Gå til innhold

Ap-representanter vil ha republikk

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tullekopp ;)

Men jeg er fortsatt interessert i å diskutere dette, hvorfor må vi som en nasjon stå samlet? Hvorfor er det viktig?

Jeg tror ett land fungerer mye bedre om man har en samlende fellesskapsfølelse. Splittelse og konflikt er ingen tjent med.

Lenke til kommentar

Jeg har en tanke om at dette enten kan være med på å betale for en leder som blir valgt hvert 4. år, i motsetning til en leder som er født "rett inn i statsbudsjettet" som ikke har reell makt. Hvis ikke, så vil det kunne åpne for bevilgninger på andre økonomiske poster.

Argumentet "Kongedømme bør avskaffet fordi det er dyrt" lyder litt hult når du vil bruke akkurat like mye penger på en President.

Au contraire: "Presidentskapet er dyrt" så vi bør innføre Kongedømme vil muligens monarkistene med all mulig rett hevde etter at du har fått gjennomslag for din endring. :)

Lenke til kommentar

Hvem utnevner høyesterettsdommerne, hvem betaler lønninga til alle landets dommere? Hvem ansetter dommerne, etc.

Utvalgene som staten har delegert, dem er offentlig ansatte men fortsatt ikke avhengige av staten norge for å kunne praktisere, tvert om... staten er avhengig av domstolene

Merk at staten er folket.

Endret av Priim
Lenke til kommentar

Utvalgene som staten har delegert, dem er offentlig ansatte men fortsatt ikke avhengige av staten norge for å kunne praktisere, tvert om... staten er avhengig av domstolene

Merk at staten er folket.

Folket er ikke EN enhet, men 5 millioner individer med vidt forskjellige meninger, og de fleste er ikke ansatt i organisasjonen ved navnet "Staten". Så nei, Staten er ikke folket, mer en Staten er en enhjørning. "Folket" er kun en myte som herskerne finner det beleilig å bruke for å prøve å legitimisere sine overgrep mot undersåttene.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Folket er ikke EN enhet, men 5 millioner individer med vidt forskjellige meninger, og de fleste er ikke ansatt i organisasjonen ved navnet "Staten". Så nei, Staten er ikke folket, mer en Staten er en enhjørning. "Folket" er kun en myte som herskerne finner det beleilig å bruke for å prøve å legitimisere sine overgrep mot undersåttene.

Demokrati = folkevalgte

Norge = demokrati

Stortinget = makthavende

Staten = byråkratiske

Makthavende styrer staten

Folket styrer makthavende

Kor ser du en hest med et horn?

Lenke til kommentar

Men hva er så ditt forslag?

Som tidligere påpekt har jeg intet imot avskaffelsen av Monarkiet (rettere sagt av de deler som gjenstår av dette). Det jeg påpeker er at den makt som denne har bør tilfalle folket, dvs de individuelle innbyggerne, for å unngå enda mer konsentrasjon av makt i hendene på de politikerne som nå prøver å grafse til seg den lille rest av makt som Kongen enda har.

Lenke til kommentar

Synes du høres ut som en politiker. Kan du bevise at det er slik, eller er det bare lemfeldig propaganda du sprer for å dekke over egen egoisme?

Lenke til kommentar

Som tidligere påpekt har jeg intet imot avskaffelsen av Monarkiet (rettere sagt av de deler som gjenstår av dette). Det jeg påpeker er at den makt som denne har bør tilfalle folket, dvs de individuelle innbyggerne, for å unngå enda mer konsentrasjon av makt i hendene på de politikerne som nå prøver å grafse til seg den lille rest av makt som Kongen enda har.

Ok, så du ønsker å oppløse norge som en nasjon?

Syns det er gøy at du ignorerer at dem er folkevalgte

Endret av Priim
Lenke til kommentar

Tjo, det kunne forsåvidt vært morsomt, men vi vet jo alle at øverstkommanderende i Norge idag er Statsministeren.

Det eneste lille Kongen fortsatt har er å sanskjonere lover som Stortinget forelegger ham.

Dette burde selvfølgelig overdras til folket, slik at lovene som stortinget finner på blir sanskjonert av folket selv, naturligvis etter at høyesterett har klarert at lovforslaget ikke er mot grunnloven. :)

Lenke til kommentar

<p>

Synes du høres ut som en politiker. Kan du bevise at det er slik, eller er det bare lemfeldig propaganda du sprer for å dekke over egen egoisme?

Du ønsker bevis på at det norske folket ikke er EN enhet, men 5 millioner individer med vidt forskjellige meninger?

16321.gif

Syns det er gøy at du ignorerer at dem er folkevalgte

Syns det er "gøyere" at du ignorerer de som har valgt dem Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...