Gå til innhold

Nettopp fått D800 litt tips til innstillinger, brukerefaringer

Anbefalte innlegg

Har nettopp i dag vert og hentet mitt nye D800 fra posten, oppgraderte fra D90. Har ikke hatt så god tid til å leke med det idag, men har et par spørsmål:

Om noen har noen innstillings tips eller triks de har kommet over så bare skriv.

1. Picture control og D lightning: Ser på D90 hadde jeg picture control på nøytral og d lightning på auto. Noen som pleier og kjøre noe annet her? Og noen gode grunner for det ?

2. Hvitbalanse og d800: Ser den har 2 autohvitbalanse innstillinger fikk ikke testet så mye i dag da, men det ser ut som det er en nøytral og en litt mer varmere? Noen erfaringer med disse to? Hva kjører folk på? I studio osv bruker jeg jo custom hvit balanse selvsagt. Noen som kjører på ken rockwell sin ? +2 magneta eller hva han skrev om en gang?

3. Ser det er en HDR funksjon, har ikke testet den, men akuratt nå er den grået ut, noe jeg må aktivere? Skal lese manualen i morgen, men om noen hvet?

4. Batteri grepet MD-12 ser , på Nikon D90 hadde det jo plass til 2 batteri ikke det at jeg brukte det (har grepet for vertikal bilder sin del, men ser her er det bare plass til et. Kan man ha et batteri i selve D800 og et i Batterigrepet? (egentlig bare for nyskjerrighetens del)

5. Dx/fx mode er det en egen plass man skifter dette? Eller er det bare og skru ned oppløsningen? Har ikke prøvd med Dx objektiv, da skal den vel automatisk gå ned?

6. Fokus punkt, er det en plass en kan skru på at alle punktene viser? Nå kan jeg bare flytte firkanten rundt om kring uten at jeg ser punktene? (Står sikkert i manualen i morgen når jeg leser , men igjen om noen hvet)

Noen har noen tips og triks eller erfaringer så kom gjerne med dem.

Endret av teigas123
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du tar bildene i raw (hvilket jeg anbefaler deg å gjøre) så trenger du ikke å tenke på spørsmål 1, 2 og 3.

Da kan du ordne dette i ettertid uten å stresse med å instille kameraet for hvert bilde du tar.

De andre spørsmålene kan jeg ikke svare på da jeg ikke har Nikon, men det er sikkert noen som har et svar snart.

Lenke til kommentar

Takk for svar :) Av og til er det nå greitt å bare benytte jpg, feks visst jeg skal i en famile bursdag og tar med meg kamera. Så gidder jeg ikke kjøre en batch på raw filene for å få bildene helt perfekte. Når Jpg bildene kanskje holder i massevis. (Derfor lurte jeg litt) :)

Lenke til kommentar

Svarer på 4: Det er plass til et standardbatteri i grepet, og et i huset samtidig. Du kan programmere i kamera hvilket av batteriene kamera skal tømme først. Jeg tømmer i grepet først på mitt kamera.

Det er også mulig å bruke et batteri fra Nikon D4 i grepet for større kapasitet, men både lader og batteri til Nikon D4 er veldig dyrt.

Lenke til kommentar

3. Ser det er en HDR funksjon, har ikke testet den, men akuratt nå er den grået ut, noe jeg må aktivere? Skal lese manualen i morgen, men om noen hvet?

Har ikke D800, men HDR er ofte ikke tilgjengelig hvis man har valgt RAW.

Lenke til kommentar

Svarer på 4: Det er plass til et standardbatteri i grepet, og et i huset samtidig. Du kan programmere i kamera hvilket av batteriene kamera skal tømme først. Jeg tømmer i grepet først på mitt kamera.

Det er også mulig å bruke et batteri fra Nikon D4 i grepet for større kapasitet, men både lader og batteri til Nikon D4 er veldig dyrt.

Takk for tips :) Har ikke to batteri enda, har grepet mest for grepet sin del, under studio fotografering og slikt. Men er da greitt å vite mulighetene :)

Har ikke D800, men HDR er ofte ikke tilgjengelig hvis man har valgt RAW.

Ahh, det kan godt hende ja. Har på jpg+raw. Skal forsøke og skru av raw i morgen og se om det ikke er grået ut da :)

Lenke til kommentar

Kan vel heller ikke gi deg svar på alt her enn det som allerede er gitt...men hvorfor oppgradere til D800 da du sansynlig bare har dx objektiver fra før?

Akkurat fått D7100,og det kamera har en egen crop funksjon..se link: http://www.akam.no/a...on-d7100/117141

Legger til att jeg også oppgraderte fra d90.Men slipper så å kjøpe masse nytt av objektiver.Men kvitter meg ikke med d90'n..greit med to når man skal på tur;)

Endret av Jan Erik Engan
Lenke til kommentar

Kan vel heller ikke gi deg svar på alt her enn det som allerede er gitt...men hvorfor oppgradere til D800 da du sansynlig bare har dx objektiver fra før?

Akkurat fått D7100,og det kamera har en egen crop funksjon..se link: http://www.akam.no/a...on-d7100/117141

Legger til att jeg også oppgraderte fra d90.Men slipper så å kjøpe masse nytt av objektiver.Men kvitter meg ikke med d90'n..greit med to når man skal på tur;)

Her Kjøpte D800 for jeg har hatt D90 i mangen år, og har satset på og kjøpe meg opp på gode objektiv fremfor og bytte kamerahus. Så har litt over tid kjøpt Nikon 70-200 vr2 f2.8, Nikon 24-70 f2.8 og 50mm F1.4. Har bare et som ikke er fx, det er Tokina 12-24. Selger heller ikke D90, da det ser ut som en får 1500 - 2000 kroner for Huset, da har jeg det heller liggende.

Lenke til kommentar

Har vert en liten test tur med det på en tur stid i litt hardt lys i dag. Men må si detaljene imponerer meg. Ser det virker som matrix osv er oppdatert i forhold til D90, så sliter litt der til tider, men venner meg nok til det etter hvert.

Fikk også testet HDR funksjonen med å skru av raw filene, som ble nevnt over, så da fant jeg ut av det :)

Har på at jeg stiller iso manuelt, men på liveview filming står den på auto iso, fant ikke helt ut hvordan jeg endrer det til manuel? Så litt på de lette sidene i manualen også, men kunne ikke si jeg ble noe klokere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...