Gjest Bruker-95147 Skrevet 25. mars 2013 Del Skrevet 25. mars 2013 Kan ikke si meg helt enig her. Om vi ikke har noe fungerende forsvar vil vi heller ikke kunne beskytte egne interesser, eller stille noe bak kravene. Vi vil med andre ord ha lite annet enn sinte brev og stygg munn om noen skulle begynne å bore opp vår gass, eller dra inn vår fisk. Vi trenger ingen invasjon for at forsvaret skal bli nødvendig for å beskytte norske interesser. Vi ruster jo så klart opp vår kystvakt, og kan sikkert også bruke tid og ressurser på å forebygge fremtidige mulige stridsspørsmål. Hvis vi kutter ut nye langtrekkende bombefly (gudene må vite hva vi skal med langtrekkende ...?) så får vi vel ca 140 milliarder å rutte med til sånne prosjekter. Vi begynner jo å få en viss posisjpn som fredskaper og fredsmekler - så hvorfor ikke fortsette den trenden? Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 25. mars 2013 Del Skrevet 25. mars 2013 Vi ruster jo så klart opp vår kystvakt, og kan sikkert også bruke tid og ressurser på å forebygge fremtidige mulige stridsspørsmål. Hvis vi kutter ut nye langtrekkende bombefly (gudene må vite hva vi skal med langtrekkende ...?) så får vi vel ca 140 milliarder å rutte med til sånne prosjekter. Vi begynner jo å få en viss posisjpn som fredskaper og fredsmekler - så hvorfor ikke fortsette den trenden? Hvilke langtrekkende bombefly er det du snakker om egentlig? o.O 1 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 25. mars 2013 Del Skrevet 25. mars 2013 (endret) Hvilke langtrekkende bombefly er det du snakker om egentlig? o.O F35 - eller det som de sier vi skal få, om noen år, kanskje Etter det jeg har fått med meg så er en av fortrinnene, og visstnok det største - det faktum at det kan brukes som bombefly og nå mål langt forbi våre grenser. Endret 25. mars 2013 av Bruker-95147 Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 25. mars 2013 Del Skrevet 25. mars 2013 F35 - eller det som de sier vi skal få, om noen år, kanskje Etter det jeg har fått med meg så er en av fortrinnene, og visstnok det største - det faktum at det kan brukes som bombefly og nå mål langt forbi våre grenser. Nå er vel ikke dette hovedpunktet for at vi kjøper F35, det henger nok mest på at F16'ene våre detter fra hverandre raskere enn en 240 med revehale i antenna, men jeg skal slenge meg med på at antallet fly de snakker om virker langt i overkant av hva Norge trenger for sitt bruk Lenke til kommentar
omnomnomnivore Skrevet 25. mars 2013 Del Skrevet 25. mars 2013 NATO går ut på felles interesser og felles forsvar. Dersom vi skal forvente og kreve at våre allierte kommer oss til unsetning må vi også gjøre det samme for dem, selv om det ikke alltid er politisk korrekt. Norge gjorde en fremragende innsats i både Libya og andre steder. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 25. mars 2013 Del Skrevet 25. mars 2013 F35 - eller det som de sier vi skal få, om noen år, kanskje Etter det jeg har fått med meg så er en av fortrinnene, og visstnok det største - det faktum at det kan brukes som bombefly og nå mål langt forbi våre grenser. Dette har vi snakket om Neida, men joda. F-35 er ikke noe langtrekkende bombefly. Det er, i likhet med f-16 ett multirollejagerfly, det skal med andre ord kunne utføre mange forskjellige typer operasjoner, men kommer først og fremst til å bli brukt til avskjæring. Faktisk viste det seg bedre i alle luftkampsituasjoner den ble simulert i enn konkurenten Gripen, som er enda nærmere det vi anser som en klassisk avskjæringsjager. Det eneste punktet Gripen var på høyde var nettopp bombing. Vi trenger ikke nye og moderne fly for å bombe i Afghanistan eller Libya. Det er med andre ord ikke noe bombefly. Ellers lurer jeg på hvor du har det fra at det er langtrekkende? Noe av kritikken mot flyet har gått på nettopp rekkevidde, og det er på ingen måte langtrekkende slik vi omtaler bombefly. Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 25. mars 2013 Del Skrevet 25. mars 2013 Det kan siest mye om forsvaret sin beredskap. I motsetning til mange andre land så bygger vi forsvar basert på gerilijakrig, forsvaret baseres på få men kompetente operatører i tillegg til Garden som blir utstillingsdukker og kanonføde.. Luftforsvaret har gode jagerflypiloter, resten er ikke mye å skrive heim om, F-35 blir nok en god investering og kommer til å gjøre mye bra langs kysten der F-16 gjør mye operasjoner innenlands idag. Ellers har vi fått gode tilbakemeldinger på internasjonale oppdrag Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 25. mars 2013 Del Skrevet 25. mars 2013 Dette har vi snakket om Feil på feil ... du har snakket med PencilCase, det kan nok være i nærheten av å stemme til en viss grad Men, dette er altså Vanvittige sky - god aften Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 25. mars 2013 Del Skrevet 25. mars 2013 Feil på feil ... du har snakket med PencilCase, det kan nok være i nærheten av å stemme til en viss grad Men, dette er altså Vanvittige sky - god aften ah, extreme makeover! Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 25. mars 2013 Del Skrevet 25. mars 2013 ah, extreme makeover! Ja, du skulle bare sett skapet etter at jeg var ferdig med å komme meg og nesegrevet ut fra det, i ett stykke Men over til disse flygende mursteinene, til pyttsan ca skarve firetusen-milloner, pr enhet. Uannsett, vi kan kanskje nøye oss med ett par stykker - så har guttaboysen i Luftforsvaret noe å sysle med - så kan resten av milliardene brukes til noe fornuftig, også Vi kan jo ruste opp antiluftskytset sånn at vi plukker dem ned straks de er klar av rullebanen, et eller annet sted på Kola problem løst Penger står det jo ikke om Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå