Gå til innhold

Aprilfest 2013 - Polljen - Fastoptikk


Anbefalte innlegg

Bruker: Polljen

Deltagernivå: Kandidat (prøver meg ett steg opp fra Oktoberfest)

Utstyr: Canon 5D3 og kanskje også Canon 7D. Fastobjektiverer (diverse)

Utfordring: Bruk av Fastobjektiver og "fotzoom". Vurderte lenge å kun bruke et objektiv (Samyang 14 2.8), men "feiget" ut da jeg er redd for at det blir for mange kjedelige landskapsbilder og lite annet. (Den viktigste utfordringen er å komme i gang etter en litt for laber start på året.)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

1. april.

Mye fotografering, men lite med utstyret som var påtenkt til aprilfesten. Så tok noen få "skudd" på hjemveien og håpte på det beste. Ingen blinkskudd, men et bidrag i det minste.

 

Ferje, rammet inn av en annen ferje.

 

post-58755-0-94488100-1364842276_thumb.jpg

 

Canon 5D3 - Samyang 14 mm.

ISO 100 - 1/1600 - blender ? (sannsynligvis rundt f/8. Men tenkte ikke på at blender ikke kommer i exif på "manuelle" objektiv, så usikker)

Lenke til kommentar

3. april

 

Fremdeles ikke lett å finne inspirasjon til aprilfesten, men likevel et forsøk med å bruke Samyangen (14 mm) som macroobjektiv nærfoto-objektiv.

 

Bildet er tatt nedenfra og opp langs en stor stein, solblender hviler nærmest på mosen og fokusen er satt til minste avstand.

Iso 100 1/125 f/8 (tror jeg). Bildet er lett justert i LR.

 

post-58755-0-00106900-1364999204_thumb.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

4. april

 

Oktoberfesten vart brukt mye til å dokumentere hagens ferd mot vinter, med en blanding av vakre farger og det som skjer når livet i hagen tar slutt. I aprilfesten så er det ikke å komme bort i fra at det blir en del "dokumentering" av at det blir liv i hagen, og det er absolutt en god reserve når fantasien sliter.

 

Vinteren i år har vært kald med lite snø til å "isolere" det som ligger nede i jorden, og mens påskeliljene lar vente på seg så er det heldigvis antydning til liv. Snøklokkene er de første som gir tegn til at det går mot lysere og varmere tider (forhåpentligvis) og det er vel bare rett at de blir førstevalg blant blomstrene når det gjelder fotografering.

 

Snøklokker

 

post-58755-0-48916300-1365088872_thumb.jpg

 

SIgma 150 mm Macro. 1/2500 f/3.2 ISO 100

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fergeinnrammet ferge var kreativ og fin. Men liker kanskje 3. april best så langt, en snodig effekt med at du går så nært. Ikke så lett å bestemme seg for om det er en miniatyrverden eller et kjempefjell. Håper du leker mer med Samyangen utover i festen.

 

Har ikke sett så mye blomster rundt her akkurat, men de finnes altså. Flott på rekke og rad (litt dunkle kanskje?).

Lenke til kommentar

5. april

 

En god ide som føltes som en fiasko.

 

Da jeg kom oppover veien fra jobb, ser jeg at det bak noen busker på et relativ lunt sted så er noen få krokus nær ved å sprette ut.

Å ta bilder av en klase krokuser blir for "vanlig" så ideen min var å få frem det indre livet i krokusen som bare såvidt er åpen. Sigma 150 mm var et klart valg og utgangspunktet var å fotografere med mellomringer, men det å stå sammenkrøket inne blant noen busker og fotografere med utstyr (i dårlig lys) som knapt gir deg mulighet til å få fokus var håpløst. Så det ble gjort noen forsøk uten mellomringene og der og da virket det ikke så umulig. Men da bildene ble lastet på PC så var jeg nær ved å slette alle bildene, men ved en nøyere gjennomgang var det ett bilde som kanskje kunne brukes. Men det var et stort kanskje.

 

Krokusen ser i utgangspunktet rett og slett kunstig ut, men støvbærerne er ikke helt håpløse.

Jeg finner flere feil ved mine innstillinger, lukkertiden burde vært kortere, blenderen litt mindre og kanskje har jeg ikke de rette øynene når det gjelder å få slike små ting i fokus (manuelt).

 

Men jeg er ikke 100% misfornøyd, så under tvil leverer jeg et bidrag også i dag.

 

Sigma 150 mm 1/80 f/4 ISO 2500 (Croppet og lett justert i LR)

 

post-58755-0-58562900-1365180406_thumb.jpg

Lenke til kommentar

6. april.

 

I dag føler jeg meg litt mer fornøyd med resultatet enn det jeg gjorde i går.

 

Ut i hagen med 150 mm og fullt sett med mellomringer (68 mm) og så håpe på det beste. Fant noen små vekster med størrelse (omkrets) lik en fingertupp. Fant en som hadde flere dråper i "tuppen" som ble min modell. den brunoransje bakgrunnen kommer fra de "døde"? delene lenger bak på "fingeren".

 

Bildet har fått en forsiktig støyjustering.

 

5D3, Sigma 150 mm macro med mellomringer. 1/80 f/ 6.3 ISO 6400

 

post-58755-0-22348500-1365273129_thumb.jpg

 

 

(PS! Det er fotografen som skimtes i dråpene)

Lenke til kommentar

7. april

 

Kan ikke gi meg helt med bruk av mellomringer, så i dag var det min 50 mm som fikk påmontert de 68 mm med ringer.

 

Utgangspunktet var å se tilbake til 3. april og mose. Og det var dette jeg hadde tenkt:

 

 

Der jeg 3. april gikk for mose på stein, så gikk jeg i dag til (torv)taket på uthuset og ville få frem kontrasten mellom gammel bjørkenever og mosen som var grodd på de.

 

post-58755-0-32129400-1365348697_thumb.jpg

 

 

 

Men så tok jeg noen skudd av denne "torvmosen" og der var det et bilde som jeg ble noe betatt av og som derfor blir mitt bidrag i dag.

(at det stikker noen strå opp i gjennom mosen og "forstyrrer" motivet får heller bare være)

 

Canon 50 mm 1.4. 1/80 f/16 ISO 10000 (autoiso) manuell fokus (litt beskåret og lett justert for støy i LR.)

 

post-58755-0-31437000-1365348671_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...