Gå til innhold

Hjelp med valg av fotoapparat

Anbefalte innlegg

Jeg ser etter et fotoapparat som jeg kan bruke i ulike sammenhenger. Kameraet må kunne ta bra bilder av historiske dokumenter, uten bliz. Det må også være en funksjon for å ta bilder uten å måtte trykke på kameraets utløserknapp. At kameraet kan ta bilder i RAW-format er helt nødvendig. Jeg håper i tillegg kameraet:

- Ikke er for stort, slik at det kan tas med på tur

- Har GPS og støtte for WI-FI

- Ikke er alt for dyrt (helst ikke over 6000)

Håper på hjelp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er iallefall et par kriterier som ble dårlig definert. Jeg ser helst at kamerat veier under 1kg. Da jeg skrev at det må være en funksjon for å ta bilder uten å trykke på kameraets utløserknapp, mente jeg at det må være en slags fjernstyrt utløsermekanisme. Når jeg tar bilder av dokumentene, er det viktig at jeg ikke trenger å ta oppstilling bak kameraet hver gang jeg blar om. Jeg vil bruke stativ til dette arbeidet.

Lenke til kommentar

Jeg ser etter et fotoapparat som jeg kan bruke i ulike sammenhenger. Kameraet må kunne ta bra bilder av historiske dokumenter, uten bliz. Det må også være en funksjon for å ta bilder uten å måtte trykke på kameraets utløserknapp. At kameraet kan ta bilder i RAW-format er helt nødvendig. Jeg håper i tillegg kameraet:

Et passe avansert kompaktkamera burde klare seg i massevis. Du har ingen spesielle krav som du har nevnt foreløpig rent fototeknisk. Innebygget GPS og WiFi sender deg i retning av noe kompakt. De fleste merker har noe i dette segmentet, du får velge et du liker.

Lenke til kommentar

Husker jeg ikke feil omtrent alle kameraer med innebygget wifi fjernstyres fra en smarttelefon ved bruk av en app.

Canon 6D har innebygget gps og wifi, den kan styres fra alle smarttelefoner ved og bruke Canon sin app, men dette er nok ikke det kameraet du spør etter :)

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Mulig du kan finne et som har alt du ønsker, men som kelux skrev får du mye bedre utvalg hvis du dropper innebygd GPS. Dropper du WiFi også øker utvalget ennå mer, spesielt med tanke på at du sier du må ha RAW og ikke over 6K.

Jeg vet ikke hva du krever av kvalitet ved avfotograferinger, men siden du nevner det spesielt antar jeg det er viktig. For å få best mulig resultat trenger du et kamera med ganske rettegnende objektv. Fortegning kan rikitignok rettes i software også, men vil kreve mer etterbehandling. En måte å få bra resultat er å finne et makroobjektiv med passende brennvidde. Disse har normalt bra skarphet over hele bildeflaten og lite fortegning.

Du kan nok få ganske og resultater med et zoomobjektiv også hvis du finner ut omtrent brennvidde som gir minst fortegning og eventuelt korrigerer i et editeringprogram i tillegg, men virkelig god skarphet helt ut mot kantene får du neppe i et rimelig zoomobjektiv.

Hvis du med "bra kvalitet" bare mener at tekst skal bli lesbar kan du bruke nesten hva som helst. Uansett hva du velger kan belysningen være et større problem enn kvaliteten på objektivet.

Et kamera som selges rimelig om dagen er Olympus E-PM1, utgått modell men til 1400 kroner inklusiv normalzoom er er det et bra kjøp. http://produkt.akam....us-e-pm1-149260 Vet ikke om det finnes trådløs utløser til dette, men det finnes i hvertfall med kabel som burde holde for ditt bruk. WiFi og GPS får du ikke innebygd, men RAW er på plass. Største problemet med dette er hvis du vil ha eget makroobjektiv for de som finnes er ganske dyre.

Har søkt litt i prisguiden og det er ikke lett å finne noe systemkamera til under 6K som gir både en normalzoom (med stabilisator), et makroobjektiv og mulighet for "trådutløser". Et kompaktkamera er mye enklere, men da har du kun det innbygde objektivet for avfotograferingene.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Sony A65 til 5995 på Japanfoto

http://www.akam.no/a...read-more-links

http://www.japanphoto.no/sony-alpha-a65-m-18-55mm?source=japanphoto_prisguide

Eller med 2 objektiver for noen hundrelapper mer:

http://www.japanphoto.no/sony-alpha-a65-m-18-55--55-200mm

Endret av Karabin
Lenke til kommentar

Når jeg tar bilder av kildene er det veldig viktig med skarpe bilder. Det er det viktigste. Når jeg skrev innlegget, visste jeg at det ble mange kriterier. Kanskje er ikke det perfekte kameraet ute på markedet ennå? Kanskje jeg burde følge med på nyhetene i tiden som kommer.

