sedsberg Skrevet 15. april 2013 Del Skrevet 15. april 2013 Jeg får en følelse av at det bare er meg og kanskje 3-4 andre i hele norge som fremdeles liker å samles og spille mot/med hverandre i samme rom og på samme skjerm. Og når vi gjør det er det Wii/Wiiu det går i selv om vi har tilgang på PS3 og Xbox også. Venter bare på at det skal bli sluppet noen skikkelige multiplayerspill til WiiU-en. Rabbids-spiller er ganske gøy men bærer preg av å være et halvferdig eksperiment. Håper det kommer et skikkelig snart. Konsollen er bra men spillutvalget er omtrent fraværende. 1 Lenke til kommentar
Jofred Skrevet 15. april 2013 Del Skrevet 15. april 2013 Jeg sier meg enig i at navnet WII U er en uting, men Wii U har stort potensiale. Grafikk er det desidert siste jeg bryr meg om, grafikk får jeg i bøtter og spann på min pc. Der har jeg også allverdens presisjon (mus og tastatur), om målet er å spille Battlefield 83, eller hvilken versjon de nærmer seg. Wii U vil nok imponere, slik Wii (desverre) ikke gjorde. ps: Jeg velger gjerne en gimmick over alltid online, any day ( gogo fanboy wars) Lenke til kommentar
Muggkaare Skrevet 15. april 2013 Del Skrevet 15. april 2013 Synes Wii har imponert jeg, Nintendos beste konsoll siden SNES. Wii U kommer nok ikke til å bli like bra, dessverre. Lenke til kommentar
Morfeo Skrevet 16. april 2013 Del Skrevet 16. april 2013 Enig med sistskrivende Wii U har fått en svak start, og blir neppe noe lignende det fenomenet som vi så med Wii. Det er synd, og jeg skylder utelukkende for svak lesning av markedet fra ledelsen til Nintendo. Men samtidig er det ikke sikkert at det vil bety så mye for oss gamere. Det blir enda en generasjon uten tredjepartsspill på Nintendos konsoll - alt som det har vært de siste 20 årene med andre ord - med lav markedsandel og lett bytte for troll - men igjen med garanterte leveranser av Nintendos egne fargerike, kreative og først og fremst annerledese spill. Liker du det er Wii U for deg. Liker du det ikke, er den ikke for deg. Enkelt og greit. 2 Lenke til kommentar
Okapi Skrevet 16. april 2013 Del Skrevet 16. april 2013 En ting kan man være trygg på, Nintendo vil garantert vise behovet for Gamepaden. At andre utviklere trenger Nintendo`s hjelp for å tenke nytt er gammelt nytt`, også i dette tilfellet må Nintendo lære andre hva Gamepaden kan brukes til. Synd at utviklere tenker profitt istedet for innovasjon, det er gamere som lider av dette, Tetris er like gøy idag som da det ble lansert, etter min mening. Kanskje det, kanskje ikke. Jeg synes ikke Wiimoten nådde helt opp; det var få spill som brukte den til noe særlig fornuftig, og selv Nintendos egne Mario, Zelda, Kart og Smash Bros. fungerte/hadde fungert vel så bra med 'vanlige' kontrollere. Nintendo ser ut til å ha halvveis innrømmet dette selv, da Wii U nå kommer med en en helt streit dobbel-analog-løsning. GameCube introduserte lite innovasjon på maskinvarefronten, og selv om det var Nintendo som var først ute med en fungerer analogløsning på kontrolleren, var det Sony som introduserte den doble utgaven alle bruker i dag. Wii solgte jo best av alle sine konkurrenter, og gamecube var fantastisk flott konsoll som mange likte. Nintendo sliter egentlig ikke, de bare gjorde et litt dumt valg med å velge å ikke lansere brukbare titler med wiiU konsollen. Når disse titlene kommer på markedet vil de selge mer enn sine konkurrenter tror nå jeg Wii solgte veldig bra, men den hadde en helt elendig attach rate (antall solgte spill per solgte konsoll). Selve maskinen er ingen stor inntektskilde, og for tredjepartsutviklere er det jo helt irrelevant om mange maskiner selges når spillene blir stående på hylla. Dette er forøvrig et problem Wii U så langt har hatt i svært stor grad; selv Nintendo innrømmer betydelig lavere spillsalg enn antatt. Lenke til kommentar
Morfeo Skrevet 16. april 2013 Del Skrevet 16. april 2013 Wii solgte veldig bra, men den hadde en helt elendig attach rate (antall solgte spill per solgte konsoll). Selve maskinen er ingen stor inntektskilde, og for tredjepartsutviklere er det jo helt irrelevant om mange maskiner selges når spillene blir stående på hylla. Dette er forøvrig et problem Wii U så langt har hatt i svært stor grad; selv Nintendo innrømmer betydelig lavere spillsalg enn antatt. Dette er ikke sant. Forrige gang jeg så tall på det, var attach-raten til Wii og PS3 omtrent lik, med 360 en del over. Lenke til kommentar
Okapi Skrevet 16. april 2013 Del Skrevet 16. april 2013 (endret) Tja, det er jo et perspektivspørsmål. Du kan si at Wii og PS3 har dårlig attach rate og 360 god, eller Wii og PS3 helt grei og 360 veldig god. Forholdet forblir det samme. Wii U har dårligere attach rate enn alle tre, men klart, den vil jo bedres med tida. Spørsmålet kompliseres jo også av hvilke titler man kjøper. Gitt at raten er lik, og Wii-eieren kjøper langt flere Nintendo-titler enn PS3-eieren kjøper Sony-titler, betyr dette at det er snakk om et vanskelig miljø for en tredjepartsleverandør. Mulig det går an å finne slike grafer som ekskluderer titler utgitt av konsollutgiver? Endret 16. april 2013 av Okapi Lenke til kommentar
Morfeo Skrevet 16. april 2013 Del Skrevet 16. april 2013 De tilleggspoengene du legger til her er greie og har noe for seg. Ville bare peke på at den myten om at Wii har så forferdelig dårlig attach-rate ikke er riktig (i så fall har også PS3 dårlig attach-rate). At salget på Wii i større grad preges av førstepartsspill er dog riktig, og som du sier, endrer det situasjonen for utviklerne. Spørsmålet er dog om en relativt lavere andel solgte tredjepartsspill på Wii skyldes at publikumet er mer Nintendo-orienterte eller om det skyldes at tredjepartsutviklere i mindre grad har levert gode og appellerende spill til konsollen. Selv om det kan ligge noe i det første, så er det siste også helt åpenbart. De største og beste utviklerne har hele generasjonen vært på PS360 - ikke på Wii - og salget har speilet det. Man høster slik man sår. Lenke til kommentar
Okapi Skrevet 16. april 2013 Del Skrevet 16. april 2013 (endret) Aye, du har rett, jeg burde uttrykt meg litt mindre bombastisk akkurat der. Nå blir det litt anekdotisk, men jeg og bekjente jeg har snakket med det om, har vel egentlig sittet med følelsen av at selv når multiplattformspill faktisk kom ut på Wii, så fikk man betraktelig mindre for pengene på den maskinen. Selve maskinen var aldri spesielt mye billigere enn en Xbox 360, spillene kostet det samme (og i noen tilfeller mer, da prisfall ofte gikk fortere på andre konsoller), og var stort sett utelukkende langt dårligere. I mitt tilfelle hadde jeg også PS3, så hvorfor i all verden skulle jeg velge å kjøpe spillet til Wii, med dårligere grafikk, dårligere lyd, og kanskje slapp implementering av kontrolleren kombinert med noe amputert gameplay grunnet svakere maskinvare? De som kun hadde Wii hoppet stort sett rett over disse titlene, og kjøpte enten et eller annet fra Nintendo, eller lot rett og slett være å spille. Akkurat samme situasjon risikerer vi når PS4 og Xbox 720 dukker opp. Har du en av de andre tre plattformene, kjøper du simpelthen ikke spillet til Wii U. Her kunne selvsagt utviklerne utnyttet den snåle maskinvaren og laget noe helt unikt og definitivt appellerende, men man må nesten tenke gjennomslagskraft. Man har jo begrensede ressurser, og når Wii U skiller seg radikalt fra de andre plattformene på både ytelse og grensesnitt, blir det fort til at man enten må velge å utvikle spesifikt for Wii U, eller hele resten av markedet, og kanskje slenge ut en halvgrei port for Nintendos maskin. Sier seg selv at mange utviklere vil lande på det siste. Endret 16. april 2013 av Okapi 1 Lenke til kommentar
Morfeo Skrevet 16. april 2013 Del Skrevet 16. april 2013 Vi er vel ofte uenige Okapi, men det du skriver her er kloke ord og et av Nintendos kjerneproblemer. Og når de ikke klarte å få utviklere til å legge inn arbeid mot en konsoll som dominerte markedet totalt, vil de definitivt ikke klare det når de nå ser ut til å få en irrelevant markedsandel - og tror derfor vi bare må godta allerede nå at Wii U ikke blir en maskin for tredjepartsspill. Et interessant spørsmål er dog hvorfor det ble slik at de dårlige versjonene alltid havnet på den plattformen med det største publikumet? Vanlig markedslogikk ville jo tilsi at en investerte der markedet gikk - men det skjedde aldri med Wii. Noe av svaret ligger nok i Nintendo selv, deres historie med andre utviklere, stahet osv, men jeg er helt overbevist om at dette også var en gigantisk tapt sjanse for de store utviklingshusene, og en av hovedårsakene til at selskaper som EA og Square Enix har tapt penger hele generasjonen og nylig sparket sine sjefer: De klarte ikke å gripe mulighetene der de kom, og resultatet ble en plattform med 100 millioner i brukerbase totalt dominert av et selskap: Nintendo. Bare slik gikk en serie som Mario Kart - vanligvis en selger i 8 millionersklassen - til å bli denne generasjonens mest solgte spill på over 30 millioner - det fantes knapt alternativer til førstepartsspill på den største og mest populære konsollen. Lenke til kommentar
warioman Skrevet 16. april 2013 Del Skrevet 16. april 2013 (endret) Helt egentlig driter jeg langveis i om wiiU ikke får tredjepartsutviklerspill, da jeg kun kjøper wiiU for å spille nintendo sine spill(og kanskje noen bilspill om det skulle komme). Ellers ser jeg ingen grunn til å kjøpe en ps4 eller en kjeksbox 720 når jeg har en Gamer PC som overkjører dem i grafikkytelse, samt 120hz. Så egentlig finnes det ingen god grunn til å ha en ps4 eller en 720 i tillegg til en pc(med unntak av enkelte patentspill som Halo osv), da PC vil være ytelsesmessig bedre og ting vil se bedre ut på den. WiiU derimot, vil få de klassiske nintendo spillene som man ikke kan få på noen typer PC, og dermed MÅ man kjøpe en nintendo konsoll for å spille disse. Dermed tror jeg nintendo igjen kommer til å selge bedre enn sine konkurrenter etter litt tid. Nintendo Sliter ikke etter min mening, de har gjort en liten bommert ja, med å ikke lansere en skikkelig tittel som drar fansen mot konsollen med en gang. Derimot er jeg ganske sikker på at den kommer til å selge som hakka møkk når disse titlene finner veien til konsollen om rundt 1 års tid(ja de burde ha lansert en stor tittel mye tidligere, og jeg skal være enig i at det var skivebom for nintendo å ikke gjøre det). Hardware messig som nevnt over synes jeg ikke noen skal sammenligne med xbox 720 eller ps4, da disse ikke kan konkurrere mot gaming pcen grafikkmessig. Om wiiU kun hadde ett eller to spill som kun kom til den, ville det ikke vært noen god grunn til å eie den heller i tillegg til en pc. Nintendo er bestandig de som tenker nytt og revolusjonerende, og kommer ut med ny spillteknikk som endrer måten vi spiller spill på, og dette synes jeg nintendo har klart sinnsykt bra(både med wii og wiiU, bare at wiiU sitt potensial ikke har blitt fult utnyttet enda, så dette synes jeg blir spennende å se), men det er jo klart at noen