BuffyAnneSummers Skrevet 24. mars 2013 Del Skrevet 24. mars 2013 Joda - jeg vet at folk tror på en form for straff i etterlivet, men det betyr ikke at de sår frykten i sine barn. Jeg tror du har hørt litt for mye på sektvideoer ol som ligger strødd på nettet, og derfor tror at alle er like gærne. Målet med religiøs tro er ikke nødvendigvis å komme til himmelen - hvor har du det fra? Har du noen gang lest en religiøs bok? Det hele handler om at man skal være så ''god'' som mulig så du får innpass i himmelen. Troen om at man er ett godt menneske ved å følge en hellig bok er skrekkinngytende. Tanken på at de tror at det eneste som står mellom dem og drap, voldtekt, osv er en hellig bok er helt sinnsykt! Jeg ser ikke på så mye religiøse sektvideoer egentlig, bare på WBC og scientologi innimellom, men det er direkte sekter og ekstreminister og ikke 'vanlig' religiøse. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 24. mars 2013 Del Skrevet 24. mars 2013 (endret) Har du noen gang lest en religiøs bok? Det hele handler om at man skal være så ''god'' som mulig så du får innpass i himmelen. Troen om at man er ett godt menneske ved å følge en hellig bok er skrekkinngytende. Tanken på at de tror at det eneste som står mellom dem og drap, voldtekt, osv er en hellig bok er helt sinnsykt! Jeg ser ikke på så mye religiøse sektvideoer egentlig, bare på WBC og scientologi innimellom, men det er direkte sekter og ekstreminister og ikke 'vanlig' religiøse. Vel, som troende selv så kjenner jeg meg ikke igjen i din beskrivelse av hva jeg er. Du gaper altfor høyt etter min mening - tro er nok ikke så spektakulært som du innbiller deg. Men det kan hende at ekstremister går rundt å har sånne høye mål, så det er kanskje de du tenker på Edit: jeg har lest endel bøker Endret 24. mars 2013 av Bruker-95147 Lenke til kommentar
Okapi Skrevet 24. mars 2013 Del Skrevet 24. mars 2013 (endret) Det er farlig å anta at alle kristne er sånn eller sånn. Personlig mener jeg religiøs tro er problematisk nesten per definisjon, og prinsippielt sett er dåp og lignende ritualer uheldige både for individer og samfunn, og det er ingen tvil om at enkelte mennesker gjør ganske drøye ting i troens navn, men la oss ikke demonisere unødig heller da. De aller fleste, selv om de tror på rare ting, er greie folk som sjelden har en religionsutøvelse som kolliderer dramatisk med den generelle samfunnsmoralen. Det er lett bruke resonnementer av typen "du mener Gud og alle hans gjerninger er gode, Gud straffer ikketro med evigvarende, fysisk pine, ergo mener du at den typen handling er god, ergo er du gal og ond", men selv om jeg i utgangspunktet er enig funker det sjelden særlig bra i virkeligheten. De aller fleste jeg konfronterte med denne typen argumenter følte det ekstremt ubehagelig, og nektet å ta stilling til det, og det er nærliggende å tro at mange rett og slett ikke tenker på sånt. Folk flest er ikke inderlige teologer, de er bare vanlige mennesker som får en eller annen trygghetsfølelse av å tro på en far i skyene som passer på dem. Jeg sier ikke at dette er uproblematisk heller, men det får være grenser for hvor mange meninger man skal tillegge troende bare fordi de tror. Endret 24. mars 2013 av Okapi Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 24. mars 2013 Del Skrevet 24. mars 2013 (endret) Jeg ser ikke på en dåp som indoktrinering i det hele tatt. Indoktrinering er opplæring, instruering og/eller hjernevask, så det sier seg selv at et barn under 12 mnd. ikke er mottakelig for noe religiøs informasjon. Dåp er mer en tradisjon for mange i Norge enn et religiøst rituale. Fortsetter man derimot med barne-bibler og søndagsskole etc. og pøser på med mer og mer dess eldre barnet er, så kan det fort bli