- Olympus E-PM1 Det er nok ikke det jeg ser etter. Jeg har et DSC-HX7V, og det presterer for dårlig. Jeg spytter heller i et par tusen for mye, enn for lite.

- Sony A65 Virker som et kamera som kunne gjort jobben, men det har ikke WIFI og virker dessuten litt i største laget.

Lenke til kommentar

- Olympus E-PM1 Det er nok ikke det jeg ser etter. Jeg har et DSC-HX7V, og det presterer for dårlig. Jeg spytter heller i et par tusen for mye, enn for lite.

Vet ikke om det var ment som at E-PM1 er i klasse med HX7V, men det er det uansett ikke. E-PM1 er et lite systemkamera fra Olympus som gir bildekvalitet på høyde med de rimeligste speilrefleksene. Hovedgrunnen til at jeg nevnte E-PM1 var prisen og godt mulig det ikke er for deg, men hvis du sier mer om kravene er det lettere å foreslå. Vil du for eksempel ha med en standardzoom, vil du ha søker, vil du ha eget makroobjektiv?

Lenke til kommentar

se# Beklager at dette ble litt vanskelig. Jeg har forsøkt å sette meg litt inn i ting, men jeg er fremdeles ganske så grønn.

Hvorvidt det er mye zoom, tror jeg ikke er veldig viktig for mitt bruk. Jeg kommer til å sette opp kameraet på ett stativ, med kort avstand til kildematerialet. Med eller uten søker, er ikke viktig. Spørsmålet om makroobjektiv, vet jeg for lite til å mene noe om. Jeg er opptatt av høy kvalitet på bildene, men jeg håper også at kameraet er så kompakt som mulig. Grunnen til det, er at jeg ikke ønsker at det skal være for dominerende, når det er med på en tur, hvor det er en fordel å ha minst mulig å dra på. På dette punktet må jeg vurdere fordeler opp mot ulemper i begge situasjoner (kildefotografering vs. bytur). Kildefotograferingen er viktigst, men det må ikke gå fullstendig på bekostning av mobilitet og prestasjon under andre omstendigheter.

Lenke til kommentar

I og med at du er opptatt av høy kvalitet på bildene; så er det nok lurt å gå for et rimelig systemkamera m/kit og kombinere det med et godt og rimelig makroobjektiv.

Slik sett, er Olympus E-PM1 et glimrende kamera da det er kompakt med kit-objektivet slik at det gidder du å ta med ut. Men du kan også bytte til et makrobojektiv for å optimal bildekvalitet på forstørrelsene dine. Ulempen er at makrobjketiver til E-PM1 er dyre.

Lenke til kommentar

dumt at canon100d ikke har hverken WIFI, eller GPS.... Olympus E-PM1, virker veldig interessant. Jeg tror at kompakt systemkamera er det jeg trenger. Noen som vet hvor jeg finner flere av den typen?

Både Olympus og Canon har hatt støtte for SD-kort med WiFi en stund. Men hva skal du bruke WiFi til? Som nødløsning kan et slikt kort sikkert fungere OK: http://www.eye.fi/

Det finnes tester av WiFi-kort på nettet, også hos Akam, men mulig de har blitt bedre.

GPS kan legges til i Exif hvis det er viktig, finnes programmer som gjør dette hvis du har en GPS-mottaker eller GPS innebygd i mobilen. Selvsagt ikke like enkelt som innbygd i kameraet, men fullt mulig å bruke en slik løsning.

Canon 100d er helt nytt og relativt dyrt foreløpig så det finens andre (men større) Canon-modeller som er mer prisgunstige. Canon har forøvrig en relativt rimelig makro (50mm F2.5) som er en gammel konstruksjon, men OK. Tror ikke du får fjernutløser til den aller billigste Canon-modellen (1100D), men er ikke 100% sikker.

Sony har også en billig makro, 35mm til NEX og de rimeligste NEX-husene er relativt gunstig priset og ligner mye på Olympus E-PM1. Forøvrig har både Panasonic og Samsung modeller som ligner en del på E-PM1. Sjekk f.eks NEX-3F/N, NEX-5N, Panasonic GF5 og GX1 og Samsung NX-210.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Har kommet til at WIFI ikke er viktig, men GPS vil jeg ha. virker som disse kompakte systemkameraene er midt i blinken for min del. Som jeg forstår det, er det et kompromiss mellom bildekvalitet og størrelse. Uheldigvis virker det som at GPS er en sjelden vare i denne kategorien. Jeg er klar over at det finnes alternative måter for å registrere GPS posisjon, men det blir for tungvint for min del.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...