Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva er bypass?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Aldri høyrt ordet bli brukt på den måten i bilsamanheng før. Teknisk sett kan det sjølvsagt eksistere i form av bypass-ventil eller liknande, men for ein som ikkje har peiling på motor og skal justere noko så ser eg ikkje kva det skulle vere.

 

Om ein les det på norsk, som Bergen-pass, så har eg heller aldri høyrt om det før. Google har heller ikkje stort å vise til dette. Bypass er ikkje noko du "har".

 

Kvar fant du denne kombinasjonen?

Lenke til kommentar

En bypass-ventil finner man i forbindelse med turboen, og den har som oppgave å slippe ut ladetrykket for å forhindre skader som følge av tilbakeslag. Jeg tror dette også ofte kalles en dump-ventil, og at det er denne som kan gi den blodharry "psssjt"-lyden enkelte synes er så tøff.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En bypass-ventil finner man i forbindelse med turboen, og den har som oppgave å slippe ut ladetrykket for å forhindre skader som følge av tilbakeslag. Jeg tror dette også ofte kalles en dump-ventil, og at det er denne som kan gi den blodharry "psssjt"-lyden enkelte synes er så tøff.

En dumpventil er ikke det samme som en bypass ventil. Selv om de gjør noe av samme jobben.

En dumpventil dumper luften for å hindre skade på turboen.

Orginalt kommer gjerne turbobiler med en såkalt resirk/bypass ventil som resirkulerer ladeluften inn foran turboen igjen.

Grunnen til at resirkventil brukes er fordi det sitter en luftmengdemåler før turboen som måler hvor mye luft som går inn, og beregner bensinmengde i forhold til dette. Slippes luften ut i atmosfæren (dumpventil) så vil motoren få for mye bensin når man går på gassen igjen, og dermed gå litt rikt i det man går på gassen, og det smeller gjerne ut av eksosen. Ved å rute luften tilbake til innsugssiden av turboen (etter mengdemåleren) så vil motoren fortsatt få den beregnede mengden luft.

 

På mer seriøse motorbygg er det gjerne ikke luftmengdemåler, og med riktig tuning av dumpventilen kan man få bedre gassrespons enn med en resirkventil.

 

Uten dump/resirkventil vil det når gass spjeldet lukkes bli overtrykk fra turboen som ikke har noen vei å gå annet enn tilbake gjennom turboen, noe som skaper kompressor surge, som ikke er bra for turboen, og lager en kraftig flutter lyd.

 

Jeg kunne gått on and on om dette, da turbo etc er en av mine interesser :D

 

 

Bypass kan også referere til oljefilter bypassventil, som slepper oljen forbi oljefilteret om det blir tett, slik at olje fortsatt kan smøre motoren

Endret av Hardboiled Rice
Lenke til kommentar

En dumpventil er ikke det samme som en bypass ventil. Selv om de gjør noe av samme jobben.

En dumpventil dumper luften for å hindre skade på turboen.

Orginalt kommer gjerne turbobiler med en såkalt resirk/bypass ventil som resirkulerer ladeluften inn foran turboen igjen.

 

Ikke at jeg er en ekspert, men er det ikke en resirkulerende dumpventil du snakker om her? Den andre varianten som dumper ut i friluft heter vel atmosfærisk dumpventil?

 

På mer seriøse motorbygg er det gjerne ikke luftmengdemåler, og med riktig tuning av dumpventilen kan man få bedre gassrespons enn med en resirkventil.

 

Uten dump/resirkventil vil det når gass spjeldet lukkes bli overtrykk fra turboen som ikke har noen vei å gå annet enn tilbake gjennom turboen, noe som skaper kompressor surge, som ikke er bra for turboen, og lager en kraftig flutter lyd.

 

Jeg trodde poenget med en atmosfærisk dumpventil var å minske spool-up-tiden på turboen (turboen spinner selv om gasspjeld er lukket)?

Endret av Kent Touch This
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QjT4b9

Uten dump/resirkventil vil det når gass spjeldet lukkes bli overtrykk fra turboen som ikke har noen vei å gå annet enn tilbake gjennom turboen, noe som skaper kompressor surge, som ikke er bra for turboen, og lager en kraftig flutter lyd.

 

Jeg kunne gått on and on om dette, da turbo etc er en av mine interesser :D

 

Ville lest litt til da. Ekte kompressor surge skjer når turboen får ladet mer enn motoren egentlig klarer, og luft blir slått ut av turboen i retur fordi motoren ikke klarer ta inn all luften. Dette skjer når A/R er så høy at turboen lader ekstremt høy ekstremt tidlig. Du kan ha en motor som lader 0.6 bar ved 2200rpm og får surge, mens den samme motoren ikke surger ved 1.5 bar ved 6000rpm, rett og slett fordi motoren klarer å sluke unna det.

 

Kompressor surgen du får når du stenger gasspjeldet for gir f.eks er ikke skadelig, eller kun neglisjerbart skadelig. Feks sier Mazda at resirkventilen kun er tilstede for å dempe støyen som kommer (turbo flutter).

 

Leste gjennom sikkert 50 sider med diskusjon på akkurat dette på AusRotary, og de konkluderte med at det ikke var skadelig.

Lenke til kommentar

Jeg vet akkurat hva du mener med ekte surge.

Men tilbakeslag er også skadelig, det er store krefter i sving, og turbinen får mye unødvendige påkjenninger av luft som vil tilbake.

 

Mye aksiale påkjenninger etc.

 

Jeg kjører med dump frem til det er vitenskapelig bevist at det ikke er skadelig.

 

Hvis du er så sikker i din sak, så kan du jo skrive kontrakt på at du kjøper ny turbo til meg hvis du tar feil så kjører jeg uten dump :)

Endret av Hardboiled Rice
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QjT4b9

Jeg har kjørt uten dump på samtlige av mine biler. Kjører uten dump på min nåværende S60 også.

 

Etter alt jeg har lest, så virker det som 1.5-2.0 bar er i der turbo flutter blir såpass kraftig at det kan bli skader av det.

 

Og det er det INGEN vanlige mennesker som har i bilen sin, kun de spesielt interesserte.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QjT4b9

Som sagt. Jeg har hatt biler med 270hk, og tippa ikke 1 bar engang. 1.4 er det høyeste jeg har sett.

 

Og bortsett fra de som tar skrittet opp til datasprut, så er det få/ingen (bortsett fra de som er mindre kyndige og kun stiller opp turbotrykket og dermed kjører en tidsinnstilt bombe) som ser så mye trykk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QjT4b9

Og der begynner hersketeknikken også, "vennen".

 

En chip, en datasprut, de kan kanskje ta mer trykk. En original motor med stock ECU kan ikke det, såfremst det ikke er en lavkompmotor som er lagd for høyt trykk fra grunnen av. Den eneste jeg har hørt om som har høyere enn 1.5 stock er 1.4TFSI Twincharged fra VW.

 

At du har så høyt trykk i vogna di betyr ingenting for resten av verden

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...