Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvor lenge har jeg igjen?

rioi

Anbefalte innlegg

Ok. Jeg tok påskeferie på fredag dro på besøk til min mor. I hennes hus er det en fireåring også. I dag (søndag) har fireåringen fått farang.

Jeg skal altså til London på Torsdag og er nå livredd for at denne turen går i dass. Noen som har bedre peiling på farang enn meg som kan fortelle meg litt om hva jeg kan vente meg de neste dagene?

FML

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kilde : http://www.klara-klok.no/wips/453389532/caseId/461510616

Spysjuke, eller omgangssyke/farang (sykdommen har mange navn) kaller vi det når vi har problemer med magen slik at vi kaster opp og gjerne har diarè i tillegg. Denne tilstanden skyldes oftest at man er smittet av et virus, og den vanligste typen er det såkalte Noro-viruset. Dette viruset smitter av en eller annen grunn mest på høst- og vinterstid, og det kan være fordi vi på denne tiden av året er mer i nær kontakt med hverandre, vi er mer innendørs etc. Viruset smitter ved kontakt og også via dråper i luften, og er derfor meget smittsomt.

Dersom man har tegn på omgangssyke er det derfor lurt å prøve å isolere seg så mye som mulig, og at både en selv og de rundt er svært nøye med grundig håndvask. Spriting av hendene er muligens ikke så effektivt som såpevask av hendene når det gjelder Noro-virus. På sykehus bruker man gjerne også munnbind.

Dersom man har tegn til omgangssyke, bør man holde seg hjemme fra jobb/skole/barnehage til det har gått 48 timer siden siste diarè eller oppkast.

Omgangssyke er forferdelig ubehagelig, men går over ila et par døgn hos de aller fleste. Det viktigste er at man får i seg nok væske og gjerne litt salt og sukker. Små barn og eldre er særlig utsatt for dehydrering (for lite væske), og man må passe nøye på at man drikker nok. Dersom symptomene holder seg over flere dager, om man blir dårligere eller om man ikke får i seg noe somhelst, er det lurt å kontakte lege. Ring da først legen, slik at hun/han er oppmerksom på smittefaren.

Lenke til kommentar

Omgangssyke er forferdelig ubehagelig, men går over ila et par døgn hos de aller fleste.

Før jul ble jeg sjuk en torsdags kveld. Blei ikke frisk igjen før på mandagen. Måtte også på sykehus natt til den søndagen fordi jeg ikke greide opprettholde væskebalansen. Fikk da bekreftet at jeg hadde noro-viruset.

Så tror nok det slår ut litt forskjellig fra person til person. Det sies at du er smittefarlig opptil 2 dager etter du har blitt frisk/symptomfri.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...