Gå til innhold

Hvorfor er fysiske spill (DVD) billigere?


Anbefalte innlegg

Er det noen som aner hvorfor det er billigere å kjøpe DVD-versjonen av spill enn å kjøpe den nedlastbare versjonen?

 

Eksempelvis koster Mass Effect 3 på CDON 399 kr hvis du vil laste den ned, men bare 149 kr for DVD.

Mass effect 2 er over 4 ganger så dyr for den nedlastbare versjonen! (219 vs 49 kr)

 

Når man kan spare så mye på å kjøpe DVD-variantene sammenlignet med f.eks. Steam, eller butikkenes egne nedlastingstjenester, så er det jo liten tvil om hva jeg kommer til å gjøre, men det virker merkelig i disse dager at det skal være sånn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke hvorfor det er sånn.

Regner med digital salg retter seg mot late folk som ikke orker å gå på butikken og ikke orker å reise seg fra sofaen for å stikke dvd-en i dvd-rommen

 

men jeg tengte kjøpe Sim city på Orion, kostet jo nesten 600kr, kjøpte det heller på Lefdal for 4 eller 500kr... da har jeg jo noe å sette i hylla også.

Endret av Evelen!
Lenke til kommentar

Jeg tror det er en ganske stor andel av de som kjøper spill som bare kjøper det på den mest praktiske måten uten å sammenlikne priser først. Ikke gidder de å vente en dag eller to på et spill, for de "må ha det" umiddelbart. Butikkene tar da selvsagt så mye penger for det som det passer dem, og hvis de faktisk selger så gidder de jo ikke å sette ned prisene nevneverdig.

 

Men jeg er enig i at det er ganske latterlig at digital distribudsjon skal være vesentlig dyrere enn fysiske kopier. Det bør være omvendt.

Endret av Shirmah
Lenke til kommentar

På eldre spill driver butikker ofte også med prisdumping! Som vil si at de har bestilt inn for mange kopier til sitt lager og bruker de så i en kampanje for å trekke kunder. Eksempler på dette er Elkjop, Expert og Lefdal hvor de går i tap, men har fått trukket kunder inn og økt omdømme!

 

Ellers ser man at nesten samtlige eldre spill er billigere å kjøpe på disc over butikk enn på såkalte on demand sider fordi de er ikke like attraktive i butikk og det er kun enkeltpersoner som ser etter disse. Derimot finner man seg selv ofte på en kjedelig kveld å tenke på et spill man likte for lenge siden og da kjøpe dette på første og beste sted til en hundrelapp fordi da får du det der og da.

 

Produksjonskostnadene av et digitalt spill bør være på null og da også vesentlig billigere, men fasiten er en helt annen og det kommer man til å se også en stund fremover.

Lenke til kommentar

Fordi på fysisk utgave har butikken selv allerede kjøpt inn spillet og dermed allerede hatt utgifter på det. Noe som i økonomien kalles sunk cost, penger man aldri vil få tilbake. Og når et spill blir mindre populært er det bedre å få dekt inn mest mulig av denne sunk cost for å ikke tape penger, dermed kan litt eldre spill plutslig selges kjempebillig. Dette henges også sammen med at en krone i dag er mer verdt for bedriften enn en krone senere, samt at lagerkapasiteten er begrenset så man må bli kvitt eldre titler for å få inn nyere.

 

På digital distribusjon derimot får man ikke dette presset for å sette ned pris på samme måte, for her påløper kostnadene først i etterkant, med båndbredde. Samtidig så er det ikke noe lager å ta hensyn til. Så her er det mer den generelle tilbud/etterspørsels likningen som gjelder.

 

Kan også ha en sammenheng med at spillprodusenter tar forskjellig pris digitalt/fysisk av samme årsaker, og at inn-prisen hos butikken, i dette tilfellet CDON også blir påvirket av det samme.

 

Skal dog sies at dette kun er synsing med bakgrunn i økonomisk teori, men at jeg med stor sikkerhet vil anta at det er nettopp dette som er årsaken.

Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle bidra til å løse caset med teorier fra bedrifts- og mikroøkonomi, men virker som om Bentein har dekket det meste.

 

Vil dog nevne at jeg ikke er enig at de fysiske versjonene alltid er billigere, jeg opplever ofte at det er omvendt rundt launch.

 

Et viktig punkt i markedet for bøker, filmer og spill er prisdiskriminering.

Vi er blitt vant med i frie markeder at pris presses ned til grensekostnad pga konkurranse, slik at vi får en økonomisk likevekt der produsentens grensekostnad er akkurat lik prisen vi er villig til å betale.

Unntaket er produkter som har en større popularitet i det den først kommer ut, de pleier å ha en pris langt over grensekostnad ved launch, for så å bli billigere over tid. Dette kalles tredje grads prisdiskriminering; målet er å fange ulike kundesegmenter ved den maksprisen de er villige til å betale. Grunnlaget er at selger du et flunka nytt spill til kr 400 når der er et kundesegment som er villige til å betale 500, kan det regnes som suboptimalt.

Poenget er at disse diskriminerende prisene settes av selgeren selv, og kan ofte variere stort avhengig av etterspørsel, men etterhvert som tiden går og etterspørselen synker, er det for fysiske kopier til slutt Benteins argument om dekking av sunk cost som gjelder.

Endret av HeatedCoffee
Lenke til kommentar

Det koster dem ingenting og ha digitale kopier på lager, det koster dem og ha fysiske kopier på lager, og ofte selger butikkene fysisk kopier med tap for å bli kvitt dem.

 

Det forklarer neppe alt, da fysiske kopier med få unntak er billigere hele levetiden.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det forklarer neppe alt, da fysiske kopier med få unntak er billigere hele levetiden.

 

AtW

 

Fysiske kopier vil da alltid være "dyrere" i løpet av levetid? Ikke minst fordi fysiske kopier faktisk har en levetid.

 

En digital kopi kan jo sammenlignes med en tjeneste, da den ikke trenger å "produseres" før den blir solgt

Lenke til kommentar

Fysiske kopier vil da alltid være "dyrere" i løpet av levetid? Ikke minst fordi fysiske kopier faktisk har en levetid.

 

En digital kopi kan jo sammenlignes med en tjeneste, da den ikke trenger å "produseres" før den blir solgt

 

Fysiske kopier selges billigere mer eller mindre hele levetiden, også den delen der lagerkostnadene er neglisjerbart små.

 

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er vel et resultat av at de store kjedene får til gode innkjøpsavtaler, og konkurrerer om å tilby populære spill til best mulig pris. Det er ingen tilsvarende dynamikk på digitalt salg. Steam tar det folk er villige til å betale for å få spill umiddelbart.Det er selvsagt ikke dyrere å selge spill digitalt, det er fortjenesten som er høyere.

Lenke til kommentar

Det er vel et resultat av at de store kjedene får til gode innkjøpsavtaler, og konkurrerer om å tilby populære spill til best mulig pris. Det er ingen tilsvarende dynamikk på digitalt salg. Steam tar det folk er villige til å betale for å få spill umiddelbart.Det er selvsagt ikke dyrere å selge spill digitalt, det er fortjenesten som er høyere.

 

Eksakt, prisforskjellen forklares i liten grad med lagerkostnader og andre ting som har blitt lansert som forklaringer i tråden.

 

AtW

Lenke til kommentar

Spørsmålet er:

HVORFOR koster det MINDRE å kjøpe spillet fra en viss kanadisk spillbutikk, og få spillet sendt i POSTEN, enn det koster digitalt?

 

Kapitalisme i praksis:

Er de villige til å betale? Nei? Da skrur vi opp prisen slik at de som faktisk benytte seg av tjenesten må betale mer slik at vi får profitt, så tar vi å fortsetter med produksjon av fysiske plater som er LAGET FOR Å GÅ I STYKKER helt til kundene er gått så lei at de faktisk kjøper de dyrere digitale produktene, og prisen er satt.

For å oppnå disse målene kjøper vi simpelthen opp alle spillselskaper, saksøker alle spill som truer oss fordi innholdet ligner på et av de 100 000 000 spillene vi har rettighetene til og nekter butikker som selger spill og spillanmeldere å gi oppmerksomhet til gode spill som vi ikke produserer.

 

Hver gang kundene ikke kjøper et spill som vi tvang utviklerene til å utvikle etter spesifikke nøkkelord -- så truer vi med å legge ned spillserien fordi den ikke selger.

Når vi har melket en spillserie over 7 år, og salget faller, så skjærer vi bort selskapet som begynner å feile og benytter oss av de andre selskapene vi eier som har klart å utvikle et godt produkt som vi kan melke.

 

Sånn oppførsel som spill og platebransjen driver på med ville skapt kriger om dette var regjeringer.

Lenke til kommentar

På Xbox 360 digitalt koster f.eks Forza Horizon som snart er halvt år gammelt fortsatt 499Kr,- bestiller jeg det derimot fra Amazon får jeg det for rundt 120Kr,- og 380Kr,- fra Gamezone med frakt.

 

Er alltids grunner til hvorfor det koster mere en plass enn andre plasser. Microsoft setter sine egne priser og tar sin del av kaka av spill som selges på xbox 360 og det gjelder også for DLC og oppdateringer til spill.

 

Amazon på sin side er såppas stor at de har råd å selge spill med tap for å trekke til seg kunder som de gjerne vil beholde i flere år. Personlig så kjøper jeg skjeldent digitale spill ettersom det aldri er noe å spare på det og jeg kjøper som regel fra amazon eller rettere sagt www.biit.no

 

Jeg liker digitale spill og det trur jeg også utgivere har bynt å skjønne veldig godt ettersom de tar seg godt betalt for dem. Det er høvelig å ha spillene ferdig inne på maskina. Det sparer tid mellom å gå frem og tilbake å bytte plate hele tiden om man bare vil ha 5 - 10 minutters sjappe sessions i forsjellige spill.

 

Liker f.eks å gå mellom COD, Guitar Hero, GTA og Trials så da er det kjekt å iallefall ha Trials på maskina.

 

Om jeg hadde hadd råd til det ville jeg bare kjøpt spillene digitalt for enkelheten skyld, men for prisen sin skyld så blir digitale spill heller en gang hvert skuddår omtrent. Har foresten kjøpt og spart på mange spill via amazon, går ikke mange spill før man har spart mye penger iforhold til å kjøpe i norske butikker.

Endret av Boss-Znakemaster
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...