Tollari Skrevet 23. mars 2013 Del Skrevet 23. mars 2013 (endret) http://www.vg.no/nyh...?artid=10114953 Er det forslaget så ille? Mange andre europeiske land har lagt monarkiet bak seg. Er det ikke snart på tide med en folkeavstemning om det, tro? Endret 23. mars 2013 av Tollari Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 23. mars 2013 Del Skrevet 23. mars 2013 (endret) Jens som Konge, unnskyld President!! Kunne vi ikke avskaffe Stortinget og Høyesterett i samma slengen slik at han blir eneveldig? Tross alt ikke langt unna dagens situasjon. Det sagt, joda, ikke så dumt forslag, spørsmålet er hvor det lille som gjenstår av makt som Kongen (teoretisk) har skal havne opp? For tilbake til folket er vel allerede utelukket? Endret 23. mars 2013 av Skatteflyktning 1 Lenke til kommentar
Quote Skrevet 23. mars 2013 Del Skrevet 23. mars 2013 Ja til republikk. På tide å fjerne pengehullet monarkiet. 7 Lenke til kommentar
Tollari Skrevet 23. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2013 (endret) Jens som Konge, unnskyld President!!Kunne vi ikke avskaffe Stortinget og Høyesterett i samma slengen slik at han blir eneveldig? Tross alt ikke langt unna dagens situasjon. USA beholdt Kongressen og US Surpreme Court til tross at de har en folkevalgt president. Samme system kan fungere i Norge. Endret 23. mars 2013 av Tollari Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 23. mars 2013 Del Skrevet 23. mars 2013 USA beholdt Kongressen og US Surpreme Court til tross at de har en folkevalgt president. Joda, men dere trenger jo ikke å stoppe der? Enevelde er dat tross alt mye bedre, tross alt er jo maktfordelingen i Norge kun en farse, omtrent på linje med Kongehuset. 1 Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 23. mars 2013 Del Skrevet 23. mars 2013 Så lenge kongehuset har tilstrekkelig støtte i befolkningen ser jeg ikke noen grunn til å avvikle det. Samtidig lurer jeg på hva vi skulle erstatte det med. Som sagt før vil jeg heller ha en samlende konge enn enda en politisk pratmaker. 2 Lenke til kommentar
Tollari Skrevet 23. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2013 (endret) Joda, men dere trenger jo ikke å stoppe der? Enevelde er dat tross alt mye bedre, tross alt er jo maktfordelingen i Norge kun en farse, omtrent på linje med Kongehuset. Hvem er "dere"? Og tror du ikke at maktfordelingen ville vært bedre ivaretatt som republikk enn som monarki? Endret 23. mars 2013 av Tollari Lenke til kommentar
Quote Skrevet 23. mars 2013 Del Skrevet 23. mars 2013 Imponerende hvordan argumentet "Jens som president, æsj" stadig dukker opp. På samme måte så kan vi en dag havne opp med en person som Ari Behn som konge. I det minste så blir presidenten valgt hvert 4. år, en Konge er født inn i rikdommen. 3 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 23. mars 2013 Del Skrevet 23. mars 2013 (endret) Hvem er "dere"? Og tror du ikke at maktfordelingen ville vært bedre ivaretatt som republikk enn som monarki? Eh, nei, såvidt meg bekjent ble maktfordelingen i Norge knust av Venstre på 1880-tallet, kun noen rester gjenstår å kastes ut i søpla. Kongedømme er en av de restene, som Odelstinget (eliminert )var det i sin tid. Vi har siden drevet nærmere og nærmere enevelde dog med valgt hersker (Statsminister, President, Konge, Tyrann eller hva du nå vil kalle vedkommende) Endret 23. mars 2013 av Skatteflyktning Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 23. mars 2013 Del Skrevet 23. mars 2013 (endret) Imponerende hvordan argumentet "Jens som president, æsj" stadig dukker opp. Du vil trolig bli overrasket av å høre at jeg ville foretrekke Jens fremfor Erna eller Siv om jeg absolutt må være noens undersått. Jens har nå drevet på og "prøvd" såpass lenge at han trolig begynner å innse at det ikke nytter hva han gjør. Friske krefter er noe av det værste som fins for de vil bruke makt uten noe som helst forståelse av det de gjør kun kan forværre situasjonen. Mtp Ari Ben, joda det er en absolutt mulighet, dog med politikerne er vi sikrett at man får noen uærlige inn, ettersom det er umulig å komme seg frem i Politikken om man er ærlig og sier det man mener. Endret 23. mars 2013 av Skatteflyktning 5 Lenke til kommentar
Quote Skrevet 23. mars 2013 Del Skrevet 23. mars 2013 Vil ikke si at jeg hadde likt Siv som president, men det er rent politisk. Det er for så vidt det samme om hun hadde vært statsminister eller president. Poenget er uansett at monarki er urettferdig for alle andre enn de som er født/giftet inn i familien. Det å se Mette-Marit bære dyre designvæsker blant fattige barn i Afrika skaper ikke særlig stor tillit. 1 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 23. mars 2013 Del Skrevet 23. mars 2013 (endret) Poenget er uansett at monarki er urettferdig for alle andre enn de som er født/giftet inn i familien. Enig, men er ikke Presidentskapet på samme måte urrettferdig for alle andre enn de som er valgt inn i stillingen?Å se slikt som dette skaper ikke særlig stor tillit. Endret 23. mars 2013 av Skatteflyktning Lenke til kommentar
Quote Skrevet 23. mars 2013 Del Skrevet 23. mars 2013 Nei, for alle andre har mulighet til å kunne komme til avstemming. Det er selvsagt ikke lett å komme med i en slik avstemming, men muligheten er der i hvert fall. Hva synes du er mest rettferdig, dersom et elevråd skal velge en elevrådsleder, at personen får stillingen fordi han er født inn i rett familie - eller at elevrådet velger og personen som får flest stemmer blir leder? Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 23. mars 2013 Del Skrevet 23. mars 2013 Nei, for alle andre har mulighet til å kunne komme til avstemming. Det er selvsagt ikke lett å komme med i en slik avstemming, men muligheten er der i hvert fall.Tja, 0.00002%>0% det er det ingen tvil om, men vil ikke si at det akkurat er store forskjellen. Og om du legger til at man faktisk MÅ lyve og ellers oppføre seg på en måte som mange anser som lite etisk for å klatre opp i det politiske miljøet medfører det at for de fleste med ett minimum av anstendighet er mulighetene identiske altså 0. Hva synes du er mest rettferdig, dersom et elevråd skal velge en elevrådsleder, at personen får stillingen fordi han er født inn i rett familie - eller at elevrådet velger og personen som får flest stemmer blir leder? Jeg syns det høres like ille ut. Gener eller popolaritet? Hva med de som hverken har de rette genene eller er populære? Hvordan er det rettferdig ovenfor disse? 3 Lenke til kommentar
Den Allmenne Skrevet 23. mars 2013 Del Skrevet 23. mars 2013 Jeg synes vi bør innføre et alternativt monarki, hvor folk regjerer til de blir 50, og blir valgt når de er 30. Vi velger som en missekonkurranse, både kongen og dronningen, eventuelt kongen og kongen, eller dronningen og dronningen. Vi velger ut den peneste, mest sporty, osv under et reality-show kalt Kampen om Tronen, eller noe liknende. Vinneren får det feteste septeret og hermelinskappe som oljepengene kan kjøpe. Vi bomber "slottet" og bygger opp en skikkelig neuschwanstein-kopi, gjerne med litt post-modernistisk innslag. Hele greia skal være så pompøst, trashy og jævlig som det overhodet går an. 1 Lenke til kommentar
Shrooms Skrevet 24. mars 2013 Del Skrevet 24. mars 2013 Så lenge kongehuset har tilstrekkelig støtte i befolkningen ser jeg ikke noen grunn til å avvikle det. Samtidig lurer jeg på hva vi skulle erstatte det med. Som sagt før vil jeg heller ha en samlende konge enn enda en politisk pratmaker. Hvorfor må vi ha et statsoverhode? Og hva slags funksjon er det du mener kongen har som er så utrolig viktig? 1 Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 24. mars 2013 Del Skrevet 24. mars 2013 Sukk, enda en grunn til å ikke stemme på Ap. Men uansett ville det sansynlig kreves folkeavstemning for en slik avgjørelse. Hadde vi hatt en fiaskokonge som de har i Sverige, så ville jeg og vurdert dette... Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 24. mars 2013 Del Skrevet 24. mars 2013 Jens som Konge, unnskyld President!! Kunne vi ikke avskaffe Stortinget og Høyesterett i samma slengen slik at han blir eneveldig? Tross alt ikke langt unna dagens situasjon. Det sagt, joda, ikke så dumt forslag, spørsmålet er hvor det lille som gjenstår av makt som Kongen (teoretisk) har skal havne opp? For tilbake til folket er vel allerede utelukket? Høyesterett og det parlamentariske blir vell nie helt annent en monarkiet? Lenke til kommentar
Tollari Skrevet 24. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2013 I det minste så blir presidenten valgt hvert 4. år, en Konge er født inn i rikdommen. Det der er enda en grunn hvorfor jeg vil ha republikk. En president blir folkevalgt hvert 4. år og må gjøre jobben sin som statsoverhodet. Kongen og familien hans arver seg bare inn i posisjonen og gjør praktisk ingenting. Heller betaler jeg skattepengene til en folkevalgt president som faktisk gjør noe for landet sitt enn til en konge som ikke bidrar med noe som helst. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå