Gå til innhold

Aprilfest 2013 - Polljen - Fastoptikk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

26. april

 

En fantastisk flott vårdag (før drittværet kommer igjen på søndag), og endelig er Påskeliljen (kraftig forsinket) i ferd med å blomstre. Påskeliljen er ikke den mest spektakulære blomsten å fotografere, for her er det gult og bare gult. Ingen utpregede støvbærere i andre farger som en også må få frem.

 

Påskeliljen har mange lag og gjør det forsåvidt vanskelig å velge blender. Stor blender gir flott bakgrunn men også mye av blomsten blir uskarp. Mindre blender gir en flott blomst, men bakgrunnen er ikke like "spektakulær".

 

I dag har jeg valgt å bruke spoileren for å vise flere variasjoner. Jeg har tatt med et bilde med blender 2.8 og et med blender 6.3. For meg så er blomsten best i 6.3, men bakgrunnen er absolutt finest i 2.8. I tillegg så har jeg "justert" begge bildene en del i LR. Jeg har dratt spakene for skygge, hvitt og svart til bunns og kompensert med å gi gitt ekstra "exposure".

 

Hvilket som er best er jeg svært usikker på, men som dagens bidrag har jeg valgt 2.8 versjonen som er "behandlet". Men jeg tar gjerne i mot begrunnelser for hvorfor jeg burde valgt et av de andre som mitt bidrag.

 

post-58755-0-25040600-1366995167_thumb.jpg

 

 

Alle bilder er med Canon 5D3 - Sigma 150 mm. f/2.8 har 1/2000 som lukkertid. f/6.4 1/400.

 

post-58755-0-82981100-1366995155_thumb.jpg

f/2.8 ubehandlet

 

post-58755-0-70331700-1366995217_thumb.jpg

f/6.3 behandlet

 

post-58755-0-66343400-1366995242_thumb.jpg

f/6.3 ubehandlet

 

 

Endret av polljen
Lenke til kommentar

Selv om jeg er fornøyd med gårsdagens bilder, så er jeg usikker på om jeg egentlig fotograferte det jeg påstod.

Blomsten er nok i samme familie som påskeliljen, men i spoileren under er det som jeg egentlig tenker på som påskelilje.

 

 

(bildene er selvsagt ikke dagens bidrag til utfordring

post-58755-0-33350400-1367063066_thumb.jpg

 

Siden det var noen småkryp inne i blomsten, så var det på sin plass å ta med en svært croppet versjon av bildet over.

post-58755-0-37215800-1367063082_thumb.jpg

 

 

 

RandiA og JorunT synes å ha betraktelig bedre kjennskap til det botaniske enn undertegnede, så kanskje jeg kan få en liten tilbakemelding om hva det egentlig var jeg fotograferte i går.

Lenke til kommentar

27. april

 

Noen få hundre meter oppe i skogen ligger et falleferdig hus, på en tomt som har en fantastisk utsikt men som samtidig dessverre ligger svært ufremkommelig til (etter dagens behov). Huset har vært ubebodd siden slutten av syttitallet og jeg prøver å ta noen bilder med "jevne" mellomrom for å følge naturens herjinger med bygget.

 

Dagens bilder ble tatt i motsol, så det ble å justere litt i LR for å finne et kompromiss der jeg unngikk en for utbrent himmel men samtidig fikk et brukbart lys på objektet.

 

Jeg har også i dag flere valg, og jeg har valgt det som jeg føler gir mest stemning som mitt bidrag, og samtidig så har jeg tatt med mitt alternative bilde i spoiler.

 

post-58755-0-81599200-1367064896_thumb.jpg

Canon 5D3 - Samyang 14 mm - 1/500 f/5.6 ISO 100

 

 

post-58755-0-51795600-1367064917_thumb.jpg

 

Og her er hvordan det så ut sommeren 2010

post-58755-0-57038800-1367064955_thumb.jpg

 

 

Lenke til kommentar

Begge de to blomstene du viste er i slekten Narcissus (narsisser), det finnes visstnok ca 8000 forskjellige arter og sorter/krysninger. De er ofte grovt delt inn i påskelislejr og pinseliljer, de første er som regel gule, har større 'trompet', blomstrer tidligere (påsketider, som er et tøyelig begrep), pinseliljene er oftest hvite, har flatere krone og blomstrer senere. Det er glidende overganger her, jeg ville vel også kalt begge påskelijer, uansett er de narsisser.

Jeg likte faktisk det siste bildet i spoileren fra 26 april best, det er er ikke alltid den softeste bakgrunnen er det som ser best ut i mine øyne, her likte jeg antydningen til bladene, og at bakgrunnen var litt lysere.Smak og behag?

 

Jeg likte godt det siste bildet (i spoler) fra i dag, den tomme barnevognen understreket det forlatte inntrykket.

Lenke til kommentar

Takk for svaret Jorun.

Vedrørende den 26. så er det absolutt smak og behag, og det var grunnen til at jeg lagde så mange versjoner. Jeg klarte ikke helt å bestemme meg.

 

Når det gjelder dagens siste bilde i spoiler så er det selvsagt "utenfor" utfordringen, men jeg følte et behov for å ta det med. Barnevognen tror jeg opprinnelig stod i husets kjeller, men sannsynligvis så har noen barn i nabolaget tatt den ut og lekt med den, og der har den stått i flere år nå. Den flytter seg litt for hvert år jeg tar meg en tur oppom, men til tross for sterke stormer iblant så "holder" den seg i nærheten av huset. Jeg prøver alltid å finne en vinkel der barnevognen er med (selvsagt uten at jeg flytter den inn i "motivet")

Endret av polljen
Lenke til kommentar

Bildet tatt 26. April synes jeg var riktig valgt. Vanskelig ved makro å velge blender med tanke på bakgrunn og motiv, ja. Her synes jeg det fungerte med kun noe skarpt motiv.

 

Skikkelig tøft motiv i dag. Liker hovedbildet meget godt,men liker egentlig komposisjonen i spoileren best.

 

Dette huset hadde vært noe med mye tåke og s/h :)

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldingen Rowdy. Når det gjelder valg av bilde/komposisjon så var det 50/50 for meg i dag. Valget idag falt på den "varmeste" versjonen, men jeg ser hva du mener.

 

Tåke, slik jeg kjenner det fra min tid på Østlandet på slutten av åtti-tallet er vi ikke noe særlig "velsignet" med her på mine kanter. Lavt skydekke/skodde har vi men det gir ikke den ønskede effekten. Tåken er ikke helt fraværende, men den er som regel sporadisk og kortvarig og den ligger helst over sjø og sjønære områder. Den varer ikke i timer slik jeg mener å erindre at jeg opplevde det f.eks. på Romerike. Her er et av de få bildene jeg har klart å tatt under noe som kan kalles tåke

Lenke til kommentar

Joda, det var bare min favoritt av dagens. Det er jo du som er fotograf på begge, tross alt :) Knallflotte begge to altså.

 

Det var da et utrolig flott bilde du linker til! Hvor befinner du deg selv der? Siden du har fugleperspektiv mener jeg.

 

Står på en liten fjelltopp rett ved båtleia.

Lenke til kommentar

28. april

 

I dag har jeg tatt meg en tur til kommunens kanskje mest fotograferte objekt.

Dette bør fotograferes når en relativt fin dag, gjerne med vind. Vannstanden kan gjerne være midt mellom flo og fjøre. En kveld med fullmåne er ikke å forakte. Stativ, ND-filter (på dagtid), et objektiv som er relativt vidt og ikke minst oppholdsvær er noe som passer til fotografering her.

Så passet det bra at jeg tok turen ut i regnvær som gjorde at vidvinkelen min måtte pakkes ned ganske raskt. Med buet frontlement, og en minimal solblender så var det ikke mange bilder jeg finn tatt får regndråpene hadde fått orkesterplass på frontelementet. Været innbød heller ikke til bruk av ND-filter eller stativ.

150'en har en flott solblender (enda et godt argument til å ha solblender på objektivet) når det gjelder nedbør i luften. På dette objektivet så er den "dyp" og det er egentlig lett å holde frontelementet tørt. Problemet under fotograferingen med 150 mm er selvsagt at det er vanskelig å komme langt nok unna motivet.

 

Også i dag har jeg flere versjoner av motivet, "herlig" midtstilte. To med 150 mm (det ene i svart/hvitt) og et med 14 mm..

 

Under tvil så velger jeg fargebildet med 150 mm, mest p.g.a. "dramaet" som ned innkommende båren skaper. Men jeg burde sannsynlivis valgt bildet tatt med 14 mm.

 

post-58755-0-22301800-1367154135_thumb.jpg

Canon 5D3 - Sigma 150 mm - 1/4000 - f/3.2 ISO 800

 

 

 

post-58755-0-11640400-1367154156_thumb.jpg

1/2000 f/4.5 ISO 800

 

post-58755-0-89263900-1367154179_thumb.jpg

Samyang 14 mm - 1/80 f/11 - ISO 250 (auto)

Bildet er merkbart croppet

 

 

EDIT: Korrigert kamerabenevnelse

Endret av polljen
Lenke til kommentar

29. april

 

Siden jeg var så dum å love en "langspurt" sist uke, så hjeper det vel ikke å skylde på regnværet ute. Derfor var det bare å ikle både mann og (foto)utstyr med regnbeskyttelse og finne et motiv ute i hagen.

 

I mangel av noe bedre så ble det en tur ned på plenen og finne noe (u)gress jeg kunne fotografere.

Jeg innrømme at jeg faktisk er ganske så fornøyd med min lille plentur, men på "originalen" synes jeg kanskje fargene ble vel duse, så jeg gikk i LR og flyttet litt på "spakene" skygge, svart og hvitt.

Det "justerte" bildet er mitt bidrag og originalen ligger i spoiler.

 

Canon 5D3 - Sigma 150 - 1/80 f/4 ISO 1000 (auto)

post-58755-0-16377800-1367242877_thumb.jpg

 

post-58755-0-49928700-1367242891_thumb.jpg

 

Originalen er kun med i tilfelle noen kanskje hadde noen "innspill" om hva jeg eventuelt har gjort "galt" i justeringen eller hva jeg ellers kunne ha gjort. Tips er generelt av det gode, uansett hvilken vinkling de har :)

 

Lenke til kommentar

Bra jobbet! Synes dagens ble veldig dust og flott. Selv om du har dratt litt i spakene så er resultatet fortsatt dust, men der hovedmotivet trer fint frem. Synes definitivt den redigerte ble mye bedre og jeg har dessverre ikke noen tips her. Liker også bildet 28. april og er nok enig med de over i at 14 mm ga det mest spennende resultatet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...