Tollari Skrevet 24. mars 2013 Del Skrevet 24. mars 2013 Har hatt en del runder med kjærringa, og det ser ut som det vil bli døp på barnet som kommer i oktober i år. Jeg kan fint svelge kameler og gå med på de greiene for husfredens skyld, men er det generelt sett riktig at barn skal få indoktrinert en religiøs tro? Skal det ikke være opp til barnet om hva det er h*n tro på selv? 9 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 24. mars 2013 Del Skrevet 24. mars 2013 Barnet vet vel ingenting om troen, og mangler fornuften som skal til - så jeg ser ikke helt hva som kan være skadelig Lenke til kommentar
dabear Skrevet 24. mars 2013 Del Skrevet 24. mars 2013 Still et ultimatium. Feks: "Dersom ungen vår skal døpes, så skal ungen fritt få velge om h*n skal konfirmeres kirkelig, borgelig eller la være, når den tida kommer". Da får ungen velge selv når den har mulighet. 5 Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 24. mars 2013 Del Skrevet 24. mars 2013 (endret) Barnet vet vel ingenting om troen, og mangler fornuften som skal til - så jeg ser ikke helt hva som kan være skadelig Fornuft i en tråd som handler om noe så ufornuftig som å døpe ett barn. Takk, det var artig Edit: Forøvrig syns jeg at det å 'indoktrinere' barn kan i verste fall sammenlignes med barnemishandling. For barn er 'helvete' ett veldig virkelig sted.. Endret 24. mars 2013 av BuffyAnneSummers 6 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 24. mars 2013 Del Skrevet 24. mars 2013 Fornuft i en tråd som handler om noe så ufornuftig som å døpe ett barn. Takk, det var artig små barn har store gleder ... og la for all del de små barn komme til meg Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 24. mars 2013 Del Skrevet 24. mars 2013 Det er nettopp det at barnet mangler fornuften til å tenke selv som gjør det til en tvilsom affære. Jeg skjønner at religionene er nødt til å gjøre dette for å holde seg aktuelle ettersom mer voksne mennesker fort skjønner at det bare er eventyr, men det gjør det bare verre. Man planter eventyr og ideer i et menneskesinn helt fra en alder hvor de ikke er i stand til å skille sant fra usant. Jeg kommer iallefall ikke til å gå med på og døpe mitt barn før barnet ønsker det selv. 9 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 24. mars 2013 Del Skrevet 24. mars 2013 Det er nettopp det at barnet mangler fornuften til å tenke selv som gjør det til en tvilsom affære. Jeg skjønner at religionene er nødt til å gjøre dette for å holde seg aktuelle ettersom mer voksne mennesker fort skjønner at det bare er eventyr, men det gjør det bare verre. Man planter eventyr og ideer i et menneskesinn helt fra en alder hvor de ikke er i stand til å skille sant fra usant. Jeg kommer iallefall ikke til å gå med på og døpe mitt barn før barnet ønsker det selv. Hva med hvis man meldte inn nurket i FRPu, ville det være noe bedre? Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 24. mars 2013 Del Skrevet 24. mars 2013 Jeg synes ikke det er helt greit heller, men nå er det i det minste forskjell på en overtro basert på fantasi og et politisk ståsted basert på verdenen man lever i. Foreldrene må gjerne ha sine meninger og sitt syn på verden, men jeg mener at dette burde sidestilles til den grad det går når det kommer til å oppdra et barn. Barnet fortjener ikke å bli brakt inn i verden med et skjevt verdensbilde arvet av dets foreldre. Det er selvfølgelig helt umulig å oppdra et barn helt nøytralt og uten å svaie den ene eller andre veien, men å melde barnet inn i kirke, politiske partier eller lignende er å svaie vel mye etter min mening. 3 Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 24. mars 2013 Del Skrevet 24. mars 2013 Skadelig er det nok ikke, men selv synes jeg det er helt akterutseilt, hvis barnet ditt velger seg et kristent syn når det blir eldre er det helt greit, men hvorfor skal det på liv og død døpes? Siden det ikke er på liv og død for deg, er det nok lurt å fly under radaren uansett i slikt, uansett hvor IQ hemmende det er Lenke til kommentar
Mountain_owl Skrevet 24. mars 2013 Del Skrevet 24. mars 2013 Dåpen er nok ikke skadelig for barnet i seg selv, det kommer mer an på den hverdagslige eksponeringen for religiøst dilldall. Så lenge barnet ikke hjernevaskes til å tro og mister tilgang til andre verdensbeskuelser for å kunne gjøre opp sin egen mening, så er det nok ikke så farlig med dåp, bare meningsløst i mine øyne ;-) Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 24. mars 2013 Del Skrevet 24. mars 2013 Det er selvfølgelig helt umulig å oppdra et barn helt nøytralt og uten å svaie den ene eller andre veien, men å melde barnet inn i kirke, politiske partier eller lignende er å svaie vel mye etter min mening. Det er rett og slett risikabelt å oppdra et barn. Men allikevel må vel foreldrene få lov til å overføre de verdiene de tror på og står for, noe annet ville være i mot foreldreretten Skadelig er det nok ikke, men selv synes jeg det er helt akterutseilt, hvis barnet ditt velger seg et kristent syn når det blir eldre er det helt greit, men hvorfor skal det på liv og død døpes? Siden det ikke er på liv og død for deg, er det nok lurt å fly under radaren uansett i slikt, uansett hvor IQ hemmende det er Hvilken skade får barnet av å bli døpt? Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 24. mars 2013 Del Skrevet 24. mars 2013 Det er rett og slett risikabelt å oppdra et barn. Men allikevel må vel foreldrene få lov til å overføre de verdiene de tror på og står for, noe annet ville være i mot foreldreretten Hvilken skade får barnet av å bli døpt? Vet ikke om du kan lese, men de første ordene i posten min er jo " skadelig er det nok ikke" 4 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 24. mars 2013 Del Skrevet 24. mars 2013 Vet ikke om du kan lese, men de første ordene i posten min er jo " skadelig er det nok ikke" Vet ikke om du kan seile, men du bruker ordet akterutseilt, og det er ganske traumatisk å bli til dels Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 24. mars 2013 Del Skrevet 24. mars 2013 Det er rett og slett risikabelt å oppdra et barn. Men allikevel må vel foreldrene få lov til å overføre de verdiene de tror på og står for, noe annet ville være i mot foreldreretten Hvilken skade får barnet av å bli døpt? Så lenge ikke foreldrenes verdier på noen måte står i konflikt med hva barnet selv ønsker ser jeg ikke noe problem overhodet. Og som sagt skjønner jeg jo at det er umulig å oppdra et barn og være helt nøytral til alt her i livet. Det jeg ikke synes er greit er om foreldrene gjør barna til små versjoner av seg selv mtp tro og politikk uten at barnet selv har fått veto-rett. Og for å ha det sagt når det kommer til foreldreretten og barneretten så har jeg ingen sympati for foreldrene. Det er ikke dem det handler om når man blir foreldre. Og nei, barnet tar ikke fysisk skade av å få litt vann på hodet og å høre noen ord det ikke forstår, men det er jo helt bak mål på alle mulige måter. Symbolikken bak det er det også vanskelig, iallefall for meg, å legge til side. Vet ikke om du kan seile, men du bruker ordet akterutseilt, og det er ganske traumatisk å bli til dels Jeg tror du skjønte hva slags bilde han tegnet. Er vel ikke nødvendig å pirke på småting. 3 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 24. mars 2013 Del Skrevet 24. mars 2013 Så lenge ikke foreldrenes verdier på noen måte står i konflikt med hva barnet selv ønsker ser jeg ikke noe problem overhodet. Og som sagt skjønner jeg jo at det er umulig å oppdra et barn og være helt nøytral til alt her i livet. Det jeg ikke synes er greit er om foreldrene gjør barna til små versjoner av seg selv mtp tro og politikk uten at barnet selv har fått veto-rett. Og for å ha det sagt når det kommer til foreldreretten og barneretten så har jeg ingen sympati for foreldrene. Det er ikke dem det handler om når man blir foreldre. Og nei, barnet tar ikke fysisk skade av å få litt vann på hodet og å høre noen ord det ikke forstår, men det er jo helt bak mål på alle mulige måter. Symbolikken bak det er det også vanskelig, iallefall for meg, å legge til side. Ja, det er et problem for oss voksne - ikke for den det gjelder Lenke til kommentar
Okapi Skrevet 24. mars 2013 Del Skrevet 24. mars 2013 Dåp, selv om jeg personlig mener det er et overgrep, er jo i bunn og grunn ganske ufarlig. Dersom "kjærringa" derimot insisterer på religiøs oppdragelse, med jevnlige kirkebesøk, søndagsskole og presentasjon av bibelhistorier som sannhet, blir det imidlertid en helt annen sak. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 24. mars 2013 Del Skrevet 24. mars 2013 (endret) Religiøs indoktrinering er IKKE ok. Hos meg var ikke dette noe problem da ingen av oss ønsket religiøs indoktrinering av barna. Men vi ønsket ikke å snyte barna eller familien for en flott festlig anledning så vi valgte humanetisk navnefest. Dette er flott måte å feire babyen på. Ingen religiøs indoktrinering. Det er barnet og navnet som står i fokus for anledningen, ikke gud, jesus eller presten som i kristen dåp. Barnet får ikke noen religion tredd ned over hodet på noen måte og står fritt til å velge senere i livet uten å måtte "avinstallere" tidligere indoktrinering. Humanetisk navnefest arrangeres lokalt i de fleste byer. Svigerfamilien min var ganske oppgitt før festen og murret med kommentarer, men var veldig fornøyd etterpå og har bare uttrykt glede for navnefest nr 2. En jeg kjenner hadde det litt verre. Dama insisterte på religiøs dåp. Kameraten min nektet. I følge lover og regler skal BEGGE foreldre samtykke i en dåp før den kan gjennomføres. Det ble altså ingen dåp og husfreden deretter. Men kameraten min slapp livslang dårlig samvittighet for motvillig indoktrinering. Barnet slapp inndoktrinering. Du kan godt sammenligne religiøs indoktrinering med politisk indoktrinering. Tenk å melde barnet inn i et eller annet parti og barnet vokser opp og skjønner at foreldrene har tredd et partimedlemskap ned over ørene på det. Et medlemskap barnet ikke kan stå inne for når det begynner å skjønne politikk. Sånn er det med religion også. Det er ikke gitt at en dåp må være kristen. Den kan like gjerne være muslimsk, jødisk, hundu eller noe annet. Religiøst medlemskap, deriblant i organisasjonen statskirken, bør være fullstendig opp til barnet å velge, ikke noe foreldrene skal tre ned over hodet. Det vil jeg kalle et psykisk overgrep. I tilfelle omskjæring vil jeg kalle det både psykisk og fysisk overgrep. Personlig kan jeg ikke støtte at andre indoktrinerer sine barn. Jeg støtter ikke overgrep med hverken oppmøte, applaus, gaver, moralsk støtte eller noe annet. Derfor har jeg uteblitt fra dåp i familien. Konfirmasjoner misliker jeg på grunn av sosialt press og at barna ennå er ganske unge og naive, men har møtt opp på de i nær familie. Jeg har gratulert med det religiøse valget, men fortalt at jeg ikke støtter religion selv og derfor har valgt en ikkereligiøs gave. "Beklager, men det blir nok ingen bibel fra meg" Bryllup og begravelser har jeg ingenting i mot fordi det er modne menneskers private valg på vegne av seg selv. Folk som er voksne nok til å ha tenkt gjennom sitt religiøse ståsted grundig. Jeg vil anbefale deg å stå for hva du mener og be kona/dama respektere både ditt valg og lovens krav om begges samtykke. Det er ikke uten grunn at loven er skrevet sånn (ref. mange ulike religioner å velge blandt) Men du må gjerne pakke det litt penere inn og tilby en alternativ feiring av barnet. Humanetisk navnefest er ikke noe å kimse av. Her i Tromsø er det et flott opplegg. Endret 24. mars 2013 av Simen1 6 Lenke til kommentar
Ideal Skrevet 24. mars 2013 Del Skrevet 24. mars 2013 Religiøs indoktrinering er tydeligvis ikke OK, hva da med alle disse nordmenn som hvert år kapper forhuden av små guttebarn og begrunner dette med religion? Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 24. mars 2013 Del Skrevet 24. mars 2013 Det er akkurat det samme, men enda verre. 2 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 24. mars 2013 Del Skrevet 24. mars 2013 Hva med om jeg melder inn nurket i det lokale fotballaget for nurk, og følger opp talentnurket på en god måte? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå