Gå til innhold

[Løst] Bråkete standarsvifte

Anbefalte innlegg

Hei, har hatt min stasjonære hjemmebygde PC nå i snart to år, og merker at det har begynt å bli litt feil med den. Det første var at den ene CPU-vifta på kjøleren sluttet å virke, så CPU-vifta er nå inne hos Komplett på sjekk.

Så til poenget: Merket at det bråkte en del fra en av viftene, og har funnet ut at det er den store 180 mm-vifta som står i "taket" av kabinettet. Har dette kabinettet http://fractal-desig...product&prod=71

Denne vifta fulgte med som standard. Det høres ut som vifta "subber borti" noe mens den går. Jeg prøvde å fikse på vifta med å ta den ut, men så ingen klare feil på den, og etter at jeg satte den inn har den bare bråkt mer. Det så ut som én av de fire skruene i hjørnene på festet hadde falt ut, så satte inn denne igjen til ingen nytte. Har altså fortsatt to vifter som funker uten bråk (tror begge disse er 140 mm). Vil det være nok å ha to vifter + CPU-kjøler (kjører standard kjøler nå ettersom hovedvifta er på sjekk).

Kan legge til at det hjelper å banke forsiktig på toppen av kabinettet, og vifta er stille i noen sekunder før den starter å bråke igjen).

Endret av Treserget
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om den ikke kommer borti noe, eller sitter løst så er det 2 ting du kan gjøre.

Montere gummi mellom vifte og kabinett, denne vibrasjonen kan du utelukke ved å klemme den fast gost og se om lyden forsvinner.

Er det selve vifta tipper jeg kulelager og at den må erstattes.

Lenke til kommentar

Om den ikke kommer borti noe, eller sitter løst så er det 2 ting du kan gjøre.

Montere gummi mellom vifte og kabinett, denne vibrasjonen kan du utelukke ved å klemme den fast gost og se om lyden forsvinner.

Er det selve vifta tipper jeg kulelager og at den må erstattes.

Takk for svar, jeg glemte å legge til i stad at når jeg presser på vifta så går den litt opp (ca. én cm), uten noe låsemekaniske eller noe. Det samme var på den mindre vifta, men den står jo loddrett og ikke vannrett. Er det noe sted man kan få tak i en slik vifte med feste og alt?

Lenke til kommentar

http://www.netshop.n...0000162030.aspx

Sikker på at den er 180mm?

Trykker du på selve vifta i midten mens den spinner og den blir stille da så er det nok kulelager.

Håper inderlig det er trygt å trykke på den mens den spinner for full hals? Og for å svare på spørsmålet så er jeg sikker på at den er 180 mm ja, ettersom jeg nettopp sjekka og det sto det på baksiden av vifta, og det står også det på siden til kabinettet som jeg linka til i første innlegg.

Edit: Nå tuller jeg åpenbart, står ikke noe om det på sida, hmm får vel dobbeltsjekke størrelsen.

EDIT: Nå gikk den plutselig helt plettfritt uten noe rare lyder, jaja, vi får vel si denne er "løst" da.

Endret av Treserget
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...