ikke liker de nye kontrollene, men jeg er hvertfall ikke en av dem. Til sist, nintendo har lansert en konsoll som kun har vært på markedet i 5 måneder nå, og nintendo jobber på spreng for å få ferdig de store nintendo titlene. Så jeg synes det blir helt feil å sette karakter på konsollen eller på noen måte kritisere den når dens fulle potensial og glanstitler enda ikke har sett dagens lys. Liker man ikke nintendo sine spill eller konsoller, synes jeg ikke man skal kommentere om den heller, siden fanboykriger aldri kommer til å få en seier den ene eller den andre veien. Go nintendo, lag de fantastiske spillene dere er så flinke til å lage, ser frem til neste Zelda og Super Smash Bros! Endret 16. april 2013 av NinjaChrister 1 Lenke til kommentar
Muggkaare Skrevet 16. april 2013 Del Skrevet 16. april 2013 Du vet at folk kjøper konsollene fra Sony og Microsoft for samme grunn som du kjøper konsollene til Nintendo? Lenke til kommentar
warioman Skrevet 16. april 2013 Del Skrevet 16. april 2013 Du vet at folk kjøper konsollene fra Sony og Microsoft for samme grunn som du kjøper konsollene til Nintendo? Vet at mange gjør det ja, så hvorfor skal man da kritisere en konsoll som enda ikke har fått sine store titler på banen? Lenke til kommentar
Muggkaare Skrevet 16. april 2013 Del Skrevet 16. april 2013 Man kan nesten få lov til å kritisere en konsoll (eller rettere sagt Nintendo) når konsollen nærmer seg et halvt år med stormskritt og fremdeles ikke har fått noen spesielt store titler, og ei heller ikke har noen spesiell tredjepartstøtte. Hva står man igjen med da? En maskin som kun samler støv, rett og slett. Jeg kommer nok til å handle Wii U etterhvert, men frem til det kommer store titler jeg bare må spille klarer jeg meg fint uten. Har dessuten haugevis av spill jeg enda ikke har fått spilt, så har uansett nok å gjøre. Lenke til kommentar
Morfeo Skrevet 17. april 2013 Del Skrevet 17. april 2013 Alle konsollene har gode spill og er verdt å eie etter min mening, men er ellers hovedsaklig enig med Ninjachrister. Konsollen er verdt å eie for kommende Nintendo-spill (og forøvrig er New Super Mario Bros U et av de beste plattformspillene på 20 år! og Nintendoland et FANTASTISK multiplayerspill). Lenke til kommentar
Okapi Skrevet 18. april 2013 Del Skrevet 18. april 2013 snip Store deler av argumentet sitt baserer seg på at folk flest har interesse av og penger til å kjøpe en skikkelig spill-PC. Dette stemmer ikke. De fleste har halvbra bærbare, eller for den saks skyld nettbrett, ved siden av konsollen. Nintendo + PC treffer kanskje deg på en prikk, men ikke nødvendigvis altfor mange andre. Det er farlig å generalisere for mye ut fra seg selv. 2 Lenke til kommentar
Green Leaf Skrevet 18. april 2013 Del Skrevet 18. april 2013 (endret) Man kan nesten få lov til å kritisere en konsoll (eller rettere sagt Nintendo) når konsollen nærmer seg et halvt år med stormskritt og fremdeles ikke har fått noen spesielt store titler, og ei heller ikke har noen spesiell tredjepartstøtte. Hva står man igjen med da? En maskin som kun samler støv, rett og slett. Jeg kommer nok til å handle Wii U etterhvert, men frem til det kommer store titler jeg bare må spille klarer jeg meg fint uten. Har dessuten haugevis av spill jeg enda ikke har fått spilt, så har uansett nok å gjøre. Ja, men det blir jo smak og behag da, hva synet på spill og "store titler" angår. Wii U har NSMB U, Zombi U, Lego City Undercover og Monster Hunter 3, det er i mine øyne 4 spill som som er å anse som relativt "sterke" titler, selv om de ikke når hjem hos alle. Trine 2: Directors Cut er jo også bra. ( Directors Cut av Trine 2 er Wii U ekslusivt ) Multiplatform har man Need for Speed: Most Wanted U, en versjon som har fått strålende kritikker. Darksiders 2, Sonic Transformed og AC3 er jo gode multiplatformere, selv om jeg ikke har spilt sistnevnte. Endret 18. april 2013 av Green Leaf 1 Lenke til kommentar