indoktrinering. For øvrig er jeg totalt imot indoktrinering av alle slag. Lær barn og unge å tenke selv. Endret 24. mars 2013 av LiamH 1 Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 24. mars 2013 Del Skrevet 24. mars 2013 Nei, la våre barn vite hva palmesøndag er: Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 24. mars 2013 Del Skrevet 24. mars 2013 Det er rett og slett risikabelt å oppdra et barn. Men allikevel må vel foreldrene få lov til å overføre de verdiene de tror på og står for, noe annet ville være i mot foreldreretten Hvilken skade får barnet av å bli døpt? Dersom Dargûuin finnes, så kan barnet havne i helvete for å ha blitt døpt. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 24. mars 2013 Del Skrevet 24. mars 2013 Dersom Dargûuin finnes, så kan barnet havne i helvete for å ha blitt døpt. Det får vel komme i sin naturlige rekkefølge, synes jeg Lenke til kommentar
Tollari Skrevet 24. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2013 Mange gode og overbevisende innlegg her. For å avmilde situasjonen: Vi fikk snakket ut om dette i dag, og det virket på meg at dåpen kun skulle bli gjennomført som en del av kulturen og at barnet skal lære kunnskapsmessig om kristendommen, men likevel få velge sin egen tro. Den delen kan jeg leve med siden jeg i utgangspunktet ønsker at barnet vårt skal selv avgjøre sin egen tro når den tiden kommer. Det vil altså ikke bli noe som helst av den indoktrineringen som jeg fryktet. Det føles bare godt at vi har kommet til enighet til slutt, for jeg fryktet at det skulle bli som med min egen oppvekst hvor jeg ble døpt inn i den katolske kirken, tvunget til å be hver kveld før leggetid og gjennom hele konfirmasjonsgreia. Jeg kommer ikke til å gjøre samme feilen med mitt eget barn. Personlig vet jeg ikke om det finnes noe Gud der ute (mest av alt tror jeg på reinkarnasjon), men om h*n finnes så kan jeg også tro på den uten mellommenn i form av kirken. Hvorfor skal jeg måtte trenge en prest for å kunne prate med Gud? 3 Lenke til kommentar
RWS Skrevet 24. mars 2013 Del Skrevet 24. mars 2013 Nei, la våre barn vite hva palmesøndag er: Hvorfor det? Kristne vet altså ikke hvem dag den store helten deres døde (åsken kommer ALLTID på den tredje fullmåne etter nyttår, ergo så vet ikke kristne når helten deres døde...) og det skal liksom læres bort til folk? Nei takke meg til en totalt uvitenhet hos mine gutter på dette området. Spør de så bruker jeg å si at vi feirer darwins dag i dag også (Det forsvarer jo vinglasset jeg alltid drkker av må vite) og nåde den av dem som nevner løgneren jesus, han får høre seg ja... For jesus prater vi ikke om i vårt fullt møblerte, men endog så satanistiske hjem, det er fy fy krabaten nummer en å velge på en deilig full dag for pappan deres altså, et sted må jo lavmålet ende ikke sant og jesus er jo, hikk, et sånt lavmål... Nei, nå fpr jeg avtute for jeg har nok fått noen lass med fin for mye og roter tøtt jesus inn i aften forestillingen her i holmenkoll åsen... Nei, gid der kom det røv fin på barne naknene igjen, hva skal hushjelpen gjøre ... Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 24. mars 2013 Del Skrevet 24. mars 2013 Hvorfor skal jeg måtte trenge en prest for å kunne prate med Gud? Det er forsåvidt et greit standpunkt, vi oppmuntres selvsagt til å be også når vi ikke er i kirka. Men Paulus skriver at man ikke skal utebli fra menigheten. Til og med Jesus gikk til tempelet. Han gikk til tempelet som 12-åring, og ble nærmest meldt savnet av sine foreldre. Jesus gikk dit for å tale med sin Far. Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 24. mars 2013 Del Skrevet 24. mars 2013 (endret) Dåp er skadelig! I det en blir døpt blir en også medlem av statskirken og må bruke ufattelig mye energi på å melde seg ut igjen da det jukses med medlemslistene, så om en ikke følger med er en plutselig medlem igjen mot sin vilje. Endret 24. mars 2013 av Phileas Fogg Lenke til kommentar
HylendeUlf Skrevet 24. mars 2013 Del Skrevet 24. mars 2013 Vel, foreldre skremmer jo sine egene barn på daglig basis ved å fore dem med diverse skremselspropaganda om hva som skjer hvis du gjør ditt og datt, helvette, jesus og gud den gode. Det er liksom greit her i Norge, vi er jo et land som er bygd på denne idiotiske religionen. Nå er ikke akkurat en dåp verdens undergang, ei er den vel heller noe annet i dag enn det som juleaften er for oss fleste, men jeg vil nå heller ha gitt barnet valget selv en gang senere i livet. 1 Lenke til kommentar
RWS Skrevet 25. mars 2013 Del Skrevet 25. mars 2013 (endret) Vel, foreldre skremmer jo sine egene barn på daglig basis ved å fore dem med diverse skremselspropaganda om hva som skjer hvis du gjør ditt og datt, helvette, jesus og gud den gode. Har faktisk ei venninne som vokste opp hos blod kristne foreldre som alltid avsluttet dagen med ordene:" Er jesus fornøyd med deg i dag??". Selvfølgelig var jesus aldri fornøyd med henne, hun var jo så full av tillært synd og skam at bare det å tenke en eneste tanke gjorde henne til en evig synder i tankefengslet hun da satt ubehjelpelig fast i og som denne jesusen var fangevokter og diktator i og vi kan jo bare tenke oss hvor mye skyld og skam og fornedrelse hun opplvede hver jævla dag fordi hun hadde foreldre som var så stokk stein dumme at de trodde de gjorde dette i kjærlighet... Tenk deg selv hvor redd DU hadde vært om du var barn i Hitler tysklands siste år og det siste foreldrene dine sa til deg når du lå i sengen og skulle sove var om du trodde Hitler var fornøyd med deg i dag, bare for å kjenne den isende frykten for at Gastapo skulle komme brasende inn døren og hente deg til langsom tortur og død... Jesus og gud er tusen ganger verre enn dette, for de VET hva du tenker, hva du føler, du kommer ALDRI unna dem og slik levde min venninne HELE oppveksten, hver jævla dag var et tankefengsel der vokteren klirret med nøklene og trusselen om en celle dypere ned hang alltid der, fordi hun ALDRI var bra nok for jesusen de, foreldrene hennes, trodde bestod av kjærlighet også for henne som han sikkert var det for dem... Så religiøs indoktrinering er IKKE ok!!! Ikke i det hele tatt!!! Venninnen min klarte, etter en voldsom og problematisk oppvekst preget av voldsomt opprør, å slite seg vekk fra sin helvettes barndom (hennes egne ord) og har ikke snakket med sine foreldre på sikkert tyve år, da DE valgte å støte henne vekk fordi hun ikke lenger trodde på enevelde diktatoren som de trodde betydde kjærlighet... Hun er like glad med det, da hun aldri kjente sine foreldre serlig godt grunnet den forestillelsen de alltid omga seg med for å bli oppfattet som perfekte kristne i den lille klikken de levde i... Hun lever i dag et normalt liv sammen med mann og barn, barn hun ikke i sine villeste fantasier engang ville ha fortalt om jesus diktatoren til, fordi hun vet at denne diktatoren ikke er kjærlighet, men skyld, skam og fornedrelse for barn... og er det noe barn IKKE trenger så er det kunstige innbillninger om synd ogskam, DET har ødelagt mange menneskesinn og liv det!!! Nå er ikke akkurat en dåp verdens undergang, ei er den vel heller noe annet i dag enn det som juleaften er for oss fleste, men jeg vil nå heller ha gitt barnet valget selv en gang senere i livet. Ser på religiøs dåp som en heller ugjennom tenkt handling for de aller fleste jeg... Jeg ble spurt for noen år siden om jeg ville være gudfar for ungen til en kompis, men måtte takke nei fordi jeg ikke er kristen og derfor slettes ikke vil oppdra denne ungen i noen kristnedom... Men han som faktisk var ble gudfaren og var "kristen" sto der og jugde så det lyste av ham da han lovte å oppdra barnet i kristen forkynnelse... For det kommer han slettes ikke til å gjøre, han driter vel det fullt om barnet får noen kristen oppdragelse... Så de får vel hva de spør etter, for så lenge tanken på indoktrinering er der så griper de den... Endret 25. mars 2013 av RWS 2 Lenke til kommentar
_Irene_ Skrevet 25. mars 2013 Del Skrevet 25. mars 2013 Hvorfor det? Kristne vet altså ikke hvem dag den store helten deres døde (åsken kommer ALLTID på den tredje fullmåne etter nyttår, ergo så vet ikke kristne når helten deres døde...) og det skal liksom læres bort til folk? Nei takke meg til en totalt uvitenhet hos mine gutter på dette området. Spør de så bruker jeg å si at vi feirer darwins dag i dag også (Det forsvarer jo vinglasset jeg alltid drkker av må vite) og nåde den av dem som nevner løgneren jesus, han får høre seg ja... For jesus prater vi ikke om i vårt fullt møblerte, men endog så satanistiske hjem, det er fy fy krabaten nummer en å velge på en deilig full dag for pappan deres altså, et sted må jo lavmålet ende ikke sant og jesus er jo, hikk, et sånt lavmål... Nei, nå fpr jeg avtute for jeg har nok fått noen lass med fin for mye og roter tøtt jesus inn i aften forestillingen her i holmenkoll åsen... Nei, gid der kom det røv fin på barne naknene igjen, hva skal hushjelpen gjøre ... Er det ikke feil å lyve til barna dine på den måten. Kristne feirer påsken pga Jesus. Det går ikke ann å forandre på det. Du som ikke er kristen burde ikke feire påske i det hele tatt. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 25. mars 2013 Del Skrevet 25. mars 2013 Er det ikke feil å lyve til barna dine på den måten. Kristne feirer påsken pga Jesus. Det går ikke ann å forandre på det. Du som ikke er kristen burde ikke feire påske i det hele tatt. Jeg ler faktisk godt av hele opplegget jeg, for det gikk for noen år siden opp for meg at kristne ikke engang vet når helten deres døde og la hele sullamitten til den jødiske påske feiringen, som kommer etter den tredje fullmånen hvert år, og er altså bevegelig.. De vet ikke når jesus døde engang, de aner ikke på hvilken dag og det må jo være et stort paradoks at gud og jesus ikke passet på å få dette frem på en tydelig måte, syntes du ikke, enn at de måtte ty til jødenes bevegelige helligdag? Og hvem sier at jeg feirer påske? Jeg er bare glad for fridagene jeg... Jesus og de påståtte bedriftene hans har jeg null tro på, så hvorfor skulle jeg feire det liksom? Kunne egentlig godt tenke meg at vi byttet ut alle disse tullete overtro navnene på disse fridagene jeg, og kalle dem noe ordentlig isteden, som Darwins dag, Newtons dag, Da Vinchis dag etc... Og jul? Alle VET at jul ikke er fødselen til jesus, alle vet at kristne rappet denne hedenske dagen og har siden da forsøkt å hijacke jesus navnet inn i jula også, ved å kalle det kristmesse, noe vi her i nord aldri lot oss forlede til å gjøre. Så jula er alle sin den og ikke bare de kristne som de innbiller seg... Det samme går vel for påsken også tenker jeg, skulle ikke forundre meg om dette også var en eller annen hedensk fering den tredje fullmånen etter nyttår og at jødedommen og kristendommen har rappet den også, som de har rappet omtrent alt mulig annet i religionen sin. Så påsken "feirer" jeg på min måte, uten overtro og helt uten å skjenke denne påståtte jesus en eneste tanke og det tenker jeg å fortsette med.. Hvem kan nekte meg det? 1 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 25. mars 2013 Del Skrevet 25. mars 2013 Millitante ateister kan ikke annet enn å forsøke å tvinge sine motdebbatanter inn i et modus hvor skriften skal leses og forståes akkurat sånn som bokstavene faller. Hvis de ikke har den "fordelen" detter alle argumenter rett til jorden Ateisten må nesten lære seg "poesien" i skriftene, ellers går det viktige rett over hodet på dem, og de fortsetter å virke like forvirret (ref- bibelen - nrk2 - i går) Lenke til kommentar
