ville ha fortryket elemter fra den tradisjonelle windows måten å gjøre tigne på

selv om man bruker fingeren i stedet for musen

Som?...

Lenke til kommentar

som f,eks deler av dekstoppen fremfor flisene

Du definer deg som en pover user

etter mine meninger så er det slett ikke alle som er power user men likevel hater metro

er man power user så skal man også bruke en proutgave , som ikke alle vil koste penger på

altså en power usese som ikke vil kjøreen power utgave.

Selv om jeg bare bruker w7 så hater jeg å måtte laste ned (og betale for ) tilgsprogrammer for få til noe som fungerer

Det er fulstendig unødvendig å lever et så lite komplett system til de som betaler for det

Hvis det er snakk om vaner så er det også fulstendig unødvendig å venne oss brukere til en måte å gjøre ting på ( den som er mest praktisk ) og så ta bort disse muighten i neste versjon samtidig som man infører noe som er mer tungvindt å bruke ( det er det mange som har klaget på)

Når andre har klart å lage programme som funger for både amatører , halvprofesonelle og profesjonelle , med avanserte mulighter. hvorfor klarte ikke Microsoft å lage et system som passer for de halvproffe ?

Selv ser jeg et sytem som fungerer både med fliser og menyskjermer sam apper uten at man måtte endre det så radikalt som med metro

Derimot så tviler jeg litt på at jeg klarer å lage en ilustrasjon for vis hva jeg mener

Lenke til kommentar

Utrolig at noen brukere enda ikke forstår hvordan Modern UI fungerer , men akk ja, la meg ilustrere litt :

1 Man kan Alt tabbe mellom åpne programmer i Desktop modus uavhengig av hvor man er.

2 Man kan Windows tabbe for åpne modern UI apps.

3 Windows + X : Kjapp navigasjon til ofte brukte administrative verktøy.

4 Windows + D : Kjapp Navigasjon direkte til desktop

5 Venstre klikk på desktop i Modern UI : Rett til desktop.

6 Man kan gruppere programmene som man ønsker i Modern UI og lage egne navn på disse.

7 Man kan minimere Modern Ui flisene sånn at man får en kjapp oversikt eller for å endre på disse.

8 Høyreklikk på programmer / fliser tilater deg å fjerne dem eller direkte avinstallere dem (om de kommer fra app store).

Dette er altså med tastatur og mus, uten at man berører skjermen med fingeren , det finnes også en del andre funksjoner som er med fra Windows 7 og noe som har blitt fjernet.

Jeg er litt overrasket over synsingen din, jeg har holdt på svært lenge med datamaskiner og har lært meg at noe av det verste man kan gjøre er å syte over gamle vaner og nekte plent å prøve ut noe nytt fordi det "bryter" så mye med gamle vaner.

Det er nettopp her jeg ser at Microsoft i det minste henger med og tar til seg tilbakemeldingene fra brukerne når det gjelder Gui'et , det blir nå gjort en del endringer som gjør at Windows Blue vill ordne opp i en del mindre problemer og sånn sett gjøre opplevelsen bedre for alle som bruker det.

Jeg er personlig svært fornøyd med Oset akkurat nå, det er på mange måter langt mer solid enn Vista / Windows 7 men har også noen områder der det kan bli bedre ( Tiles /fliser bør kunne tilpasses for både horisontal og vertikal skrolling eller kun en av dem ) og feilsøking bør kunne fungere noe mer optimalt enn det gjør akkurat nå, spesielt når det gjelder Apps som ikke fungerer som de skal.

Det er også fornuftig (til en viss grad) å ha et vist sammenkjør mellom Windows Phone og Windows Desktop brukerne , dette går litt på den kommende Nettskyen og funksjonalitet som vil bli tilgjengelig i den trådløse hverdagen til oss.

Vi ser allerede nå at en del programvare er fult tilgjengelig uavhengig av om du sitter på pcen, mobilen eller annen enhet (Tv , Xbox , PS3 osv) og det er opp til brukerne hva som blir deres foretrukket element for å inter - agere med.

Uansett så må jeg nesten be deg Elgen om å prøve i det minste komme med noe saklig når det gjelder diskusjonen av det kommende Windows Blue oppgraderingen / oppdateringen og hva som må endres der for at det skal fungere optimalt , anbefaler deg derfor til å komme med konkrete eksempler på områder du av erfaring ikke får til å fungere som det skal eller problemer som har oppstått under din bruk av Windows 8 som du føler kan endres på.

Lenke til kommentar

hva hjelper det meg .

jeg bruker ikke hurtigvalgene i w7 heller , nettop fordi det er for mange å huske på

Her altså poenget mit at det fleste musebeveglsen kunne gått ver utfør med en finger , da trenger man ikke så redikal endring

Du sier at det er enkelte områder ved w8 som kunne ha vært bedre.

Deter kansje småting for deg , for andre kan det være alfa omega for å få noe til å fungerere

Et av disse er aå drive med mye knotting for å få en windows utgave man er fornøyd med

Andre ting er at flere av "elemtene" i modern ui ikkeer flksible nok

Her vil problemet være at mange ikke vet hva de holder på med , eller ikke får det til og da andre det opp med et system de ikke er fønøyd med

Forøvring så viker det som dere som er storfornøyd med w8 ingnorer fuslsteding de som sliter samtidig som dere enten mener at dett ikke er noe for dem , eller at de er "amatører"

Her er det konfigurasjon/opsettet som er det største problemet

jeg kan ikke se at det er noe bedre i forhold til tidligre utgaver når det er testet ,helelr tvert i mot

Når microsoft har designet metro så har de tenkt for firkantet på saken

Sånn set så synes jeg at dinasuren windows ce og windows 98 ,win xp og win 7 er bedre på design i forhold til det totale behovet

her burde de ha klar å lage enn brukerflete som funger på alle enheter , ikke flere slik det er nå

Lenke til kommentar

hva hjelper det meg .

jeg bruker ikke hurtigvalgene i w7 heller , nettop fordi det er for mange å huske på

-Altså du bruker ikke alt tab, windows knappen osv? Greit å vite for det er ikke den store forskjellen fra W7 til W8.

Her altså poenget mit at det fleste musebeveglsen kunne gått ver utfør med en finger , da trenger man ikke så redikal endring

Doh. Det er bare å dra musen mot høyre (trenger ikke å klikke engang) så følger skjermen musa til den flisa du ønsker å trykke på... Akkurat radikalt er det ikke, man fjernet Start og la til mange andre muligheter for brukerne som fungerer like bra eller bedre i mine øyne.

Du sier at det er enkelte områder ved w8 som kunne ha vært bedre.

Deter kansje småting for deg , for andre kan det være alfa omega for å få noe til å fungerere

Tullball igjen! Jeg påpekte at MS har hørt på tilbakemeldingene fra brukerne (og informasjonen de får fra bruken av windows 8 i forhold til de som har godkjent dette) og gjør derfor endringer basert på dette til kommende Windows Blue, så påpeker jeg personlig hva jeg hadde gjerne sett forbedret.

Er det noe konkret du kan peke på som gjør at en bruker ikke kan bruke Windows 8 i det hele tatt? Da ønsker jeg gjerne et konkret eksempel og hvorfor det ikke fungerer.

,

1 Et av disse er aå drive med mye knotting for å få en windows utgave man er fornøyd med

2 Andre ting er at flere av "elemtene" i modern ui ikkeer flksible nok

1 Det er fult mulig å finpusse Windows utgaven sin ytterligere , de fleste brukerne vil foretrekke å gjøre det på samme måte som på Windows 7, dvs via et tredjeparts program som gjør endringer (feks 3d alt tabbing for å nevne noen muligheter ) , men det er selvsagt mulig via gpedit.msc

2 Fleksibiliteten i Modern Ui er ikke akkurat til å skryte av, men man har da i det minste noen muligheter for tilpassning som fargevalg , bakgrunn , størrelse på flisene , navn på de forskjellige grupperingene , plassering av appene i de forskjellige grupperingene og avinstallering av apps.. Den kommende oppdateringen i Windows Blue vil sannsynligvis adressere noen av valgene i dagens Modern UI.

Her vil problemet være at mange ikke vet hva de holder på med , eller ikke får det til og da andre det opp med et system de ikke er fønøyd med

Dette gjelder forsåvidt andre OS også, ikke alle vil få det som de ønsker det eller er vant til , spørsmålet jeg stiller meg er derimot hvor stor denne gruppen er og hvem det gjelder. Sånn det er i dag synes jeg personlig at det er enkelt å sette seg inn i Windows 8 og har sett hvor lett min egen svigermor greide å beherske Oset når hun ikke engang greide før å bruke Windows xp / vista.

Forøvring så viker det som dere som er storfornøyd med w8 ingnorer fuslsteding de som sliter samtidig som dere enten mener at dett ikke er noe for dem , eller at de er "amatører"

Her er det konfigurasjon/opsettet som er det største problemet

jeg kan ikke se at det er noe bedre i forhold til tidligre utgaver når det er testet ,helelr tvert i mot

De som i det minste har prøvd Windows 8 og Modern UI vil jeg ikke direkte kalle for amatører, derimot gjengen som synser og bare fortsetter med å repetere det andre sier / mener uten å prøve det ut selv kan vi godt kalle for synsere.

Jeg har lest en del tester og det er ikke noe tvil om at Windows 8 rent ytelsemessig er bedre enn forgjengeren , arbeidsverktøy-ene for Oset er også kraftig forbedret og det levnes ikke noe tvil over at det er et bra OS. Mange av testene er dog kritiske til at overgangen til Modern UI er litt for brå og det er en del som savner Start knappen , spørsmålet er dog om de samme personene i dag føler det samme.

Eksempel på en Positiv test : http://www.maximumpc...Review?page=0,5

Lenke til kommentar
er man power user så skal man også bruke en proutgave , som ikke alle vil koste penger på

altså en power usese som ikke vil kjøreen power utgave.

NOT

Det er svært få forskjeller mellom Windows 8 og Windows 8 Pro. I Pro får du med deg virtualiseringsmotoren, samt en del andre ting, som gjør at denne utgaven har en større innstallasjonsfil.

Windows 8 Pro

Windows 8 Pro is comparable to Windows 7 Professional and Ultimate[4][5] and is targeted towards enthusiasts and business users; it includes all the features of Windows 8. Additional features include the ability to receive Remote Desktop connections, the ability to participate in a Windows Server domain, Encrypting File System, Hyper-V, and Virtual Hard Disk Booting, Group Policy as well as BitLocker and BitLocker To Go. Windows Media Center functionality will be available only for Windows 8 Pro as a separate software package

Man kan vel like gjerne fungere som en poweruser på Windows 8 (ikke pro-utgaven), som på pro. Det kommer jo helt an på hva man har bruk for av funksjoner.

Poweruser ser jeg på som en som kan ekstra mye om et system, som også har lært seg mange snarveier og effektive måter å bruke Windows på. Jeg f.eks. har aldri sett på meg selv som noen power user til Windows noen gang.

Endret av G
Lenke til kommentar

Jeg vil skyte inn, at når man først snakker om hurtigtaster:

Så har jeg ett inntrykk av at Microsoft var nødt å legge til en del ekstra p.g.a. at de valgte å gå for Metro-tilnærmingen. Sånn sett er ikke hurtigtastene noe fullgod måte å erstatte en tilnærming man delvis gikk vekk i fra når man introdusert vinduer på OS'et. (For i DOS-OS'et var man såre avhengig av hurtigtaster for å bruke f.eks. Word Perfect for DOS).

Hurtigtaster har alltid vært et supplement, og kommer alltid til å forbli det. Det passer heller ikke for alle å venne seg til hurtigtaste-bruk. Vi har blitt for godt vant til vinduer og pek + klikk.

Jeg synes Microsoft med Windows 8 har litt igjen på å reparere desktop-bruken (til de neste utgavene) utover det å tilføre ekstra hurtigtast-kombinasjoner. Det har alltid vært mulig å lage seg egne hurtigtaster, om man er nevenyttig. Se bare eksempler fra hvordan spesiell programvare som tilføyer ekstra hurtigtaster utover "Standard Windows". Det er flust av dem. F.eks. Photoshop, Indesign med flere, som krever en del ekstra muligheter for å utnytte hurtigtasteutvalget bedre enn Standard Windows.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...