warioman Skrevet 18. april 2013 Del Skrevet 18. april 2013 Man kan nesten få lov til å kritisere en konsoll (eller rettere sagt Nintendo) når konsollen nærmer seg et halvt år med stormskritt og fremdeles ikke har fått noen spesielt store titler, og ei heller ikke har noen spesiell tredjepartstøtte. Hva står man igjen med da? En maskin som kun samler støv, rett og slett. Jeg kommer nok til å handle Wii U etterhvert, men frem til det kommer store titler jeg bare må spille klarer jeg meg fint uten. Har dessuten haugevis av spill jeg enda ikke har fått spilt, så har uansett nok å gjøre. Enig i at de største titlene ikke har kommet ut av skapet til nintendo enda, men de er på tur. Synes ikke det er grunnlag for å kritisere konsollen da dens beste side ikke har kommet fram enda, uansett alder på konsollen. Tror ikke akkurat xbox 720 kommer til å ha Halo 5 med seg på lanseringen, ei heller et bedre spillutvalg enn wiiU, men det må man bare vente å se. Store deler av argumentet sitt baserer seg på at folk flest har interesse av og penger til å kjøpe en skikkelig spill-PC. Dette stemmer ikke. De fleste har halvbra bærbare, eller for den saks skyld nettbrett, ved siden av konsollen. Nintendo + PC treffer kanskje deg på en prikk, men ikke nødvendigvis altfor mange andre. Det er farlig å generalisere for mye ut fra seg selv. Du har rett, jeg ordla meg litt feil angående spill pc, den er jo dyrere, så jeg burde kanskje omformulert meg litt. Poenget er at dersom man ikke liker nintendo eller spillene(kommende spill også), så burde man ikke kritisere konsollen, eller kommentere om den og heller kjøpe seg en 720 eller PS4(men for de som har gaming pc vil det være litt mindre vits å eie en av disse to synes jeg). Lenke til kommentar
Okapi Skrevet 18. april 2013 Del Skrevet 18. april 2013 Poenget er at dersom man ikke liker nintendo eller spillene(kommende spill også), så burde man ikke kritisere konsollen, eller kommentere om den og heller kjøpe seg en 720 eller PS4(men for de som har gaming pc vil det være litt mindre vits å eie en av disse to synes jeg). Med den holdningen blir det ikke mye til diskusjonsforum. Det må da gå an å påpeke hva man mener er problematisk med et produkt, og hvorfor man eventuelt ikke liker det. Er enig i at trådstarter kunne vært noe mer diplomatisk, dog. Lenke til kommentar
Golgatha Kredittvurdering Skrevet 18. april 2013 Del Skrevet 18. april 2013 Det kan hende de må bli et softwarefirma med enkelte ekstraenheter (en kontroller for eksempel) i likhet med Sega etterhvert som smarttelefoner og nettbrett blir allemannseie, men jeg kan ikke forestille meg at Nintendo skal gå konk med Pokemon, Mario, Zelda, Metroid, F-Zero, Kirby, Donkey Kong, og alle de andre voldsomt sterke IPene de har på lager. Selv Sega har ikke gått konk til tross for hvor skakkkjørt Sonic har blitt de siste årene. Jeg tror ikke heller at Nintendo kommer til å måtte forlate konsollutvikling i den nærmeste framtid med mindre det skjer noe radikalt på hardwarefronten som danker ut de gamle konsollene. Nintendo står veldig sterkt, og selv om de sikkert kommer til å gå på noen brølere så er de sterke nok til å overleve og fornye seg. Når det gjelder Sega og stakkars Sonic så vet jeg ikke hva jeg skal si. Når det kommer ut hva Sega toppene har gjort med Sonic de siste årene så kommer det til å bli skandale og hoder vil rulle. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå