Primer4 Skrevet 24. mars 2013 Del Skrevet 24. mars 2013 Hvor fort kan man lære det og hvordan skal jeg få fram? Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 25. mars 2013 Del Skrevet 25. mars 2013 Dette er jo helt umulig å svare på. Noen lærer nye språk veldig raskt, mens andre sliter med å få orden på morsmålet sitt. Hvordan en lærer best er også forskjellig fra person til person, men jeg vil tro mange lærer språk rimelig rask om de blir tvunget til å bruke det i hverdagen. I tillegg vil nok noe glosepugging og grammatikkteori være nyttig. Selv er jeg av typen som virkelig sliter med språk, men etter å ha jobbet fast med 2 engelsktalende kolleger det siste året har engelsken min fått et betydelig løft. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 28. mars 2013 Del Skrevet 28. mars 2013 Hvor fort kan man lære det og hvordan skal jeg få fram? 3-4 uker, om du allerede KAN ett annet latinsk språk. Reis til ett portugusisktalende land og omgå folk der, fortrinnsvis jobbe i en "sosial" stilling. Lenke til kommentar
Coffey Skrevet 15. mai 2013 Del Skrevet 15. mai 2013 (endret) Aldri i verden at du lærer portugisisk på 3-4 uker selv om du allerede snakker et annet latinsk språk. Jeg har spanjoler i klassen min som har studert italiensk i 4-5 måneder nå på daglig basis, og de snubler fortsatt. For å lære et språk til et nivå hvor du kan forklare deg i hverdagen ville jeg sagt 3-6 måneder med daglig øving. For å snakke det på et nivå hvor du med trygghet kan forklare abstrakte ideer og annet ville jeg sagt ihvertfall 1 år. Endret 15. mai 2013 av Coffey Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 15. mai 2013 Del Skrevet 15. mai 2013 Aldri i verden at du lærer portugisisk på 3-4 uker selv om du allerede snakker et annet latinsk språk. Been there, done that. Lenke til kommentar
Coffey Skrevet 15. mai 2013 Del Skrevet 15. mai 2013 (endret) Hvilket latinsk språk snakker du allerede, hvor god er du i det språket, og hvordan vil du selv kvalifisere nivået ditt i portugisisk etter 3-4 uker? Det er sikkert mulig å nå et brukans nivå på så kort tid, men flytende kan jeg ikke tro. Endret 15. mai 2013 av Coffey Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 15. mai 2013 Del Skrevet 15. mai 2013 (endret) Hvilket latinsk språk snakker du allerede, hvor god er du i det språket, Flytende spansk, dog med litt aksent som noen merker seg. og hvordan vil du selv kvalifisere nivået ditt i portugisisk etter 3-4 uker? Det er sikkert mulig å nå et brukans nivå på så kort tid, men flytende kan jeg ikke tro. Good working knowledge, med godt merkbar aksent. Har gjort det samme mot Italiensk, med samme resultat omtrent. Endret 15. mai 2013 av Skatteflyktning Lenke til kommentar
Coffey Skrevet 15. mai 2013 Del Skrevet 15. mai 2013 Både muntlig og skriftelig? Jeg lærer nemlig nå italiensk, og har snart gjort det i fire måneder. Jeg snakker allerede ganske godt fransk etter å ha bodd i et fransktalende land i et år, men jeg er langt i fra å snakke italiensk flytende. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 16. mai 2013 Del Skrevet 16. mai 2013 Både muntlig og skriftelig?JaJeg lærer nemlig nå italiensk, og har snart gjort det i fire måneder. Jeg snakker allerede ganske godt fransk etter å ha bodd i et fransktalende land i et år, men jeg er langt i fra å snakke italiensk flytende. Er du i Italia eller prøver du å lære det på avstand? Hovedpoenget mitt er og var at om du vil lære ett språk raskt (og bra) så er "full immersion" veien å gå. Selvfølgelig vil der være forskjeller mellom hvor raskt det går mellom personer avhengig av både eksisterende kunnskap, alder (blir tyngre jo eldre man blir), samt at noen har det lettere med språk enn andre (jeg faller i gruppen som finner språk vanskelig), etc Som "læremetode" er denne såvidt jeg kan se langt overlegen alle andre alternativer som eksisterer, selvfølgelig er det en fordel om den supplementeres med "sleeping dictionary" men det kan jo ta litt tid å finne. Lenke til kommentar
Coffey Skrevet 16. mai 2013 Del Skrevet 16. mai 2013 Jeg bor i Italia, og bruker det hele dagen. Her og nå snakker jeg såpass godt at jeg kan enkelt snakke og forklare meg i dagligdagse situasjoner, men jeg er langt ifra å være flytende. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 17. mai 2013 Del Skrevet 17. mai 2013 Jeg bor i Italia, og bruker det hele dagen. Her og nå snakker jeg såpass godt at jeg kan enkelt snakke og forklare meg i dagligdagse situasjoner, men jeg er langt ifra å være flytende. Det høres da ut som du har kommet opp til "good working knowledge"? Jeg har inntrykket av at språk-"opptagelse" følger en slags parettokurve Det kan gå fort i begynnelsen til du kommer opp på at nivå du kan forstå og bli forstått i en jobbsituasjon eller privat, derifra til flytende er det ett stykke igjen, klart det spørs muligens hva man legger i "flytende", ettersom det muligens kan forstås som "ikke oppstykket tale" eller som "de innfødte tror du er innfødt". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå