Inge Rognmo Skrevet 25. mars 2013 Del Skrevet 25. mars 2013 En jente spurte meg her om dagen hvordan det var med sminke i Forsvaret. "Så lite som mulig", svarte jeg. Reaksjonen hennes var til å le seg ihjel av. "HVA?! Får man ikke bruke sminke i militæret?" Joda, bare det er rett type... 3 Lenke til kommentar
Whist1er Skrevet 25. mars 2013 Del Skrevet 25. mars 2013 ... Forøvrig skal ikke Forsvaret være rettferdig, det skal plukke ut de beste. ... Denne tråden er jo kommet i stand, nettopp fordi noen synes Forsvaret er urettferdig. Om man skulle plukke ut de beste, hadde det nok vært rimelig tynnt i de fleste avdelingene rundt omkring. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 25. mars 2013 Del Skrevet 25. mars 2013 Denne tråden er jo kommet i stand, nettopp fordi noen synes Forsvaret er urettferdig. Om man skulle plukke ut de beste, hadde det nok vært rimelig tynnt i de fleste avdelingene rundt omkring. javell? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 25. mars 2013 Del Skrevet 25. mars 2013 Om man skulle plukke ut de beste, hadde det nok vært rimelig tynnt i de fleste avdelingene rundt omkring. Hvorfor det? Om man plukker de 20 best søkerne eller de 20 dårligste så sitter man fortsatt med 20... 1 Lenke til kommentar
brukerfeil Skrevet 25. mars 2013 Del Skrevet 25. mars 2013 Joda, bare det er rett type... Haha Sant! 1 Lenke til kommentar
Whist1er Skrevet 25. mars 2013 Del Skrevet 25. mars 2013 javell? De beste søker ikke. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 25. mars 2013 Del Skrevet 25. mars 2013 De beste søker ikke. Nei de beste sitter vell hjemme og ser på paradise Og selvfølgelig er det snakk om de beste i søkermassen, det tror jeg faktisk du også forstår. 2 Lenke til kommentar
Whist1er Skrevet 25. mars 2013 Del Skrevet 25. mars 2013 Greit nok, når det gjelder søkere til befalsutdanning. Nå er det jo ikke bare 3000 meteren som teller til opptaket, men en kombinasjon av fysisker tester, skoleresultater, opptaksprøver og inntrykket opptaksoffiserene får ute i skogen. Jeg har forsåvidt selv dratt tømmerstokker, vanndunker og nittikilos dukker både hit og dit, men det er jo ikke en del av kravspesifikasjonen at man skal kunne gjøre det. Hva førstegangstjeneste angår er det jo ingen søknad, annet enn at jenter for noen år tilbake måtte søke seg inn (og signere for villighet før tildeling av tjenestefunksjon). Med andre ord er alle som passerer seksjon kvalifiserte. Fysikk kan trenes, og primært vil det da være troppsbefalets ansvar å sørge for at soldatene er fysisk skikket til de oppdragene de blir satt til. Forsvaret skal ta de beste av søkerne, for all del, men det er ikke sikkert at det er de menneskene som løper raskest og hopper høyest. 2 Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 25. mars 2013 Del Skrevet 25. mars 2013 Forsvaret skal ta de beste av søkerne, for all del, men det er ikke sikkert at det er de menneskene som løper raskest og hopper høyest. Og det er heller ingenting som tilsier at du får en smartere soldat ved å velge en svakere, som i praksis blir det man gjør når man lemper på kravene for noen. 1 Lenke til kommentar
Whist1er Skrevet 25. mars 2013 Del Skrevet 25. mars 2013 Og det er heller ingenting som tilsier at du får en smartere soldat ved å velge en svakere, som i praksis blir det man gjør når man lemper på kravene for noen. Likeledes er det heller ingenting som tilsier at en som løper 3000 på 8 minutter er den skarpste kniven i skuffen, eller er i stand til å lede en avdeling. 1 Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 25. mars 2013 Del Skrevet 25. mars 2013 Likeledes er det heller ingenting som tilsier at en som løper 3000 på 8 minutter er den skarpste kniven i skuffen, eller er i stand til å lede en avdeling. Du vet i allefall at vedkommende er i tilstrekkelig form (verdensklasse i ditt eksempel). Og nettop derfor har man en rekke tester og krav. Om du lemper på disse for å få inn flere av ett kjønn får du nødvendigvis bedre soldater. 1 Lenke til kommentar
Whist1er Skrevet 25. mars 2013 Del Skrevet 25. mars 2013 Den siste setningen gir ingen mening, men kan gjøre det om du setter på et spørsmålstegn, eller slenger inn en "ikke". Nå får du snart bestemme deg om vi snakker om Ola Soldat eller Per Befal. Befalsskolene har ingen funksjon i krig i dag. Det er derfor irrelevant om alle klarer å bære sekken sin helt fram eller ikke, så lenge de blir fordelt som befal i en eller annen funksjon i en annen avdeling etter utdanningen. Det som er interessant er jo om den som er satt til å lede laget eller troppen, greier å fordele oppgaver og kalorier slik at laget fullfører. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 25. mars 2013 Del Skrevet 25. mars 2013 Den siste setningen gir ingen mening, men kan gjøre det om du setter på et spørsmålstegn, eller slenger inn en "ikke". Nå får du snart bestemme deg om vi snakker om Ola Soldat eller Per Befal. Befalsskolene har ingen funksjon i krig i dag. Det er derfor irrelevant om alle klarer å bære sekken sin helt fram eller ikke, så lenge de blir fordelt som befal i en eller annen funksjon i en annen avdeling etter utdanningen. Det som er interessant er jo om den som er satt til å lede laget eller troppen, greier å fordele oppgaver og kalorier slik at laget fullfører. Det er ikke snakk om at du enten får soldater som er i god nok form, men ikke smarte, eller svake soldater som er smarte. Du kan velge soldater med de beste forutsetningene på flere felt inn til fks. GBU. Problemet er at man lemper på noen av kravene for å få inn jenter, uten at det er noe som tilsier at denne eleven har noe som kompenserer for disse manglene, og dermed må du nødvendigvis få en dårligere/mindre anvendelig sjant ut i andre enden. Jeg ønsker ikke lagførere som kompenserer egne mangler ved å legge belastningen på laget, slik du skisserer, det drar hele laget ned. Lagføreren bør, i allefall i en førstegangstjenesteavdeling, være den beste i laget, om denne i mange settinger er det svakeste leddet fungerer heller ikke lagføreren, og vil aldri kunne sette seg i respekt. 3 Lenke til kommentar
Whist1er Skrevet 25. mars 2013 Del Skrevet 25. mars 2013 Vi har åpenbart forkskjellig lederskapsfilosofi. Nå har jo jeg bare 25 år som befal, så jeg ser ikke bort fra at du har mer erfaring innen feltet enn meg. Derfor må jeg ydmykt spørre om du mener at lagfører ikke kan fordele belastninger og fordeler slik h*n ser nødvendig for å løse oppdraget? 1 Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 25. mars 2013 Del Skrevet 25. mars 2013 Vi har åpenbart forkskjellig lederskapsfilosofi. Nå har jo jeg bare 25 år som befal, så jeg ser ikke bort fra at du har mer erfaring innen feltet enn meg. Derfor må jeg ydmykt spørre om du mener at lagfører ikke kan fordele belastninger og fordeler slik h*n ser nødvendig for å løse oppdraget? Selvfølgelig skal lagfører fordele byrdene i laget på best mulig måte, men en lagfører som må kompensere for at en selv ikke "klarer å bære sekken sin helt fram", som du skriver, med å fordele ekstra byrder på resten av laget er etter mitt syn langt fra optimal. Det er lite du taper så mye respekt på som når gutta laster opp sekken din og blir satt ut av hvor lett den er. 1 Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 25. mars 2013 Del Skrevet 25. mars 2013 Er 100% enig med trådstarter, ble selv mektig irritert over dette under førstegangstjenesten, helt inkompetente jenter ble satt til korporaler over de som egentlig gjorde all jobben, kun med tanke på kvotering, i felt var det en gang vi måtte avvente pågående oppgave i 1t30min å vente mens ei kjerring grein seg ferdig. Her må de gjøre noe, 100% likestilling, eller kutt de helt ut. 3 Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 25. mars 2013 Del Skrevet 25. mars 2013 "man skal bli behandla som en SOLDAT i tjeneste - ikke som ei jente." Dette er jo nettopp problemet, dere blir ikke det, og det vet du veldig godt hvis du er inne/har vært Lenke til kommentar
Sn0rre Skrevet 26. mars 2013 Del Skrevet 26. mars 2013 Eneste som irriterer meg er når de lyser ut stillinger og det står at de vil ha jenter og/eller folk med multikulturell bakgrunn. Kvoteringer skal man ikke ha, rett soldat til rett stilling. Husker jeg snakket med en Crew Chief Assistant som snakket om at de var mange gutter som søkte, flere med avionikerbakgrunn og gode resultater, og noen var heldige som kom gjennom, men fortsatt kom det inn en eller to jenter som ikke hadde noen bakgrunn eller gode resultater. Skit som det er hvorfor denne splitten har skjedd. Hvis det hadde vært likestilling så hadde jo ingen hatt noe problem. For så vidt gikk forsvaret ut og sa de hadde 9% kvinneandel. Og så hvis jeg går inn og skal lese om noen som har valgt befalsskolen så er 7 av 12 eksempler jenter? http://forsvaret.no/utdanning-karriere/velg-utdanning/mot%20noen%20av%20oss/Sider/default.aspx 1 Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 27. mars 2013 Del Skrevet 27. mars 2013 Eneste som irriterer meg er når de lyser ut stillinger og det står at de vil ha jenter og/eller folk med multikulturell bakgrunn. Kvoteringer skal man ikke ha, rett soldat til rett stilling. Husker jeg snakket med en Crew Chief Assistant som snakket om at de var mange gutter som søkte, flere med avionikerbakgrunn og gode resultater, og noen var heldige som kom gjennom, men fortsatt kom det inn en eller to jenter som ikke hadde noen bakgrunn eller gode resultater. Skit som det er hvorfor denne splitten har skjedd. Hvis det hadde vært likestilling så hadde jo ingen hatt noe problem. For så vidt gikk forsvaret ut og sa de hadde 9% kvinneandel. Og så hvis jeg går inn og skal lese om noen som har valgt befalsskolen så er 7 av 12 eksempler jenter? http://forsvaret.no/...er/default.aspx Ikke sant, og her er en typisk reklamefilm for befalsutdanning. http://verdtaforsvare.forsvaret.no/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå