€uropa Skrevet 26. mars 2013 Del Skrevet 26. mars 2013 (endret) Hvis du har et godt grunnlag i matematikk og tar til deg ting på rimelig tid, så tror jeg at du kan gjøre det tålelig bra. I regnekapitlene, som mekanikk, for eksempel, bør du bruke lite tid på å lese. Der er det viktigste å lære seg formlene og bruke dem. Mens astrofysikk krever at du leser og forstår stjernenes liv og hvorfor sorte hull oppstår, osv. Jeg har aldri hatt muntlig eksamen i fysikk, men det var slik jeg angrep stoffet da jeg fikk 5 i fysikk 1 og 2 og på skriftlig eksamen i fysikk 2. Endret 26. mars 2013 av Zarac Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845 Skrevet 26. mars 2013 Del Skrevet 26. mars 2013 Typisk min flaks så har jeg fått en lett influensa, men jeg sitter fortsatt og leser. Forhåpentligvis blir det ikke verre enn dette og da skal jeg vel overleve. Hvis du har et godt grunnlag i matematikk og tar til deg ting på rimelig tid, så tror jeg at du kan gjøre det tålelig bra. I regnekapitlene, som mekanikk, for eksempel, bør du bruke lite tid på å lese. Der er det viktigste å lære seg formlene og bruke dem. Mens astrofysikk krever at du leser og forstår stjernenes liv og hvorfor sorte hull oppstår, osv. Jeg har aldri hatt muntlig eksamen i fysikk, men det var slik jeg angrep stoffet da jeg fikk 5 i fysikk 1 og 2 og på skriftlig eksamen i fysikk 2. Har jobbet hardt med R1 og 1/3 av R2 pensum i år, så grunnlaget er vel akseptabelt, men ikke fantastisk. Takk for input! Det gikk bra, jeg fikk den karakteren jeg ønsket meg. Angående pensum: Få hjelp av en lærer til å sette opp pensumliste, hvor han/hun viser hva som bør prioriteres først. Det høres ut som en god ide, men jeg er ikke knyttet opp mot en skole, så jeg vet ikke hvem jeg spør. Mulig privatistkontoret (hvor jeg skal ta eksamen) gir ut slik informasjon? Regner egentlig med at de bare henviser til læreplanen. Lenke til kommentar
Lackadaisical Skrevet 27. mars 2013 Del Skrevet 27. mars 2013 (endret) Typisk min flaks så har jeg fått en lett influensa, men jeg sitter fortsatt og leser. Forhåpentligvis blir det ikke verre enn dette og da skal jeg vel overleve. Har jobbet hardt med R1 og 1/3 av R2 pensum i år, så grunnlaget er vel akseptabelt, men ikke fantastisk. Takk for input! Det høres ut som en god ide, men jeg er ikke knyttet opp mot en skole, så jeg vet ikke hvem jeg spør. Mulig privatistkontoret (hvor jeg skal ta eksamen) gir ut slik informasjon? Regner egentlig med at de bare henviser til læreplanen. du må ikke kunne formelen for dopplereffekten eller kunne det å regne med den, jeg husker ikke konkret så mye mer av hva du kan droppe. Seriøst, hvis du gjør de lette/middels oppgavene til alle kapitlene for så å gjøre noen vanskelige så bør du kunne hale inn en femmer. Fysikk er ikke vanskelig, du må bare kunne forstå formlene og lære enhetene, og ved å regne får du den forståelsen for formlene du trenger. anbefaler også å gjøre oppgaver til teorikapitlene, det blir vel mer at du forklarer med egne ord, men hvis du gjør det skal jeg love deg at det sitter mye bedre enn å lese på stoffet konstant i timer. Endret 27. mars 2013 av Lackadaisical Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845 Skrevet 27. mars 2013 Del Skrevet 27. mars 2013 du må ikke kunne formelen for dopplereffekten eller kunne det å regne med den, jeg husker ikke konkret så mye mer av hva du kan droppe. Seriøst, hvis du gjør de lette/middels oppgavene til alle kapitlene for så å gjøre noen vanskelige så bør du kunne hale inn en femmer. Fysikk er ikke vanskelig, du må bare kunne forstå formlene og lære enhetene, og ved å regne får du den forståelsen for formlene du trenger. anbefaler også å gjøre oppgaver til teorikapitlene, det blir vel mer at du forklarer med egne ord, men hvis du gjør det skal jeg love deg at det sitter mye bedre enn å lese på stoffet konstant i timer. Hadde jeg hatt 4-uker og det ikke var påskeferie, så hadde jeg sett veldig lyst på dette. Jeg tror det skal gå greit, men det er definitivt i minste laget med tid. Jeg gjør oppgavene til hvert kapittel grundig og tar også gode notater. Det tvinger meg til å forstå stoffet og gjenfortelle med egne ord. Merker det særlig på kapitlet om atomfysikk at jeg virkelig må bruke energi på å forstå det, men at forståelsen faktisk også kommer. Hadde jeg kun lest, så hadde det nok gått rett inn og rett ut. Forhåpentligvis får jeg med meg litt. Lenke til kommentar
Potetmann Skrevet 27. mars 2013 Del Skrevet 27. mars 2013 Du trenger heller ikke å huske alle konstantene i hodet. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845 Skrevet 29. mars 2013 Del Skrevet 29. mars 2013 Da var jeg ferdig med å lese gjennom boken, gjøre teorioppgaver og ta notater. Skal nå skrive ut notatene mine og begynne å regne gjennom kapittel for kapittel, samt ta notater for hvert kapittel hvor jeg samler formlene med gode forklaringer. Jeg føler jeg fint kunne holdt et foredrag om atomfysikk med 30 minutt forberedelse og jeg har hatt en ganske god feeling gjennom de første 8 kapitlene, men de to siste, "Elektrisitet" og "Fysikk og teknologi (spesifikt om isolatorer, halvledere og ledere, doping, etc)" synes jeg har vært fryktelig vanskelige å henge med på og forstå. Kanskje det er hull fra GK som gjør det. Det er jo 10 år siden jeg gikk der. En liten del av meg leter fortsatt etter en måte å unnslippe eksamen. Jeg trenger ikke denne for å komme inn på førstevalget mitt, men problemet er at jeg ikke er garantert å komme inn på det (petroleumsteknologi), så det er en risiko å ta. Samtidig stopper det opp for matematikkprogresjonen min, så det er ikke helt bra det heller. Er det noen som vet om det er realistisk å få til en utsettelse på eksamenen? Jeg er faktisk syk, men det hjelper vel ikke. Det er vel kun sykdom på eksamensdato som er gyldig grunn. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 29. mars 2013 Del Skrevet 29. mars 2013 Angående kapittel 10: Så vidt jeg husker, droppet vi det kapittelet da jeg haddefysikk i vg2. Vi brukte boka Ergo. Det kan jo være at vi bare hadde knapt med tid, men det er antakelig ikke det kapittelet som er det viktigste. Så jeg ville i hvert fall lært de andre tingene først. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845 Skrevet 29. mars 2013 Del Skrevet 29. mars 2013 Angående kapittel 10: Så vidt jeg husker, droppet vi det kapittelet da jeg haddefysikk i vg2. Vi brukte boka Ergo. Det kan jo være at vi bare hadde knapt med tid, men det er antakelig ikke det kapittelet som er det viktigste. Så jeg ville i hvert fall lært de andre tingene først. Oppløftende. Jeg skal bruke dagen på å prøve å finne ut hva som er viktigst og se over læreplanen. Det hadde virkelig vært stor hjelp om en lærer med autoritet hadde sagt at enkelte ting var nesten uvesentlige, osv. Kjedelig å bruke tid på ting som ikke er relevant. Er det forøvrig noen som vet om emnene man trekker tilsvarer kapitlene i for eksempel Ergo? Det er jo forskjellige lærebøker, så kanskje jeg må kryssreferere litt med de andre lærebøkene. Lenke til kommentar
Lackadaisical Skrevet 29. mars 2013 Del Skrevet 29. mars 2013 Vi har også egentlig ikke tenkt å bry oss noe særlig om kapittel 10 "Fysikk og elektrisitet", vel fra det jeg vet så skal vi ikke ha noen vurdering i det kapittelet i alle fall...men hør med en lærer hvis det er mulig. Lenke til kommentar
Potetmann Skrevet 29. mars 2013 Del Skrevet 29. mars 2013 Jeg vet om en som har kommet opp i dette med halvleder, dioder ect i muntlig eksamen. Det er en del av læreplanmålene (hvis ikke hadde det jo ikke stått i boka), så hvis man kutter ut noen av kapitlene så er det en risiko. 1 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845 Skrevet 30. mars 2013 Del Skrevet 30. mars 2013 Nei, jeg må nok jobbe med det ja. Satser på forståelsen kommer. Nå er jeg nesten ferdig med det jeg føler er relevante oppgaver fra første kapittel om bevegelse. Veldig greie oppgaver og matematikk. Forståelsen er bra så langt. Jeg innser at det kommer til å bli veldig tilfeldig hva slags utfall denne eksamenen får. Om jeg kommer opp i nettopp kapittel 1 og sannsynligvis flere av de andre kapitlene jeg synes er greie, så kan jeg sannsynligvis greie 4-5. Trekker jeg elektrisitet, kan det fort bli slik at jeg er sjeleglad om jeg står. Mao, stor nivåforskjell. Lenke til kommentar
Potetmann Skrevet 30. mars 2013 Del Skrevet 30. mars 2013 Kan anbefale denne videoserien for å forstå elektriske kretser dersom du har tid: Start rett på den andre videoen på 04:50 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845 Skrevet 2. april 2013 Del Skrevet 2. april 2013 Takker, Potetmann. Skal prøve å få sett. Hva skal egentlig til for å stå? Er det reelt å stryke? Jeg veksler mellom å være helt avslappet og ha full panikk. Er nå nesten ferdig med regneoppgavene fra kapittel 3 og fortsetter videre. Etter planen skal jeg komme meg gjennom alle kapitlene, men det blir ikke særlig tid til repetering. Og så merker jeg at det er ekstremt mye å holde styr på. Formlene går nesten i surr i perioder. På en side betyr W arbeid og på neste står det for effekt. Forvirrende. En styrke jeg har er at jeg lett manipulerer uttrykk. Er det slik at man får tid til å forberede utregningene på forberedelsesdelen eller må man ta det på tavlen når sensor ser på? Lenke til kommentar
metyo Skrevet 2. april 2013 Del Skrevet 2. april 2013 Bare et tips: prøv å huske hvordan formlene skal utledes. Hvis du kan utlede dem så får du en bra karakter. Det var tipset som jeg fikk fra læreren min før mitt eksamen i fysikk muntlig. Og jeg tror at det eneste grunnen at jeg fikk toppkarakteren var at jeg kunne utlede alle formler jeg ble spurt om. Lykke til. (Slapp av, det er ikke så vanskelig som du tror.) Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 3. april 2013 Del Skrevet 3. april 2013 Arbeid og effekt er to sider av samme sak. Derfor brukes W for begge. Lenke til kommentar
Potetmann Skrevet 3. april 2013 Del Skrevet 3. april 2013 Arbeid er vel ikke det samme som effekt? Effekt er definert som arbeid dividert med tid. Arbeid har symbolet W, mens effekt har enhet W (watt). Det er kanskje her forvirringen kommer inn. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845 Skrevet 3. april 2013 Del Skrevet 3. april 2013 Bare et tips: prøv å huske hvordan formlene skal utledes. Hvis du kan utlede dem så får du en bra karakter. Det var tipset som jeg fikk fra læreren min før mitt eksamen i fysikk muntlig. Og jeg tror at det eneste grunnen at jeg fikk toppkarakteren var at jeg kunne utlede alle formler jeg ble spurt om. Lykke til. (Slapp av, det er ikke så vanskelig som du tror.) Takk for tipset! Tror jeg er ganske stødig på det området. Føler ikke at jeg er spesielt matematisk utfordrende, det går mer på å forstå selve formlene og holde styr på alt, ettersom det er ganske mye (føler i hvertfall jeg!) Håper du har rett og at jeg overvurderer vanskelighetsgraden. Arbeid er vel ikke det samme som effekt? Effekt er definert som arbeid dividert med tid. Arbeid har symbolet W, mens effekt har enhet W (watt). Det er kanskje her forvirringen kommer inn. Korrekt. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 3. april 2013 Del Skrevet 3. april 2013 Arbeid er vel ikke det samme som effekt? Effekt er definert som arbeid dividert med tid. Arbeid har symbolet W, mens effekt har enhet W (watt). Det er kanskje her forvirringen kommer inn. Beklager, du har så klart rett. Jeg har bare vage minner om at symbolet W dukket opp i forskjellige sammenhenger. Men jeg husker ikke helt hva som var i fysikk 1 og hva som var i fysikk 2. Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 4. april 2013 Del Skrevet 4. april 2013 Dude. Regn masse oppgaver. Et annet dritbra triks er å lære deg forskjellen mellom enheter og hvordan man kan regne på dem - da sparer du masse behov for å pugge formler, fordi du forstår dem mer intuitivt. Forsåvidt, et eksempel: Effekt er energi delt på tid. Effekt måles i W, som er det samme som J/s. Joule er et mål på energi, varme eller arbeid, og dette er kraft over en viss lengde. Derfor er J = N*m. Newton er et mål på kraft, og med utgangspunkt i Newtons 2. lov F=m*a, er 1N = 1kgm/s2. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845 Skrevet 6. april 2013 Del Skrevet 6. april 2013 Takker! Skal se nærmere på det! Jeg var på labøvelse i dag og det var langt enklere enn forventet. Læreren sa at så lenge jeg greier å lire av meg noen gloser, så står jeg. Forøvrig sa han at han ville ha nedprioritert termofysikk. Han sa også at det siste kapitlet om teknologi, ledere, halvledere og doping var mindre relevant, ettersom gutta som var sensorer var mer old school og ikke så opptatt av det. Men det er jo en del av læreplanen og gitte eksamensoppgaver (fikk noen i dag), så jeg tar ikke sjangsen på å kutte det ut. De på Sonans tror jeg virkelig har det fint med tanke på privatisteksamen. Læreren var superflink og kjører gjennom masse prøveeksamener med de, noe som må være gull verdt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå