Gå til innhold

Religiøs indoktrinering ok?

Anbefalte innlegg

Dette er fortsatt for mildt, ettersom det er en selvfølge at når barnet kommer til konfirmasjonsalder at h*n skal få bestemme selv om h*n skal konfirmeres kirkelig eller ikke. Jeg antar at vi alle ville vært enige om at det var umoralsk å tvinge barnet til å konfirmere seg etter foreldrenes ønsker. Jeg vil gå så langt å kalle det barnemishandling å tvinge egen tro på et barn, og jeg ville heller oppmuntret barnet til fri og opplyst tenkning, slik at h*n selv kan bestemme over sin egen spiritualitet når h*n kommer i den alder.

Kjenner flere som ikke hadde noe valg — foreldrene krevde at de konfirmerte seg kirkelig. Disse personene er nok ikke særlig mer religiøs enn meg (jeg er humanist, utmeldt fra statskirka). Hvorfor dette er tilfelle veit jeg ikke, men jeg mener å ha hørt ordet "tradisjon" i denne sammenhengen.

Så nei, jeg tror ikke det er en selvfølge, og at en som foreldre bør bli enig om dette før barnet blir født.

Endret av dabear
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjenner flere som ikke hadde noe valg — foreldrene krevde at de konfirmerte seg kirkelig.

Dette er for meg barnemishandling, og jeg håper de fleste er enige i at dette er umoralsk. Et eksempel på religiøs indoktrinering med totalitært preg. Å tvinge på meninger og tanker på barn burde vi vært forbi. Hvis jeg gikk rundt og kalte ungen min nykonservativ eller marxist og meldte det inn i Rød Ungdom uten at barnet hadde noe å si, hadde folk tvilt på mine evner som foreldre, men dette gjelder selvsagt ikke med religion.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...