Gå til innhold

[Løst] Mulig ulovelig parkert bil og lite ryggeuhell.

Potestas

Anbefalte innlegg

Hei. Var ute og kjørte en tur i Oslo Sentrum for noen timer siden.

Tok en feil sving nede på grønnland og endte opp i et kryss hvor det stod noen biler i veien. Så istedenfor å hive meg på hornet så tenkte jeg at jeg kunne heller snu bilen på stedet. Var trangt men hadde nesten kommet meg rundt da jeg blinkset litt i speilet og kom til å rygge på en bil bak meg. (Denne bilen var da parkert på dette tidspunktet) Ikke noe i stor fart, og skaden er i verste fall så minimal som det kommer. (Var snakk om noe som kanskje kunne være en ripe på halv cm. Var vanskelig å se i lyset)

Men jeg hadde nå engang vært uheldig så jeg sendte SMS med bil nr for å få tak i eier. Ringte da personen som stod oppført og han befant seg i område så etter en 10 min så kom personen til stedet.

Mitt intensjon til å begynne med var å overgi all relevant informasjon så vi kunne få dette ordnet på en ordentlig måte, skulle selvfølgelig gjøre opp og betale det som jeg skyldte. Men denne personen var ikke av de mest hyggelige (Noe jeg kan forstå siden jeg hadde jo faktisk rygget inn i bilen) Men det var snakk om en skade som han ikke engang kunne se før jeg pekte den ut. Men han var litt ufin i språket sitt.

Så når jeg tok mine egne bilder for å kunne dokumentere dette selv så la jeg merke til at bilen kanskje står ulovlig parkert. Bilen stod midt i et kryss og RETT foran et fotgjengerfelt. Så da lurer jeg på hvordan reglene er hvis han faktisk stod ulovlig parkert i krysset? Er jeg da likevel erstatningspliktig?

http://goo.gl/xOZSm <-- Link til google maps hvor krysset stod. Hvis dere går inn i street view så kan dere se hvor bilen stod. Såvidt jeg kan tolke basert på Pilen som indikerer kjøreretning så står bilen ulovlig + den står midt i et kryss.

Her har dere bilder av bilen. http://i.imgur.com/nItnf3g.jpg og http://i.imgur.com/QEO1D9O.jpg

Så? Er det noen som kan uttale seg om dette? Skal møte han imorgen for skademelding eller lignende så vil gjerne ha mitt på det rene innen da.

P.S: Hvis noen kan linke til paragrafer eller lignende kilder i svaret så hadde det vært toppers.

På forhånd takk!

Endret av NarutoRinegan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er en ulovlig parkering på to på punkter av Forskrift om kjørende og gående trafikk (trafikkregler).

§ 17. Stans og parkering

1. Det er forbudt å stanse:

b) i vegkryss eller nærmere enn 5 meter fra vegkrysset. Avstanden regnes fra det punkt hvor fortaukant, kantlinje eller vegkant begynner å runde,

d) på gangfelt eller sykkelkryssing eller nærmere enn 5 meter foran slike steder,
Endret av Dofty
Lenke til kommentar

Var det jeg trodde ja. Men har dette noe å si for meg i forhold til skyld? I og med at jeg kom borti hans bil når den stod ulovlig parkert inne i et lyskryss. (Vet at jeg muligens kunne få en bot eller lignende for uvøren kjøring av politiet fordi jeg uansett skal se bak meg)

Men var mer om at kan jeg lastes for å komme borti hans bil når den står en plass den ikke skal?

Endret av NarutoRinegan
Lenke til kommentar

Hva med paragraf 8 i bilansvarloven. Punkt C sier jo at bilene må ikke stå imot gjeldende trafikkregler.

Og det er ikke snakk om en bulk men i verste fall en millimeter stor ripe på høyre frontdør.

Hadde ikke noe for fart da jeg rygget.

Leste noen andre poster hvor lignende hadde skjedd hvor det endte opp med forseling av skyld.

Lenke til kommentar

1. Flott at du ordner opp, alle skulle være som deg! Thumbs up! :)

2. Dessverre tror jeg ikke plasseringen har noe å si, særlig ikke når den sto parkert og du sånn sett hadde all mulighet til å holde styr på hvor den befant seg.

Lenke til kommentar

Hva med paragraf 8 i bilansvarloven. Punkt C sier jo at bilene må ikke stå imot gjeldende trafikkregler.

Og det er ikke snakk om en bulk men i verste fall en millimeter stor ripe på høyre frontdør.

Synes du blander kortene litt her.

Størrelsen på skaden er ikke relevant ved fordeling av ansvar.

Enig med andre skribenter, ingen tvil om skyldsspørsmålet her. Du har rygget på en parkert bil. Hvorvidt denne er feilparkert eller ei er ikke særlig relevant.

Lenke til kommentar

Vel, snakket med forsikringselskapet :) Jeg har skylden men siden han står ulovlig så blir det opp til retten (Forsikringselvskapene) å bestemme skadeboten og eventuelt hvor mye av den jeg må ta.

Og selv om den er en liten skrape så kan det fort bli dyrt. Og hvis man stikker av og blir tatt så kan men vel risikere å miste førerkortet.

Eneste grunnen til at jeg nevner omfanget av skaden var fordi jeg fikk beskjed på trafikkstasjonen av en hyggelig man i kassa når jeg hentet skademelding at man kunne likegodt poengtere om det var uaktsom kjøring eller ikke. (Da i forhold til at jeg knapt var borti bilen hans mot det å rygge den rett ned)

http://i.imgur.com/y53CMbZ.jpg <-- Her kan man tydelig se skadeomfanget. Blir nok en relakk av døren. Hadde såpass lav fart av den var bare høyre bakdel på min bil som "strøk" borti hans.

Endret av NarutoRinegan
Lenke til kommentar

Og selv om den er en liten skrape så kan det fort bli dyrt. Og hvis man stikker av og blir tatt så kan men vel risikere å miste førerkortet.

Blir jo litt OT, men kan man virkelig det? Jeg vet at man plikter å stoppe ved mistanke om personskade, men for åpenbare materielle småskader kan jeg ikke skjønne hva som skulle være grunnlaget for å ta førerkortet fra noen.

Lenke til kommentar

Vel, snakket med forsikringselskapet :) Jeg har skylden men siden han står ulovlig så blir det opp til retten (Forsikringselvskapene) å bestemme skadeboten og eventuelt hvor mye av den jeg må ta.

Hvis jeg forstår deg rett så har du fått en indikasjon fra saksbehandler at vedkommende som ble rygget på må ta en del av kostnaden..pga ulovlig parkering? Stemmer det?

Ble litt overrasket nå. Oppdater gjerne tråden med utfallet av denne saken.

Lenke til kommentar

Må si meg enig med Zeromac, om du får muligheten til å påvirke hva som blir gjort få dem til å vaske døra først for så eventuetl å polere. Kan hende man slipper å lakkere, men det er jo og mulig at skaden ikke kommer så godt fram på bildet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...