RWS Skrevet 25. mars 2013 Del Skrevet 25. mars 2013 Millitante ateister kan ikke annet enn å forsøke å tvinge sine motdebbatanter inn i et modus hvor skriften skal leses og forståes akkurat sånn som bokstavene faller. Hvis de ikke har den "fordelen" detter alle argumenter rett til jorden Ateisten må nesten lære seg "poesien" i skriftene, ellers går det viktige rett over hodet på dem, og de fortsetter å virke like forvirret (ref- bibelen - nrk2 - i går) Problemet er vel snarere at de som tror på innholdet i bibelen IKKE leser det som står der, men en fortolket versjon av deres egen tolkning der alt som leses blir lest i favør av denne sinnaguden bibelen beskriver. Så dette med poesi og slt det der er bare tull, for det er deres EGEN poesi de lager og tolker, ikke den som faktisk står i bibelen.. Ellers så ser jeg også forskjellene som oppstår når en leser bibelen med og uten jesus briller, da sist nevnte ALLTID leser i favør av en allerede etablert tro og man er derfor nødt til å lese det som står med en stor posjon confirmation bias, hvis ikke klarer man ikke å fortsette å tro på denne blodtørstige sinnaguden. Sagt på en annen måte, hvis alle hadde lest bibelen med et ærlig øye så hadde ingen trodd på dette i det hele tatt. Så den poesien din har jeg liten tro på, det må jo være sagt av en som allerede bruker confirmation bias og tror det... 1 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 25. mars 2013 Del Skrevet 25. mars 2013 (endret) Sagt på en annen måte, hvis alle hadde lest bibelen med et ærlig øye så hadde ingen trodd på dette i det hele tatt. Så den poesien din har jeg liten tro på, det må jo være sagt av en som allerede bruker confirmation bias og tror det... Jeg tok en ref fra programmet helt etter en heller lurvete hukommelse, men poenget holder godt - og hvis du hadde sett det samme, ville du endt opp med å sjekke din egen holdning til ordet "ærlighet" Millitante ateister forsøker å skyve alle troende over på ytterste fløy, fordi da kan man krangle med dem, siden man selv er trygt plassert på motsatt fløy. Uten å plassere oss der, har dere egentlig ingen gode og holdbare argumenter, og dere tviholder på at alle kristne skal forholde seg til skriften, slik det passer dere - ganske moro, men også ganske kjedelig i lengden Og jeg kan underskrive på at jeg selv har blitt forsøkt puttet i sånne båser, men lar meg ikke lure av tjuvtrikset deres - jeg er helt fredsæl, fremdeles Endret 25. mars 2013 av Bruker-95147 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 25. mars 2013 Del Skrevet 25. mars 2013 Her har vi eksempel på virkelig skadelige indoktrinering - Ja, jeg er litt bekymret. Han er bare 19 år, og er ute på en veldig omfattende turné, med stort press på seg. Han er veldig opptatt av at fansen skal få se ham live, og har lagt inn få fridager underveis. I London var han ute på byen på kvelden, og hadde konsert dagen etter. Det må være sinnssykt slitsomt. Bieber begynte så ung, og han ser på crewet rundt seg som en familie. Men det er jo også managere som vil tjene mest mulig penger på ham mens han er på topp. Det er ikke sikkert de alltid tenker på hans beste i dette. Derfor er jeg glad for at foreldrene hans nå har kommet til Europa for å bli med på turneen. De har kanskje større makt over ham også, og det tror jeg kan være bra. De kan si til ham at han også må slappe litt av, sier Anugweje. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå