Gå til innhold

Aprilfest 2013 - Polljen - Fastoptikk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Liker dybden i den 12 april godt, men kanskje litt for midtstilt horisont.

Den 15.april ble bare vakkert. Flott med slik dybdeskarpehet og vanndråper på blomster.

Takk for tilbakemeldingen :)

 

Du har rett i at horisonten er svært midtstilt, og forsåvidt så er bildet vel mye midtstilt også vertikalt :blush: , men av og til så føler jeg at det ikke er til å unngå. At horisonten ligger som en strek midt på bildet skyldes at jeg gjerne vil ha med både solen og mest mulig av gjenskinnet i sjøen. Jeg kunne gjerne ha fått solen litt mer ut på en av sidene, og jeg hadde bilder av den typen, men det var vel mye "flares" i de bildene. Samtidig så blir det for meg et dårlige bilde ved eventuelt å croppe det til et annet "format".

 

Når det gjelder blomstrene så er jeg vel blitt noe "soft" på mine eldre? år, og har fått sansen for det enkle og vakre. :p

Lenke til kommentar

18. april

 

Var litt usikker på om jeg skulle levere bidraget, men det kan jo være greit å "dokumentere" hva resultatet kan bli når når "vårvakkert" blir utsatt for regn og blest.

 

post-58755-0-70367900-1366390913_thumb.jpg

Canon 5D3 - Sigma 150 mm - 1/160 f/3.5 ISO 400

 

19. april

 

Varm rabarbrasuppe med at par kalde iskremkuler er en av mine favoritter når våren er på vei til å gå over til sommer.

Og nå kan jeg begynne å gle meg :dribble:

 

post-58755-0-00660300-1366390954_thumb.jpg

Canon 5D3 - Sigma 150 mm - 1/1250 f/3.5 ISO 400

Lenke til kommentar

20.april

 

Det blir kanskje litt "ensformige" bilder fra min side, og jeg skulle gjerne ha hatt ett større spenn i min "portefølje". Men når det er sagt så har jeg sansen for de "botaniske nærbildene", så derfor kommer det nok noen flere av de også.

 

I dag så var det noen rakler på et hasseltre (tror jeg) som fanget min oppmerksomhet, siden det var noe bevegelse i luften når en skal forkusere på noe så lite, så var håpet å få noen bilder som har en akseptabel skarphet.

 

post-58755-0-80480000-1366464239_thumb.jpg

Canon 5D3 - Sigma 150 - 1/1000 f/2.8 ISO 400

Lenke til kommentar

Hmmm, fortell !! :)

Mener du mindre blender eller ? Tips er alltid av det positive!!

Jeg er ingen ekspert - men en glad amatør. Blendervalget og komposisjonen mener jeg er helt i toppklasse.

Jeg ville kanskje valgt å ha hovedfokus på rakkel nr2. Da ville jeg tredelt bildet på en litt annen måte.

Men dette er lett å si i etterkant, når man har sett bildet. Kanskje ditt valg fungerer best?

Dette synes jeg er moro med foto - så mange valg på noe så enkelt som å trykke på en utløser.

Jeg ville sikkert også ha løst bildet på samme måte som du, men ville sett på det i etterkant og angret meg bittelitt.

Lenke til kommentar

Jeg er ingen ekspert - men en glad amatør. Blendervalget og komposisjonen mener jeg er helt i toppklasse.

Jeg ville kanskje valgt å ha hovedfokus på rakkel nr2. Da ville jeg tredelt bildet på en litt annen måte.

Men dette er lett å si i etterkant, når man har sett bildet. Kanskje ditt valg fungerer best?

Dette synes jeg er moro med foto - så mange valg på noe så enkelt som å trykke på en utløser.

Jeg ville sikkert også ha løst bildet på samme måte som du, men ville sett på det i etterkant og angret meg bittelitt.

Takk for tilbakemelding. Jeg er forsåvidt enig med deg, og ofte prøver jeg å flytte fokuspunktet, eller endre komposisjon, slik at det ikke virker så midtstilt. Det å ha det "kjekke" hjulet på 5D/7D som gjør det lett å flytte fokuspunkt er noe som er meget hendig på de husene.

Når det kommer til det aktuelle bildet, så var det vel mer det praktiske enn det "estetiske" som avgjorde fokuspunkt. Raklene er relativt små i virkeligheten, og siden det var merkbart med vind i luften så valgte jeg å få et "størst" mulig område til å legge fokuspunktet på, derfor ble nr 3 valgt.

Lenke til kommentar

21. april

 

"Hule i jungelen"

 

Prøvde på nytt med et bilde fra "Mosemiljø". Ikke helt vellykket, men heller ikke totalt misfornøyd.

Objektet er svært små sprekker i en stein der det vokser litt mose av forskjellige slag. Steinen bli vel "uskarp" men finner ikke noen god måte å croppe bort den verste delen.

 

 

post-58755-0-06660400-1366550824_thumb.jpg

Canon 5D3 - Sigma 150 - 1/60 f/6.3 ISO 1250

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...