Gå til innhold

Regjeringen vil bruke 5 milliard kroner på ...... ett museum

Museums-"investering"  

31 stemmer

1. 1. Din mening om "investeringen" i museum

• Regjeringen er gått fra vettet, nok en gang
      27
    • Regjeringen har som alltid rett (Det er demokrati, nemlig)
      4
    • Regjeringen er på rett kurs, men må pøse på med mer penger
      0

Anbefalte innlegg

Da ser jeg gjerne kilde på at den enkelte vestlending produserer mye mer

Tror ikke du leste innlegget mitt, for det var ikke påstanden min.

Men for å stille deg et spørsmål. - Dersom verdiskapningen er så bra i Oslo, hvorfor trengs det museum og operahus for å holde "verdiskapningen" kunstig høy?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er fra vestlandet selv og argumentet at det er vestlandet som skaper verdier har eg lagt opp i halsen.. spesielt når det kommer i fra andre byer en Stavanger (nei et ikke defra selv)

Verdiene blir skapt av statiol, conoco philliphs, tranceocean etc.. fleste parten utav det er ikke engang norske selskap. Verdien og området bøir disponert og er eigd av kongeriket norge og strekker seg jævla mye lengre en vestlandet.

Noen her som visste at ekkofisk ligger på sørlandet? Nei neppe..

Lenke til kommentar

Tror ikke du leste innlegget mitt, for det var ikke påstanden min.

Men for å stille deg et spørsmål. - Dersom verdiskapningen er så bra i Oslo, hvorfor trengs det museum og operahus for å holde "verdiskapningen" kunstig høy?

Neivell, da anbefaler jeg å snakke i klartekst

Lenke til kommentar

Bortkastede penger, vi har elendige veier og infrastruktur fra 60 og 80-tallet. - Bekrefter bare at staten ikke egner seg til å forvalte penger.

Forøvrig har jeg og de fleste andre ufattelig liten nytte av et nytt museum, jeg har aldri oppholdt meg i opera huset, og jeg kommer aldri til å besøke dette museumet. Sykehuset derimot...

Kunne ikke vært mere enig. Standarden på mange av veiene i Norge er så ille at man ødelegger bilen av å bruke de. Måtte ut med over 2000kr i sommer for reparasjon av eksosanlegg etter at jeg traff med ene hjulet nedi et synkehull midt på veien.
Lenke til kommentar

I utgangspunktet en type tiltak jeg er for aa bruke offentlige midler paa, men jeg ser ikke hva som er galt med det eksisterende nasjonalmuseet. Dessuten har ikke det norske nasjonalmuseet saa mye aa vise frem, sammenlignet med nesten hvilket som helst annet europeisk nasjonalmuseum, saa det virker overfloedig med et helt nytt bygg.

Bruk heller 5 milliarder paa arkeologiske utgravninger, vedlikehold av eksisterende bygninger og artefakter av historisk verdi, samt paa aa anskaffe flere gjenstander fra utlandet. Foer det blir snakk om aa bygge et prakfullt museumsbygg, maa man foerst bygge opp en prakftull samling.

Museum burde ikke vurderes paa samme premisser som en investering. Hensikten med et museum er ikke at det skal gi noen avkastning i form av penger. British Museum tar ikke engang betalt for inngangen, til tross for de enorme summene en billettpris paa bare 1 pund ville generert. Tvert imot er det aa bruke penger paa kultur et maal i seg selv, og en av grunnene til at man ellers gjoer investeringer man tjener penger paa er at pengene eventuelt kan brukes paa kultur.

Endret av Spartapus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den største tragedien er at dette opprettes i Oslo -- i stedet for ett sted midt i landet eller til og med i Bergen, Norges nest største by -- og Bergen er på vestlandet hvor verdien i landet vårt skapes.

(100 000 frisører skaper ikke verdi. 100 000 ledere skaper ikke verdi. Det er de 100 000 arbeiderene som faktisk pumper oljen opp fra bakken og gir lederene salt til grøten og sparepenger til frisøren som skaper verdi)

Om vestlendignene har funnet en måte å skape olje på, så er i hvert fall snakket om "peak oil" ikke lenger relevant. Takk vestlendinger.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Neivell, da anbefaler jeg å snakke i klartekst

Du har vel ikke lyst til å sitere meg der jeg påstår at vestlendinger representerer høyere verdiskapning enn østlendinger? - Siden du mener jeg har påstått dette. Jeg nevnte bare at det er rettferdig å beholde verdiskapningen hos dem som faktisk skaper verdien, ikke å samle den inn for å fordele den basert på befolkning.

Om vestlendignene har funnet en måte å skape olje på, så er i hvert fall snakket om "peak oil" ikke lenger relevant. Takk vestlendinger.

Peak oil har da aldri vært relevant? - Til min forståelse, kan alt av oljebaserte produkter erstattes.

Endret av Notelitten
Lenke til kommentar

Peak oil har da aldri vært relevant?

Det kommer an på hva du legger i "peak oil". Stagnerende oljeproduksjon er høyst relevant for dagens samfunn og videre utvikling av det.

Til min forståelse, kan alt av oljebaserte produkter erstattes.

Absolutt alt kan erstattes. Poenget er imidlertid hvilke konsekvenser dette vil ha samfunnet vårt slik vi kjenner det i dag. Om olje kunne ha bltt erstattet uten noen negative konsekvenser, så ville vi ikke lenger brukt olje.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...